Vrouwe Justitia |
Laten we even teruggraven in ons geheugen vlak voordat Corona het nieuws beheerste.
Na de kassa uitzending in Februari volgde er een voorstel met verbeterpunten voor duidelijke laadtarieven van de VER en LaadpasTop10. Dit leidde tot kamervragen. Op deze vragen kwam een antwoord van de Minister van Milieu en wonen. In deze beantwoording staan een aantal toezeggingen, die per 1 juni in werking treden.
Dit zijn de acht belangrijkste punten:
Leeswijzer: Een MSP is een mobility service provider, ook wel laadpasaanbieder genoemd. een CPO is een Charge Point Operator, ook wel laadpuntexploitant genoemd.
1) De providers moeten voor elke specifieke paal de actuele laadprijs weergeven, waarbij de opbouw van de prijs ook helder dient te zijn. Hierbij moet iedereen eenvoudig kunnen zien welk deel het exploitantentarief (CPO tarief) is en welk deel van de prijs je aan de laadpas aanbieder betaalt.
2) Alle exploitanten moeten voor 1 juni 2020 een ad-hoc betaaloptie bieden op alle publieke toegankelijke palen en een manier om het ad-hoc tarief te raadplegen.
3) Alle exploitanten moeten online en/of bij de paal communiceren dat de prijs voor laden met een pas of app van een serviceprovider kan afwijken van de ‘ad-hoc laadprijs.
4) Elk lid van eViolin moet zich aan de afgesproken gedragscode conformeren.
5) De MSP is verantwoordelijk de rijder vooraf te informeren over het tarief van laden bij een laadpunt wanneer gebruik gemaakt wordt van een abonnementen/of laadpas of laaddruppel.
6) De MSP is verantwoordelijk alle tarieven richting een EV rijder begrijpelijk en zonder verborgen kosten te communiceren.
7) De CPO levert direct na een laadsessie de gegevens van deze laadsessie (CDR) aan aan de MSP’s conform consumentenrecht.
8) De MSP is verantwoordelijk voor het beantwoorden van klantvragen over kosten.
De praktijk
De grote vraag is natuurlijk "zijn alle partijen al klaar?"
Het goede nieuws is dat er wel e.e.a. veranderd is en dat de meeste partijen druk met deze veranderingen bezig zijn. Bij diverse aanbieders verschijnen er bijvoorbeeld tarieven op hun geografische kaarten met laadpunten. Maar je raadt het al, ze zijn nog niet klaar.
De ene aanbieder doet het beter dan de andere. Vaak kloppen de vermelde tarieven nog niet of worden ze maar voor een deel van de laadpunten getoond. Sommige laadpalen van aanbieders komen in laad-apps van de concurrent helemaal niet voor. Ook zijn er nog veel vragen en mysteries over roamingkosten, prijsafspraken en buitenlandse transacties.
Er zijn helaas ook aanbieders die bovenstaande punten niet serieus nemen en bewust onrechtmatig verder gaan. Zo zijn er MSP's die in zijn geheel geen tarievenpagina hebben of overal 'tijdelijk niet beschikbaar' vermelden. Er zijn ook MSP's die nog steeds al hun tarieven omschrijven als 'Het tarief wordt door de laadpaal exploitant bepaald'.
Maar ook aan de CPO kant moet nog veel gebeuren. Zo zijn er CPO's die laadpalen hebben waar niet eens een stickertje met informatie op zit.
De komende tijd ga ik alle punten onderzoeken en erover publiceren. Natuurlijk kijk ik ook naar partijen die het juist wél heel goed doen. Hou m'n blog in de gaten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten