Netwerk
Betaalmiddelen
4 Aansluitingen
Als we het tarievenblad wat beter bekijken dan zien we dat er ook een soort instructie op staat.
Eerst zie je wat betaal logo's van de Franse banken + het Apple Pay logo,
Daarna de tekst 'Bonjour, Veuillez appuyer sur touche' (Hallo, druk op een toets) gevolgd door de vraag 'Que souhaitez vous faire?' (Wat wil je gaan doen?)
Je krijgt de volgende opties:
1 - Vous Brancher (Sluit de kabel aan)
3 - Vous Debrancher (Verwijder de laadkabel)
Ondanks de vraag waar optie 2 (Laden?) is gebleven gaan we maar beginnen bij het begin van Stap 1:
"Vous Brancher" Sluit de kabel aan
1 - CB Sans contact (Contactloze Franse bankpas)
3 - Badge RFID (Laadpas)
Hier ontbreekt op magische wijze wederom nummer 2. Misschien was de -2- toets van het toetsenbord kapot, wie zal het zeggen. Het is in elk geval de bedoeling dat je je identificeert met je bankpas of laadpas. Er staat niet bij waar je die pas precies moet aanbieden.
Kenners weten het, de zwarte kaartlezer rechts is in elk geval voor bankpassen, waardoor de witte kaartlezer onder het numerieke toetsenblok waarschijnlijk wel de kaartlezer voor laadpassen moet zijn. Maar het zou ook kunnen dat de laadpas bij de zwarte kaartlezer moet worden aangeboden. De instructies zeggen er in elk geval niets over.
Persoonlijk denk ik dat de volgende stappen alleen van toepassing zijn voor het afrekenen met bankpassen en creditcards. Ik vermoed dat als je de kabel in de laadpaal steekt en je laadpas langs de witte kaartlezer haalt, dit gewoon direct werkt. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.
PRISE 1 is de typische Franse laadkabel aansluiting, klein aangeduid met Type 3.
Heb je die dus bij je, dan kies je PRISE 1.
PRISE nummers 2 en 4 zijn de normale huis-tuin-keuken stopcontacten, die hier worden aangeduid met E/F.
PRISE nummer 3 is diegene die Henk nodig heeft voor zijn normale Type2 laadkabel die hij in Nederland ook overal gebruikt. De goede kijker heeft gezien dat de stekker niet echt rond staat afgebeeld wat een beetje vreemd is. (Geen zorgen, in het echt is hij gelukkig wel rond). Daaronder nog de nummers 17 en 18 maar dat zijn geen prise's maar telefoonnummers van de politie en de brandweer.
Henk zal dus het getal 3 in moeten toetsen.
De volgende stap is aangeven hoe lang hij wil laden, in stappen van 30 minuten. Hiervoor heb je de pijltjestoetsen nodig. In het roze blok linksonder staan de tarieven.
Een uur uur laden op 22kW kost €1,50, de uren erna €2,- per uur. Als je gebruik wilt maken van de normale stopcontacten (prise domestique) kost dat €0,50 per uur. Daarna bevestigen met de groene toets.
De volgende stap is het aanbieden van de bankpas. bij de kaartlezer. Om magische redenen is de laadpas is in deze instructie ineens verdwenen.
De laatste stap is het aansluiten van de kabel op de aansluiting die je had gekozen.
Gelukkig is Stap 3, de verbinding verbreken, een stuk eenvoudiger:
Identificeren
kabel loskoppelen
Merci !
Prijzen
Welnu, als Henk dit allemaal heeft uitgevogeld dan blijft de volgende vraag nog open; wat betaalt hij nu bij dit laadpunt?De overduidelijke winnaar is hier Shell Recharge. Met hun €0,02/min tarief laadt je 4 uur lang voor slechts €4,80 waardoor het kWh tarief op 12 cent uit komt.
De laadpas van Plugsurfing is in dit geval 492% duurder.
Je ziet het, ook hier loont het de moeite om even 5 minuutjes voordat je naar zo'n dorpje vertrekt eventjes te neuzen welk pasje je mee neemt.
Je hoeft daarvoor echt geen tientallen laadpassen te hebben, ook met een paar kun je al snel €20,- besparen en daar kun je toch ook veel andere leuke dingen voor doen.
Conclusie / verbeterpunten (update 16-4)
Taal
Zoals op Twitter opgemerkt door Marc Klaver (dank) zou een language knopje op deze laadpaal geen overbodige luxe zijn. Voor toeristen is dat erg prettig, zeker omdat er bij deze laadpaal zoveel mogelijkheden zijn. Bovendien zijn er veel ongebruikte knopjes (bijvoorbeeld het * op het numerieke toetsenbord) en er is een display dus dit had best een optie kunnen zijn.
Kaartlezers
Daarnaast de vraag of er nu 1 of 2 kaartlezers op deze paal actief zijn, en als het er twee zijn, welke kaartlezer is voor welke pas? Ook dit moet stukken duidelijker. Wat mij betreft is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer met contactloze betaalmiddelen betaald kan worden, maar als dat de instructie van de laadpas gebruiker om zeep helpt of de algemene instructies overhoop haalt dan is een 'domme' laadpaal ineens een stuk gebruiksvriendelijker.
Instructieblad
Dan het instructieblad, dat kan ook nog veel beter. Wat doen al die nood telefoonnummers daar? Alsof je met deze laadpaal kan bellen. En wie heeft stap 2 uit alle instructies verwijderd en waarom? Het lijkt erop alsof ze eerst een standaard (kort) instructieblad hadden voor laadpas gebruikers, en toen er betaalterminals in de laadpalen werden gezet ze het instructieblad hebben 'geupdate' waarbij ze de [ugh] customer journey [/ugh] volledig uit het oog zijn verloren.
Tariefstructuur
De opbouw van de tarieven is naast niet logisch ook nog eens niet eerlijk. Tijdsgebaseerde tarieven zijn altijd fout omdat 1) veel laadpassen alsnog een volume tarief (per kWh) toepassen en 3) je hierdoor bijvoorbeeld een hogere of een lagere prijs voor de stroom betaalt als de boordlader van je auto toevallig snel of juist langzaam laadt. Binnen de tijdstarieven wordt dan ook nog eens onderscheid gemaakt in aansluiting wat het nóg complexer maakt.
Hoe moeten laadpas aanbieders in andere landen dergelijke tariefstructuren aan hun klanten doorbeekenen zonder het ook nodeloos complex te maken? Je kunt zeggen dat je omrekent naar (eerlijker) kWh prijzen, maar als mensen dan lang aangesloten blijven staan kost dit de provider geld. Bij korte laadsessies kost dit de berijder geld. Kortom het zal dan altijd een soort trade/off worden.
Buurman Henk
Wie gaat dit aan Henk uitleggen? Nu zijn EV rijders slimme mensen, maar ik denk toch dat ze door de Franse CPO's nogal overschat worden. Henk zal wellicht moeite hebben met het bovenstaande punten, de meerdere kaartlezers, de tegenstrijdige tarieven in de verschillende apps en mogelijk vind hij bijvoorbeeld alleen de Franse connector en weet hij niet dat laadpalen in Frankrijk zowel Type3c als de voor Henk bekende Type2 aansluitingen hebben. Voorlichting is dus key.
Positieve punten
Gaat er dan helemaal niets goed hier? Jawel, wat positief is, is de ontwikkeling van meerdere betaalmethodes, hoe meer hoe beter. Wat ook goed is, is dat er een display op zit wat wat meer duidelijkheid kan geven dan alleen een piepje of een rood of groen lampje (hoewel dat in de basis ook niet zo ingewikkeld is). Voorwaarde is dan wel dat dit display dan ook nuttig wordt ingezet.
Er staat een service telefoonnummer op het instructieblad, én er ís in elk geval een instructieblad. (er zijn ook laadpalen zonder enige vorm van instructie ).
Als laatste is het tijdstarief hier best bescheiden. Als je tussen de 15 en 20 cent per kWh voor je energie betaalt dan is de tijd die je even nodig hebt om je te verdiepen in de manier waarop je deze paal moet gebruiken wellicht een klein offer.
Dit was het weer voor deze keer, de volgende keer behandel ik een heel ander laadpunt.
Goed weekend!
-- Maarten
Leuke analyse, en herkenbaar. Ik moest denken aan onze ervaring in Limoux bij een Reveo charger. Ik was gewend dat bij inpluggen je laadkabel 'gezekerd' wordt (niet zomaar uit te pluggen). Maar bij de charger daar moest je het deurtje sluiten voordat je kon laden: op deze video is zo'n deurtje te zien https://youtu.be/RKK10kemgVA . Als je dat niet weet, ben je dus aan het pielen, helpdesk bellen etc
BeantwoordenVerwijderenDank voor je opmerking en toevoeging Raoul, ik heb met die deurtjes ook bijzondere ervaringen: https://goedkoperrijden.blogspot.com/2019/06/junivakantie-liveblog-deel-3.html
BeantwoordenVerwijderen