Source: Angloinfo |
Ondanks alle positieve berichten over de Franse laadnetwerken afgelopen week blijft Frankrijk naast het franstalige deel van België nog steeds het zorgenkindje van West-Europa als het op de beschikbaarheid van snelladers aankomt. Er zijn er veel te weinig, en de paar die er zijn zijn te vaak buiten dienst, of in 'HS' modus (Hors Service) zoals de Fransen dat noemen.
Een positieve uitzondering hierop is Fastned, waar de jongens en meisjes traditiegetrouw de uptime van hun netwerk koortsachtig in de gaten houden en er hierdoor voor zorgen dat de kwaliteit van een snellaadstation ook is zoals je mag verwachten. Helaas is het netwerk van Fastned in Frankrijk nog niet erg groot al komt daar snel verandering in. Kwaliteitsbewaking van de stations zoals zij doen is voor veel aanbieders in Frankrijk niet vanzelfsprekend. Er zijn snellaadstations van o.a. Total en Corri-Door die al jaren uitgeschakeld zijn of in storing staan.
Ook de moraal van de automobilist (ja, ook de EV rijders) in Frankrijk is een probleem, wat ik zelf heb ervaren met de rode Kona in de zomer van 2019 maar wat je ook in recente reisverslagen zoals deze van Felix steeds weer terug ziet komen.
2022 wordt 'inhaal' jaar
De verwachting is dat 2022 het 'inhaal jaar' voor Frankrijk wordt, en eerlijk gezegd mag dat ook wel. Er zijn veel nieuwe aanbestedingen uitgeschreven, en diverse samenwerkingen aangegaan tussen bijv. Allego en supermarktketens Geant, Casino, en Carrefour maar ook Total/Engie en Fastned gaan meters maken in Douce France.
Voor EV rijders met een CCS laadpoort blijft 2022 nog wel even puzzelen, vooral deze zomer wordt een uitdaging. Gelukkig heeft het Franse UFE (l’Union Française de l'Electricité) dit probleem ook gezien en onderkend dat het snellaadnetwerk in Frankrijk benedenmaats is.
Mede hierom hebben ze samen met Gireve in kaart gebracht langs welke snelwegen snelladen goed geregeld is en welke snelwegen je beter kunt vermijden. De kleur geeft aan bij hoeveel procent van de verzorgingsplaatsen snelladers van minimaal 50kW aanwezig zijn. Persoonlijk zou ik met een EV met CCS aansluiting alles vermijden wat niet groen is, zeker op de zwarte zaterdagen. Maar hoe kom je dan in Parijs of Lyon?
Lichtpuntjes in rode gebieden
Een paar tips voor mensen op doorreis die toch de rode en oranje routes moeten volgen:
Reis je over Lille bezoek dan nog nét in België Ionity Froyennes-Sud, Ga je langs de A26 in het Noorden dan kom je langs het Ionity station Baralle (Zuidzijde, tussen Arras en Cambrai)
Reis je via Luxemburg over de Route du Soleil (A31), vervang Ionity Metz (ontwijk de drukte) dan eens door een bezoek aan Tesla Supercharger Laxou (28x CCS) vlakbij Nancy. Let op, hier heb je de Tesla app voor nodig.
Ten zuiden van de lijn Parijs - Dijon wordt het snellaadnetwerk beter. Zijn er maar weinig snellaadstations in de omgeving check dan de comments bij het laadpunt, in de app van Chargemap.
Qua bonus laadpassen zijn Freshmile en KiWhi aan te raden.
Bon Voyage!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten