donderdag 23 december 2021

Getest: Pump 'Pro'. De moeite waard?


Veel navigatie apps voor elektrische rijders zijn vooral geschikt om op je laptop te gebruiken en een planning te maken voordat je vertrekt. Maar onderweg gaat het toch vaak anders als dat je plant. Er zijn maar enkele apps die je ook onderweg maximaal ondersteunen als het gaat om EV routeplanning. 

Pump is zo'n app. Binnen enkele seconden wordt je route op basis van de huidige batterijlading van je auto gepland, laat de app je zien waar en hoe lang je even moet snelladen en hoeveel laadplaatsen daar beschikbaar zijn. 


Afgelopen zomer heb ik een uitgebreide review geschreven over deze razendsnelle EV navigatie app. Ik heb de app daarna nog een aantal keren gebruikt voor vakantie reizen zoals de roadtrip door Italië

Omdat ik daarna weinig lange reizen heb gemaakt was de Pump app weer een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. Maar nu er weer reisje gepland is deze kerstvakantie ging het toch weer kriebelen en was ik nieuwsgierig of Pump nog steeds zo goed werkte. 

De ontwikkelaars hebben niet stil gezeten en hebben er inmiddels diverse functionaliteit aan toegevoegd. De leukste functies zitten inmiddels in de 'pro' versie, kwam ik achter. 

Hoog tijd om deze functies eens uitgebreid te testen. Heb je de basis uitleg van Pump gemist, lees dan mijn eerste review.


Kosten

Het verschil tussen de basisversie van Pump en de Pro versie zit natuurlijk in de kosten. Allereerst heb je de gratis versie. De meeste functies die ik in de eerste review heb laten zien kan je er allemaal  mee gebruiken en dat zal voor veel mensen al voldoende zijn.  De Pro versie kost €5,- per maand of €50 voor een jaarabonnement. 

Als je de gratis versie gebruikt merk je dat de ontwikkelaars je duidelijk willen verleiden om toch naar Pro over te stappen. Zodra je iets extra's aantikt wordt de pro versie aanbevolen. 

Na het plannen van een reis zie je bijvoorbeeld bij je bestemming een knopje waarmee je direct de terugreis kunt plannen. Je raadt het al, zodra je die indrukt krijg je het bericht dat daar de 'Pro' versie voor benodigd is. Na een tijdje wordt dat lichtelijk irritant. 

Hoewel 'irritatie' natuurlijk ook een reden kan zijn om de pro versie aan te schaffen, zijn er betere redenen denkbaar. 

Extra functies

'Settings'
Feit is dat je na aanschaf van de pro versie in elk geval van die herinneringen af bent. Je kunt alle functies die je maar in de app kan vinden volledig gebruiken. Dat geldt niet alleen voor jou, maar via 'delen met gezin' is de licentie voor iedereen in je gezins account volledig bruikbaar. 

Handig als je meerdere bestuurders of bijrijders met iPhones in je gezin hebt. 

Wat krijg je dan precies extra:

  • Het toevoegen van tussenstops 
  • Direct de terugweg inplannen
  • File informate wordt in de route verwerkt
  • Meerdere voertuigen te gebruiken 
  • Gedetailleerde weergave van de route 
  • Aangeven van voorkeurs-exploitanten, (als je bijv. een abonnement bij Ionity hebt)
  • Toekomstige functies zoals Carplay 


De praktijk test

Als je een beetje een tweaker bent dan ga je direct naar de options, nog voordat je begint met je route. Bij Routing options kan je 'advanced trip info' aanzetten. Je krijgt dan ook te zien of je stijgt/daalt en wat je verwachtte kruissnelheid en temperatuur zal zijn op dat traject. Van die details die je als nerd gewoon graag wilt zien 😁

Ik plan een paar routes, naar o.a. Munchen en Madrid. Binnen enkele seconden krijg ik een overview van de route, ik zie welke twee stops ik moet inplannen, hoe druk het bij deze stops is, hoe lang de stops duren en tot welk batterijpercentage ik er moet laden. 

Als ik het witte deel met de informatie omhoog sleep dan verschijnt er meer informatie, en de knop 'start navigation' wordt zichtbaar. Vanaf die knop kan je door naar Google Maps, Apple Maps, etc. 

Sleep je het scherm nog wat verder omhoog dan kan je de beschikbare operators langs de route zien en ze als voorkeur definieren of juist aangeven dat je liever niet bij een bepaalde operator wilt laden. Zo heb ik Fastned bijvoorbeeld als voorkeur operator aangegeven. 


Als je een favoriete snellaad-aanbieder aanvinkt wordt de route direct herberekend met zoveel mogelijk stops bij [in dit voorbeeld] Fastned stations. Datzelfde gebeurt als je bijvoorbeeld met maar 5% lading aan wilt komen of juist met 20%. 

Bij de meeste stops kun je ook doorklikken en zien hoeveel snelladers er nog vrij of juist bezet zijn, ook al zie je dat ook in de overview.


Pro's 

  • Snel, handig voor onderweg
  • Waar live data van is, dat zie je (bezettingsgraad/files/etc) 
  • Geen overbodige info
  • 1 licentie voor meerdere gebruikers

Cons

  • Nog steeds niet voor Android
  • Navigatie alleen via externe apps mogelijk 
  • Nog geen Carplay ondersteuning



Conclusie


De hamvraag is: zijn deze functies de moeite waard? Het hangt natuurlijk erg af hoe veel je op de weg zit en hoe vaak je langere reizen over onbekende trajecten maakt. Voor die enkele vakantierit zal de gratis versie prima volstaan, maar ben je een fanatieke rijder dan ligt dat waarschijnlijk anders. 

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik een route zonder verkeersinformatie had gepland en daardoor twee uur heb verloren op mijn reis. Het kan handig zijn dat je navigatie advies hier al gelijk rekening mee houdt.  

Doordat de app meerdere dingen combineert scheelt dat je veel tijd en uitzoekwerk. Zo hoef je niet eerst de juiste laadpunten op te zoeken, vervolgens te kijken welke langs je route liggen en als laatste de beschikbaarheid van deze laadpunten niet te checken. 

Als je twijfelt kun je het gelukkig ook een maandje proberen voor €5,-



 Screenshots




















3 opmerkingen:

  1. Mijn hamvraag is: is de gegenereerde route een beetje realistisch? Er is een aantal EV routeplanner apps en websites in de omloop waarvan de uiteindelijke route en laadstops verre van realistisch zijn. Hoe zit dat met de Pump app?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijdens de roadtrip afgelopen zomer in Italië waren de voorspellingen best realistisch in de praktijk. Ik ga hem deze wintersport weer gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij gebruikt de pump app. Is die prettiger dan de ABRP bijvoorbeeld?

    BeantwoordenVerwijderen