woensdag 27 mei 2020

Gastblog: 12-Provincie tour

Vandaag een gastblog van een trouwe lezer van mijn blog, genaamd Petro Slegers.
Vanwege Corona werd zijn Europa trip een Nederland trip.

Bedankt voor je bijdrage Peter!

-- Maarten

Blog – 12 Provincie Tour


Sinds Maart dit jaar ben ik de bezitter van een Tesla Model 3 SR+ en wilde ik daarmee al snel door Europa heen toeren alleen gooide het Corona virus deze plannen de prullenbak in. Toch kriebelde het om een flinke tocht te maken waarbij ik meerdere malen zou moeten laden. Nu is dit in een Tesla binnen de Nederlandse grenzen natuurlijk een peulenschil vanwege Supercharger netwerk. Maar…dit zou natuurlijk veel te makkelijk zijn. Kortom er moest een plan gemaakt worden voor een uitdagende tocht.


De uitdaging



Het maken van dit plan duurde niet lang, want ik had al jaren het idee om ooit een keer alle provincies in Nederland te bezoeken. Dit plan begon om dit te doen op 1 tank benzine met mijn vorige auto, een Daihatsu Cuore, maar dit is er nooit van gekomen. Nu in een EV heb is deze tocht natuurlijk veel meer een uitdaging. Als bewijs van bezoek aan de provincie zou er bij elke provinciebordje een foto gemaakt worden. Het uitdagende daarbij is dat de provincie overgang niet op de snelweg mocht liggen omdat er dan niet gestopt kan worden voor een foto.

ABRP

Route uitstippelen


De eerste uitdaging was het uitstippelen van de route. Hiervoor besloot ik gebruik te maken van Abetterrouteplanner (ABRP). Zelf woon ik in Apeldoorn (mooi centraal in Nederland) en het idee was om samen met een goede vriend eerst richting Limburg te gaan en dan met de klok mee door alle provincies te rijden.


Na een aantal uren zoeken op Google Streetview voor de provincieborden i.c.m. ABRP lag de route klaar. Bij elke provincie overgang zouden we foto’s maken van de borden en noteren wat het verbruik is.



D-Day


Op zaterdagochtend 23 Mei vertrok ik met een volle accu (bereik 379km) om mijn goede vriend Gijs op te halen en vanuit daar gingen wij naar Limburg. Daar aangekomen waren wij inmiddels 76km verder en was het verbruik 139 Wh/km (zie tabel onderin voor de statistieken).


Limburg



Vanuit Limburg was het een klein stukje naar Noord Brabant: 12,6km en 117Wh/km. De rit erna naar Zeeland was niet zo kort, want we reden van Oost Brabant naar West Brabant, waarbij we 149.3km aflegden en het verbruik met 148 Wh/km hoger was dan de vorige etappes, wat kwam doordat het grotendeels snelweg was en we wind tegen hadden.

Welkom in Zeeland

Vanuit Zeeland was het een klein stukje naar Zuid-Holland. Het werd inmiddels lunch- en laadtijd, dus haalden wij een flinke lunch en gingen wij laden bij een 350kW lader van Allego bij Van Der Valk in Ridderkerk. Hier gebruikte ik de laadpas van Eins (32cent/kWh).

We kwamen er aan met 13% accu (totale verbruik: 139Wh/km) en de laadsnelheid liep op naar 136kW (1000 km/uur!) en voor het einde van onze lunch stopte ik het laden al omdat we met een vrij lege accu aan wilden komen bij de gratis Ionity lader bij De Knoest.

Alvorens wij daar aan zouden komen moesten we nog een de grens van Zuid Holland met Utrecht bezoeken en zo reden wij langs de zendmast van IJsselstein richting Ionity de Knoest. Deze lader zou gratis moeten zijn en bij aankomst bleek dit ook het geval. We kwamen aan met 23% en besloten daar voor een lange laadstop te gaan. Na een korte wandeling, (lang) wachten op een ijsje kwamen we terug bij de auto en was de accu alweer op 90% geladen, meer dan genoeg om tot in Groningen te komen.





Vanuit Utrecht gingen wij via Noord-Holland (Hollandse Rading) naar Gelderland (Bunschoten) en door naar Flevoland. Deze overgang was een uitdaging omdat het bord op een N weg stond waar wij niet konden stoppen. Wij besloten onderop de dijk op een ventweg te stoppen en de dijk op te lopen voor de foto.

Flevoland


De volgende provincie was Overijssel, een rit van 80km door Flevoland waarbij het verbruik op 140Wh/km lag. Eenmaal in Overijssel was het maar 3 km naar Friesland. Het verbruik op dat moment sinds opladen bij Ionity was maar 133Wh/km.

Wat volgde was een saaie rit door Friesland richting Drenthe waar wij kort een vriend bezochten. We hadden inmiddels trek gekregen en besloten een pizza af te halen in Roden en deze onder het genot van Netflix (‘Our Planet’) op te eten in de auto.

Na onze buikjes gevuld te hebben was het tijd om de laatste provincie te bezoeken: Groningen. Het maken van de foto bleek een uitdaging, want het bord stond bij een vangrail waar we dus niet konden stoppen. We besloten -omdat het erg rustig was op de weg- eerder te stoppen in de berm en richting het bord te lopen.



Na Groningen was het tijd om weer richting huis te
Fryslân




 gaan. Inmiddels hadden we 588km (133Wh/km) gereden en was het al 20:45. Er zat nog 29% in de accu en we besloten te laden bij de Tesla Supercharger in Assen. 


Na een korte stop van een kleine 10min (12% -> 44%) reden we terug naar Apeldoorn waar ik Gijs thuis afzette en nog 8km af moest leggen naar huis waar ik aankwam (na 756km in totaal) met 6% en vergezeld werd met de melding dat de accu bijna leeg was.




Netflix and.. pizza


Hoe is het bevallen?
Ik had van te voren verwacht dat een rit van 13.5 uur flink vermoeiend zou zijn, maar dit viel mij heel erg mee. Tot aan de Supercharger in Assen voelde ik mij nog energiek, erna sloeg de vermoeidheid wel toe maar was het nog prima terug te rijden. 

De rit zelf was zeer divers, het laden was een peulenschil en het gezelschap was erg leuk. Kortom: zeer geslaagde dag! 

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk data bij te houden, helaas heb niet alle data en bij het bezoeken van een vriend heb ik nog een extra ritje gemaakt en die niet bijgehouden. Hieronder heb ik de data die ik heb in een tabel getoond:

Statistieken (voor de cijfer fetisjisten)




Extra foto's
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten