vrijdag 5 maart 2021

VVD en CDA: We ❤ uitlaatgassen

Wát is de overeenkomst tussen deze ranzige diesel uit 1981 en een superschone EV uit 2021?


Voor allebei hoef je geen belasting te betalen. Ze zijn vrijgesteld van MRB, oftewel motorrijtuigenbelasting. De linker auto omdat het een oldtimer is, de rechter auto omdat hij geen viezigheid de lucht in pruttelt. Tenminste, vooralsnog.

Als het aan de VVD en CDA ligt gaat de eigenaar van de schoonste auto binnenkort een kilometerheffing betalen, zo zocht RTL Nieuws uit. Opmerkelijk. De smerigste auto van deze twee hoeft deze heffing niet te betalen. De elektrische rijder moet dokken. 

Hoe zit dat? In het artikel staat:

"de VVD en CDA een kilometerheffing willen invoeren, maar alléén voor elektrische auto's. Eigenaren van elektrische auto's betalen geen motorrijtuigenbelasting, waarmee wegen worden onderhouden".

Het frame wat steevast gebruikt wordt is dat EV rijders niets bijdragen aan het wegennet omdat EV rijders geen belasting zouden betalen. 

Natuurlijk, het klopt dat er een tijdelijke maatregel is ingevoerd dat kopers van elektrische voertuigen geen BPM verschuldigd zijn en tijdelijk geen wegenbelasting hoeven te betalen. Maar deze maatregel is helaas tijdelijk en dus in 2024 alweer afgelopen. 


EV Rijders betalen nu al meer

Maar hoe zit het nu echt? Zijn EV rijders van die profiteurs of valt het wel mee? De waarheid: elektriciteit wordt nu al zwaarder belast dan benzine of diesel. 

Elektrisch rijders betalen zelfs 2,5 keer zoveel belasting op de door hun gebruikte energie dan benzine of diesel rijders, zo zochten de jongens van de TU Eindhoven al meerdere malen uit. Dit komt doordat belastingen op fossiele brandstoffen lager zijn dan belastingen op elektriciteit. 

Waarom CDA en VVD daar bovenop nog meer geld willen hebben is niet echt duidelijk. Het wordt in elk geval niet aan de wegen besteed, want slechts 11% van deze opbrengsten beland daadwerkelijk aan projecten die het wegennet verbeteren. 

De rest gaat naar andere potjes zoals 'algemene middelen'. En hoewel het kabinet natuurlijk mag beslissen waar ze onze centjes aan uitgeven, is het idee dat motorrijtuigenbelasting aan het wegennet wordt besteed dus voor het grootste deel onzin.


Je kan er zoveel mooiere dingen mee doen

Stel je voor dat van de pakweg 20 miljard euro die jaarlijks wordt opgehaald geen 11, maar 50% besteed zou worden aan mobiliteit. Daar kan je vier jaar lang de wegenbelasting in zijn geheel mee afschaffen én een subsidiepot voor elektrisch vervoer van 4 miljard euro van maken. 

Of vier jaar lang al het OV gratis maken. Je kunt het zelfs allemaal tegelijk doen en dan nog blijft er geld over. Kortom als de politiek écht wil kan men er in hele korte tijd de CO/2, roet, en koolstofmonoxide uitstoot in Nederland gigantisch mee verlagen. 

Maatregelen als '100km/h' vanwege het stikstof beleid kun je binnen no-time schrappen, en er blijven nog altijd miljarden euro's over die je bijvoorbeeld aan sectoren kan geven die het zwaar getroffen hebben in de Corona crisis zoals de horeca en retail. 

Dit voorstel remt de groei van emissie-loos vervoer af en draagt niet bij aan de doelen voor het beperken van de opwarming van de aarde. Het is in feite een hele dikke middelvinger naar iedereen die denkt dat we beter af zijn zonder uitlaatgassen. 

Denk dus goed na in het stemhokje over 12 dagen, mensen. 


/edit 06-03-2021 16:49

Na een kritische opmerking van Berry Stapper heb ik het artikel aangepast. Hoewel elektriciteit zwaarder belast wordt dan brandstof staat het niet expliciet vast dat EV rijders hierdoor meer bijdragen aan het onderhoud van het wegennet. 



11 opmerkingen:

  1. mbt stemadvies, wie past wel in je het plaatje wat je schetst?
    Dus 'EV bril' advies over op wie wel te stemmen ipv op wie niet.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle partijen met de kleur groen in het logo zijn in het algemeen EV-Vriendelijk :)

      Verwijderen
  2. De opbrengsten van de energiebelasting em opslag duurzame energie op elektriciteit vloeit een andere potje in, dan de opbrengsten van de MRB. Zoals altijd bij de introductie van een belasting, destijds, is bepaald dat een deel van de belastingen gebruikt wordt voor onderhoud van de infrastructuur. Of dat nu de wegen of het elektriciteitsnet is. Alleen opbrengsten van de MRB zijn nu niet bedoeld voor onderhoud elektriciteitsnet. De elektrificatie van transport kost nu eenmaal ook veel geld in uitbreiding capaciteit elektriciteitsnet. Die miljarden kunnen we niet zomaar uit het MRB potje halen.

    De VVD is geen voorstander van kilometerheffing, dat zijn de linkse partijen onder welke onder de noemer de grootste vervuiler - de veelrijder - betaald het meeste hun kilometerheffingsplannen presenteren. Hoeveel kilometer je rijdt is geen variabele in de de MRB maar de CO2 uitstoot is een grote variabele. Je volledige elektrische auto stoot geen CO2 uit (althans niet direct; indirect mogelijk via opwek elektriciteit). Er is op dit moment geen MRB tarief voor de categorie voor 0 gram uitstoot. De VVD stelt daarom voor om een bij een volledige elektrische auto geen MRB te heffen, maar wel een kilometer vergoeding. Niet en en. Is ook deels een proefballonnetje waarbij ze het geen bal uitmaakt of het plan nu wel of niet omarmt wordt. Uiteindelijk gaat iedere elektrische rijder zo’n 200 euro per jaar betalen - of wat dan de minimale MRB op dat moment zal zijn - vanaf 2025. 2025 is een overgangsjaar, pas vanaf 2026 betaal je de volle MRB.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Edwin

    Die miljarden kunnen uitstekend uit de MRB pot gehaald worden, dat gebeurt nu ook al voor het overgrote deel van deze pot en is dus een kwestie van de geldstromen aanpassen.

    Dat de VVD voor kilometerheffing is voor elektrische auto's zeggen ze juist zelf. De VVD heeft dat letterlijk in hun verkiezingsprogramma genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn eerste reactie is. MRB zou totaal worden afgeschaft, kwartje van kok. Dubbeltje van Balkenende.
    Tweede reactie, volledig juist MRB ed wordt misbruikt voor allerlei doeleinden is altijd een issue geweest.
    Derde reactie, begin NU met benzine, hybride en diesel autos te limiteren tot 90km/u en op de rechterbaan rijden. Net als aanhangers en vrachtwagens. Electrisch en waterstof mag 130km/u Dit werkt waarschijnlijk sneller om mensen over te krijgen dan allerlei subsidies of kilometerheffing.

    Politiek gezien, het geld moet ergens vandaan komen. In mijn mening, vervuiler betaald. Dus als het OV zo duur is dat een eigen vervoermiddel goedkoper is... stop met de OV. Migreer dan versneld naar zelfsturende elektrische of waterstof auto's en/of bussen.

    Met de toeslagen op elektriciteit is het voorlopig nog niet afgelopen, helaas. Het wordt de nieuwe melkkoe. Kijk naar Belgie, de klimaat besluiten etc. Zodra wij onze panelen hebben en zelf produceren, lang leve de eigen bedrijf constructie ben je energie leverancier, zal ergens de compensatie voor de smartgrid vandaan moeten komen en investeringen in de laadpalen. Niemand heeft nog gekeken naar hoeveel kabels ed nog de grond in moeten om iedereen overal te kunnen laten laden. Doen wij deze infrastructuur investering niet, dan zullen wij nog een aantal uitdagingen krijgen op ons stroomnet die hele hoge kosten met zich meebrengt aan verdeelkasten, piekbelasting opvang etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dus geen CDA en geen VVD? Top, nog maar 28 te kiezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het verhaal kijkt in het verleden en heden, niet naar de toekomst. Er zullen uiteindelijk minder en minder vervuilende auto's rondrijden. Het uitblijven van MRB, in welke vorm dan ook, is dus geen optie. Vooral de huidige eigenaren van EV's worden op veel vlakken gematst, subsidie en geen MRB. Iets dat indirect wordt betaald door het gehele volk, zonder dat de meeste er direct iets aan hebben. Dus vind niet dat die veel recht van klagen hebben.
    Het verschil tussen belasting op de energiebron klinkt oneerlijk, maar als je daar bij betrekt hoeveel meer de wegen slijten door het gewicht van EV's, dan is zelfs dat aan de lage kant.
    Beste optie, alle variabelen meenemen: CO2, KM en Gewicht. Hiermee is iedereen het eerlijkst af en betaal je voor wat je gebruikt.

    OV eruit gooien is een duidelijke uitspraak van een autorijder, zelf doe ik ook alles met de auto. Maar er zijn genoeg mensen die zonder het OV niet ver van huis kunnen komen. Zeker een onwenselijke gedachte voor de gehele samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met de conclusie ben ik het wel eens (geen VVD of CDA stemmen), maar de argumentatie rammelt.
    Wij EV-rijders betalen per kilometer veel minder belasting, juist omdat het efficiënter is.
    Tegelijk hebben we evenveel parkeerplaatsen (sommigen zullen zeggen: meer) en dezelfde hoeveelheid asfalt nodig. De publieke kosten zijn dus alleen minder op klimaat- en milieugebied, en dat is natuurlijk niet het hele verhaal.
    Met een auto-gebonden kilometerheffing kan je zelfs differentiëren op aanwezigheid én werking van roetfilter/katalysator/adblue/elektrisch, wat het veel eerlijker zou kunnen maken.
    Zorg dus dat je mensen en partijen kiest die hechten aan eerlijkheid :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Maarten, wat een leuke en informatieve blog! Heel belangrijk dat er goede en transparante informatie over elektrisch rijden te vinden is. En de voorbeelden hoe je gewoon op vakantie kan met een EV zijn erg leuk om te lezen!

    Omdat ik voor mijn werk veel aan beleid voor CO2-reductie in transport reken, ben ik verbaasd door het statement dat elektrische rijders meer belasting betalen dan benzine rijders. Ik denk niet dat de som van Maarten Steinbuch klopt, of nog actueel is. Hieronder een korte toelichting.

    De accijns voor benzine is in 2021 0,821 euro per liter. Het gemiddeld verbruik is ongeveer 6,3 liter per 100 kilometer (of bijna 16 kilometer per liter). De accijns is daarom €5,2 per 100 kilometer.
    De energiebelasting voor elektriciteit is in 2021 0,094 euro per kWh (hoogste staffel). Het elektriciteitsverbruik is ongeveer 15 kWh per 100 kilometer. Daarom is de energiebelasting €1,4 per 100 kilometer.
    De redenatie van VVD en CDA komt voort uit de zorgen dat bij de transitie naar elektrisch rijden, er veel minder accijnsopbrengsten zijn. Zij vinden het goed als het onderhoud en instandhouden van de infrastructuur ook betaald wordt door de mensen die er gebruik van maken.

    Overigens denk ik dat jouw zorg terecht is, dat een heffing voor elektrische auto's de groei van emissieloos zal afremmen. Er is op dit moment (ook) nog subsidie nodig om mensen over te halen om elektrisch te gaan rijden.

    BeantwoordenVerwijderen