vrijdag 9 maart 2018

[TNM] Het antwoord van The New Motion

Klantenservice


Je hebt van die bedrijven waarbij je 10x de klantenservice in kunt schakelen en waarbij je alle tien de keren weer iemand anders aan de telefoon krijgt. Deze persoon kan je probleem helaas niet oplossen, vind je probleem wel oprecht érg vervelend en zal 'je melding doorzetten' naar een ander bedrijf die het wel een keertje gaan oppakken maar geen structurele oplossing kunnen bieden. In feite kunnen ze alleen de telefoon opnemen en jou niet helpen als je met een lege batterij op zondagavond bij een laadpaal staat die niet werkt, of bijv. je laadkabel niet los wil laten. Nuon is daar een heel goed voorbeeld van. Helaas is dit veel vaker realiteit dan noodzakelijk.
Het nieuwe kantoor van TNM 

The New Motion


Een positieve uitzondering op deze regel is The New Motion. Hoewel ik een hele hoop kritiek heb op beleidsbeslissingen moet ik ze meegeven dat ze in elk geval luisteren naar feedback.

The New Motion is een laadpas aanbieder (Mobility Service Provider / MSP) die de grootste Europese dekking biedt van laadpalen die je met hun laadpas kunt bedienen. Recentelijk zijn ze nogal in opspraak geraakt doordat met name Duitse tarieven fors verhoogd werden tot maarliefst tarieven van 57x het oude tarief.

Na mijn zeer kritische tweets en blogs kreeg ik een uitnodiging om de problematiek te komen bespreken. En zo zat ik vanochtend om 10.00 in het nieuwe pand van TNM te Amsterdam om mijn kritiek op tafel te gooien en te vragen wat TNM hier nu mee ging doen.

Waar gaat het nou eigenlijk om?   Er zijn twee problemen.

1. Tijdstarieven


Het eerste probleem is het gebruik van tijdstarieven op niet-snellaadpalen. In Nederland komt dit weinig voor, maar in het buitenland wordt dat erg veel gebruikt. Even voor de duidelijkheid; hiermee bedoel ik dus niet de zogenaamde 'connectie'  of 'boete'  tarieven, dat zijn tarieven die ingaan nadat je batterij is volgeladen en jij onnodig de laadplek bezet houdt. Dat komt in Nederland ook voor.

Nee, het gaat echt om tijds tarieven. Dus bijvoorbeeld een kwartje per minuut plus een prijs per kWh. Naast dat dit systeem zeer grote prijs verschillen creëert tussen bijvoorbeeld type auto A of B, krijg je ook minder energie voor je geld op een koudere dag dan op een warmere dag.

Kortom daar moeten we zo snel mogelijk vanaf. Er is maar één manier om energie goed te kunnen meten en dat is, net zoals bij benzine tanken, een vaste prijs voor een vaste hoeveelheid.

Een liter brandstof kost €1,50, een uur lang 1000 Watt (1 kWh) kost €0,30.  Een eenvoudig en doeltreffend systeem om als zakelijk rijder of consument te kunnen bekijken wát je ongeveer voor je laadsessie kwijt bent. Je auto heeft bijvoorbeeld een 20kWh batterij en hij is leeg. Dan ben je voor een volle lading van 20 kWh in dit voorbeeld dus €6,- kwijt. Ook in de winter, het maakt niet uit met welke auto of hoe lang je er over doet. Een prijs per kWh is dus verreweg het eerlijkste systeem voor alle partijen.

The New Motion streeft naar een tarief stelsel van zoveel mogelijk tarieven per kWh.

Toch zijn er diverse buitenlandse netwerken die bang zijn om voor de wet als energieleverancier te worden aangemerkt. Dit schijnt dan allerlei juridische consequenties te hebben. Hierdoor eisen diverse Charge Point Operators (CPO's) van hun mobiliteits aanbieders (MSP's) dat zij deze tijdstarieven doorberekenen. Hoewel TNM best groot is, hebben zij niet voldoende zakelijke slagkracht om hun CPO's te dwingen te stoppen met deze tijdstarieven.

Het alternatief zou dan zijn dat van de 60.000 Europese laadpunten er plots nog maar 40.000 beschikbaar zijn met je TNM laadpas, en 1/3e van je laadpunten door de WC spoelen, dat is een te groot commercieel risico voor TNM.

Oplossingen tijdstarieven

Voorlopig zitten we er dus nog wel even mee. TNM gaat wel een aantal symptomen bestrijden om het ongemak te verlichten:

The New Motion kostencalculator
The New Motion gaat her-onderhandelen met partijen die hoge minuutprijzen rekenen. Zo is de laadpaal in mijn voorbeeldje van het restaurantje in Kulmbach  al meer dan de helft in prijs gedaald. Ik kreeg helaas geen garanties, behalve dan dat ze er serieus mee aan de slag gaan.

Verder zijn ze bezig met een pilot om op de kaart te laten zien welke palen duur of goedkoop zijn, én werken ze naast hun bestaande kosten-calculator aan een functie in hun app waarmee je een push bericht krijgt als je op een laadpunt met een tijdstarief aansluit.

Dit laatste is overigens ook een ontwikkeling van samenwerkingsverband e-Violin, die bezig is voor élke laadsessie een pushbericht te sturen zodat je als EV rijder vóóraf kunt zien hoeveel je kwijt gaat zijn op een laadpunt. Dit met name na de media aandacht uit 2016 en 2017 en onder druk van het Ministerie van Economische zaken. Het is onwettig om een produkt of dienst te verkopen zonder dat je van te voren weet wat het kost.

Dan het volgende probleem:

2. Communicatie


De nieuwsbrief over de verhogingen van de tarieven bij Ladenetz is in eerste instantie alleen naar de Duitse leden verstuurd. Het idee erachter is dat mensen met name in hun eigen regio laden, en dat je zelfs informeert naar gebruik van de laadpas. (Bijv alle Nederlanders die met hun TNM pas veel in bepaalde Duitse gebieden laadt).

Het nadeel hiervan is dat TNM alléén op basis van hun eigen gegevens kan beslissen hoe deze communicatie dan wordt opgezet. Immers, als jij in Duitsland altijd met Plugsurfing laadt dan merkt TNM dit niet, terwijl jij misschien in Nederland wel een fanatieke TNM-laadpas gebruiker bent. Een ander nadeel is dat je potentieel vakantie-verkeer direct uitsluit van deze nieuwsfeiten.

Een betere methode is mijn ogen dan ook om alle tarieven transparant te publiceren op de New Motion website in een soort matrix en in de nieuwsbrief de opvallendste ontwikkelingen hieromtrent te benadrukken,  bijvoorbeeld zo' n dingetje als Ladenetz. 

Aan de andere kant is dit ook wel vrij ingewikkeld aangezien tarieven en contractvormen aan de lopende band wijzigen.  Maargoed, dat is nu eenmaal de business waar we mee te maken hebben.

Nieuwe ontwikkelingen voor meer prijs-transparantie


Steeds meer providers stappen over op Flat-fee. (Entega Flat, EWE flatrate).  Hierbij berekenen de MSP's jou bijvoorbeeld €35,- per maand en dan mag je onbeperkt overal laden. Kortom een vast bedrag voor AC laden waarbij de risico's en de prijsverschillen worden opgevangen door een fonds van de CPO's en de MSP's.

TNM is hier geen uitzondering op en onderzoekt de markt mogelijkheden. Wat BMW met Chargenow nu een jaartje doet (alle AC laadpunten €0,50 eenmalig en 0,35 / kWh) is één van de mogelijkheden.

Conclusie


Er komen een boel nieuwe ontwikkelingen aan. We staan aan de vooravond van een gigantische omslag en dit is het momentum om de basis ontwerpzaken fundamenteel goed neer te zetten zodat de EV rijder vanaf het eerste moment met duidelijke tarieven te maken krijgt. Het uitonderhandelen van eerlijke kWh tarieven voor je klanten vind ik een verantwoordelijkheid van de MSP's en TNM neemt deze verantwoordelijkheid gelukkig serieus.

Ik heb ze beloofd ze kritisch te volgen en te blijven doorvragen over te hoge tarieven.
Wat vind jij?  Comments hieronder zijn welkom!









2 opmerkingen:

  1. Goed dat je er zo actief mee bezig bent, en dat je ook een luisterend oor vind bij TNM. Ben reuze benieuwd hoe de kosten structuur omtrent het opladen van mijn Zoe Q210 gaat ontvouwen de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen