Vervolg van [deel 2]
Ik check de site van Newmotion om te kijken welke exploitant de eigenaar is. Het blijkt om Freshmile te gaan.
Maar dan de typisch Hollandse vraag, wat kost het eigenlijk om daar vol te laden?
Dit blog heet tenslotte 'goedkoper laden' dus laten we eens een paar passen vergelijken.
In het buitenland zit er in de tarieven vaak een tijdscomponent verwerkt. Hoe langer je laadt; hoe duurder het wordt. Daarom is het goed om vooraf te weten hoe lang je ongeveer wilt laden.
Uitrekenen wat het laden in Les Menuires kost
Benodigdheden: Ioniq 5
1) Maximale AC laadvermogen van de boordlader: 11.1kW
2) Batterijgrootte auto: 72.6 kWh
3) Hoeveel procent lading je van de batterij wilt vullen. 50%
Om te bepalen hoeveel kWh je nodig hebt vermenigvuldig je batterijgrootte door het gewenste laadpercentage. Omdat ik verwacht ongeveer met een halfvolle batterij te arriveren betekent dat in mijn geval ongeveer 36 kWh (72.6 * 50%).
De boodlader kan maximaal 11.1kWh per uur aan energie aan de batterij toevoegen. Dit betekent dat voor 36kWh ongeveer 3,24 uur benodigd is heb (36 : 11.1) oftewel 3 uur en een kwartier aan de laadpaal. Ik vind €0,35/kWh een acceptabele prijs voor AC laden. Dit komt neer op 36x €0,35 = €12,60.
Lading nodig: 36 kWh
Laadtijd AC: 3:15
Maximale prijs: €0,35/kWh / €12,60 totaal
Nu kun je uitrekenen wat de laadsessie zal kosten, én kan je ook terugrekenen naar de prijs per kWh.Als je de prijs per kWh weet, kun je de aanbieders makkelijker met elkaar vergelijken.
Onduidelijke aanbieders
Het is best vervelend als je ergens heen gaat en je weet niet of je thuis laadpas uberhaupt geaccepteerd wordt. Check daarom altijd even de app van je aanbieder.
De laadpassen van E-Flux, Maingau, Plugsurfing, Vattenfall, en alles van Last Mile Solutions laten het laadpunt niet in hun app zien. Je kunt er dan niet op vertrouwen dat de laadpas daar werkt. Soms werkt het tóch, maar dat is een kwestie van gokken.
Coolblue en Eneco hebben beiden geen smartphone app. Bij Eneco is er gelukkig wél een lijst (pdf) met geaccepteerde netwerken, waardoor je weet dat de laadpas bij Freshmile wordt geaccepteerd. Bij Coolblue heb je echt geen idee waar in het buitenland de laadpas wordt geaccepteerd.
Vandebron laat het laadpunt wél in hun app zien als bruikbaar laadpunt, maar het tarief in onduidelijk.
Shell Recharge/Newmotion
ANWB Onderweg app |
Het tarief bij Newmotion bedraagt €2,04 + €0,10/minuut.
€2,04 + (195min * 0,10) = €21,45.
Als je dat door 36 deelt (36 kWh) bedraagt dat €0,60/kWh.
ANWB
De ANWB is glashelder. In hun app kun je het laadpunt gemakkelijk terugvinden. De laadpas van de ANWB werkt dus bij Freshmile. Het tarief is €0,38/kWh. Hiermee kom je totaal op €13,68, dat scheelt je toch al snel €8,- ten opzichte van Newmotion. Bijkomend voordeel: een volumetarief (/kWh) heeft geen tijdscomponent dus je kunt ook een uurtje later bij de auto terugkomen zonder hogere kosten.
Chargepoint US
Chargepoint rekent €4,80 per sessie. Het maakt niet uit of je 10 minuten laadt of de hele nacht. Het is ook hier weer prettig dat het tijdscomponent eruit is gehaald. Bovendien is het een strakke prijs, gedeeld door 36 betaal je met Chargepoint US slechts €0,13/kWh.
Freshmile
Dan Freshmile zelf. Ik log in op 'My Freshmile' en bekijk het tarief:
Freshmile kijkt dus alleen naar de tijd. De eerste 2 uur kost altijd €4,- en daarna bedraagt het tarief €1,- per kwartier. Voor 3 uur en een kwartier kost dit dus €4,- (+ 5 kwartier =) €5,- = €9,-. Gedeeld door 36 bedraagt het kWh tarief €0,25/kWh.
Conclusie: nog steeds grote prijsverschillen.
Erg interessant! die verschillen zijn erg groot.
BeantwoordenVerwijderenjammer dat er bij mij in de buurt geen €4,80 per sessie laadpalen te vinden zijn.
zou google shopping deze puzzel in te toekomst aanbieden?
in google maps op laadpaal klikken en dat hij dan de kosten meld per aanbieder.
en dan de slimste kaart aanraad.
Hi Pjotter.
BeantwoordenVerwijderenWe zijn bezig met Prijstransparantie 2.0 waarin we dit issue willen oplossen. Zie o.a.
https://www.youtube.com/watch?v=dCnldBUvUuY&t=3168s
Cool bedankt, ik hou jullie in de gaten. :-)
BeantwoordenVerwijderenHoi Maarten, het is misschien muggenziften, maar je opmerking "Om te bepalen hoeveel kWh je nodig hebt deel je batterijgrootte door het gewenste laadpercentage." klopt niet. Volgens mij moet het zijn: Om te bepalen hoeveel kWh je nodig hebt vermenigvuldig je de batterijgrootte met het gewenste laadpercentage gedeeld door honderd.
BeantwoordenVerwijderenMaar ik begrijp wat je bedoelt ;)
Scherp Peter. Ik heb het aangepast in 'vermenigvuldig door het gewenste laadpercentage.
BeantwoordenVerwijderen80 * 50% is 40 op mijn rekenmachine dus dat hoef je dan niet nogmaals door honderd te delen lijkt me.
Klopt, zolang je het % teken erin houdt.
Verwijderen