donderdag 23 december 2021

Kerstvakantie [Deel 1]

 

Rodeln

Met een Ioniq 5 onder de bips kun je naast een paar koffers best een sneeuw-slee meenemen. Daarom gaat de houten slee mee op ons tripje tussen tussen kerst en nieuwjaarsdag, misschien kunnen we hem nog ergens gebruiken, je weet maar nooit. 

Op 3e kerstdag gaan we er een paar dagen tussenuit naar een klein dorpje ten zuiden van Hamburg genaamd 'Egestorf'. Natuurlijk, er zijn maatregelen zoals een mondkapje wat je in het hotel moet dragen en een strenge anmeldung van de einreis. Maar er even tussenuit voor wat quality time met het gezin en de gedachten verzetten is ook af en toe nodig, nietwaar? Egestorf ziet eruit als een rustig dorpje, kortom prima om een beetje door de sneeuw te wandelen en af te sluiten met een heiße choco mit zähne. 


Hamburg in Kerstsfeer (c) Pixabay

Ik ben ook wel benieuwd naar de stad Hamburg, als 2e metropool van Duitsland. (wist jij dat Hamburg zo groot was?) Ook de Duitse keuken is bij ons in het gezin nooit een grote straf. Het hotel is dus geboekt. Door dit via de &Charge app te doen leverde dat 360 elektrische kilometers aan tegoed op.


In de Hyundai zit een uitgebreid navigatiesysteem met veel opties die ook in ABRP zitten. Zo kun je de laadpalen filteren op High-Power-Charger (HPC) only langs je route waarbij je zelfs voorkeursnetwerken kan aangeven. 

Maar omdat ik hier later past aan dacht schiet ik in een oude blog-reflex en toets meteen de bestemming in bij de EV-routeplanners, in dit geval begin ik bij ABRP. 

A Better Route Planner

Volgens ABRP is de totale afstand een kleine 400km en volstaat 14 minuten laden bij Fastned. Tot zover de reis voorbereiding. 

Zoals jullie natuurlijk allang weten kun je dit tripje gemakkelijk met één laadpasje af. Bijvoorbeeld met die van Hyundai of Maingau. 

Dus ja, jullie hebben gelijk gekregen. Als de lange reizen straks niet meer met de Zoë gebeuren is het gepuzzel echt voorbij. 

Maar....wat is daar nou leuk aan? En bovendien; hoe kan ik beginners met kleine 2e hands EV's dan inspireren? 

Dus voor lol doe ik mijn huiswerk alsof dit een roadtrip is en ik ondertussen toch een beetje op de laadkosten wil letten. We gaan dus door met een andere routeplanner, die van GoingElectric.de.


GoingElectric

Grappig is dat de routeplanner van GE met alleen de gratis laadpunten geselecteerd ongeveer dezelfde route laat zien maar dan via Kaufland Bremen (18km verder dan Fastned). Ze adviseren 15 minuten aan een 50kW snellader aldaar wat ongeveer evenveel reistijd oplevert als de trip met ABRP.

Waar ABRP aangeeft dat ik van 20 naar 60% moet laden bij Fastned, (ongeveer 30kWh) vinden ze bij GoingElectric een lading van 26 naar 43% (12,3 kWh) ook wel genoeg om Egestorf te bereiken. Een verschil van maar liefst 18 kWh t.o.v. ABRP.

Maar wie heeft er nu gelijk? Ik denk dat GE er vanuit gaat dat je een beetje rustig cruiset met 100km/h en dat ABRP de route met adviessnelheden uitrekent. Het kan ook zijn dat ABRP de weer- en temperatuur invloeden al meeneemt in de berekening en daardoor al 'weet' dat het verbruik bij temperaturen rond het vriespunt hoger ligt dan verwacht. Hoe dan ook denk ik dat het scenario van GE minder realistisch is, zeker omdat ABRP meestal te optimistisch adviseert. 



Het zal wel haalbaar zijn hoor, als je rustig aan rijdt. Maar daar heb ik deze vakantie geen zin in. We zullen dus waarschijnlijk wel ergens bij een van de vele Duitse snellaad-stations terecht komen voordat we Bremen op de borden gaan zien. 


&Charge kilometers


Welke laadstop het ook wordt, als ik met Maingau of EnBW kan betalen dan kan ik mijn gespaarde &Charge kilometers gebruiken, en hoeft het laden bij een Hypercharger geen geld te kosten.

Hoewel je de &Charge kilometers ook bij Ionity kan gebruiken, gebruik ik daar liever de laadpas van Hyundai. Dat is goedkoper, omdat ik daar van Hyundai een jaar lang voor €0,29/kWh mag laden. 

De &charge kilometers worden 'afgerekend' voor 8 cent per stuk, tegen het tarief dat je via de laadpas aanbieder normaliter zou betalen bij het laadpunt. Dat betekent dat bij een lading van 50 kWh bij Ionity, met bijvoorbeeld Maingau á €0,75/kWh, zo'n 300km van je tegoed wordt afgeschreven. ((50*0,75)/8)

Die 300km kan ik beter gebruiken bij snelladers waar geen betaalbaar alternatief voorhanden is, zoals bijvoorbeeld snelladers van Innogy of E.On, óf bij reguliere AC laadpunten. Hoe lager het tarief van de laadpas is, hoe meer energie je ontvangt voor de gespaarde kilometers waarmee je de laadsessie betaalt. 

Zoals je ziet is voordelig in Egestorf komen met die enkele laadstop onderweg geen uitdaging. Het is nu meer een kwestie van pauzeren wanneer je zin hebt, trek hebt, of als er iemand naar de WC moet. 


Laden in Egestorf

Kerk van Egestorf (c) Pinterest
Het prettigste is het natuurlijk als we bij het hotel de auto kunnen opladen. Een eigen laadpaal is het mooiste, maar die zullen ze wel niet hebben. Een regulier stopcontact is ook een optie, al kan het laden dan wel lang duren. Niet dat dat op vakantie veel uitmaakt, je bent er tenslotte een aantal nachten. 

Laden bij het hotel is naast erg gemakkelijk, vaak ook voordelig. Een ander voordeel is dat je altijd met een lekker volle batterij aan tripjes in de buurt kunt beginnen en je dus tijdens de uitstapjes geen laadpaal nodig hebt. Socialer voor andere EV rijders ook dus, in zekere zin.


...of tijdens de tripjes

Het kan natuurlijk dat er op de bestemming niets te regelen valt qua stroomvoorziening en dat we zijn aangewezen op de publieke laadinfrastructuur. Wat we dan meestal doen is bij een tripje in de buurt een AC bestemmingslader gebruiken. Dus je bezoekt Hamburg, parkeert bij een 11kW laadpaaltje en een paar uurtjes later heb je al weer tientallen kWh's bijgeladen. 

Om dit zo voordelig mogelijk te kunnen doen kan het handig zijn een ander pasje dan je reguliere laadpas te gebruiken. Daarom neem ik de laadpas van Hamburg Energie mee. Deze werkt in de wijde omgeving van Hamburg en rekent de gebruiker overal een bescheiden tarief van €0,29/kWh, dat bij de meeste Nederlandse passen zo richting de 40 cent gaat. Dat scheelt je al snel een euro of vijf per lading. 

In het dorpje zelf is trouwens geen laadpaal te vinden, behalve dan eentje bij de plaatselijke huisarts. De operator van dit laadpunt is 'Has.to.be'. Hoewel die als publiek in alle apps vermeld staat, vermoed ik toch dat dit een semi-publiek of zelfs prive laadpunt van de dokter in het dorp is. 

Has.to.be ken ik nog van onze trips naar Oostenrijk en da is een club die veel centjes rekent voor stroom uit hun laadpalen. Net zoveel als de snellaad aanbieders langs de bekende autobahn. Het CPO tarief ligt doorgaans tussen de €0,45 en de €0,50/kWh. Een volle lading van 72kWh kost je daar zomaar €35,-. 

Als je de Ioniq van leeg naar vol wil laden kan je dus beter hier je gespaarde kilometers gebruiken of een goedkopere laadpas gebruiken. De goedkoopste laadpas voor has.to.be in Duitsland  is die van Vattenfall, zij rekenen een starttarief van €9,59 op laadpunten van Has.to.be in Duitsland. 

Voor een half uurtje laden is dat natuurlijk veel te kostbaar, maar voor bijvoorbeeld overnight laden van auto's met een grote batterij is het wel gunstig, hoe meer je laadt hoe voordeliger het tenslotte wordt. Voor bijvoorbeeld 60kWh betaal je hierdoor minder dan €0,16 per kWh. 

Omdat we nog niet eerder naar deze regio zijn geweest neem ik ook nog een paar passen mee om daar in de buurt te gebruiken of te testen als het zo uitkomt. Sommige heb ik nog nooit gebruikt, en dan kan ik ze eens proberen. Het gaat o.a. om Hamburg Energie, Wirelane en EWE Go.

Terug naar de reis zelf dan. Ik heb er veel zin in, en mijn gezin ook. We gaan er dus een heerlijke week van maken met veel foto's voor in deel 2. 

[Link naar Deel 2]


Wens ik tot slot alle lezers bij deze mooie feestdagen, een fijne jaarwisseling en een spoedige boosterprik toe.

 Tschüss!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten