zaterdag 5 februari 2022

De snellaad-generatie

Een twintiger die van zijn werkgever een elektrische lease auto mag uitzoeken rijdt heel anders met zo'n auto dan iemand die 10 jaar geleden zijn eerste Nissan Leaf kocht. 

Waar de leaf rijder in de loop der jaren heeft geleerd zorgvuldig en spaarzaam met zijn kilometers om te gaan, ABC dus Always Be Charging als adagium predikt en -zelfs als het niet hoeft- zijn 230V lader erbij pakt om een beetje extra energie in zijn 20kWh batterij te sprokkelen, gaat de twintiger hier anders mee om. 

De twintiger verwacht, -nee, vereist- dat de laadinfrastructuur op orde is, de wachttijden kort en de uitdagingen klein. En waarom ook niet.  Het is 2022, EV's bestaan een een jaar of tien en de markt wordt volwassen. Als je een willekeurige TV reclameblok ziet komen er zo 4 reclames voor EV's voorbij. De tijd van het pionieren is over, we gaan naar de fase dat iets gewoon betrouwbaar werkt zoals het hoort te werken, zoals een vaastwasser of een elektrische fiets. De EV wordt commodity.

En de groep mensen die dat uitdraagt valt wat mij betreft onder de "snellaad-generatie".


De snellaad-generatie kenmerkt zich door berijders die nog maar kort EV rijden en/of nooit EV's met kleine batterijen hebben gereden, en daardoor weinig tot geen last hebben van Range Anxiety. 

In zekere zin heb ik het dus ook over alle Tesla bestuurders vanaf day 1. (Kom je weer goed weg met je Model-S, ouwe 60er) 

Veel nieuwe berijders hebben geen mogelijkheid om thuis op te laden en zijn dus sterk afhankelijk van publieke laadinfrastructuur. Toch komen ze komen bijna nooit bij een reguliere AC laadpaal, alleen als het echt moet. Want dat gedoe met die laadkabel vinden ze maar omslachtig. 


De enige uitzondering is bijvoorbeeld als de auto aan het eind van de week volledig leeg is en ze op zondag een lange rit willen maken. Of dat ene ritje naar Oma in Delfzijl waar ze aan de laadpaal bestemmingsladen. 

Maar liever stoppen ze gewoon even 10-15 minuten bij Fastned of Shell Recharge. Op een lange rit moet je om allerlei redenen nu eenmaal af en toe stoppen, en het laden gaat inmiddels zó snel dat snelladen voor deze groep inmiddels een redelijk alternatief is geworden ten opzichte van 5 jaar geleden, Waar de Leaf rijder al gauw 45 minuten bij de snellader stond te wachten.

Veel EV rijders denken dat snelladen straks overbodig wordt als de batterijen groter worden en de behoefte om vaak te laden kleiner. 

Ik denk dat de snellaad-generatie dit probleem gaat oplossen.






4 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Allen het woord 'agadium' kende ik niet, maar ik vermoed dat ook dat je adagium bedoelt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de lease-rijder zal dit ongetwijfeld op gaan. Voor de privé EV-rijders is het aanzienlijk prijsverschil tussen AC en DC laden voorlopig vast nog wel een dingetje....

    BeantwoordenVerwijderen