zondag 24 mei 2020

Sygic's EV-Mode aan de tand gevoeld

Aankondiging in de App
Een van de lastiger dingen als je lange reizen maakt met je EV is dat je planning nooit zo uitkomt als dat je van tevoren had bedacht. Vaak moet je tijdens je reis je plan aanpassen en dus ook je laadstops. Rijdt je Tesla dan doet de Tesla software dat voor jou. Rijdt je geen Tesla, dan moet je het zelf doen.

Dynamisch plannen



Dat kan best een karweitje zijn en daar komt daar ook nog best wel wat handmatig werk bij kijken. Je moet een app gebruiken, sorteren op snelladers voor jouw type auto, dan ongeveer inschatten over hoeveel kilometer je er eentje zoekt, de voorzieningen rondom de snelladers in je short-list bekijken en dan een keuze maken.Vervolgens moet je de juiste betaalmethode bij je hebben en zorgen dat je het laadpunt haalt maar ook hopen dat hij intussen niet bezet raakt, en daarom moet je ook een plan B hebben.

De rol van navigatiesoftware


Al dit soort dingen kan navigatiesoftware ook voor je doen. Een goed voorbeeld hiervan laten de jongens en meisjes van A Better RoutePlanner (abrp) je zien. Maar ABRP heeft ook zijn beperkingen en hoewel er veel slimmigheid in zit, merk je dat het toch nog lang geen volwaardige navigatiesoftware is.

De navigatiesoftware van alle Europese en Aziatische elektrische auto's is op zijn zachtst gezegd prut als het om EV-navigatie gaat, de bestuurder zal dus onderweg moeten uitwijken naar alternatieven op de smartphone. Via E-drivers werd ik geattendeerd op de introductie van EV-mode in de navigatiesoftware van Sygic, en dat had direct mijn aandacht.

Ze vragen wat voor auto je rijdt, met welke soort laadaansluiting en de grootte van de batterij, en ze combineren dit met de laadpalen database van Plugsurfing. Zelfs de betaalmodule hebben ze erin gebouwd. Dat moest ik zien.

Appstore


Gelijk de Sygic software uit de appstore gedownload, 15GB aan kaarten erbij gedownload, en opgestart. Helaas, ten tijde van de berichtgeving stond de laatste versie nog niet in de Appstore.

Let op dat je 18.6 of hoger hebt
EV mode schijnt vanaf versie 18.6 in Sygic te zitten en in de Appstore stond nog versie 18.5. Kan gebeuren. Inmiddels is dat probleem gefixed en staat 18.7 er al, dus nu kunnen ook mensen met Apple spulletjes de EV mode gaan proberen.

Starten


Na de update krijg je bij het starten een paar vragen over je oplaadvoorkeuren. Dat gaat dan over welk soort laadstations je graag wilt zien (in mijn geval dus 43kW) en je kunt ook een schuifje op 'DC only' zetten. Wat ik leuk vond is dat je ook kan filteren op 'alleen gratis' stations. Binnen een minuutje is EV mode geactiveerd.

Ik plande een route van mijn woning in Apeldoorn naar Bastogne in België. Ik moet zeggen dat het er netjes uit ziet, het reageert vlot en dat is een verademing als je een trage tomtom gewend bent.

Wat is EV mode?


EV mode komt erop neer dat je bij het plannen van elke route een knop 'opladen op de route plannen' erbij krijgt. Als je de knop indrukt dan zou je alle laadstations langs de route moeten zien die aan jouw oplaadvoorkeuren voldoen. Helaas werkt dit nog niet goed. Je krijgt namelijk álle laadpunten bij de route te zien. Dus ook het trage 3,7kW thuis laadpuntje van je tante Miep in Boxtel, en ook  alle betaalde laadpunten, mocht je 'gratis' hebben aangevinkt.

Daarnaast kun je in dit overzicht niet zien welke laadpunten vrij of bezet zijn. Die data hebben ze wel, want als je op een willekeurig laadpunt klikt dan zie je daar keurig de vrij/bezet status. Maar bij het plannen zie je alleen groene 'laadpunt' icoontjes en dat kunnen dan best laadpunten zijn die reeds bezet zijn.

Laadpunten van je voorkeuren worden niet getoond


Ik zoomde in op Eijsden (Limburg) en selecteerde het Fastned station aldaar, omdat ik die toevallig wist te liggen.  Functioneel werkt het verder wel goed, je kan een laadpunt aantikken en dat wordt dan een normale tussenstop. Je kunt niet aangeven hoe lang je hier van plan bent te stoppen, daarom kun je dus ook niet zien hoe dit van invloed is op de rest van je reis. Een gemiste kans, wat ABRP stukken beter doet. (al is ABRP wel vrij optimistisch)

Demo


De demo knop voor de route was snel gevonden en op 16x snelheid vloog ik met 1600km/h richting België. De navigatie onderweg ziet er indrukwekkend uit, met handige dynamische buttons die links in de bovenhoek verschijnen. Op die buttons staan dan dingen als de volgende files, rust- of parkeerplaatsen, laadpunten en flitspalen. Bij het aantikken van zo'n button kun je ze direct met 1 tik als stop tussenvoegen of een andere interactie triggeren. Een pluspunt: In EV mode hebben ze de suggesties voor fossiele brandstof stations eruit gehaald. Iets dat in klassieke auto navigatie nog vaak voorkomt.

Conclusie


Al met al ziet het er veelbelovend uit, maar ze zijn er nog niet.


Pluspunten

✅ EV data integratie in navigatiesoftware
✅ Persoonlijke oplaadvoorkeuren
✅ Rijbaan assistentie
✅ Dynamische buttons
✅ Filter: Alleen gratis stations
✅ Default geen fossiele brandstof stations meer


Minpunten

⛔ Oplaadvoorkeuren worden niet meegenomen in de laadpuntplanning
⛔ Geen mogelijkheid tot aangeven hoe lang je gaat laden
⛔ Geen vrij/bezet status in planningsmodus


Afbeeldingen:



















1 opmerking:

  1. Het gaat de goede kant op, maar wat me als eerste opvalt is dat je bij instellingen -> brandstoftype Alleen kunt kiezen tussen benzine, diesel, LPG en CNG. Hier had ik elektrisch bij verwacht. Dat is toch veel intuïtiever dan ergens eerst op het dashboard een extra (de EV) te moeten installeren en daarin de EV-modus te moeten activeren? Zo zit het nogal ver weg verstopt en is dat niet echt gebruiksvriendelijk....

    BeantwoordenVerwijderen