zondag 10 juli 2022

Zomervakantie 2022 [Deel 1]

Morgen reis ik met het gezin naar Zuid Europa om dinsdag precies dezelfde foto te maken als twee jaar geleden:


Villaganzerla, Italie


We hebben twee dagen voor de reis uitgetrokken. Dat 'reizen in twee dagen' is een gewoonte die we aangeleerd hebben tijdens het reizen met de Zoë wat ons ontzettend goed bevalt. 

Vandaag gaan we onze koffers inpakken en het huis netjes achterlaten. Er zijn geen corona regeltjes en er is geen geplande route. De auto is zelfs niet eens volledig opgeladen. Zo relaxed gaan we het doen dit jaar. Nou ja eigenlijk hebben we weer eens geen bal voorbereid, zo kan je het ook zeggen. Maar onderweg is er gelukkig nog tijd genoeg om keuzes te maken en bucket lists te maken. 

Wat kunnen dingen snel veranderen hè? Ik blik even terug naar een jaar geleden.

2021

Vorig jaar Maart onstond het plan om met de Zoe naar Napels te reizen en daar vrouw en kinderen op te halen voor een roadtrip vakantie, in april, mei en juni begon ik met plannen van een tolvrije route naar Napels en bestuurdeerde ik de kleine hobbeltjes onderweg waar ik in juli alle corona regels uitzocht.

In juli begon het avontuur echt, een laadstrategie van twee stops naar het Duitse dorp Füssen aan de Oostenrijkse grens. En dat lukte. Met de 2016-Zoe slechts 2x stoppen om Oostenrijk te bereiken voelde als een overwinning. In de volgende delen [8] , [9], en [10] lees je hoe de rest van de reis door Italië verliep. 

2022

Terug naar nu. We rijden inmiddels ruim een half jaar een Hyundai Ioniq 5, en dat is écht een wereld van verschil. De reizen die we hiermee gemaakt hebben (Hamburg, Les Menuires, Florence) gingen zo snel qua laden dat een plan maken ook daadwerkelijk niet meer nodig is. Met de Zoe moest ik per stop ongeveer een uur laden voor 35kWh. Met de Ioniq doe je daar 10 minuten over. 

In de meivakantie konden we hierdoor lachend in één dag vanuit Florence terugrijden met slechts 4  korte stops. 

In 20 minuten 53 kWh erbij



Dit jaar staat weer Italïe maar nu ook Frankrijk op de planning. Eerst een dag of tien naar Italïe en daarna nog een dag of acht naar Frankrijk. 

Met een paar ideetjes in ons hoofd gaan we op pad. Ik weet dat ergens in de buurt van Limbug a/d Lahn de batterij van de Ioniq leeg zal zijn en we kort bij een hypercharger stoppen om vervolgens ergens rond Basel een tweede stop te maken.


Laden bij Fastned Limburg an der Lahn




Afhankelijk van het tijdstip overnachten we daar, óf bij de volgende stop in Zwitserland. Of misschien zelfs wel Italië, als alles lekker smooth verloopt. Dinsdag cruisen we rustig naar het Agriturismo in Villaganzerla, waar we in 2020 al eens geweest zijn.

Na een weekje relaxen gaan we dan 600km naar het westen. Dit wordt het spannendste stuk van de reis met de minste hyperchargers. 



Hierna weer terug via de Route du Soleil of misschien wel over Zwitserland, even afhankelijk van de tolprijzen; voor Zwitserland hebben we immers nog een autobahn vignet.


De reis is aangemaakt op Polarsteps, reis je met ons mee?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten