dinsdag 5 april 2022

BTW aan de laadpaal omlaag. Wat betekent dat voor jou?

(c) Bizznizzpartners


Verlaging btw op energie 

De overheid wil de btw op energie verlagen van 21% naar 9%. Deze aanpassing geldt vooralsnog alleen voor het jaar 2022 en gaat in op 1 juli 2022. De thuisladers hoeven hiervoor niets te doen, de verlaging van 12% wordt automatisch verwerkt op je energierekening. 

Het verlagen van de btw op energie is onderdeel van een maatregelenpakket van de overheid om de inflatie te verzachten.


Laadpalen en laadpassen

Maar hoe zit dit aan de laadpaal? Is jouw laadpas aanbieder een energie leverancier?  En hoe zit het als je rechtstreeks bij de exploitant (ad-hoc) betaalt? En wat betekent het voor gebruik van je buitenlandse laadpas? Of als je met je Nederlandse laadpas in België laadt?

Allereerst is het nog niet 100% definief dat het percentage daadwerkelijk verlaagd wordt. Maar wat al wel bekend is, is dat -als het doorgaat- dit voor alle zaken gerelateerd aan energielevering zal gelden. Er mag dan geen 21% btw meer in rekening gebracht worden voor:


(c) Laadpaalelektrischeauto.be

* Tarief per geladen kWh 

* Sessie gerelateerde kosten (bijv. starttarieven) 

* Connectie of 'boete' tarieven

* Roaming tarieven 

* Tijdstarieven

* 'Energie' bundels


Op alle bovenstaande kosten moet 9% btw in rekening worden gebracht. Het maakt daarbij vanuit de consument bekeken niet uit of je bij de exploitant (bijv. Allego) afrekent of via een laadpas of alleen via een laad-app. Voor abonnementskosten van je laadpas geldt de btw verlaging dus niet. Hierop blijft het 21% btw tarief van toepassing.

Bovenstaande richtlijnen gelden in elk geval voor alle Nederlandse ondernemingen bij Nederlandse laadsessies. 


Buitenlandse laadpas

Gebruik je een buitenlandse laadpas in Nederland dan is het de vraag hoe de buitenlandse aanbieder de laadsessies hier in rekening brengt. Er zijn buitenlandse aanbieders die de Nederlandse btw percentages gebruiken, de kans bestaat dan dat ook die laadsessies voordeliger worden. Er zijn ook buitenlandse aanbieders die je een rekening sturen met het btw percentage in het land waar het hoofdkantoor gevestigd is. In dat geval levert dit voor de Nederlandse EV rijder die in Nederland laadt geen voordeel op. 

(c) pwlcapital.com


Nederlandse laadpas in het buitenland

Ook voor laadsessies met een Nederlandse laadpas die in het buitenland worden uitgevoerd is nog veel onduidelijk. Die discussie wordt nog volop op Europees niveau gevoerd. Er zijn aanbieders die nu al met buitenlandse BTW percentages werken voor laadsessies in het buitenland, er zijn ook aanbieders die alles op één hoop gooien en er een Nederlands BTW sausje overheen gieten. Die laatste partijen hebben vermoedelijk nog wel wat huiswerk te doen voor 1 juli 2022.

To be continued.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten