donderdag 24 februari 2022

Wintersport 2022 [Deel 4]

 Vervolg van [deel 3]

Morgen vertrek ik met het leeuwendeel van de bagage van mijn gezin richting Frankrijk. Het eerste doel van de dag is rond 20:30 de luchthaven Basel-Mulhouse-Freiburg (BSL) te bereiken alwaar mijn gezin dan op de taxi wacht, aangekomen met vliegtickets die nog geboekt waren in een tijd dat we nog dachten dat ik deze trip met de Zoë zou gaan maken.

10 kilometer ten oosten van deze luchthaven ligt de kleine Duitse grensplaats Weil am Rhein op precies 666km van mijn woonplaats Apeldoorn. Hier hebben we een hotel geboekt om de volgende ochtend fris en fruitig via Zwitserland naar Les Trois Valléés in Frankrijk te rijden (440km) 


De vorige keer 

Toen ik deze reis begin 2020 met de Zoë maakte, stond ik vrijdag's om 06:15 naast m'n bed voor dezelfde trip. Ik moest vier keer ongeveer 70 minuten snelladen onderweg en dit wilde ik toen volledig gratis doen. Dat is gelukt. Één Lidl, 3 Kaufland's en 110 kWh later bereikte ik zonder laadkosten rond 20:00 Weil am Rhein. Het eerste deel van die reis duurde 14 uur, en hoewel ik het een heerlijke reisdag vond was het ook wel een lange.(Samenvatting)  

Ik hoop dus dat het morgen vlotter zal gaan. Files en wegwerkzaamheden zullen uiteraard een rol gaan spelen, maar de 4 uur laden hoop ik terug te brengen naar 2x15 min. Ik wil daarbij niet meer langzamer gaan rijden dan is toegestaan, wat ik altijd deed om het verbruik te verlagen en de actieradius te vergroten. Geen 96km/h op cruisecontrol meer dus, liever stop ik ergens nogmaals 10 minuten waardoor ik de rest van de reis met een comfortabele snelheid richting het zuiden kan cruisen. Om er geen race tegen de klok van te maken ga ik wel op tijd weg omdat de verkeersdiensten veel drukte op de autobahn richting het zuiden verwachten nu 'iedereen' weer gaat wintersporten.


Qua snelladers is er in elk geval keus genoeg, alleen op het stukje tussen Keulen en Limburg an der Lahn (120km)  al, staan er al een stuk of 10 hyperchargers direct aan de snelweg om uit te kiezen. Dit worden er alleen maar meer als je verder naar het zuiden gaat. Ik ga het dus niet kapot plannen zoals ik normaal doe, ik ga relaxed die kant op zoeven en als ergen na Keulen (198km) de batterij leeg begint te raken dan bezoek ik de volgende hypercharger op de route.



Naast de luchthaven ligt het Franse plaatsje Saint-Louis waar Allego een laadplein heeft aangelegd met een paar hyperchargers. Hier wil ik aftoppen voor het eerste deel van de reis van zaterdag. Als er nog tijd over is heb ik nog een laaddruppel van de regionale aanbieder 'NaturEnergie' die ik even wil proberen in Weil am Rhein, omdat dat alleen maar in dit gebied kan.


Dag 2


De tweede dag reis ik dus met het hele gezin. We hebben ons voorgenomen gewoon vroeg te gaan rijden en dan te stoppen als er zich een aanleiding voordoet. Of dat nu een volle blaas, lege maag of lege batterij is maakt niet uit; dat is een kwestie van een plaats bezoeken waar alledrie deze uitdagingen tegelijk opgelost kunnen worden. 😀


Ik neem wel een paar laadpassen mee voor de laadpaal op de eindbestemming, naast de paar pasjes die ik meestal op lange ritten meeneem zoals die van Maingau om mijn gespaarde &Charge kilometers onderweg in te kunnen zetten. Verder vertrouw ik op Pump, ABRP en Chargemap voor als de plannen afwijken. Ik heb er veel zin in, en ga het allemaal bijhouden op Polarsteps. 

Volg me dus daar!



Verder in [Deel 5]


Geen opmerkingen:

Een reactie posten