woensdag 21 maart 2018

Flatrate laadpassen. Onbeperkt laden zonder limiet

Update 24-03-2018: Moeite met het aanvraagformulier? Zie onderaan dit artikel.

Vandaag ontving ik een flatrate-laadpas van Entega.

Entega is de een Duitse energieleverancier die samenwerkt met het Nederlandse Last Mile Solotions (LMS) en Ecotap. De laadpas is 100% zonder limiet. Het maakt niet uit hoeveel kWh's je ermee 'tankt', de maandprijs is vast en het contract is voor 1 jaar.

Het mooie is, jij kunt hem ook bestellen door even hier te klikken, en dan op 'Jetzt Bestellen' .




Je betaalt voor deze pas €45,- per maand. Da's best een bedrag, máár in ruil hiervoor kun je zoveel als je wilt laden bij alle laadpalen in de Benelux en ook bij behoorlijk veel laadpunten in Duitsland, In de Nederlandse app van Ecotap kun je alle laadpunten terugvinden waar deze laadpas op werkt. Dit kun je nakijken op deze lijst met roaming partners.

Maar het mooiste is nog wel dat hij werkt op 90% van alle snelladers in Europa.

Fastned 

Zoals je op deze pagina kunt controleren ondersteunt Fastned deze laadpas ook volledig aangezien de Entega laadpassen beginnen met DE-LMS-000xxxx-x. Je moet de kaart toevoegen aan je fastned account en dan kan je deze als primaire betaalmethode toevoegen en ook gebruiken om de laadpaal mee te activeren. Een overzicht van alle Fastned snelladers vind je hier.

Allego

Het snellaadnetwerk van Allego is naast Nederland ook in Duitsland goed vertegenwoordigd.
Klik hier de volledige kaart.

Corri-Door / Sodetrel

Langs de Franse Autoroute's & Péage vind je de snelladers van Corri-door/Sodetrel. Ook deze zijn onbeperkt te gebruiken met deze laadpas.  Hier is een kaart met al hun laadpunten.

Kortom, door het grote ondersteunde aanbod van snelladers kun je voor een vaste prijs zeer grote delen van Europa doorreizen.

Aangezien de netwerken van Fastned en Allego in een rap tempo aan het groeien zijn en ze snelladers hebben staan van door heel Europa, kan dit een zeer interessant aanbod zijn voor de Nederlandse (Europese) veelrijder.

Zeker omdat vooral de snelladers van Allego in Nederland nog steeds in de duurste catagorie vallen met hun €0,69/kWh en er geen abonnementsvormen voor af te sluiten zijn. Hierdoor ben je vanaf 65 kWh per maand al goedkoper uit met een Flatrate laadpas.


Een andere bekende is EWE Stromtankkarte Fixpreis. Deze is €10,- per maand goedkoper (€35,-) en werkt op veel andere netwerken in Duitsland, o.a. van heel veel Ladenetz Stadtwerke partners. Ze roamen o.a. met Greenflux, wat betekent dat ze in Nederland in elk geval werken alle laadpunten zoals Greenflux op hun site vermeldt. Zover ik zo kan zien zijn dit net als bij Entega zo'n beetje alle Nederlandse laadpunten. Ook werkt deze pas op alle normale en snelladers van Allego in heel Europa. Fastned en Sodetrel / Corri-door is nog onbekend

Naast deze voordelen kan je ook met een ander doel overstappen op een flatrate laadpas. Bijvoorbeeld voor het aanbrengen van een plafond aan je laadkosten. Voor pakweg 500 euro per jaar ben je in een flink deel van Europa van alle laadkosten af. Geen apps, paypal, creditcards, of andere verassingen achteraf meer. De 500 euro is eenvoudig te budgetteren in het huishoudboekje en hierdoor heb je ongeacht je reisgedrag toch een stabiel beeld in je financiele huishouding.

Persoonlijk denk ik dat je ook meer gaat reizen met zo'n laadpas, immers een half uurtje wachten bij de snellader is een klein offer voor bezoek van een familielid of kennis die wat verder weg woont. Normaalgesproken leg je al snel een tientje neer bij elke snellader die je onderweg nodig hebt. Als deze drempel wegvalt kan dit bijdragen aan meer EV mobiliteit. Ook met destination charging is de pas goed bruikbaar dus extra reizen worden voor je gevoel hierdoor 'echt' gratis.

De flatrate passen zijn een stuk goedkoper dan de gemiddelde laadpas aanbieder uit mijn laadpastop10. Ik denk dat ik deze laadpassen dan ook in deze top-10 ga verwerken, aangezien die op een verbruik van 200kWh per maand is gebaseerd. Dat zou betekenen dat je met een EWE laadpas gemiddeld 18 cent per kWh kwijt bent. Laad je bijvoorbeeld 400 kWh per maand (pakweg 2000 km) dan daalt het bedrag zelfs tot onder de 9 cent per kWh, dit is de helft van je thuis tarief.

Wil je dit zelf verder uitzoeken, er zijn inmiddels meerdere Duitse aanbieders van flatrate laadpassen, en die worden hier netjes bijgehouden in een wiki pagina van onze oosterburen. (GoingElectric)
Er is dus nog genoeg werk te doen, te beginnen met de Entega pas. Maar dat ga ik eerst nog even uitgebreid testen. ;-)

Als er nog mensen zijn die hun testresultaten van EWE Stromtankkarte of andere flatrate kaarten willen delen mail mij dan.

*** Update 24-3-18 *** : Het on-line aanvraagformulier is gericht op Duitse adressen. Vul het aanvraagformulier daarom als volgt in, met een '0' voor je postcode cijfer:



Lukt het dan nog niet? Gebruik dit papieren formulier, (afdrukken, invullen, inscannen en mailen naar kundenservice@entega.de) om je aanvraag te voltooien. 

Verder ontvang ik veel vragen over op wélke laadpunten deze pas precies werkt. 
Voor alle duidelijkheid: Ik heb deze pas getest en hij werkt volledig op alle publieke laadpunten van: 

* Fastned / Allego / EVbox / Nuon / E-laad / The New Motion / Engie / Ecotap / etc.
* Ik heb nog geen laadpunten ontdekt waar de pas NIET werkt. 
* De officiele Entega lijst met roaming partners vind je hier.


Cheers!

15 opmerkingen:

  1. Dat gaat reuze interessant worden, als er 1 mee begint gaan anderen volgen, ben benieuwd, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer interessante laadpas, ben benieuwd of er gebruikerservaringen zijn met Fastned en The New Motion!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die zijn er. Ik heb nog geen Nederlandse laadpaal kunnen ontdekken waar de pas het niet doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goed nieuws!!

      Heb je die entega kaart gewoon op je nederlands adres kunnen aanvragen?

      Verwijderen
  4. Ik kreeg hem opgestuurd zonder aanvraag. Maar ik heb het bij Entega nagevraagd en volgens hun klantenservice (kundenservice@entega.de) kan dat gewoon. Ook al accepteert het webformulier alléén 5-cijferige postcodes en moet je 'Niederlande' achter je woonplaats zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. laad je er ook thuis mee? En krijg je dat dan verrekend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb geen laadpunt met backoffice. Ik denk als je dit wél hebt dat je e.e.a. inderdaad terugkrijgt.

      Verwijderen
  6. :((( Lees net op het nissanelectricclub:

    ENTEGA Ladekarte

    Sehr geehrter Herr …,

    danke für Ihr Interesse an unseren Produkten.

    Bitte haben Sie Verständnis, dass wir unsere ENTEGA Ladekarte nur innerhalb Deutschland anbieten.

    Bei Fragen erreichen Sie uns unter der Servicenummer 06151 4938630 oder einfach im Internet unter entega.de.

    Freundliche Grüße

    Ihre ENTEGA

    i. A. Martina Abt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is misschien voorbij met de pret. kreeg deze email terug na aanvragen van een pas.
    per 1 dec komt er een nieuw product voor in de plaats...

    danke für Ihre E-Mail und das damit verbundene Interesse an unseren Produkten.

    Leider können wir zur Zeit die ENTEGA Ladekarte nicht anbieten. Bitte haben Sie dafür Verständnis.

    Ab dem 1.Dezember 2018 werden wir im Bereich der Elektromobilität ein neues Produkt zur Verfügung stellen. Informieren Sie sich dann bitte im Internet unter entega.de.



    Bei Fragen erreichen Sie uns einfach unter unserer Servicenummer 0800 7 236065 oder im Internet unter entega.de.



    Freundliche Grüße

    Ihre ENTEGA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hi Pjotter101,

      Heb je inmiddels nog meer informatie kunnen achterhalen, want ik heb er net ook 1 besteld..
      Groet
      Frank

      Verwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij registratie word er gevraagd om het “vertragskontonummer”....? Wat is het en hoe kom ik daaraan??

    BeantwoordenVerwijderen