Omdat het altijd handig is een lokale laadpas mee te nemen bestelde hij de laaddruppel van Bee. Met deze laaddruppel heb je overal in Zweden een uitstekende dekking, voor redelijke prijzen. Ze exploiteren diverse snelladers die met Nederlandse passen erg kostbaar zijn.
Zo kwam hij eind juli bij deze snellader terecht, vlakbij Gotenburg
Zijn Nederlandse laadpas rekent hier €1,20 per kWh. Dat is even andere koek dan de Nederlandse tarieven! En aangezien hij ongeveer 20 kWh lading nodig had ben je dan zó €24,- kwijt. Niets voor mijn lezer dus, de Bee laaddruppel kwam hier goed van pas.
Met Bee betaal je daar namelijk een veel gunstiger tarief van slechts €0,48 / kWh, waardoor hij voor €9,50 zijn auto weer kon aftoppen. De Bee laadpas deed keurig zijn werk, de bespaarde €14,- gaf hij uit aan een heerlijk portie Svenska Köttbullar en zo vervolgde hij tevreden zijn reis.
Nederland
Eenmaal terug in Nederland ontving hij afgelopen Februari de papieren factuur. Op de factuur stond de laadsessie gespecificeerd:
TIDPUNKT LADDPUNKT LADDNING (kWh) KOSTNAD (SEK)
2019-07-28 10:42 Hisings Backa, Preem, 19,95kWh 79,804kr (ex moms)
1 Zweedse Kroon (SEK) staat gelijk aan 9,5 eurocent.
Inclusief BTW (moms) kwam hij met zijn laadsessie uit op een bedrag uit van 100 SEK, kortom €9,50.
Het was Bee niet gelukt een incasso te doen, en ze verzochten hem om de 100 SEK over te maken via een reguliere bankoverschrijving naar een Zweeds rekeningnummer. Echter voor een reguliere bank overschrijving rekent de bank €15,- aan servicekosten om een overschrijving in Zweedse Kronen te doen. Precies zijn bespaarde bordje met Zweedse balletjes dus. Wat nu?
Hij belde Bee en legde het probleem uit. Bee was flexibel, en begreep het probleem. Ze wilden de sessie wel crediteren. Mooi. Eind goed al goed.
In Mei 2020 ontving hij echter een nieuwe brief. Een betalingsherinnering.
100 SEK (€9,50) betalen met 1,20 SEK aan rente (€1,14).
Hij belt weer met Bee en herinnert ze aan de toezegging tot creditering. Maar daar ging de servicemedewerkster niet mee akkoord. Toen vroeg hij of ze ook andere betaalmethodes accepteerden, zoals paypal, of creditcard. Maar ook dat kon niet. En een overboeking in Euro's konden ze ook niet accepteren. Bij navraag per mail krijgt mijn lezer wel zijn oorspronkelijk laadsessie te zien, met direct daaronder de tekst:
"We will not be able to credit your invoice
Your subscription is now blocked."
Kortom, tot zover de flexibiliteit van de klantenservice van Bee.
Uiteindelijk vond mijn lezer een IBAN van Bee en heeft hij €9,50 in Euro's overgemaakt. De laadsessie is daarmee voldaan, al denk ik niet dat zijn pas nu gedeblokkeerd wordt.
Wat valt hier nu van te leren?
Kies je voor een buitenlandse laadpas, contoleer dan ook de ondersteunde betaalwijzes. Kunnen ze met paypal overweg, accepteren ze creditcards of SEPA betalingen? Een land hoeft niet met de Euro te werken om SEPA betalingen kunnen te ontvangen, SEPA betalingen zijn altijd in Euro.
De bank van de begunstigde of debiteur zal in het land waar de rekening gehouden wordt de betaling of incasso omzetten naar de valuta van dat betreffende land indien dit geen Euro betreft.
Doe er je voordeel mee, een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Hoeveel zouden de kosten zijn geweest met de (Nederlandse) Vattenvall pas?
BeantwoordenVerwijderenWaarschijnlijk werkt de Vattenfall laadpas niet in Zweden.
BeantwoordenVerwijderen