donderdag 29 september 2022

Hoe hou je je laadkosten beperkt deze winter?

Maak je borst maar nat; we're just getting started.  Er gebeurt nu zóveel op de Europese gasmarkt dat het er niet erg waarschijnlijk is dat de energieprijzen snel zullen dalen. 


Indicatie laadtarieven sept' 22

De stroomprijs is nog steeds gekoppeld aan de gasprijs, dus de ene na de andere prijsverhoging vliegt je om de oren. Aan de snelweg gaan we in Europa al door de €1,- grens per kWh heen, en ook AC tarieven van 60 cent of hoger zijn helaas geen uitzondering meer. 

Het is een aardige puzzel om voor bescheiden tarieven je voertuig vol te laden. Omdat elektriciteit overal kan worden geladen, is de situatie dus voor iedereen [en elke locatie] weer anders. Dit maakt het lastig om een generiek advies te geven, maar dit geeft ook mogelijkheden. 


De thuislader

De typische thuis-lader heeft een eigen oprit met een laadpaal. Ruim 70% van deze groep heeft zonnepanelen op het dak. Afhankelijk van het soort energiecontract kan de thuislader vooralsnog erg voordelig uit zijn, bijvoorbeeld als hij/zij een meerjarig energiecontract met lage tarieven heeft. Of als er veel zonnepanelen liggen en er een energieleverancier in het spel is die netjes elk jaar saldeert.

De thuislader kan ook erg duur uit zijn, als er een nieuw variabel contract is afgesloten. Het verschil in kosten kan dan wel oplopen tot +300% ten opzichte van het oude contract. 

De hoeveelheid zonnepanelen spelen ook een rol, alsmede de manier waarop de energieleverancier met salderen omgaat. Als je in de zomer veel energie hebt teruggeleverd is het natuurlijk fijn dat je dit in de winter weer kunt gebruiken. Deze manier van salderen moet jaarlijks, aldus de ACM, maar omdat dit wettelijk niet duidelijk genoeg is vastgelegd gaan veel leveranciers hier toch anders mee om. 

Als je zo'n energieleverancier hebt die het bijvoorbeeld per kwartaal doet, dan heb je in de wintermaanden een probleem. Hoewel in maart je panelen misschien break-even draaien, de totaalsom voor het eerste kwartaal gaat over de periode januari, februari én maart samen, en dat betekent in bijna alle gevallen dat er in het eerste kwartaal bijbetaald moet worden. 

Moeilijkheid daarbij is dat overstappen momenteel geen optie is. Er worden alleen maar woekercontracten aangeboden en dat kost je onder de streep vaak nóg meer geld. 

Welke opties blijven er dan nog over?

Optie 1: Niet overstappen en variabel tarief accepteren. 

Heb je een contract met een stroomtarief tussen de 30 en de 40 cent per kWh dan zijn de stroomkosten weliswaar stevig omhoog gegaan, maar nog niet zó extreem dat je andere maatregelen nodig hebt. Misschien ga je wat minder rijden en plan je wat meer online meetings. Misschien heb je nog nachtstroom in je contract en kun je na 21:00 of 23:00 nog een paar cent per kWh besparen. Heb je zonnepanelen, overweeg dan een laadpunt dat meet hoeveel stroom je opwekt en hiermee je auto oplaadt in plaats van deze stroom terug op het net te zetten. (Solar integratie) zoals bijv. de Zappi of Wallbox


Optie 2: Tóch overstappen, maar naar een dynamische energieleverancier zoals Tibber, Frank of ANWB.


Dynamische energieleveranciers zijn interessant voor mensen mét maar vooral voor mensen zonder zonnepanelen. De hoeveelheid overstappers is momenteel groot, soms moet je twee tot drie maanden vooruit betalen om klant te worden. 

Heb je eenmaal zo'n dynamisch energiecontract dan krijg je op bepaalde momenten zeer lage energietarieven. Vaak is dat een middag in het weekend waarop de zon schijnt, en het liefst ook lekker doorwaait. Je kunt dan voor een paar cent per kWh je auto thuis volladen of je krijgt zelfs geld toe. 

Het voordeel hiervan moge duidelijk zijn, je bespaart zomaar €10 tot €40,- per lading van je auto. Het nadeel is natuurlijk dat je hiermee dan wel een week moet rijden, tot het volgende voordelige moment zich aandoet. Bovendien zijn deze momenten geen garantie, je komt er pas één dag van te voren achter dat je laadplanning er misschien anders uitziet.

Een ander nadeel is dat de stroom op alle andere momenten wel aanzienlijk duurder uit kan vallen ten opzichte van je huidige contract. Vanmorgen (29-09-22) tussen 08:00 en 09:00 was het tarief €0,73/kWh en vanavond tussen 18:00 en 19:00 zelfs €0,75/kWh. Ook de teruglevertarieven varieren bij dynamische contracten. 

Heb je dus geen zonnepanelen dan wordt het een kwestie van timen van je vaatwasser en wasmachine om de stroomrekening laag te houden, en veel mensen vinden dit maar gedoe. Heb je zonnepanelen, kijk dan goed naar hoe je leverancier met de salderingsregels omgaat en of je dus ook aan de timers vastzit of 's avonds de overdag opgewekte stroom kunt salderen.


Optie 3: Nog meer solar plaatsen

Zonnepanelen plaatsen is altijd een goed idee. Heb je thuis dus al zonnepanelen maar wek je nog niet genoeg op om je thuisgebruik én je auto af te dekken dan is bijplaatsen een goede optie. Hoewel er lange levertijden zijn op voornamelijk omvormers kan je ook eens kijken naar gebruikte sets zonnepanelen van particulieren of bedrijven die ze vervangen hebben. Zo kun je met een kleine investering toch dat schuurtje volleggen of een zonnedak in je tuin bouwen. Het rendement en dus de terugverdientijd zijn met deze hoge tarieven erg gunstig en eventueel kunt je ook met 100% zonnestroom je auto opladen. 


Optie 4: Stroom elders halen

Dit is eigenlijk een beetje terug naar het oude concept van 'tanken' en wordt steeds interessanter naarmate de thuis tarieven record naar record breken. Ongeveer 20% van de thuisladers doet dit nu.

Je kunt met diverse laadpassen voor een vast tarief van tussen de 38 en de 43 cent je auto in de straat opladen. Of bij de variabele passen soms nog aanzienlijk voordeliger. Woon je in de buurt van wat industrie of kantoorpanden dan is de kans groot dat er op loopafstand zelfs semi-publieke laadpalen met tarieven onder de 30 cent zijn te vinden. Bijvoorbeeld EV-Boxen van grote banken en verzekeraars die vanwege hun grote stroomaansluiting maar heel weinig voor energie betalen en daarom het tarief op de laadpaal erg laag hebben ingesteld. 

Controleer altijd de (parkeer)voorwaarden en vraag toestemming bij twijfel. Autobedrijven met laadpalen op eigen parkeerterrein vinden het bijvoorbeeld vaak niet erg als je buiten kantoortijden op komt laden, maar tijdens kantoortijden hebben zij zelf die parkeer- en laadplaatsen nodig. 


De publieke lader


Laadpas

Voor de publieke lader geldt eigenlijk ook optie 4 zoals hierboven staat beschreven. Anders dan de thuisladers hebben zij soms ook helemaal geen keuze, er staat bijvoorbeeld maar één dure laadpaal op loopafstand van je woning en meer opties zijn er niet. In dat geval is het uitzoeken van de voordeligste laadpas op die ene laadpaal soms de enige optie die nog overblijft. 

Bestemmingsladen

Wat je ook kan doen is slimmer omgaan met de bestemmingen die je bezoekt. Wil je ergens met iemand lunchen, kies dan een locatie met voordelige laadpalen, zoals bijvoorbeeld bij Ikea, waar je naast een broodje eten tegelijkertijd voor €0,25/kWh je auto vol kan laden. Of misschien is de laadpaal bij het kantoor van je gesprekspartner wel gratis. 

Je kunt ook privé creatief worden. Wil je op zaterdag een wandeling maken, parkeer dan eens bij een gratis of voordelige laadpaal elders in je omgeving en maak daar je wandeling met een vriend of vriendin. 

Dat kan in de stad zijn maar ook midden in de natuur. Er zijn veel campings met een hele rij voordelige laadpalen waar je best een kop koffie kan drinken en daarna een wandeling in de natuur kan maken. Als je na een paar uur terugkomt en je auto is volgeladen, dan heb je genoeg bespaard voor nog een kop koffie en een broodje. Als de camping eventueel gesloten is mag je er vaak wel gewoon parkeren, wandelen en je auto opladen. Maar ook hier is checken en bij twijfel overleggen/je gezonde verstand gebruiken vaak een goed idee.

Gratis laadpalen

Er zijn gemeentes en overheden die expirimenteren met 'incentives' voor de elektrische rijder. Zoals bijvoorbeeld in mijn woonplaats Apeldoorn, waar je kan parkeren in een parkeergarage die 300m verder lopen van het centrum is, maar wel gratis laadpunten heeft. Als je na een halve dag parkeren €5.- voor het parkeerkaartje kwijt bent maar wel 50kWh kon laden dan is dat parkeerkaartje ineens een klein offer voor een volle batterij.

De zakelijke lader

Over het algemeen heeft de zakelijke lader weinig boodschap aan laadtarieven. Tijd=geld en daarom staat deze groep voornamelijk bij snelladers want wachten, daar houden ze niet van. Toch is er voor deze groep wel een boel te besparen zonder dat dit wachttijd kost. Ze kunnen bijvoorbeeld abonnementen afsluiten bij Fastned en Ionity om de kosten te drukken, of 's nachts aan de laadpaal in de buurt hun auto opladen. (Thuislader Optie 4). Ben je een werkgever dan kan het gunstig zijn om laden op het werk te stimuleren, al hangt dit ook weer van het stroomcontract van je kantoorpand af. 

Ook het stukje m.b.t. bestemmingsladen kan zakelijk worden toegepast. Als de locatie van het gesprek niet uitmaakt, waarom zou je dan niet kiezen voor een lokatie met een gratis of voordelige laadpaal? 

Conclusie 

Er zijn verschillende mogelijkheden om te besparen op je laadkosten. Of je nu thuis, publiek of zakelijk laadt, doordat er overal laadplekken zijn is er volop keuze in de mogelijkheden. 

Als iedereen dit gaat doen wordt het wel een stuk drukker bij de laadpalen in de wijk of op bedrijventerreinen nabij woonwijken. Dat kan lastig worden. Aan de andere kant kun je stellen dat de laad infrastructuur in Nederland dan in elk geval wel voldoende gebruikt wordt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten