Grote kans dat je nu denkt: 30.000? Huh? Ik dacht 80.000 ergens gelezen te hebben?
Waarom er altijd verwarring over de RVO cijfers ontstaat
Als je ergens iets leest over het aantal laadpunten in Nederland, bijvoorbeeld op de website van een landelijk dagblad, dan komt iedereen altijd met de cijfers van het RVO aanzetten, die dat overigens keurig bijhouden. Voordat we de inhoud ingaan even een korte quiz:
Wat is het verschil tussen een laadpaal en een laadpunt?
- Een laadpaal is een fysieke plek, met één of meerdere laadpunten
- Een laadpunt is een stopcontact of een vaste kabel waar je je auto op kunt aansluiten.
De RVO telt alle sockets van alle publieke en semi-publieke laadpalen bij elkaar en noemt dit 'laadpunten'. Dus als er ergens een laadplein met 32 stopcontacten wordt aangelegd, dan stijgt het aantal laadpunten bij de RVO met 32. Zo komen ze op ongeveer 80.000 reguliere laadpunten en 2600 'snellaadpunten'.
Wat journalisten vaak niet vermelden is dat deze 80.000 laadpunten verdeeld zijn over grofweg 30.000 fysieke lokaties. Laadpalen dus. Met gemiddeld 2,6 sockets per laadpaal.
Gevolg van deze verwarring is dat het regelmatig gebeurt dat in het NOS journaal iemand roept 'In Nederland staan 80.000 laadpalen', of dat je op bijv. nu.nl leest dat er 2600 snellaadstations in Nederland zijn. En dat klopt allebei niet.
Nu kun je zeggen dat je het verschil tussen 80.000 of 30.000 in de praktijk toch niet merkt. Op een dag is 'veel' gewoon 'veel'. Toegeven; op elke straathoek van elke stad vind je tegenwoordig wel een laadpaal. Maar voor snelladers ligt het met die cijfers toch anders.
De 2600 snellaadpunten van RVO zijn verdeeld over 580 snellaadstations, met gemiddeld 4,5 vaste kabel waar je je auto op aan kunt sluiten. Deze 580 zijn heel verschillend ingericht. Het is nogal een verschil of je bij Fastned Den Ruygen Hoek staat met 10 HPC aansluitingen, of bij een enkele 50kW snellader van Vattenfall bij Mcdonalds in Zutphen, zullen we maar zeggen.
Voor berijders is het daarom veel interessanter te weten hoeveel snellaad stations er daadwerkelijk zijn, hoe fijnmazig die verveeld zijn over Nederland en wat de tarieven daar zijn. Daarnaast komen rijders ook op plekken die de RVO niet bijhoudt, zoals bijvoorbeeld snelladers bij bouwmarkten of supermarkten.
En daarom wordt mijn volgende blogpost voor de 3e keer mijn kerstcadeautje voor de community, een uitgebreide telling van alle fysieke plaatsen van snelladers, gesorteerd op merk en met de groei van de vorige jaren erbij. Veel plezier....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten