Alwéér een nieuwe!
Nog amper bekomen van de Entega Flatrate laadpas mogelijkheden hebben we alweer een kersverse nieuwkomer op de laadmarkt die de boel even flink op stelten zet met een dirt-cheap laadpas.Dit keer gaat het over Maingau Energie GmbH. Een middelgrote Energieleverancier uit Noord Duitsland met een kleine 300.000 vaste klanten. Ze storten zich vol overgave op de E-mobility markt en daar hoort natuurlijk een concurrerende laadpas bij. Deze laadpas werkt bij alle partijen die zijn aangesloten bij het Hubject platform.
Klik hier om de gratis pas aan te vragen. Ze zijn heel erg blij met nieuwe Nederlandse klanten. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvang je hun pas al in je brievenbus.
Ik heb de app en de laadpas inmiddels getest, en het werkt goed. De pas werkt beter dan de app. Het is leuk om te zien dat de verschillende aanbieders nieuwe methodes uitproberen om de EV rijder voor zich te winnen. Dit is niet alleen gunstig voor de prijs maar zorgt ook voor 'echte' concurrentie en sluit beter aan bij de grote diversiteit in het EV-rijders landschap.
Bijzondere tariefstructuur
Wat maakt deze kaart zo bijzonder? Wel, iets waar ik in principe tegen ben, een tariefstelling per minuut. Echter omdat het tarief zó laag ligt, is dat tóch concurrerend. Ze hanteren verder geen maand of abonnement-bedrag. De pas kan dus volledig gratis aangevraagd worden.Snelladen bij Allego voor minder dan €0,06 per kWh
Ze rekenen 5 cent per minuut dat je aan het laden bent. Dit betekent dat hoe sneller je laadsessie verloopt, hoe lager het tarief is. Zie ook deze tabel. In Nederland zijn 75% van de publieke laadpalen van het type 11kW of hoger. Dit maakt de pas een geduchte concurrent van alle andere laadpassen die toch al snel €0,30 tot €0,35 per kWh in rekening brengen. Hier komen dan vaak nog startkosten bij, bijvoorbeeld E-laad rekent €0,61 startkosten.Snelheid | € / kWh | |
3,7kW | 0,81 | |
11kW | 0,27 | |
22kW | 0,14 | |
43kW | 0,07 | |
50kW | 0,06 |
175kW 0,02
Sta je dus in een stadscentrum aan een reguliere 11kW laadpaal dan laadt je ongeveer voor 0,27 / kWh.
Hou er rekening mee dat je elektrische auto dan wel 3-fase laden en/of snelladen moet ondersteunen. Doet jouw auto dit niet - heb je bijvoorbeeld een plugin hybride of een e-Fiat 500- dan laadt je maximaal op 3,7 kW en kan je deze pas beter links laten liggen, hij wordt dan erg duur.
De kaart werkt op alle laadpunten welke zichtbaar zijn in de 'Einfach Strom Laden' app voor iPhone en Android toestellen. Via de app kun je het laden ook starten en stoppen.
Voorlopig lijkt het zich te beperken tot Allego en de laadpalen van Last Mile Solutions (o.a. Ecotap e.a.). Hier vallen ook alle snelladers van Allego onder, aangezien ze geen onderscheid maken tussen AC en DC.
Dit maakt naast deze snelladers in Nederland de pas dus ook zeer bruikbaar in Typische Allego gebieden zoals Amstelveen, Amersfoort, Arnhem & Deventer.
Er komen dagelijks nieuwe netwerken en laadpalen bij, dus hou de app (of dit blog) goed in de gaten.
Je kunt dus een Duitse (N26.com) IBAN aanmaken en deze koppelen, óf ze een mailtje sturen. Dan zetten ze het tarief op €0,00 per kWh.
De laadsessies zijn natuurlijk -helaas- niet gratis, maar worden dan bijgehouden en uiteindelijk zullen deze laadsessies dan alsnog van je IBAN geïncasseerd worden als ze dit probleem hebben opgelost. Tot die tijd hebben ze het probleem opgelost door je af en toe een push bericht te sturen waarin ze vragen of je het verschuldigde bedrag even over wil maken.
Disclaimer: Ik wordt niet betaald door Maingau of andere willekeurige provider of operator. Ik heb er geen belang bij. Dit zijn slechts tips van de ene EV rijder aan andere EV rijders; doe er je voordeel mee.
Amersfoort = Allego |
Sta je dus in een stadscentrum aan een reguliere 11kW laadpaal dan laadt je ongeveer voor 0,27 / kWh.
Hou er rekening mee dat je elektrische auto dan wel 3-fase laden en/of snelladen moet ondersteunen. Doet jouw auto dit niet - heb je bijvoorbeeld een plugin hybride of een e-Fiat 500- dan laadt je maximaal op 3,7 kW en kan je deze pas beter links laten liggen, hij wordt dan erg duur.
De kaart werkt op alle laadpunten welke zichtbaar zijn in de 'Einfach Strom Laden' app voor iPhone en Android toestellen. Via de app kun je het laden ook starten en stoppen.
Voorlopig lijkt het zich te beperken tot Allego en de laadpalen van Last Mile Solutions (o.a. Ecotap e.a.). Hier vallen ook alle snelladers van Allego onder, aangezien ze geen onderscheid maken tussen AC en DC.
Dit maakt naast deze snelladers in Nederland de pas dus ook zeer bruikbaar in Typische Allego gebieden zoals Amstelveen, Amersfoort, Arnhem & Deventer.
Er komen dagelijks nieuwe netwerken en laadpalen bij, dus hou de app (of dit blog) goed in de gaten.
Enkele startup-probleempjes
Nederlandse IBAN
Zolang je de pas nog niet hebt kun je direct hun app (iPhone) (Android) gebruiken om de laadsessie te starten, echter bij het invullen van een niet-duitse IBAN geeft de app de melding dat deze niet geldig is.Je kunt dus een Duitse (N26.com) IBAN aanmaken en deze koppelen, óf ze een mailtje sturen. Dan zetten ze het tarief op €0,00 per kWh.
De laadsessies zijn natuurlijk -helaas- niet gratis, maar worden dan bijgehouden en uiteindelijk zullen deze laadsessies dan alsnog van je IBAN geïncasseerd worden als ze dit probleem hebben opgelost. Tot die tijd hebben ze het probleem opgelost door je af en toe een push bericht te sturen waarin ze vragen of je het verschuldigde bedrag even over wil maken.
Laadsessie stoppen met de app nu ook mogelijk
Na de update van 29 maart 2018 is er nu ook de stop-met-laden-knop toegevoegd in de 'Einfach Strom laden' App.Disclaimer: Ik wordt niet betaald door Maingau of andere willekeurige provider of operator. Ik heb er geen belang bij. Dit zijn slechts tips van de ene EV rijder aan andere EV rijders; doe er je voordeel mee.
Hoe kan ik inloggen bij de comments zodat er niet steeds "unknown" staat?
BeantwoordenVerwijderenWat moet je invullen bij :gültig ab ?
BeantwoordenVerwijderenWanneer je de knop "stop met laden" in de appie gebruikt, stopt de teller (0,50ct per min) dan ook met lopen? Of gaat die door totdat je de kabel uit de auto hebt gehaald?
BeantwoordenVerwijderenDe pas is onderweg. Ben benieuwd! (Net ook een NextCharge aangevraagd). Laden de Maingau oplaadpunten bij jullie wel? Ik zag ze gisteren nog wel, vandaag lijkt de kaart met oplaadpunten het niet te doen (zie: https://maingau.chargecloud.de/#/location/map/karte )
BeantwoordenVerwijderenhoe lang duurt het voor je de pas in huis hebt
Verwijderenen werkt de RFid kaart bij jouw
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenOpgelost: je moet inloggen om de oplaadpunten op de kaart te laten laden.
BeantwoordenVerwijderenEen Fiat 500e lasd met 6,6 kw per uur mits aangesloten op een 22 kw laadpaal net als een leaf of jaguar i pace
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet of registreren nog goed gaat vanuit NL: op de website kun je alleen als land DE gebruiken (vooringevuld) en in de app volgt een algemene foutmelding waardoor registratie niet lukt. Ik heb op de website maar Niederlände als Ort ingevuld, wie weet lukt het ;-)
BeantwoordenVerwijderenProbeer het eens met een andere browser, bij mij werkte dat. Kreeg in good old IE een lijst met landen, in Chrome niets!
VerwijderenHeb me zojuist geregistreerd en ook de RFid aangevraagd. Ben benieuwd of het idd goed en makkelijk werkt waarbij de kosten ook nog eens dalen. Heb nu Newmotion en EV Company RFid. Ik zal het incidenteel gebruiken omdat ik normaal alleen thuis laad. Wek nl zelf veel energie op echter wanneer het laden via deze mogelijkheid weer goedkoper is zal ik het vaker gebruiken.
BeantwoordenVerwijderenHeb me ook geregistreerd, met internet Explorer kon ik voor België kiezen, in de andere browsers niet. Ik kreeg op het einde wel een foutmelding, paar keer geprobeerd en dan opgegeven, maar twee dagen later kreeg ik wel een mailtje dat ik toch geregistreerd was. Iban nr van België kon ik ook niet toevoegen, even een bericht verstuurd (vanaf de website, terwijl ik aangelogd was) en een dagje later kreeg ik de melding dat ze het geactiveerd hadden zoals hierboven vermeld, zal maandelijks ofzo rekening krijgen. En gisteren al voor de eerste keer geladen, met de app (want heb de pas nog niet), werkte perfect, alleen kon ik het niet stopzetten, dus tot 80% laden ging vlot, maar daarna begon het heel traag te gaan en vermits ik het niet kon stoppen, heb ik 1h en 15 minuten moeten wachten tot hij aan 100% was.
BeantwoordenVerwijderenZijn er nog mensen die problemen hebben gehad om het laden stop te zetten? Tips? Ik heb met de app geprobeerd, verschillende keren, maar kreeg dan een melding in het Duits dat het enige tijd kon duren, maar ik heb toch moeten wachten tot de batterij vol was. Deed ik iets mis? Is het gemakkelijker met de laadkaart (heb ik nog niet)?
BeantwoordenVerwijderenIk had gisteren ook het zelfde probleem dat ik via de app het laden niet kon stoppen . Uiteindelijk heb is de helpdesk van allego gebeld en die hebben op afstand het laden gestopt.
VerwijderenMijn pas werkt ook niet. Krijg een melding dat pas ongeldig is. Loopt dus nog niet heel erg soepel.
Ik kan geen contact krijgen met Maingau. Heeft iemand een telefoonnummer? De chat functie werkt niet, het 0800 nummer is onbereikbaar, en op whatsapp reageren ze niet.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenMaingau contact is geen probleem meer. Ik heb nu wat issues met Allegro laders, maar dat heeft zo te zien niets met Maingau te maken. Fastned zegt dat ze mijn pasnummer nog niet ontvangen hebben, hun laatste update van Maingau was 3 weken geleden.
BeantwoordenVerwijderenIk hou jullie op de hoogte.
MainGau installeren of FastNed lukt niet omdat FastNed segt dat ze mijn Maingau nummer nog niet van Maingau hebben gekregen.
BeantwoordenVerwijderenMaar als ik het zelf wil invoeren, hoe dan? In de FastNed app kun je naar Ik->Betaalmethoden gaan, maar ik heb slechts de keuzes uit SEPA/American Express/Mastercard/Visa.
Zo'n Maingau nummer is wat anders...
Han
Bij het zelfde geval, met fastned en ellego, maingau zegt de app te gebruiken maar die werkt soms niet. Bij fastned weten ze inderdaad het pasnummer niet en maingau weet niet wanneer ze dat gaan regelen.Er staan ook allego laadpalen in de app van maigau maar daar kan je ook niet laden. Bij fastned ga je naar (ik -betaalmethode - laadpas) maar zolang fastned onze nummers niet krijgen van maingau zal dat niet werken. volgens maingau werkt het wel via de app.
Verwijderenmaar daar heb ik ook nog geen positieve ervaring mee.
Account aangemaakt en laadpas aangevraagd, ik ben benieuwd...
BeantwoordenVerwijderenIemand al ervaring met de NFC chip functie van de app? Volgens mij kun je dan je telefoon gebruiken als "laadpas"
Even een update, vandaag geprobeerd om een Allego snellader activeren met de app van Maingau en de NFC chip van mijn telefoon... Helaas zonder succes, kreeg van de snellader de melding "ongeldige pas"
VerwijderenDe laadpas heb ik helaas nog niet mogen ontvangen, dus die heb ik niet kunnen uitproberen helaas...
Sinds twee weken dagelijks aan het proberen te Maingau pas in de Fastned app te koppelen. Tot op heden zonder succes. Valt op dat bij in intypen van de eerste letters van het pasnummer ook geen reactie komt, zoals dat wel zichtbaar is bij het invoeren van bijv een Newmotion pas.
BeantwoordenVerwijderenZijn er al EV rijders die een manier hebben gevonden om zonder de Fastned app toch bij Fastned te laden voor Maingau tarief ?
Bedankt voor uw e-mail van 07.09.2018. Hier ga je naar Fastned.
VerwijderenHelaas zijn we momenteel niet in staat om al onze betaalkaarten via Fastned aan te sluiten. We werken al aan een gemeenschappelijke oplossing, zodat u zonder beperkingen kunt laden en een beetje geduld wilt vragen.
We wensen je een goede reis!
P.S. Ik wacht al vanaf begin Juni, een snelle oplossing is dus niet te verwachten.
Is registreren bij de app voldoende om een pas te ontvangen of is het nog nodig om dat ergens apart aan te vragen?
BeantwoordenVerwijderenJe geeft de kosten voor de verschillende oplaadsnelheden aan. Deze zijn toch afhankelijk van de oplaadsnelheid van de elektrische auto? Ik heb sinds 2 weken een Hyundai Ioniq: opladen bij een publieke paal van 11 Kw kost mij ongeveer 9 uur = 540 minuten. Met de Maingau pas kost mij dit 4540 X 0,05 ct = 27 euro. Met een andere kost mij dit circa 35 ct per kwh: 28 X 0,35 = 9,8 euro. M.a.w: het is toch met een Hyundai Ioniq niet goedkoper om bij een 11 kW of 22 kW op te laden met een Maingau pas? Alleen bij snelladen is het goedkoper om op te laden met de Maingau pas.
BeantwoordenVerwijderenIk heb overigens al een Maingau pas met Duitse Iban bankrekening. Laad nu bij Allego snellaadpalen. Bij Fastned is mijn Maingau pas nog niet te gebruiken, maar ik las dat di noralieter nekele weken duurt.
Correct. Een Hyundai Ioniq kan niet 3-fasen laden, maar laadt slechts op 1-fase. Dat betekent op een 11kW paal van 3x16A (3x 3,7kW = 11,1kW) hij maar 1x3,7kW kan gebruiken en dan laadt je dus op 3,7kW in plaats van 11. De Maingau pas wordt dan erg duur. Gebruik voor je Hyundai Ioniq de Maingau laadpas dus ALLEEN bij Allego en Fastned.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenBij het laden via de app wordt gevraagd naar een EVSE-ID. Heeft iemand enig idee hoe die code kan worden achterhaald?
BeantwoordenVerwijderenDe maingau pas is niet meer te koppelen bij fastned, staat op hun site.
BeantwoordenVerwijderenNiet blij mee natuurlijk
Dat maakt niets uit, je kan de Fastned laders nog steeds starten met de laadpas.
VerwijderenIk kan niet een laad actie starten bij fastned, Hij zegt geen geldige pas.
VerwijderenDankjewel Frans,
BeantwoordenVerwijderenInmiddels is de pas binnen :)
Bericht gestuurd naar Maingau met de vraag waarom laden bij Fastned niet lukt/kan maar krijg geen antwoord terug. Is er iemand die hier wel een antwoord of oplossing voor heeft?
BeantwoordenVerwijderenDe kaart werkt op alle laadpunten welke zichtbaar zijn in de 'Einfach Strom Laden' app voor iPhone en Android toestellen. Via de app kun je het laden ook starten en stoppen.
VerwijderenVoorlopig lijkt het zich te beperken tot Allego en de laadpalen van Last Mile Solutions (o.a. Ecotap e.a.). Hier vallen ook alle snelladers van Allego onder, aangezien ze geen onderscheid maken tussen AC en DC.
Voor alle overige waar de maingaulaadpas niet werkte. is nu wel geregeld via de app.
BeantwoordenVerwijderenIn de app kan nu ook een nederlands bank nummer worden ingevoerd daarna werkt de app , maar de pas niet. dus starten met de app code scannen op de laadpaal en laden maar. nu wel 0,25 cent per KWH
Sorry foutje in de tekst. 30 cent per Kwh
VerwijderenPAS OP: nieuw boete tarief maingau.
BeantwoordenVerwijderenLeuk een paar euros korting met laden; al het gedoe met een buitenlandse kaart aanvraag en betalingen wel waard.
Maar nu niet meer!!!
Het begon toen de energieleverancier middels een Duitse cryptische email aankondigde 'boete' te rekenen voor laadpalen na 240 minuten van 10 cent per minuut extra!. Tussen alle spam en aanbiedingen voor huishoudelijke stroom niet goed gelezen.
Tevens is mijn auto niet zo snel vol bij de meeste palen en 's nachts ga ik er niet uit om af te koppelen.
Gevolg is door per ongeluk verkeerd pasgebruik dat 2x laden mij nu 180euro extra gekost heeft.
Absurd!
Maingau weigert inhoudelijk te reageren.
Deze laadpas verstrekker verdient absoluut geen plek op deze blogspot wegens de risiso' s. Tevens 1x per half jaar een factuur kan de opgelopen schade van onwetendheid of verkeerd pas gebruik door partner; enorm uit de hand laten lopen. 180 euro is heel veel geld voor iets waarvoor niet eens een dienst geleverd is.
ik wil een maingau pas aanvragen. De site zegt dat het alleen kan als je in Dld woont. Iemand een tip hoe ik m in Nederland kan aanvragen?
BeantwoordenVerwijderenVia je browser gewoon de aanvraagpagina openen:https://anmeldung.einfachstromladen.de/#/ en bij Land Niederlande selecteren.
BeantwoordenVerwijderenVia de app kent ie niet mijn NLse postcode. Kan ik daar een Duitse postcode en adres invoeren of is dat niet zo handig?
BeantwoordenVerwijderenIk heb 1 zakelijke laadpas en die wil ik ook hieraan koppelen (dus niet prive betalen), kan dat?