zondag 1 augustus 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 9]

Vervolg van deel 8


Ik merk dat ik steeds meer Polarsteps gebruik voor het beschrijven van alle stappen van deze vakantie. Daarom heb ik besloten om op mijn blog alleen nog EV gerelateerde dingen te schrijven en niet of het ijsje lekker was of hoe warm het is. Ben je daar dus naar op zoek, klik dan 👉🏽 hier 

Ik ga nu op Polarsteps dus ook steeds minder schrijven over EV-gerelateerde dingen, dat zijn toch vaak dingen die de familie en vrienden weinig interesseert en de échte EV-nerd komt alsnog wel hier.

Ravenna - Cesena


In deel 8 was ik gebleven bij Ravenna. Dat was eigenlijk niet goed, ik had geladen bij Ravenna en heb overnacht in Cesena, want die avond heb ik nog 40km in het donker doorgereden wat me eigenlijk niet echt goed bevallen is. Op de regionale weg was op zo'n beetje het hele traject wegwerkzaamheden en er was ook geen straatverlichting, dus erg donker. Kortom goed opletten als de weg weer eens met gele belijning naar de -oorspronkelijk- andere weghelft werd geleid. Nee, echt relaxed was het niet. 

De volgende morgen ging ik alweer vroeg met 80% lading op pad, en nu had ik meer geluk. Na een korte nacht maar ik had nog een boel kilometers te maken om op tijd op de luchthaven van Napels te zijn, maar vanaf Cesena waren de tolvrije wegen toch wel snelweg-ish.  Niet echt een volwaardige snelweg maar grote stukken met een maximumsnelheid van 90 tot 110km/h en met dubbele rijbanen, zonder dat je dorpjes hoefde te doorkruisen. Met de Zoé is dat prima, want ik rijd toch overal zo rond de 90 km/h. Daar hoef ik niet 1e rang voor op een tolweg te rijden. 

Het weer werd steeds mooier en na een kilometertje of 100 kreeg ik toch wel trek in een bak koffie.  Ik fakkelde de 'Pump' app aan en besloot eens te volgen wat die app voorstelde. Ik had toen nog ongeveer 50% lading ofzo. Hij stuurde me naar het dorpje SalsePolcro om te laden, alwaar ik dacht bij een 43kW snellader terecht te komen. Grappig wel, want SalsePolcro was oorspronkelijk mijn bestemming van dag twee, welke ik helaas net niet gehaald heb. 

Het bleek een 22kW bij een Coop Supermarkt te zijn.

22kW Enel laadpaal bij de Coöp


Enigszins teleurgesteld dat het geen snellader was en dat ik dat niet goed had gecheckt toch maar even aangesloten en van de nood een deugd gemaakt, ik wilde tenslotte koffie en naast de Coöp zat een koffie barretje. Toen ik het Croissantje en de koffie op had zat er alweer 12kWh bij, wat de lading op 78% bracht. Had de Pump app toch nog een beetje gelijk. 

Stoppen = laden blijkt keer op keer toch een handige tactiek. De volgende snellader die Pump aangaf was bij Hotel La Pergola, aan de Via Flaminia, iets voorbij de plaats Terni. 

Sansepolcro - Terni - Snellader
In plaats van goed uit te zoeken waar dit precies was heb ik deze huppakee in de Google Maps geknald en ben ik erheen gereden. Vanaf Terni echter begon mijn TomTom (met bestemming Napels) hele andere dingen voor te stellen dan Google Maps. Google stuurde me over steeds kleinere weggetjes waardoor ik me af begon te vragen of alles wel goed ging. 

Wat bleek, de snellader bleek naast de snelweg E45 te staan, maar als je zonder tolwegen reist, dan is zo'n snellader toch een behoorlijk stuk moeilijker te bereiken dan via de tolweg waar deze snellader naast staat.

Leerpuntje voor de volgende keer: De app van Pump kijkt niet naar wel/geen gebruik van tolwegen. 

Toen ik zeker een uur ben verloren door al die kleine weggetjes tussen Terni (wel mooi) en de E45 was het al bijna 12:00 toen ik nog aan de lading moest beginnen. Deze snellader accepteerde geen enkele laadpas behalve die van Enel zelf. Dus geen Maingau, TNM, of Plugsurfing. Kwam nog een gezinnetje tegen die bij de naastgelegen Tesla Supercharger aan het laden waren, zich niet echt bewust van het AC netwerk van Italië en daardoor bewust maar een accommodatie in de buurt van de Superchargers aan het zoeken waren gegaan, want na de Supercharger van Arezzo en deze begon het toch wel heel dun gezaaid te worden' aldus dit gezin. 

Ik vertelde dat je overal kunt laden als je wat beter zoekt. En met het Newmotion laadpasje wat ze hadden kunnen ze op praktisch elke AC laadpaal in Italië terecht dus die accommodaties kun je rustig wat verder zoeken. 'Ja, reageerde de man van het gezin, maar dan duurt het laden zo lang'.  Wat natuurlijk waar is, waardoor slim je restaurant of overnachting plannen wel aan te raden is.

Snellader bij Terni E45



Anyway na een kopje koffie van het nabijgelegen hotel ging ik om 13:00 weer op pad. Omdat ik in principe aan de tolweg de volgende etappe begon stond ik toen voor de keuze: A) 4:30 rijden over 298km zonder tolwegen, of 2:24 rijden over 262km mét tolwegen. 

Aangezien ik al een paar pittige dagen had gehad besloot ik om 2 uur tijd en 40 kilometer te besparen door het laatste stukje tóch maar voor de tolweg te kiezen. Ik betaalde €8,- en kwam meteen in een file van een half uur. Maar gelukkig loste deze snel op.

Rond een uur of drie was ik in Frosinone waar een snellader op een groot winkelcentrum stond. Napels was vanaf daar nog 160 km en ik had nog 175km aan bereik, maar ik wilde wel met een beetje volle batterij in Napels arriveren. 

Na een procentje of 20 vloog de AC kant van de snellader in storing, toen de Nissan Leaf vertrok en een ID.3 aan dezelfde lader aan sloot. Ik kwam er 20 minuten later pas achter omdat ik nog even naar de Carrefour was gegaan. Gelukkig had deze snellader ook een 22kW socket en ik had nog wat tijd, dus meteen daarop aangesloten en doorgeladen tot kwart over vier ofzo. (80%) 

Napels


Om 18:00 bereikte ik Napels, waar mijn familie om ongeveer 19:00 zou arriveren. Ik dacht wel even een laadpaaltje in de stad te fixen voor dit laatste uurtje, maar daar heb ik me lelijk in vergist, als je een stad hebt met 3 miljoen inwoners en 5 laadpalen dan is een vrije laadpaal zoeken niet het grootste probleem, maar hoe je er komt en of je er kan parkeren wél. 

Napels is één groot mierennest qua verkeer rond 18:00 dus toen ik uiteindelijk om 18.10 bij de laadpaal aan kwam bleek hij op een terrein van een autodealer te staan die 10 minuten later dicht zou gaan (en het terrein afsloot). De volgende laadpaal bleek in een parkeergarage te staan die compleet vol geparkeerd was. Inmiddels had ik zoveel tijd in het stadsverkeer doorgebracht dat ik net zo goed meteen naar de luchthaven had kunnen gaan. 

Luchthaven & Pompei


Om ongeveer 18:50 was ik bij de 'arrivals' en hebben we het gezin weer herenigd 😀.
Enige puntje was dat ik nog maar 12% batterij over had ofzo. Dus eerst op zoek naar een laadpaal, maar niet in Napels. Snel de stad uit gereden, binnendoor naar Pompei waar ons verblijf was en wat feitelijk een soort suburb van Napels is. In Pompei staan 3 laadpalen waarbij de 1e in storing stond en de 2e en 3e (die naast elkaar stonden) prima werkten. Uiteindelijk bleek dat we 700m bij onze bestemming vandaan stonden te laden (en dat we dus prima eerst even in had kunnen checken en douchen etc) maar hey, in the heat of te moment ben je met andere dingen bezig. 

De volgende dag hebben we de auto alsnog bij diezelfde paal neergezet en zijn we terug gewandeld, waardoor dit onze vaste laadpaal voor die omgeving werd zodat we voor alle dagtrips etc. altijd de volgende morgen weer met 100% lading konden vertrekken.

Sorrento, Capri & Amalfikust

Amalfikust
Vanaf hier hebben we met de Zoé  diverse uitstapjes gemaakt naar allerlei prachtige bestemmingen in de omgeving. 

Steeds weer opgeladen in Pompei. Dat ging perfect. 














Cilento


EVO laadpaal midden in de Cilento
Na drie dagen sightseeing besloten we door te gaan naar natuurgebied de Cilento, als deel van het oorspronkelijke plan.  Vlak voordat we bij onze bestemming aan kwamen zag mijn vrouw een bordje met 'laadpunt' bij een fossiel-brandstof station. Bleek er eentje van  EVO te zijn die alleen met de laadpas van NextCharge te bedienen was. 


Verder in die hele omgeving helemaal niets. De dichtstbijzijnde dus pas op 25km ofzo. Met nog 90km bereik gingen we even kijken of hier ook ad-hoc geladen kon worden. Hoewel alle bordjes en stickers met uitleg beweerden dat dit met een SMS-procedure moest kunnen, is het me niet gelukt een goed werkend EVO account aan te maken. (En trust me, ik heb daar wel enige ervaring mee 😉 ) Ik vermoed dat door het niet-italiaanse telefoonnummer de beveiligingscode die nodig was voor het aanmaken van het account niet binnen kwam. Gelukkig had ik ook een laadpas van Nextcharge bij me, en die bleek, -na opnieuw opwaarderen met €20,- want prepaid- het uitstekend te doen op dat laadpunt. Ook bleek dit laadpunt met de app van Nextcharge te bedienen, die een veel simpeler procedure hanteren. 

Gelijk even op Chargemap toegevoegd voor de volgende toerist. 


In het volgende deel ga ik verder over de laadpaal in Castellebate. 
Kan je niet wachten, volg dan alles op Polarsteps

 
Verder in [Deel 10]

 



 

4 opmerkingen:

  1. Zoals altijd leuk om te lezen, deze blog. Uit pure nieuwsgierigheid heb ik de Chargemap-app geopend om het laadpunt in Cilento te bekijken. De foto van de met stift op de (lantaarn?)paal geschreven kwH-prijs is hilarisch. Het begin van het nieuwe fenomeen "ev-graffiti" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een snelle blik in de Nextcharge app leert dat Napels geen 5, maar toch zeker 25 laadpunten rijk is. Blijft natuurlijk magertjes, maar zo heel erg is het dus niet, mede gezien de dichtheid aan elektrische auto's daar.
    Er schijnt ook een paaltje te staan bij de "arrivi" van het vliegveld (Bee mobility).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje voor het delen van je ervaringen! En dapper om met een Zoe helemaal naar Zuid Italië en terug te karren :-)! Je verslag biedt wel inspiratie om gewoon op pad te gaan en onderweg te dealen met de uitdagingen. En je hebt vast een geduldige partner ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @pmiddeld, Nextcharge had ik op dat moment nog niet 'in the picture'. @Johan, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen