Méribel, Les Trois Vallées |
Iemand vroeg laatst aan me; "Dat blog van jou, dat is nu wel een beetje voorbij zo, niet? Pionieren met de Renault Zoe heel Europa door, op zoek naar snelle of gratis laadpaaltjes dat zal wel voorbij zijn nu?"
De vraag is niet geheel onterecht. Met die Ioniq 5 reis je met 2 stops van <20 min naar de Italiaanse grens. Maar toch blijft het leuk om daar over te schrijven. Dus natuurlijk ga ik door 😀
Eerdere edities:
2019: Gitschberg - Jochtal, Italië
2020: Les Menuires, 3 Valléés, Frankrijk
2021:
Vorig jaar
Het plan voor de wintersport van 2021 ligt nog steeds klaar. Helemaal uitgewerkt, ready to go. De strategie was toen dezelfde als in 2020; ik rijdt op de vrijdagmorgen voor de wintersport week naar Weil am Rhein in zuid-west Duitsland om daar tegen etenstijd aan te komen. Mijn vrouw en kinderen nemen na schooltijd het vliegtuig van Schiphol naar Basel en daar haal ik ze 's avonds van de luchthaven. We overnachten in Weil am Rhein, op de grens van Duitsland en Zwitserland en rijden de volgende dag met zijn allen naar het resort in Les Menuires.
Zoals jullie hebben gelezen was het werk helaas voor niets, het hele plan ging het niet door en we hebben er uiteindelijk een lekker weekje Ameland van gemaakt.
Maar nu met de Ioniq 5
Op vrijdag 25 februari 2022 reis ik dus 666km met de Ioniq naar Weil am Rhein. Ik wil er uiterlijk rond 20:00 zijn want mijn vrouw en kinderen landen om 20:20 bij EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg wat slechts 8,4 km daar vandaan ligt. Liefst kom ik daar nog iets eerder aan, dan kan ik vast even inchecken bij het hotel.
Dag 1: Van 10 uur naar 7 uur reistijd
In het vorige plan zou ik om 07:00 vertrekken en rond 17:00 aankomen. Een reisduur van zeker 10 uur dus. Voor deze dag had ik vier laadstops ingepland. Maar daar heb ik niet veel meer aan.Minimaal 150kW CCS, gratis |
Hoewel er wel diverse gratis snelladers langs de route staan, o.a. diverse HPC's van Aldi Süd, twijfel ik of ik daar gebruik van zal gaan maken.
Ik ben van plan om niet teveel van de route af te wijken en 2 stops van ongeveer 20 minuten aan te houden om zo de reistijd flink te verkorten en echt die premium ervaring te ervaren. Maar aan de andere kant gaat de reis misschien wel heel soepel en hou ik tijd over. Dus ik sluit het ook niet helemaal uit.
Een eerste stop zou bijvoorbeeld Fastned Limburg Süd kunnen worden, een afstand van 293km vanaf Apeldoorn dus wat ik prima moet kunnen halen.Daarna nog 2e stop ergens tussen Mannheim en Pforzheim na een kilometer of 250.
Ik besluit de route opnieuw te plannen in ABRP waarbij ik de auto heb aangepast van Zoe naar Ioniq5. Die geeft me aanvankelijk drie stops. Na een beetje getweaked te hebben met de settings (o.a. aankomstpercentage 2%) krijg ik hem zo ver dat ik met 2 stops lekker leeg in Weil Am Rhein aankom.
2% als aankomst percentage lijkt natuurlijk weinig maar met deze auto heb je het dan al snel over een kilometer of 8. Als de batterij leeg is, en je doet rustig aan, kan hij zelfs nog 12km verder door, al wil je daar liever niet teveel op vertrouwen natuurlijk.
Toch is 20km meer dan je denkt. Als je een cirkel van 20km rondom Weil am Rhein zou trekken waarbij de laadpunten er ook in zijn getekend dan ziet dat er zo uit:
Een cirkel van 20km rondom Weil am Rhein |
Je ziet het, in deze cirkel kan je overal laadpunten vinden.
HPC Aldi Süd (150kW) |
Mocht dit plannetje niet lukken dan heb ik altijd nog de laadpaal vlakbij het hotel óf de granny charger om in de parkeergarage onder het hotel nog 15-20% bij te druppelen.
Hoewel ABRP vaak te optimistisch is geeft de routeplanner als reistijd inclusief laden slechts 6:23 aan. Ik denk dat ik dus rond een uurtje of 9:00 zal vertrekken op de vrijdag. In het ergste geval ben ik een paar uur te vroeg.
Dag 2: Weil am Rhein - Les Menuires
Op dag twee hoeven we maar 440km te reizen. Dit zou dus met 1 korte lading kunnen, echter het laatste stuk is wel steil naar boven en dat kost extra bereik. Daarom wil ik vooraf toch nog even een kwartiertje langs de snellader, liefst zo dicht mogelijk bij de bestemming.
Eens kijken wat de positiefste én de conservatiefste routeplanners zeggen. ABRP geeft aan dat 5 minuten stoppen bij Ionity Lully om van 66% tot 79% te laden genoeg is. De routeplanner van de ANWB beweerst juist dat het verstandiger is om bij een 160kW CCS lader van Greenmotion bij Genéve te laden van 23-80% en verderop nog een keertje bij een 100kW Freshmile snellader van Hotel Auberge du Père-Bise in Talloires, bij het meer van Annecy, zo'n 85km voor Les Menuires.
Na een beetje met de settings pielen ontdekt de ANWB nog een 350kW snellader in Genéve, bij Porsche. Ik weet niet wat voor special services je daar dan bij krijgt, aangezien deze snellader €0,40 per minuut + €0,40 per kWh kost... maar een volle lading voor €45,- vind ik wel stevig aan de prijs dus die slaan we denk ik over.
Hoe dan ook zijn er in en rond Genéve snelladers genoeg om voldoende bij te laden om de berg op te kunnen. Er zijn ook enkele snelladers tussen Annecy en Albertville als 'backup' dus een uur wachten bij Faverges zoals we met de Zoe deden in 2019 is waarschijnlijk niet nodig.
We komen onderweg ook langs dit grote laadstation van Go-fast/Swisscharge, bij Oensingen, waar ik ook benieuwd naar ben. Helaas liggen de Zwitserse Fastned's niet op de route anders had ik daar ook zeker even gestopt om te kijken.
Laadstation bij Oensingen nabij de A1 in Noord-Zwitserland |
Verder in [Deel 2]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten