zondag 6 februari 2022

Wintersport 2022 [Deel 2]

 Vervolg van [Deel 1]

Mooi klusje voor de zondagmiddag, het invullen van het papierwerk voor een vluchtje van Amsterdam naar Basel. Achteraf nogal onnodig maar omdat de vlucht nu eenmaal vorig jaar al geboekt was en dus is omgeboekt naar dit jaar, kan je er net zo goed maar gewoon gebruik van maken. Om te mogen vliegen in Corona tijd moet je overigens best wat dingetjes checken, printen en invullen. De meeste dingen per persoon:

✅ Inchecken + boarding pass  

✅ Toestemmingsformulier 'Reizen met minderjarige' 

✅ Coronacheck nalopen

✅ Papieren QR codes en gele boekjes 

✅ Getekende erewoordverklaring 

✅ digitaal Passenger Locator Form 

😅 

Nét toen ik dacht dat ik ermee klaar was, besefte ik me dat we ook nog een nachtje in Duitsland gaan overnachten met z'n allen. 

Dus ook nog 4x een Einreiseanmeldung? Dat viel gelukkig mee. Het hoefde niet omdat we minder dan 24 uur in Duitsland verblijven. 

Lang verhaal kort; met de auto is het allemaal een heel een stuk eenvoudiger. 

Na een paar maanden rijden in de Hyundai Ioniq 5 merk ik dat het routeplannen zoals ik dat graag doe (zie [deel 1]) eigenlijk steeds minder nodig is. 

Afgelopen kerst hebben we een reis naar Hamburg gemaakt maar de hele planning stelde echt niets meer voor. 

Keuze uit snelladers genoeg langs de routes, kwestie van kiezen waar je even stoppen gaat. Maak je een foutje? Rijd je gewoon naar een andere High-Power-Charger (HPC).  Onderweg heb je ze ook supersnel gevonden. Bijvoorbeeld met de app van Pump. 

Ik besluit nog eens een praktijk testje te doen. Ik start de Pump app. De batterij van mijn gekoppelde Ioniq 5 is 93% opgeladen, zie ik in het startscherm.

Als bestemming toets ik Weil am Rhein in, wat vlakbij luchthaven BSL ligt. Naast deze luchthaven is een laadplein van Allego, Saint Louis, perfect om even met 150kW te laden terwijl ik wacht op een vliegtuig wat een paar kilometer verderop gaat landen.

Binnen enkele seconden krijg ik het resultaat zoals hier rechts weergegeven. In één oogopslag zie ik waar ik naartoe moet, hoe lang dit duurt en hoeveel plek daar is. 


Een kwartiertje stoppen bij het laadplein van Allego Oberhonnefeld, een oude bekende, en nog 20 minuten bij Ionity Bruchsal West (Forst) brengen mij volgens de Pump app het snelst naar de straat van het hotel in Weil am Rhein. 

Met 35 minuten laadtijd kom ik met nog 10% lading over (30km) aan. Voldoende om rustig naar Saint Louis te poekelen en daar nog even af te toppen tijdens het wachten op de aankomst van mijn gezin rond 20:15.

Met de Bonnet app en de kilometertjes die ik bij &Charge heb verzameld maak ik me over de kosten in elk geval geen zorgen. Over de reistijd ook niet. Alle routeplanners hebben het over een uurtje of 6 tot 7, dat zou een uur of zes sneller moeten zijn dan de vorige keer in 2020 met de Zoe.


Dag 2 


Voor dag 2 vind Pump zelfs dat 1 stop bij Green Motion, Châtelaine ruim voldoende is om de bestemming te halen. 

Je komt dan wel met 10% aan boven op de berg van Les Menuires. Dat vind ik toch iets té spannend hoor. 

Ik verhoog het aankomstpercentage naar 50% en binnen enkele seconden wordt er een Ionity station bij gepland, in de buurt van Annecy. Als zelfs dat nog niet voldoende is, kunnen we ook de snellader in Favergés nog pakken vlak voor de steile tocht naar boven. 

In Les Menuires zelf is in de parkeergarage La Croisette een klein laadpuntje van Freshmile met 2 sockets, die volgens de plaatselijke VVV op dit moment wordt uitgebreid naar een laadplein met 12 sockets, hoppa!  Het lijkt erop dat ze ook hier de EV rijder eindelijk eens serieus gaan nemen.

Omdat ik niet weet of die werkzaamheden op tijd voltooid zijn probeer ik met een zo vol mogelijke batterij daar te parkeren. Scheelt ook op de terugrit weer. Er is in twee jaar veel veranderd. Van af en toe een enkele snellader naar een heleboel HPC stations van minimaal 100kW, zo laat Chargemap me zien. 

Dit wordt een makkie. Ga het volgen op Polarsteps! 




Verder in [Deel 3]

5 opmerkingen:

  1. Zie ernaar uit om je reis te volgen! Volgens mij geldt in Duitsland dat je bij een overnachting sowieso een Einreiseanmelding moet invullen, ook bij minder dan 24 uur verblijf. De kans dat het gecheckt wordt is overigens nihil....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, misschien wel Peter.

    Op Einreiseanmeldung.de staat onder

    "When do I not need to provide my details?"

    Het antwoord:

    "If (...) or you are only entering the Federal Republic of Germany for up to 24 hours."

    Dus ik denk dat het wel mee zal vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Maarten. Als ondertussen ervaren EVer wederom dankzij jou weer wat nieuws geleerd.
    De pump app.
    Heb je hier eerder over geblogd?
    Wat zijn de ervaringen in vgl met ABRP?
    Mvg
    Hans Hol

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Hans

    Ik heb er meerdere blogs over geschreven:
    Als je zoekt op ‘pump’ kom je ze allemaal tegen:

    https://goedkoperrijden.blogspot.com/search?q=pump

    Groet Maarten

    BeantwoordenVerwijderen