Vervolg van [Deel 1]
Oke goed dan, dat rodelen is niet helemaal gelukt. Wel het zwembad, de dierentuin, het stadhuis van Hamburg, de geocaches en de restaurantjes. Maar dat is allemaal terug te lezen in het onderstaande Polarsteps venster.
Tussen de oliebollen en de zelftests door blik ik even terug op Deel 1. Is de route een beetje zo uitgekomen als dat de routeplanners dachten? En werkte dat, of weken we er toch vanaf?
Het grappige is dat als je denkt dat je nog batterij capaciteit genoeg hebt, en je ook nog sneller mág rijden dan je huidige cruise-snelheid, je vanzelf sneller gaat rijden. We hebben dus regelmatig de 130/140km/h aangetikt.De tijd van even 'een half uurtje 96km/h rijden voor de volgende laadstop' is nu definitief voorbij. Net als het gepuzzel of je uberhaupt je bestemming wel kunt halen vandaag, of binnen de tijd die je ervoor had ingeschat.
Voordat we bij de eerste stop waren, zijn we zeker 10 snelladers van 150kW+ voorbij gereden, die we gewoon toevallig zagen, dus zonder in een app iets op te zoeken maar puur op zicht of op bebording.
Toen we stopten bij de enige laadstop op de heenweg, de vorige week geopende Fastned Groß Mackensted (bij Bremen) hadden we nog 24% batterij over, pakweg een kilometer of 80. Terwijl we nog maar 129 kilometer hoefden te rijden.
Ik denk dat als we rustig aan gecruised hadden, we het zelfs in één gehaald zouden kunnen hebben. We hadden de route nog een kilometer of 12 kunnen verkorten door via Bremen/Rotenburg binnendoor te rijden waarmee het totaal op 369km was gekomen.
Granny Charging (2.3kW) |
Als ik had geweten dat we mochten Granny chargen bij het Hotel hadden we daar misschien wel voor gekozen. Maar dat wisten we toen nog niet. Ik denk dat de strategie van stevig doorrijden en een kwartiertje stoppen uiteindelijk toch sneller is, maar zeker niet zuiniger.
Terugkijkend denk ik dat de reis qua EV-perspectief dus weinig nieuwswaarde heeft. Het is 2022, met een moderne EV kan je overal snel tot zeer snel laden bij (ultra-/hyper) snelladers en hoef je echt niet meer te puzzelen. Hierbij kun je zelfs al vertrouwen op één laadpas of één netwerk.
Ik heb in Hamburg nog wel even de 'Hamburg Energie' laadpas kunnen testen bij een lader van Veefil/Tritium en heb de thuislader van de huisarts gevonden uit deel 1. Ik had de laders overigens beide niet nodig voor het volbrengen van de reis.
Met Granny Charging aan de 230V bij het hotel en 1 snellader onderweg hebben we het prima gered. De eerste laadsessie bij het hotel was van 50 naar 100% en duurde 17 uur. De dagen daarna, waarbij we o.a. in Hamburg zijn geweest kwamen we altijd met 70+ % batterij capaciteit weer terug bij het hotel en na een goede nacht aan de Granny Charger was dit de volgende ochtend steeds weer 100%.
Het laadpunt bij de huisarts |
Veel plezier bij het lezen van de Polarsteps avonturen en tot de volgende keer!
Leuke omgeving, toevallig afgelopen herfstvakantie naar de Lüneburger heide geweest. Niet in Miniatuur Wunderland geweest dus? Dan moet je zeker nog eens terug gaan.
BeantwoordenVerwijderenNee Alfons, dat was helaas helemaal volgeboekt! We gaan denk ik nog wel een keer!
BeantwoordenVerwijderen