vrijdag 1 maart 2019

Wintersport 2019 [Deel 6]

Prachtig rijden in Zuid Tirol
Dit is het vervolg op de voorgaande delen:

[Deel 5]
[Deel 4]
[Deel 3]
[Deel 2]
[Deel 1]

Zaterdag 2 maart 2019

08:20

Na een heerlijke week op de latten en met mooi weer, verlaten we Italië en zijn we inmiddels onderweg naar Oostenrijk. In de batterij zat nog 76% / 143km aldus de Zoë. Omdat we dit keer wat noordelijker in Italie zitten zijn we met een kwartiertje bij de A22 en krijgen er zo'n 30km bij vanwege regeneratie. De Brennerpas in met 45 minuten bereikt en met nog 51% in de batterij sluiten we rond 09:05 weer aan bij een van onze favoriete snelladers. De batterij is nog niet warm dus het laden gaat helaas niet zo snel.

Laadpassen Oostenrijk


In het rustige Plessi museum kan je gelukkig wel even ontspannen en dus een prima momentje om aan je blog te werken. Liever waren we op een volle lading naar Duitsland gereden, maar omdat ik de granny charger niet aan de praat kreeg moeten we onderweg dus wat stroom pakken.


Er is één grote laadpunt aanbieder in Oostenrijk, genaamd Smatrics. Bij Smatrics kan je snelladen voor een whopping €0,45 per minuut en met een Newmotion pasje kost dit zelfs €0,59 per minuut. Een volle lading kost dan €75,- dus daar gaan we natuurlijk niet aan beginnen.


Je hebt wel een paar andere snelladers met betere tarieven maar die liggen niet echt op de route, want
we gaan binnendoor. Er is een ongeluk is gebeurd midden op de Fernpass waardoor er ontzettend veel file die kant op staat. Over Munchen is het ook druk, dus we gaan via Seefeld / Mittenwald / Landsberg am Lech

Sehr Teuer noemen ze dat hier


En dan kan je wel laadpassen koning zijn met 5 Oostenrijkse pasjes, maar als de laadpunten niet langs je route liggen, of allemaal 11-22kW zijn dan heb je er op zo'n vakantiereis toch vrij weinig aan. Vandaar toch maar de keuze om bij de Brenner vol te laden en met Italiaanse stroom Duitsland te bereiken, waar de bekende en betaalbare snelladers weer bereikbaar worden.






10:00



Inmiddels weer genoeg prik in de batterij om Duitsland te bereiken. Off we go!
Knetterdruk naar Oostenrijk toe
De navigatie ingesteld op Landsberg am Lech (171 km) en met 171km op de GoM (85%) zijn we vertrokken. Gewoon normaal gereden, en een uurtje later bij Mittenwald reden we Duitsland al in. Slechts 10 minuten file, dus een goeie keus. Doordat we zoveel bergafwaarts hebben gereden stond er na 100km rijden nog steeds 145km op de GoM.








We besloten daarom het laadpunt in Landsberg am Lech te laten zitten en een stukje verderop in Augsburg nabij de A8 een snellader te kiezen.








Na 3 uurtjes reden we stipt om 13:00 het terrein van de Skoda dealer op. Een prima Allego Efacec QC45 stond ons op te wachten om de batterij die tot 10% lading gedaald was, weer op peil te brengen. De Telekom laadpas deed het hier ook weer prima en we besloten de buurt even te verkennen of er nog een broodje te scoren was. Na 5 minuten lopen kwamen we een vestiging van XXXLutz tegen. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit een heel groot meubel warenhuis waar tevens een restaurantje is gevestigd.





Al met al ben je maar zó een uurtje verder en als er dan nog wat kindjes naar het toilet moeten dan duurt het nog wat langer. Plots is het anderhalf uur later als je bij de auto aankomt. Met 91% lading gingen we daarom 14:30  weer verder richting Frankfurt.





35 kWh voor €1,62. Kan erger.



Helemaal geen slechte etappe dus, we zijn aan de files in Oostenrijk ontsnapt, hebben 210km in drie uurtjes binnendoor gereden met 70km/h gemiddeld, en dat met een lading van 85% Italiaanse stroom uit de snellader aan de Brennerpas. Dat regenereren werkt echt wel top.


Nog een kleine deja vú met vorig jaar, toen we er ook voor kozen om over Wurzburg te gaan in plaats van over Stuttgart. Als we maar niet dezelfde fout gaan maken met de 22kW laders.

15:29 


Een klein beetje file door wegwerkzaamheden op de A7 richting Wurzburg.

16:00


Wurzburg is nog 150km. Nog 70km op de GoM. Dat wordt hem dus niet. Voor Wurzburg zit nog 1x een 22kW snellader. Dan toch maar even bijplussen bij de dubbele ABB laders van EnBW op Raststatte Ellwanger Ost , ook hier werkt de Telekom laadpas weer perfect. Geeft ons ook even de gelegenheid om te kijken waar we gaan eten en overnachten. Om 16:05 sluiten we aan met 28%.

16:48

Na ruim 40 minuten is de batterij opgeladen tot 73% / 170km voor slechts €0,80. In deze 40 minuten puzzelen we de rest van de route aan elkaar. We besluiten voor de overrnachting naar B&B Hotel Koblenz te gaan. We boeken een familiekamer en checken de route. Nog 350km. Zowieso nog 1x helemaal volladen dus. Even rekenen, 3 uur rijden, minimaal een uur laden + het avondeten nog. Dat wordt wel een uurtje of negen, zoiets. Prima. Het mooiste is als je tijdens het dineren je auto vollaad dus op zoek naar een laadpunt op de helft van de route met een restaurant in de buurt.

Op chargemap vinden we op ongeveer de helft een Ultra-E locatie van Allego alwaar ook een triple charger staat. Het gaat om de snellader bij Kleinostheim. Ik zie in de comments toevallig dat mijn Lucky-5 maatje van Renaultforum GertjanVB hier vanochtend al geladen heeft onderweg naar zijn wintersportvakantie. Mooi, want hij rijdt ook een Zoe. Enige puntje is de afstand, 201km. Dit zouden we met een 100%-lading kunnen halen maar dat duurt veel te lang. Dus gaan we ergens bij Wurzburg ofzo nog een kleine 10-min stop inlassen om zo 3 kwartier wachttijd te voorkomen.

Tijdens het wachten/laden gebeurt er trouwens iets grappigs; een tourbus met oudere mensen stopt en er stapt een half bejaardenhuis uit. Allemaal vinden ze het interessant hoe dat nou gaat met laden en ze dartelen als mussen om de auto en de snelladers heen, brutaal kijken ze naar binnen waar mijn vrouw, ik en de kinderen nog steeds in de auto zitten terwijl wij de route aan het uitwerken zijn. Zo wordt je spontaan een bezienswaardigheid. Het is wel een beetje gênant eigenlijk. Ik heb ze stiekum nog even op de foto gezet bij het wegrijden, terwijl ze nog om de snelladers heen staan te neuzen. (waar overigens niets aan te zien was, want het display springt na een tijdje gewoon op de screensaver). Bij deze, die wil ik jullie toch niet onthouden:

Aapjes kijken

17:50 


Nog 65km op de GoM alweer en we zijn in de buurt van Wurzburg. De plaspauze-turbo-laadstop staat gepland voor Bat Spessart Nord in Weibersbrunn, maar omdat vlak daarvoor 20 min file staat nemen we er eentje eerder, Wurzburg Nord 

18:10


Dat was een nieuwe ervaring. Dachten we dat het laadpunt ge-ICEd was, bleek een Duitze Zoë rijder én een Nederlandse Leaf bestuurder beide hun auto's te hebben aangesloten op de Allego bij Wurzburg Nord. De Zoe was reeds tot 72% geladen maar de bestuurder was nergens te bekennen. We hebben nog voldoende stroom om alsnog naar Bat Spessart te rijden. Dus toch daar maar heen. Dat is wel zo'n vervelende Innogy, maar ik hoorde van de week dat je die ook met Maingau app kan activeren tegenwoordig. In Duitsland betekent dat slechts €0,25 / kWh en dat is een stuk beter dan €8,- per sessie als je maar weinig kWh's nodig hebt.

Vol! Tja, dat gebeurt steeds vaker, anno 2019. 

19:00


De file viel mee, en bleef beperkt tot een minuut of 10 zo'n 60km/h rijden. Na de file kwamen we met slechts 4% lading over, bij een drukke raststatte aan de A3 helemaal vol met Nederlanders. Het was zó druk dat ik had verwacht dat alle plekken ge-iced zouden zijn maar bij deze raststatte hadden ze dat slim aangepakt door de snellaadpaal op de minst aantrekkelijke parkeerplaatsen te zetten. Zo bleef deze mooi vrij.

Maingau Web-app










Innogy display 1

Helaas was dit dus zo'n Innogy kreng. Ik zeg bewust kreng omdat ze de RFID kaartlezer hebben uitgeschakeld en je hem dus met een app MOET activeren. En zoals altijd op deze parkeerplaatsen met een Tele2 én een Vodafone mobieltje allebei geen data ontvangst, heel soms 'edge/gprs' maar zeker niet voldoende om hun app fatsoenlijk te laten werken. Welke debiel heeft dat systeem bedacht, vraag je je dan toch af.... er zit potdorie een prima werkende RFID kaartlezer in dat ding. Er zit zélfs een betaalterminal in waar je zó je pinpas of creditcard in kan duwen, maar ook deze is (nog?) uitgeschakeld.  Kortom je moet data ontvangst hebben en je móet per sessie minimaal €7,95 afrekenen, of je nu 1 of 100 kWh laadt. 




Innogy Display 2
Wij hadden slechts 5 kWh nodig om de laatste laadstop voor het hotel te kunnen bereiken. Dus €8,- dokken klonk echt niet zo aantrekkelijk. Zoals ik net al zei; de laadpaal was ook via de (web-)app van Maingau te bedienen had ik ergens gelezen. De moeite van het proberen waard. Met een half gare data verbinding op de laptop is het daarmee toch gelukt deze paal gestart te krijgen. Omdat de data verbinding daarna weer wegviel moest ik de sessie stoppen met de auto om de kabel te ontgrendelen.







We hebben in tien minuten ongeveer 8 kWh geladen voor €2,-

Later ontdekte ik dat je deze laadpaal ook via de app van Newmotion kunt bedienen voor een tarief van €0,15 / minuut.  Was zelfs nog iets goedkoper geweest in dit geval, maar ook een stuk gebruikersvriendelijker vermoed ik, want die Maingau app is nog niet zo best hoor. Op je mobiel werkt'ie wel een stuk beter dan in je browser overigens.

BAT Spessart Nord A3
Kleinostheim


19:12

Ziekenhuis Koblenz
Maargoed lang verhaal kort; we reden weer weg met 28% batterij om vervolgens iets na half acht met nog 18% over bij  snellader bij Kleinostheim aan te komen, waar we naartoe op weg waren om een hapje te eten.

Mooi een klein stukje van de snelweg af, dus geen toeristen en dus niet druk. En een Allego lader, dus weer prima met Telekom te activeren.  Half negen weer op pad met 81% / 206km. Schade: €1,20. Vanaf daar was het nog 150km naar B&B Koblenz. Goed te doen dus.



22:00

Door het heuvelachtige gebied er naartoe kwamen we uiteindelijk aan met nog 17km aan bereik over. (6%). Precies goed dus eigenlijk. Nadat we de kids in bed hadden gelegd ben ik naar het dichtsbijzijnde laadpuntje gereden, dit bleek een 22kW bij het Katholieke Ziekenhuis van Koblenz te zijn. Er waren ook wel snelladers in de buurt, maar dit was nog geen 10 minuten lopen bij het hotel vandaan en ik had geen zin om er nog verder op te gaan wachten. Bovendien kunnen we dan morgenochtend weer met 100% lading vertrekken, dat is ook altijd wel prettig.

Ziekenhuis Koblenz #2

22:40 

Na even zoeken had ik de juiste ingang van het juiste parkeerdek gevonden. Geen idee hoe deze laadpaal werkte, dat stond er bij Chargemap niet bij, behalve iemand die 11 maanden geleden hier nog zonder laadpas gratis had kunnen laden.

Er stond een Smart EV aan de ene kant van de laadpaal en aan de andere kant was nog 1 plekje vrij. Ik moest even goed in de kofferbak graven naar de laadkabel maar toen ik die eenmaal had gewoon ingeplugd. Ik hoorde en luide 'klik' van het relais en ja hoor, Jetzt gehts los! 2:30 zou de Zoë nodig hebben om volledig volgeladen te zijn. Tevreden wandel ik terug naar het hotel en drink samen met mijn vrouw nog even een biertje om de dag goed af te sluiten. Dat alles weer gelukt is, volgens plan en goed gegaan. En daarna nog eentje om nog even dit blogje af te typen ;-)

0:26

Mooi geweest. Ik zie in de My ZE Renault app dat de auto alweer 68% geladen is (153km). Dat gaat toch nog best wel snel dat 22kW. Nog even de foto's erin plakken, en ZzZ. Tot morgen!


En hier vind je Deel 7





7 opmerkingen:

  1. Erg leuk en leerzaam om je blog te lezen. Als aanstaande ev rijder (volgende week, Kia) zie ik er ergens toch wel tegenop. Hoe weet je wat het laden kost? Ik zie een screenshot met de prijs er bij,welke app of site is dit?
    Veel plezier met de terugreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is de App van The New Motion.
    Die maken een schatting van de kosten voor je. Dit is overigens wel een extreem voorbeeld, en één van de duurste laadpunten die ik ken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iemand ergens een overzicht welke laadpassen/app je het beste kunt gebruiken bij welke paal? Hoe weet je dat newmotion nu 0,15 ct is bij innogy? In de app staat wel dat je alleen met debapp kunt betalen. Maar dat een sessie 8 euro gaat kosten. Ah ik zie het al 22kw is inderdaad 15ct. CSS Helaas niet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. AC43 ook. CCS kan je ook voor €0,25 / kWh laden met de EinfachStromLaden app van Maingau.

    BeantwoordenVerwijderen