woensdag 7 september 2022

eMobility Apps: Je kan niet mét maar ook niet zonder ze

Ik heb teveel e-mobility apps

Historie

In 2015 bestelde ik mijn eerste laadpas. In tegenstelling tot wat veel mensen denken was deze niet van Newmotion (dat was nummer twee) maar van Vattenfall, wat toen nog NUON heette. De laadpas werkt 7 jaar later nog steeds bij elke test die ik uitvoer. Hoewel ik app van Nuon beter vond dan de huidige van Vattenfall gebruik ik de app af en toe nog steeds. 

Een goeie app

Iemand die net de keuze voor een elektrische auto heeft gemaakt en zijn eerste laadpasje besteld heeft, krijgt daar vaak gratis een appje bij voor op de telefoon. Handig, zo kan je eenvoudig en snel de laadpalen vinden als je onderweg bent. 

En laten we eerlijk zijn, bij de meeste apps werkt dat ook prima. Ben je in de buurt van je bestemming dan vind je zo een laadpaal in de buurt. 

Maar apps zorgen ook voor versnippering. Als je op de snelweg even snel een Fastned station zoekt, dan werkt de app van Fastned nét iets sneller en beter dan filtertjes aan en uitzetten. 

Groei

Dus zet je al snel de Fastned app erbij. Ga je op vakantie naar het buitenland dan komt daar bijvoorbeeld de EnBW of Ionity app bij. Wil je onderweg nog even langs een opengestelde Tesla Supercharger? Hup, download gewoon de Tesla app. 

En ineens heb je 10 apps, gebruikersnamen, wachtwoorden, pincodes, mijn-omgevingen, betaalmethodes en herstel-mailadressen. 

Twee jaar geleden schreef ik de blog 'Waarom een laadpas beter is dan een app'. Dit ging over het feit dat steeds meer aanbieders 'app-laden' aanbieden. Met meer dan 100 e-mobility apps op mijn telefoon dacht ik toen dat het hoogtepunt van de gekte wel bereikt was. Maar ik had natuurlijk beter moeten weten. 

Een mapje op je iPhone kan maar 99 apps bevatten. Nee, dat wist ik ook niet. Het tweede mapje is nu bijna vol. 

Kennelijk zijn we verslaafd aan apps. Of in elk geval een zichzelf respecterend eMobility bedrijf, die móet en zal een eigen app hebben.  Ook al verzuipt menig EV rijder erin, dat maakt niets uit. Maak gewoon een nieuwe. Waarom wordt er niet méér samengewerkt aan één grote super-app?

Waarom werken ze niet samen?

Ik denk dat dat komt doordat er veel bestaande, grotere bedrijven in drie sectoren vaak in de e-mobility stappen. De automotive OEMS, oliemaatschappijen en de energiemaatschappijen. Al deze bedrijven zijn zó groot, die maken zelf apps. 

Mercedes bijvoorbeeld maakt een eigen app, die gaan vast niet samenwerken met een partij als -laten we zeggen- Fiat. Vattenfall zal om diezelfde reden niet met Eneco een gezamelijke app lanceren en ook BP zie ik nog niet zo snel met Total samen een appje in elkaar zetten. 

Dan heb je ook nog allerlei kleine partijen die willen laten zien wat ze kunnen en daarom allemaal een unieke app maken met vet handige features zoals notificaties van een laadpaal van hatsieflatie die in een dorpje in Portugal ergens in storing is gegaan. 

Of kortingscodes die morgen ingaan waarmee je op een netwerkje in Finland 5% korting krijgt tussen 20:00 en 21:00 als je naast de kortingscode ook de maat van je ondergoed opgeeft en toegang tot al je contactpersonen toestaat. 

Soms heb je ze nodig

Hoewel ik het bestaansrecht van veel apps ernstig in twijfel trek, kunnen apps ook wel handig zijn, dat zal ik niet ontkennen. Tijdens de roadtrip in 2021 door Italië heeft de App van Enel-X (Juicepass) me enkele keren uit de brand geholpen omdat het display van de laadpaal kapot was. (Dag 16). Via de app kon ik het laden toch starten en stoppen. Ook onderaan de GrossGlockner HochalmStraße heeft de (toen nog) Newmotion app me eens gered bij een laadpaal die geen kaartlezer had

Er zijn ook mensen die vergeten een goede vakantie laadpas mee te nemen. Zij hebben ook baat bij Apps, zo kunnen ze deze overal installeren en direct gebruiken. 

Zolang de apps dus samenwerken met de laadpassen vind ik ze meestal wel handig en nuttig. De app van NextCharge bijvoorbeeld geeft je gelijk een push message als je het laden met je laadpas gestart bent en je kunt in die app dan realtime je laadsessie volgen. Leuk en innovatief. 

.. maar vaak is het gewoon ruk

Maar het ergste vind ik bedrijven die denken dat zo'n app de hele laadpas kan vervangen. Dan sta je bij een Allego laadpaal met de Bonnet app of MVV website te knoeien, blijkt ID 3548742 toch socket 2 te zijn, terwijl jouw auto op socket 1 aangesloten staat. Moet je 2 minuten wachten om Socket 1 te activeren maar is je auto al klaar met wachten en er gewoon mee gestopt. Nee, dank je wel. 

Dan swipe ik toch liever even een pasje erlangs. Werkt altijd. 

Over een jaar zal ik deze post weer eens updaten. Ik denk dat ik dan de 250 apps wel aantik. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten