zaterdag 11 december 2021

Naar de Faeröer Eilanden met een e-Golf [Gastblog]

Een e-Golf is een heerlijke auto met een actieradius van 200km. Dat je hier prima een verre reis mee kan maken bewijst een trouwe lezer van mijn blog genaamd Hugo de Graaf uit Den Haag. 

Hugo heeft reis naar de Faeröer eilanden gemaakt en ik vroeg of hij zijn verhaal wilde delen in een gastblog bijdrage. Hij ging akkoord en ik mag dit prachtige verhaal hier integraal publiceren. 

Take it away, Hugo!

-- Maarten




Naar de Faeröer Eilanden met een elektrische auto (BEV) aan boord van de Smyril Line

(Smyril Line opereert één boot, de MS Norröna, op de route Hirtshals, Denemarken – Tórshavn, Faeröer Eilanden – Seyðisfjörður, IJsland; de boot vertrekt één keer per week vanaf Hirtshals)

De stand op mijn kilometerteller over de periode 29 oktober 2021 tot heden (ik schrijf 10 december 2021) is een riante 5500 kilometer. Dat komt omdat ik 1) met mijn Volkswagen e-Golf vanuit Den Haag naar Tórshavn, Faeröer Eilanden ben gereden en 2) omdat mijn terugreis niet terug naar Nederland is gegaan, maar naar La Rochelle, Frankrijk. Een terugblik op mijn vakantie naar het land van 53.000 inwoners in de Noord-Atlantische Oceaan, en de eenvoud van het reizen met een elektrische auto (BEV).

De Faeröer Eilanden (Faeröers: Føroyar; Deens: Færøerne) zijn een eilandengroep, gelegen in de noordelijke Atlantische Oceaan in de driehoek Schotland-Noorwegen-IJsland. De archipel is een autonoom onderdeel binnen het Koninkrijk Denemarken dat niet bij de Europese Unie hoort; het is een zelfbestuur onder de Deense kroon (parlementaire democratie). De Eilanden zijn te bereiken per boot (36 uur vanaf Hirtshals, Denemarken) of per lijnvlucht.

Het zwaarste obstakel om op deze afgelegen plek te komen was de Deense douane aan de Deens-Duitse grens. Die lieve hond had het zwaar te verduren. Mijn auto werd behandeld als een indoor klimcomplex waarbij de hond werd gevraagd mijn muur van bagage met een toenemende moeilijkheidsgraad te beklimmen. Enfin, oefening voltooid, ik mocht verder rijden (om 03:00 ’s nachts). In meer vriendelijke tijden had ik aan de douane voorgesteld een snellaadstation te plaatsen op locatie, want 200 kilometer actieradius had ik met gemak kunnen toevoegen aan mijn batterij. Voor het goede doel!


Mijn doel was om op de zaterdag uiterlijk 14:30 bij de boot te zijn in Hirtshals, Denemarken. Startplaats in deze was Utrecht, vrijdagmiddag 29 oktober, rond 15:00. Zoeken naar gratis (snel)laadpunten had ik afgeschoten want ’s nachts rijden heeft daarop geen positieve impuls (wellicht ten overvloede, maar de grotere Duitse supermarkten zijn dan dicht). Mijn nachtelijke stop op weg naar de boot had ik reeds geboekt in Christiansfeld, Denemarken. De mogelijkheid om mijn auto daar aan de ‘granny charger’ te zetten was een surplus (in Franse sferen) bij de boeking. In totaal heb ik vijf keer op vol vermogen mijn auto kunnen (en moeten) opladen tot aan Hirtshals, met gemiddeld 55 minuten laadtijd voor een volle batterij (10% tot 100%). Mijn vermoeden is dat door het vier uur laden op 3,7 kW bij het hotel mijn ‘Battery Management System’ niet in werking is getreden. Ik laat het graag aan éénieders kennis over of dit inderdaad het geval is geweest, of dat de goden mij goed gezind waren. De buitentemperatuur was overigens perfect over mijn gehele reis, zo rond de 15 °C, waarbij ik ook een constante snelheid probeerde aan te houden van 100 km/uur én mijn auto had ingesteld op recuperatieniveau 3. Ik was enigszins bezorgd dat de hoeveelheid bagage (waaronder mijn racefiets, een onbehoorlijk idee in de winter op de Faeröer Eilanden) mijn actieradius negatief zou beïnvloeden, maar hier heb ik niets van gemerkt. Gemiddeld was mijn actieradius tussen de 180 en 190 kilometer.

Tip 1: voor het aarden van de granny charger heb je in Denemarken en de Faeröer Eilanden een adapter nodig van type K. Hier te koop.



Geen enkele zorg over het aanbod snelladers op de route Utrecht – Hirsthals. Mijn tactiek was dat ik met zo’n 60 kilometer op de teller keek waar er langs de snelweg, of er net vanaf, een volgende laadmogelijkheid was. Ik ben niet in de problemen gekomen.

Aangezien ik graag nog in Denemarken voor mijn eigen gemoedsrust een Coronatest wilde afnemen vóór de boot, had ik bedacht dat ik op de ochtend na de nachtelijke stop geen volle batterij nodig zou hebben. De snellader bij het testcentrum (elk testcentrum in Denemarken is aangegeven op de borden langs de snelweg en ook voor toeristen gratis) zou mij ’s ochtends die ontbrekende kilometers geven. Verkeerd gegokt, de plaatselijke Denen hadden de mogelijkheid tot ‘s zaterdags opladen uitgeschakeld.

Tip 2: niet op gokken.



Zodoende stond ik om tien uur ’s ochtends, na de Coronatest, bij een snellader net buiten Kolding, Denemarken. Minus benodigde laadtijd had ik nog ongeveer drie uur en vijftig minuten voor 273 kilometer. Precies om 14:30, en met precies bedoel ik ook echt precies (zie foto), kwam ik aan bij de boot in Hirtshals. Ik had bij aankomst 75 kilometer op de teller. Zeker genoeg om mijzelf de boot op te rijden, en er weer vanaf bij aankomst. Net onder Hirtshals ben ik een laatste keer gestopt. In het nabijgelegen dorp Haverslev heb ik wat boodschappen gedaan.



Ik had niet veel later moeten aankomen want men stond al in de rijen opgesteld. Ik werd door het incheckkantoortje al herkend aan mijn kenteken. Waarschijnlijk was het lijstje met potentiële arrivés rond 14:30 reeds zeer kort. Mijn vermoeden is dat de boot om die reden een half uur eerder vertrok gezien iedereen was ingecheckt. Met mij ook een handvol andere gele kentekens. Waar zijn wij niet. Bij het inchecken werd mij met Deense hoffelijkheid na tien seconden een prettige reis gewenst. Een schoon kenteken in combinatie met een vriendelijke lach is goed gereedschap om in je auto te hebben liggen. Het kwam in de buurt van de snelheid waarmee je door de Franse péage rijdt.

Tip 3: er zijn laadmogelijkheden bij/van Clever (22 kW AC - 3 fasen) op de kade in Hirtshals. Wat betreft laadpassen voor de reis naar de boot, ik had de passen van Shell Recharge, Maingau en badenova (en een aantal anderen) bij mij. De eerste drie helpen je naadloos door deze rit van ongeveer 24 uur in totaal (inclusief overnachting).

Aan boord van de boot zijn er geen officiële laadmogelijkheden of gereserveerde plekken voor elektrische auto’s, maar ik kan mij zo voorstellen dat, mocht je naast een stopcontact staan, je granny charger geaccepteerd wordt. Het kan lonen deze binnen handbereik te hebben. Voor de rijders onder ons die graag groen laden, weet dat de schoorsteen op dek 10 staat te roken. Auto op de handrem (‘handbrake’, ook wel geïnterpreteerd door mijn Duitse vrienden als ‘have a break’), noodzakelijke spullen uit je auto halen (want de deuren naar het dek zijn dicht gedurende de gehele overtocht), en 36 uur dobberen en kijken. 



Ik zeg het gelaten, maar de tocht is een onvergetelijke ervaring. Een aanrader. Je bent slechts een dot op een reusachtige oppervlakte die zich strekt tot aan Groenland én verder naar het Noorden en het Westen. Voor en na de Shetland Eilanden word je enkel begroet door een verbaasde vogel die rust vindt bij de verwarmelementen op dek 8. Verder, water en golven. De vaste reizigers vergalopperen zich graag aan belastingvrije alcohol. Dat scheelt een slok op een borrel overigens. Mocht je willen vliegen maar wel je eigen auto willen hebben op de Faeröer of IJsland, dan bestaat de mogelijkheid om je auto af te geven in Rotterdam aan een cargoboot van de Smyril Line. Deze boort vaart een vaste route tussen Rotterdam en Reykjavik (om en nabij). De boot komt dan respectievelijk na vier of vijf dagen aan.

Tip 4: mocht je per boot naar IJsland gaan vanaf Hirtshals, de boot meert op de maandag gedurende zes uur aan in Tórshavn (maandag is momenteel de dag van aankomst op de Faeröer). De Faeröer moet zonder twijfel het goedkoopste land ter wereld zijn om een helikoptervlucht te maken (gemiddeld 30,- euro enkele reis). Vanwege de vele afgelegen plekken die enkel per helikopter te bereiken zijn worden deze vluchten door de Staat gesubsidieerd. Enkel in de maanden juni, juli en augustus is er op de maandagen de mogelijkheid om een helikoptervlucht te maken om vervolgens met een beschikbare bus vanaf de plek van bestemming terug te reizen naar de ferry.

Laden op de Faeröer Eilanden is eenvoudiger dan in menig Europees land. Het land is compact, de afstanden zijn daardoor kort en op dat bereik zijn er veel laadmogelijkheden (zie foto). Er zijn twee aanbieders, SEV en BankNordik, welke worden weergegeven op www.elbil.fo. De laadpalen van BankNordik (alleen 11 kW AC - 3 fasen) zijn gratis. De laadbeurten op deze punten worden automatisch gestart wanneer je je (eigen) laadkabel verbindt met de laadpaal en je auto.

Tip 5: de laadpunten op de Faeröer Eilanden kunnen naar ik weet niet geactiveerd worden met buitenlandse laadpassen, op één snellader (150 kW) na van SEV in de hoofdstad Tórshavn (naar ik meen in ieder geval met de laadpas van Shell Recharge; dit is het enige DC-laadpunt op de Faeröer met een vermogen van 150 kW).


De laadbeurten bij de laadpunten van SEV (zowel AC als DC) zijn betaald. Voor toeristen werkt het activeren van deze laadpunten met dezelfde website www.elbil.fo, maar je kan ook een laadpas ophalen bij het kantoor van SEV in Tórshavn. Ik raad aan om de website te gebruiken vanwege het gebruiksgemak. Het werkt als volgt: een account aanmaken, met je creditcard geld op je account zetten en vervolgens op de kaart op de website het laadpunt selecteren waar je op dat moment staat (ik raad aan om in het begin 400,- DKK op je account te zetten, omgerekend ~54,- Euro). De laadbeurt wordt automatisch gestopt bij een volle batterij of dit kan voortijdig worden gedaan via de website.

Tip 6: mocht je naar het Noorden reizen (omgeving Klaksvík), kan het handig danwel noodzakelijk zijn (afhankelijk van je actieradius) om de laadpunten in Oyrarbakki (snellader SEV) en/of Runavík te gebruiken (snellader SEV en AC-laadpaal BankNordik)

Het is werkelijk waar een plezier om met een elektrische auto op de Faeröer te rijden. Ik kan het éénieder aanraden en ik zou uw keuze willen bespoedigen door te zeggen: wend de aan u, in de kerstsok gegeven Euro’s aan voor een ticket naar deze prachtige maar ruige plek. Om af te sluiten, vier anekdotes met een bijhorend direct advies:

§  Overstekende schapen: deze beesten hebben mij een ‘brake test’ opgeleverd. Wees daarop voorbereid (echt waar!);

 

§  Sommige wegen op hoogte kunnen in de winter moeilijk begaanbaar zijn door ijsvorming (bijvoorbeeld hier en hier). Op deze wegen wordt niet gestrooid. Voor elektrische auto’s is dit voor mijn gevoel nog meer onmogelijk vanwege de directe koppeling. Advies: wees niet zoals ik en neem deze wegen niet;

 

§  Je ontkomt in de Faeröer niet aan de vele tunnels. Er zijn drie betaalde onderzeese tunnels. Je kan hiervoor online een abonnement op kenteken afsluiten. Ik raad dit aan omdat dit aanzienlijk goedkoper is wanneer je veel gaat rijden (vergeleken met afzonderlijke betalingen per genomen tunnel). Op je aangemaakte account moet je eveneens een bedrag zetten, minimaal 400,- DKK, welk automatisch wordt bijgevuld via je creditcard wanneer dit opraakt. Bij het uitkomen van de tunnels wordt je kenteken automatisch gescand en wordt het respectievelijke bedrag (per tunnel verschillend) afgeschreven van je account. Het annuleren van je abonnement kan elk moment per telefoon (+298 350200) of per e-mail. Vergeet dit niet te doen want anders wordt je creditcard eventueel belast met een nieuwe ongewenste betaling. Zet er geen bedrag op welk je niet gaat opmaken; Tunnil FO (de landelijke organisatie) stort geen geld terug.



 §  Zoek uw zon in de zomer in de meer zuidelijke Europese landen en ga naar de Faeröer in de winter. Veel wind, regen en sneeuw, en korte dagen, maar ruiger, wilder en unieker krijg je het waarschijnlijk nergens in Europa. De landschappen zijn prachtig (met overal watervallen en regelmatig besneeuwde toppen) en de lokale bevolking ontvangt de spaarzame toeristen met open armen. Ze zullen het in het Engels tegen u zeggen maar in de lokale taal klinkt het als volgt: Vælkomin til Føroya! (Welkom op de Faeröer!).

Een goed Kerstfeest toegewenst en alvast een Gelukkig Nieuwjaar!

Hugo | ihugo92@gmail.com


Links

§  Route Utrecht - Hirtshals inclusief laadpunten

§  Boekingen Smyril Line aan boord van de MS Norröna

Alle foto's:























































 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten