dinsdag 12 mei 2020

Waarom een laadpas beter is dan een app

Soms is een verbetering niet altijd beter en wordt een niet bestaand probleem opgelost. Kijk maar naar de OV-chipkaart.  Voor tientallen miljoenen werden nieuwe problemen geïntroduceerd die mensen met een strippenkaart nooit gekend hebben. Zoals het hebben van verplichte minimum saldo's, meerdere kaarten per gezin en vergeten uit te checken, om zomaar een paar voorbeelden te noemen.

De hel van verplichte laad-apps


Hetzelfde lijkt er aan de hand te zijn met verplichte laad-apps waarmee je je laadsessie moet starten, stoppen, en betalen. Het líjkt best handig maar is dat ook zo? Goed, ik heb er een beetje veel, maar vandaag ga ik je uitleggen waarom al die apps het bij lange na niet halen in vergelijking met een laadpas.

Ik heb teveel laad-apps

Salzburg AG


Vanmorgen was ik de pagina van de Oostenrijkse aanbieder 'Salzburg AG laadpas" aan het bijwerken. In Salzburg staan ongeveer 130 laadpalen, waarvan 10 snelladers. Omdat betaalterminals geld kosten, kiezen veel gemeentes er niet voor om laadpalen met bankpas-lezers uit te voeren. Zo ook de gemeente Salzburg. Net als veel andere partijen hebben zij ook de bekende denkfout gemaakt dat een app veel handiger is dan een betaalpas of een laadpas, en ze verstrekken dus geen laadpas.

In potentie lijkt dat ook zo. Je hoeft geen pasjes meer mee te nemen, het is minder fraude- en diefstal gevoelig, en het bespaart natuurlijk geld omdat die stukjes plastic niet meer geproduceerd en bedrukt moeten worden.

De nadelen van een app


Maar in de praktijk kent het laden met alléén een app veel nadelen. Een voldoende opgeladen smartphone bij je hebben dat gaat over het algemeen nog wel, maar voldoende bereik, en bug-vrije apps zijn zaken waar je minder invloed op hebt. In het buitenland is voldoende bereik niet echt vanzelfsprekend.

Als je met meerdere bestuurders één auto rijdt (en laadt) zul je de app op meerdere mobieltjes moeten installeren, maar vaak kan dat maar met 1 account en moet je overal je wachtwoord achter laten, of krijg je meerdere accounts en raakt de laadsessie-data versnipperd over meerdere mobieltjes.

In het buitenland geeft het nog meer problemen. De app is vaak niet in jouw land of in jouw taal beschikbaar en/of bruikbaar. Soms moet je een bepaald sociaal fiscaal nummer ingeven, een buitenlandse bankrekening of het klantnummer van een buitenlandse energiemaatschappij. Nummers die jij niet hebt maar die wel in verplichte velden staan om door te kunnen.

Er wordt te weinig geld aan ontwikkeling uitgegeven waardoor de bugs en kinderziektes vaak langzaam of soms helemaal niet worden verholpen. Dat zie je dan vooral in de recenties terug:

Recenties voor de enige app waarmee je laden kunt in de regio Salzburg

Bij providers die geen laadpas aanbieden is 'alléén-app-toegang' dus een serieus probleem.

In dit geval is de enige app die je nodig hebt zelfs niet in Appstores buiten de Oostenrijkse Appstore te installeren. Bij zowel de Google Play store als de Apple Store krijg je dan een foutmelding. Iets waar we bij LaadpasTop10 vaker tegenaan lopen. Je kunt als Nederlander geen gebruik maken van de aangewezen betaalmethode. Dat zouden ze toch niet bedoelen met de Oostenrijkse gastvrijheid?

Wij gaan daarom vaak met de MSP en/of CPO in gesprek en stellen ze de vraag hoe een toerist dan fatsoenlijk daar kan laden. Sommige MSP's nemen dat heel serieus en maken hun app alsnog publiek voor heel Europa, anderen adviseren een roaming laadpas te gebruiken en weer anderen beseffen zich in het geheel niet dat er ook wel eens mensen uit het buitenland bij hun laadpalen kunnen komen.

'Ad-hoc'


Er zijn steeds meer MSP's en CPO's die je verwijzen naar de Ad-hoc methode. Gelukkig hebben de laadpalen in Salzburg ook zo'n Ad-hoc mogelijkheid. Ad-hoc laden is een functie die bedacht is voor toeristen die geen laadpas bij zich hebben, en wordt door veel CPO's als heilige graal beschouwd.

Het idee erachter is dat je zonder pasjes met alleen je mobieltje ter plaatse de laadsessie moet kunnen starten. Best klantgericht, natuurlijk. Als je MSP's en CPO's in het buitenland de vraag stelt dan komen ze al heel snel met dit antwoord. Ik stel me dan altijd voor dat in hun helpdesk-script een zinnetje staat als:  "Vraag van buitenlander? --> Verwijs naar ad-hoc + creditcard" ofzo.


In de praktijk 



In de praktijk bestaat ad-hoc laden uit een procedure waarbij de QR code op de laadpaal gescand dient te worden, waarmee je via een mobiele website toch je laadsessie kan starten mbv creditcard of paypal. Vooral met een verplichte creditcard is het een beetje paradoxaal, het idee was juist om het zonder een pasje te doen. Soms is de procedure per SMS.

Maar ad-hoc kent ook allerhande problemen, ik heb ze allemaal wel een keer getest en dus meegemaakt.  Zo is in het donker een QR code lastig te scannen en zit de sticker vaak op een onhandige plek zoals precies onder de stekker zodat je er niet goed bij kunt met een grote mobiele telefoon. De sites werken niet of niet goed doordat ze niet gemaakt zijn voor mobiel gebruik of alleen voor een iPhone3Gs uit 2008 en daarna nooit meer ge-update. Soms zit er bijvoorbeeld een cookie melding in de weg die je niet weg kunt klikken.

Een ander probleem is dat je in het buitenland lang niet altijd voldoende bereik hebt, er zijn grote stukken autobahn in Duitsland waar je blij bent met Edge of GPRS, maar dat is voor deze apps vaak onvoldoende en dan werkt het simpelweg niet. Hetzelfde geld voor parkeergarages waarbij de laadpunten op verdieping -3 zitten. Zeg maar dag tegen je mobiele bereik.....

In de praktijk sta je dus 10 minuten in de regen te klooien bij zo'n laadpaal om te veel gegevens op je kleine smartphone schermpje in te toetsen. Niet zelden moet je een account aanmaken op die portalen, krijg je (geen) verificatie sms'jes of kan je geen buitenlandse IBAN of postcode invullen.

Als je 1 vinkje met AGB (voorwaarden) vergeet, of je swiped een keer teveel omdat er een cookie-melding in de weg zit dan moet je soms opnieuw met het invullen beginnen of krijg je de sessie niet gestart. Al met al niet echt gebruiksvriendelijk en vaak is het nog duurder ook. Zo wordt bij een 'ad-hoc' lading in Salzburg bijvoorbeeld 10% extra aan 'servicekosten'  gerekend, terwijl je eigenlijk alles zélf moet doen. Bij sommige laadpalen moet je verplicht een tientje afrekenen per sessie, ook als je maar een 5-minuten lading nodig hebt.

De SMS methodes werken bovendien niet op buitenlandse mobieltjes. Als je de lokale aanbieder wilt bellen om dit samen op te lossen kun je met je 'buitenlandse' mobiele telefoon ook vaak het helpdesknummer niet bereiken omdat dat nationale servicenummers zijn. Deze nummers zijn vaak alleen tijdens kantoortijden bereikbaar, terwijl een vakantiereis zich doorgaans in het weekend afspeelt.

Toch is het fijn dat de ad-hoc methode bestaat en het heeft me weleens geholpen als echt geen enkele laadpas werkt. Maar over het algemeen kan je wat mij betreft beter investeren in een paar extra stukjes plastic voor in het dashboard kastje. Een laadpas heeft eigenlijk 1 nadeel; en dat is dat je er niet op kunt zien waar de laadpunten zijn en of ze bezet zijn. Hier zul je toch apps en/of autonavigatie systemen voor nodig hebben. Voor de rest wint de laadpas op alle fronten:

Drie hoeraatjes voor de laadpas 


Een laadpas werkt altijd. Het werkt snel en betrouwbaar. Ze kunnen tegen regen. Je kunt de pas in de auto laten liggen voor een andere bestuurder. Een laadpas discrimineert niet op afkomst als je de grens over gaat. Als je de laadpas eenmaal in bezit hebt kan je hem op elk ondersteund laadpunt van de aanbieder gebruiken, of die nou in Sicilië staat of in Noorwegen.

Je favoriete laadpas past makkelijk tussen je paar bankpasjes in je Secrid en heb je net zo snel gevonden als het juiste appje. Een laadpas hoeft nooit geupdate te worden en is vrij van bugs. Je hebt er geen account voor nodig. Bij een laadpas mag je best het wachtwoord van je MSP account vergeten zijn.

Naast de laadpas hoef je geen creditcard te bezitten of mee te nemen. Als je geen mobiel bereik bij de laadpaal hebt dan werkt hij nog steeds. En ook als je mobiel leeg is kun je je laadsessie stoppen en je laadkabel ontgrendelen.

Wat een prachtig stukje techniek eigenlijk hè, zo'n pasje. Het lijkt wel vooruitgang.





1 opmerking:

  1. Zo dacht ik laatst, goh laat ik eens met de (Eins e-mobil) app een laadsessie starten. Dan kun je makkelijk zien hoeveel je al geladen hebt (dacht ik). Ik start het laden en de app geeft direct een foutmelding (in het Duits) maar de laadpaal begint keurig te laden... In de app was niks te vinden, de paal was nu bezet. Tja dan kun je de sessie dus zelf niet meer stoppen en krijg je je kabel niet terug.

    BeantwoordenVerwijderen