vrijdag 30 maart 2018

Delfzijl - Vlissingen €2,80


Voor de beginners


Wie zich met elektrisch rijden bezig gaat houden merkt al snel dat het in EV land niet gaat om literprijzen, maar om prijs per KiloWatt-Uur. (kWh). 1 kWh wil zeggen dat je een uur lang 1000 watt 'verbruikt'.

Vergelijk 1 kWh met een liter brandstof waar je ongeveer 5 km mee kan rijden. Zo'n kWh kost je thuis ongeveer € 0,20. Een volle batterij van 30 kWh kost je bij thuisladen dus (30x 0,20 =) €6,- aan elektriciteit. Een publieke laadpaal in een stadscentrum kost gemiddeld zo'n 35 cent per kWh.
Dat is €10,50 voor een volle lading.  Bij snelladers betaal je ongeveer €0,66 per kWh wat neerkomt op een volle batterij voor € 20,-

Zoals je ziet betaal je bij snelladers meer dan 3x zo veel als dezelfde lading thuis.

Delfzijl - Vlissingen


Reis je in een weekend van Delfzijl naar Vlissingen en weer terug, dan heb je al snel drie volledige snellaad sessies nodig. Voor ongeveer €60,- ben je dan heen en terug.  Reis je alléén, dan is wat voordeliger om met de trein te gaan, een 2e klas NS retourtje Delfzijl - Vlissingen kost €51,-

Prijzencircus snelladers 2016/2017


Ik neem je even mee terug naar kerst 2016.

Voor 1 kWh snelladen betaalde je bij een snellader van Allego toen ongeveer  €0,85 per kWh.
Het snelladen bij Fastned kostte destijds  €0,79 per kWh.

Allebei ongeveer 4x zo duur als thuis.

Toen Allego met de tijds tarieven stopte en half december 2016 bekend maakte per 1 januari 2017 de prijs van €0,69 per kWh te hanteren, [10 cent onder het toenmalige Fastned tarief] volgende binnen twee dagen een bericht van Fastned dat het tarief voor 'vrij' laden bij hun met €0,20 / kWh zou dalen naar €0,59 / kWh.

Hiermee was Fastned weer 10 cent per kWh voordeliger dan Allego. De consument was tevreden,  beide partijen werden voordeliger. Deze situatie bleef in 2017 ongewijzigd.

Appels en Peren?


Fastned en Allego zijn wel echt verschillende aanbieders. Bij Fastned weet je bijvoorbeeld dat er altijd minimaal twee laders zijn, en dat ze vrijwel altijd rechtstreeks aan de snelweg zitten. Dit is goed voor de snelheid en de betrouwbaarheid. Allego daarintegen zit vaak op meer locaties nabij fastfood ketens in de buurt van de snelweg, en dat is dan weer handig als je stevige trek hebt of een langere pauze wilt inplannen. Het is aan jezelf te bepalen welke snellader je wanneer kiest, dus kies je de lader die op dat moment het beste bij je behoefte past.  Zo lang ze ongeveer even duur zijn, maakt het voor wat betreft de prijs niet echt uit bij welke snellader je laden gaat.

Snelladen fors goedkoper door slimme laadpassen


Omdat het laden vaak met tussenpartijen gaat, de zogenaamde MSP's (Mobility Service Providers) zorgt dit op Europees niveau voor nieuwe abonnementsvormen en martkpartijen die allerlei nieuwe prijsmodellen voor snelladen introduceren. Zo kun je bijvoorbeeld met het ongrijpbare gouden willy-wonka pasje voor een vast bedrag per maand onbeperkt laden bij allebei de aanbieders.

Dit komt omdat Fastned en Allego bij samenwerken met samenwerkverbanden die laadnetwerken koppelen. Ze zitten bij verschillende organisaties en daarom werkt het éne pasje soms wél en soms niet bij de een óf bij de ander. In principe werken alle Nederlandse laadpassen bij alle laadpunten van allebei. 

Er komen sinds begin 2018 steeds meer laadpassen in het buitenland op de markt die ook meedoen met verschillende (Europese) samenwerkingsverbanden. Dit zorgt er nu voor dat er veel verschil ontstaat in de tarieven die je daadwerkelijk betaalt. 

Zo kun je zelfs al voor €0,06 per kWh bij de Allego snellader terecht. Let op, dat is 3x zo voordelig als thuis laden en 10x zo voordelig als bij Fastned.  Een volle batterij kost nu plots nog maar €1,80. Dit verschil van ruim €18,- is zó groot dat EV rijders ineens tóch prijs als criterium meenemen. 

Qua prijs ligt Allego nu dus even voorop. Wanneer de laadpassen van aanbieders van degelijke prijsmodellen ook bij Fastned gaan werken krijgen we hetzelfde aanbod ook daar en wordt het voor de consument nóg aantrekkelijker om te gaan snelladen ten opzichte van thuis laden.

Delfzijl - Vlissingen part II


Met deze goedkope aanbieders kost het weekendje Groningen - Vlissingen via 3 snelladers nu plots nog maar €5,40. Zelfs met een kop koffie erbij is dat nog voordeliger dan een enkel treinkaartje Delfzijl - Groningen. 

Een familie bezoek of weekend trip voor €5,40 is natuurlijk even wat anders dan minimaal €50,- neer te leggen. Met je EV neem je ook nog eens meerdere mensen mee.  

Er komen nog veel meer Europese laadpas initiatieven en samenwerkingen in 2018 aan. Reis dus voordelig, hou mijn blog en de laadpas Top10 in de gaten en koop van het bespaarde geld een mooi cadeautje voor de persoon die je gaat bezoeken.  

Geweldig toch, die vrije Europese markt?


Links:






Geen opmerkingen:

Een reactie posten