vrijdag 17 februari 2023

De Shell Recharge Mega test

Vandaag heb ik de Shell Recharge mega test uitgevoerd. 

Gewapend met 28 laadpassen, de Hyundai Ioniq 5 en een Hyundai Ioniq classic reden mijn neef en ik rond een uur of 11:00 naar het voor mij dichtsbijzijnde Shell Recharge station aan de Laan van de mensenrechten 555 in onze woonplaats Apeldoorn. 

We hebben elke laadpas aangeboden, gewacht tot de kWh meter 1,00 aangaf en toen op <stop> gedrukt. De laadpassen die niet werden geaccepteerd zijn meerdere keren aangeboden. Helaas gaf dit model snellader geen duidelijke foutmelding als een pas geweigerd werd, de verificatie duurde minutenlang waarna hij na een tijdje gewoon weer terug in de basis-stand sprong.  



Onderzoeksvragen

Bij elke laadpas ging ik op zoek naar antwoord op de volgende vragen:


De lader precies stoppen op 1 kWh
1a) Wordt de laadpas bij Shell Recharge geaccepteerd? 

1b) Zo nee, waarom niet?


2a) Kon je bij deze laadpas vooraf inschatten wat het tarief zou zijn? 

2b) Zo nee, waarom niet?


3a) Kreeg je direct na het laden een digitale kassabon?

3b) Zo ja, in welke vorm?


SMS van Tango 

4a) Komt het vooraf opgezochte tarief overeen met het tarief dat er betaald is?

4b) Zo nee, waarom niet?


5a) Is er binnen 60 minuten een transactie beschikbaar?

5b) Zo ja, in welke vorm?



Praktijk

Ik heb een aantal populaire laadpassen meegenomen en wat meer onbekendere + hier en daar een exotische laadpas. Ik gooide een foto van het geschreven lijstje op Twitter en ging aan de slag. 

Na ongeveer een uurtje waren alle laadpassen getest en de eerste transactie-berichtjes kwamen al binnen op m'n telefoon. Tijdens het uitwerken van de resultaten heb ik van alle laadpassen geprobeerd de transactie te raadplegen en het tarief wat je normaalgesproken vooraf op zou zoeken. Daarna heb ik gekeken of het tarief dan ook matchte met de verwachting zoals in de apps of websites aangegeven. 

Verlopen laadpassen

Omdat ik zo veel laadpassen heb zitten er steeds meer pasjes bij die worden vervangen door nieuwe versies of die ik te weinig gebruik en het abonnement daardoor komt te vervallen. Vervolgens kunnen ze niet meer worden gebruikt en worden ze dus geweigerd. Sommige buitenlandse laadpassen worden ook geweigerd omdat ze nu eenmaal geen roaming overeenkomst met Shell Recharge hebben. Bijvoorbeeld die van Powerland (BE).  Deze laadpassen heb ik daarom uit de gedetailleerde resultaten gelaten. Van een aantal wist ik eigenlijk wel dat ze waarschijnlijk niet zouden werken, maar dat was ik vergeten 😁.


Flow -> Vervallen
Bluecorner  --> Vervallen
Total Energies  --> Vervallen 
Engie Zuid-Holland (EV-Box versie)  --> Vervallen
Just Plugin --> Verlopen
Maingau --> Geweigerd zonder duidelijke reden
Park+Charge -> Laadpas uit Zweden zonder roaming met SRS
Edge Mobility -> Vergeten 'roaming' vinkje aan te zetten en daarom geweigerd
Elli -> Geweigerd zonder duidelijke reden
Powerland -> Geen roaming met SRS
BeCharge -> Geen roaming met SRS

Vervolgens zijn er dan nog laadpassen die wel werkten maar waarbij om een bepaalde reden de voorwaarden niet konden worden gechecked. Die kunnen ook niet mee in de resultaten:

Shuttel

De laaddruppel van Shuttel werkte goed, maar bij Shuttel krijg je pas toegang tot hun portaal na een eerste succesvol geregistreerde laadsessie. Dit was die eerste sessie, en daarom had ik nog geen toegang tot hun portaal om e.e.a. te checken. 


Tango Electric

Transactie Vattenfall
De Tango pas werkte ook prima, echter in de Tango Electric app was er geen laadpas meer gekoppeld aan mijn account. Ik kon deze laadpas ook niet alsnog koppelen, dit gaf een foutmelding. Ze konden dit telefonisch ook niet verhelpen, dat duurt een paar werkdagen bij Tango. Daarom heb ik bij Tango om die reden ook de voorwaarden niet kunnen raadplegen. Het grappige was dat ik nog wel een SMS met een laadsamenvatting kreeg, dus ergens is het pasje wel bekend met mijn mobiele nummer.


De volgende laadpassen blijven over:

Fleetone REV (mobiliteitskaart)
Coolblue
Greenchoice
2B Green
Chargewell
Mobilize
ANWB (payg versie)
Vattenfall 
Vandebron 
Eneco 
E-Flux (abo versie)
Chargepoint USA
Enel-X (zonder bundel)
Shell Recharge 
Green Caravan (abo versie)




Winnaars


Van deze hele rij waren er slechts zes laadpassen die precies aan de verwachting voldeden en dat zijn de winnaars van vandaag. Die partijen verdienen dus een applausje 🙌:

ANWB, Vattenfall, Shell, Vandebron, Eneco en Chargepoint USA. 

Bij deze passen kon je vooraf het tarief raadplegen, kreeg je binnen een uur de transactie op website of in de app, en klopte het verwachtte tarief exact met het betaalde tarief. (foutmarge 5%)




Kassabon Mobilize

Tweede plek:

E-Flux & Mobilize


Bij E-flux ontbrak helaas de prijs van Shell Recharge in de app waardoor je vooraf niet kon zien wat de verwachtte kosten zouden zijn. Voor de rest kwam de transactie netjes in de app direct na het laden en het tarief was ook conform verwachting. 


Bij mobilize (Renault) stond het hele laadpunt helaas niet in de Renault app. Hierdoor was het tarief niet vooraf te controleren wat Mobilize een 2e plek oplevert. Wat ze als beste deden was de kassabon, ze stuurden direct na het laden (<5 min) een uitgebreide mail over je laadsessie met alle info die je nodig hebt, zoals het betaalde bedrag inclusief BTW. 





Derde plek: 

Op de derde plek staan de volgende laadpassen:

Fleetone REV - Coolblue - Green Caravan - Greenchoice - 2B Green - Chargewell - Enel-X

Deze laadpassen functioneerden goed, en het tarief was vooraf op te zoeken in een app of website.  Toch zijn aan het eind van de middag nog steeds de transacties niet zichtbaar in hun apps of websites. 

Omdat het doorkrijgen van de transactiegegevens niet altijd aan de laadpas aanbieder ligt weegt dit niet te zwaar mee, en krijgen deze aanbieders daarom de derde prijs. Uiteindelijk worden bij alle aanbieders de laadgegevens en afgerekende tarieven in de portalen en apps zichtbaar. 

Alle gegevens op een rij










dinsdag 14 februari 2023

Pleiten voor prijstransparantie bij AvroTros Radar

Vandaag mocht ik in het TV programma Radar mijn bijdrage leveren aan de prijstransparantie discussie. Bekijk het item hier terug:


zondag 22 januari 2023

Elektrisch op wintersport 2023


De groep mensen die elektrisch op wintersport gaat wordt elk jaar groter. Hoog tijd dus om mijn post over Elektrisch naar Oostenrijk uit 2019 weer op te warmen en een 2023 versie van de maken.

Hoewel een groot deel van het oude blog nog wel actueel is zijn er toch wel dingen veranderd. Een van de dingen bijvoorbeeld is dat bijna alle auto's inmiddels kunnen snelladen met de CCS stekker. En zo wordt het elk jaar weer een stukje makkelijker. Omdat ik al veel geschreven heb over reizen in en door Frankrijk focus ik me dit keer op de Alpen. Voor de meeste mensen betekent dit een reis die voor 80%  uit Duitse wegen zal bestaan. 


Door Duitsland

Elke EV rijder in Nederland kan inmiddels het Fastned station Arnhem-Noord bereiken. Ik begin de reis dus vanaf daar.

Langs de hoofdroutes in Duitsland staan inmiddels veel snellaadstations. Grote namen als EnBW, Aral, Allego en Ionity kom je het meest tegen, maar ook Fastned zul je steeds vaker aantreffen al zijn zij daar in verhouding nog klein. 

Omdat wintersporters vaak voor een week gaan is het in de wintermaanden traditioneel druk in de weekenden. Daarom is het verstandig om de zo grootst mogelijke stations te bezoeken (vanaf 4 snelladers of meer) en stations met één of twee snelladers een beetje te vermijden. 

Ik gebruik hiervoor de site Schnelladepark. Hier kan je o.a. instellen hoeveel snelladers een station minimaal moet hebben en welke stations je wel of niet wilt zien, bijvoorbeeld omdat je een goed tarief of abonnement hebt bij Ionity of Fastned. 


A3 Oberhonnefeld

Er zijn een paar mooie plekken waar je goed kan pauzeren en prettig kunt snelladen. De eerste stop ligt op 220km vanaf Arnhem tussen Keulen en Frankfurt direct aan de A3 en is een classic wintersport adres. Waar er vroeger een allegaartje aan laadpalen stond is dit inmiddels een heus snellaadplein met maarliefst 12x 300kW kabels om iedereen weer snel op pad te helpen. 

Naast voldoende laadcapaciteit kan je hier ook even naar het toilet of een warme kop chocolademelk drinken. Ook leuk voor de kinderen want ze hebben gratis wi-fi. Er is ook een kleine supermarkt.

De prijs die Allego er per kWh rekent is €0,85, maar met de laadpas van bijvoorbeeld Maingau betaal je hier ongeveer 30% minder (€0,59).




A6 Kraichgau Süd


Na een uurtje of twee rijden kun je 220km verderop stoppen bij dit laadplein van EnBW waar 4x 300kW en 2x 150kW snelladers op je staan te wachten om je batterij weer van frisse stroom te voorzien. 

Het tarief wat EnBW hier met hun eigen laadpas/app rekent is €0,61 / kWh, de meeste laadpassen vragen hier tussen de 59 en de 74 cent per kWh. 


A7 Illertal-West


Langs de A7 bij Illertal-West staat op 210km afstand van Kraichgau zo'n zelfde soort EnBW plein waar 12 auto's tegelijk kunnen laden. Vanaf hier is het nog een 200km naar de bekende wintersport gebieden zoals bijvoorbeeld Ischgl. 


A8 Munchen

Reis je naar de gebieden die wat verder weg liggen, zoals Saalbach of Kaprun dan kan het nodig zijn nog een stop nabij Munchen in te plannen, zoals bijvoorbeeld net onder Munchen in Sauerlach, op een autohof met allerlei voorzieningen. Vrijwel alle laadpassen worden hier geaccepteerd.

Tot zover een 'walk in the park' dus. Tientallen snellaadstations waar je terecht kunt en vrijwel allemaal met voorzieningen zoals je die langs de Autobahn mag verwachten.  Maar wat wordt je strategie in Oostenrijk zelf?  


Oostenrijk

Ik heb al veel over Oostenrijk geblogd. Dat komt omdat Oostenrijk een van de duurste landen in Europa is als het op laadtarieven aankomt. Een 50kW snelladertje van KELAG bijvoorbeeld kost je €1,50 per, let op; MINUUT.  Na een uur heb je €90,- betaald voor 50kW (€1,80/kWh!)

AC laden op straat is minder kostbaar; maar 's nachts laden gaat er niet. De tarieven zijn bijna altijd op een minuut prijs gebaseerd en een nachtje aan de laadpaal kan daar hele vervelende factuurtjes opleveren. Enkele uurtjes in een dorpje AC laden gaat daarom prima, maar koppel je auto na het laden direct los. 

Hoewel de laadtarieven van Maingau hier hoger liggen dan in de rest van Europa (AC €0,69 en DC €0,79) zijn andere laadpas aanbieders vaak aanzienlijk duurder. 

Je kunt nog een aantal dingen doen om de kosten te beperken:

* Maximaal volladen aan de Duitse kant van de Oostenrijkse grens en proberen of je met die stroom heen én terug kan naar je vakantiebestemming

* Een snellaadstation in Oostenrijk bezoeken zoals één van de 15 Ionity stations, en daar de reguliere tarieven voor dat netwerk betalen. 

* Laden bij je verblijf . Dit is de meest comfortabele optie. Bijvoorbeeld via een wallbox in een hotelgarage of op een parkeerplaats van je appartementencomplex. 

* Granny Charging. Misschien tref je wel gewoon een 230V stopcontact aan een buitenmuur waar je laden kan. Hou er rekening mee dat de je toestemming vraagt, de elektrische installatie goed aangelegd moet zijn en voel ook na 10 minuten even aan de stekker en/of stopcontact of de boel niet te warm wordt. Heb je een lader die je op vermogen kan instellen ga dan niet boven de 10 Ampère om storingen te voorkomen. Moet je je lader verlengen gebruik dan een zo kort mogelijke kabel met aderdiktes van minimaal "3x2,5mm2", te verkrijgen bij de betere bouwmarkten of online

Meestal blijft de auto toch de hele week op dezelfde plek dus tijdsduur is veelal geen probleem.

Veel plezier!


Boodschappenlijst

Laadpas van Maingau

Tolvignet Oostenrijk

Ski uitrusting

Pindakaas

Goed humeur 😎


Goede reis!


zaterdag 31 december 2022

Wintersport 2023 [Deel 1]

Skigebied Val Di Fiemme / Obereggen, Zuid-Tirol, Italië


Eerdere edities:




Vorig jaar


Ik las zojuist de blog van vorig jaar nog even terug. Al die corona maatregelen, formulieren, apps, wat een gedoe man. Vorig jaar rond deze tijd waren alle winkels gesloten en zaten we in lockdown tot 14 januari. Mochten er maximaal twee personen langskomen en met kerst zelfs vier. Het lijkt langer geleden dan het eigenlijk is. 

Wat heerlijk eigenlijk dat tante Corrie op haar retour is en alle bijbehorende maatregelen zijn vervallen! Ik heb nog wel een booster prikje gehaald voor de zekerheid maar gelukkig doet verder niets meer aan Corona denken.

Skigebied Val di Fiemme, Pampéago, Italië


Wij zijn altijd te laat met boeken. Maar dit jaar niet. Ergens in augustus hebben we een appartement geboekt in Pampéago, je weet wel, dat dorpje in Noord Italie waar we in 2018 ook al geweest zijn. Eigenlijk als een soort fail-safe, omdat we nog twijfelden naar welk land en welk gebied we willen. 

Maar omdat we dus altijd te laat zijn lijkt het erop dat het binnenkort toch de fail-safe gaat worden. Zaterdag 25 februari 2023 is tenslotte al over twee maanden. Tussen 15:00 en 21:00 worden we dan verwacht in Casa Pampeago, een appartementje direct naast het hotel waar we in 2018 met de Zoë zijn heengereden. Een heerlijke wintersport locatie direct onderaan een stoeltjeslift die je zò toegang geeft tot het hele skigebied.


Voorbereiding



Wat ik leuk vind is dat we nu als gezin weer met de auto vertrekken. Ik zie wel een beetje op tegen de drukte, aangezien het weer zo'n typische zaterdag-zaterdag week wordt en iedereen dus in Oostenrijk in de file komt. Het scheelt dat we een deel al op vrijdag kunnen afleggen zodat we zaterdag meer tijd hebben voor eventuele onvoorziene omstandigheden. 

In 2018 vertrokken we met de Renault Zoë op vrijdag rond 14:30 en kwamen we om 22:00 bij ons hotel in Darmstadt aan (370km). De volgende dag moesten we nog een ruime 600km afleggen en daar hebben we van 's ochtends vroeg 07:00 tot 20:15 over gedaan. Met twee kinderen van toen nog 9 en 7 jaar bij ons en 5 laadstops.  Best een prestatie als ik er zo achteraf op terug kijk 😀 zeker als je nagaat dat de totale afstand minder dan 1000km bedraagt. Nou hadden we toen ook wel vreselijk last van files, dat wel. 

Hoe anders zal dit nu zijn. De kinderen zijn de basisschool leeftijd ontgroeid (nu 14 en 12 jaar), bovendien is de Hyundai Ioniq5 een compleet andere wagen die naast een veel grotere batterij  ook deze batterij kan voorverwarmen zodat je onderweg erg vlot kan laden.

Ik begin altijd met Google Maps om wat gevoel te krijgen van de route. 




Ik denk dat we de eerste dag wel een hotel tussen Karlsruhe en Stuttgart kunnen bereiken, op zo'n 500km vanaf hier. Het hangt een beetje van het rooster van de school van de kinderen af, dat is nogal flexibel zullen we maar zeggen. De kans is groot dat we een paar dagen van te voren pas weten hoe hun rooster op vrijdag eruit zal zien. Als het meevalt kunnen we om 13:00 vertrekken en als we pech hebben om 17:00. 

We boeken dus maar even geen hotel. Hoe verder we kunnen rijden op de vrijdag hoe soepeler de reis op zaterdag zal verlopen. Op de zaterdag gaan we Oostenrijk trotseren en dat wordt de grootste uitdaging in verband met de files. Het liefst reis je op een handiger tijdstip dan de meeste wintersporters hier langs moeten, al kun je de vakantiedrukte op dit soort dagen nooit helemaal vermijden.

Checklist


Voorbereidingen die ik al getroffen heb:


✔️ Tolbadge  
✔️ Laadpas 

Een vriend van mij heeft een BMW laadpas met een Ionity abonnement waardoor je bij Ionity tussen de €0,22 en de €0,33 per kWh betaalt. Deze laadpas mag ik meenemen 😀, dus dat scheelt aanzienlijk in zowel tijd als prijs en dus comfortabel.

Heb nog even overwogen om onderweg wat gratis laadstations mee te pakken maar dat is met deze auto en deze tarieven bij Ionity nauwelijks de moeite. Je rijdt volgeladen weg dus heb onderweg aan 2 laadstops van 65kWh al genoeg, dat is minder dan €29,-. Bovendien komen we langs de gratis snellader bij de Brennerpas. Dus zelfs een AC laadpaal opzoeken bij de hotel overnachting doe je meer vanuit een soort comfort idee dan vanuit noodzaak. 

Verder ben ik ook wel benieuwd naar hoe goed de batteij-voorverwarm functie van de Ioniq5 werkt die ik laatst getest heb. Die werkt pas als je navigeert naar een snellaadstation. Dus ook dat wil ik wel eens in de praktijk zien. 



donderdag 29 december 2022

We hebben nu 800 locaties met snelladers waarvan ruim 400 snellaadstations

Het einde van het jaar nadert, en dan weet je het wel: Tijd voor lijstjes! En dan bedoel ik natuurlijk mijn jaaroverzicht van snelladers, zoals die van vorig jaar die zelfs de Charging Day presentatie van Fastned haalde (pagina 82).

Al luisterend naar de Top 2000 boog ik mij over de vraag hoe het eigenlijk gesteld is met het Nederlandse snellaad landschap. Toen ik in de cijfertjes dook kwam ik er achter dat er maarliefst op 800 locaties in Nederland snelladers zijn opgesteld. Het groeit hard, drie jaar geleden, op 1 januari 2020 was dit aantal nog 300.

Er zit van alles tussen. Van je plaatselijke Fastned tot laders als de snellader bij de LIDL, de snellader van een Kia dealer of een verdwaalde Avia snellader in een dorp. 

Als je alle laadkabels van deze laders bij elkaar optelt hangen er ongeveer 3500 van deze kabels in Nederland te wachten op een auto. Je zou dus kunnen zeggen dat we '3500' snellaadpunten hebben, zoals de RVO dit doet. Maar wat zegt dat getal je eigenlijk? 

Kabels of stations?

Persoonlijk vind ik het interessanter om te zien hoe het met de 'echte' snellaadstations is gesteld. Een snellaadstation waar je aan komt rijden en 100% zeker weet dat je binnen 30 minuten weer weg bent omdat er meerdere en/of dubbele snelladers staan en waar je dus nooit lang hoeft te wachten. 



Hoewel elke snellader er natuurlijk één is, heb ik daarom besloten om alle 'kleintjes' vanaf dit jaar niet mee te tellen. En dat betekent een hele andere grafiek. Één is géén tenslotte; als je bij McDonalds aankomt en er besluit net een Sjonnie met een ronkende Toyota met taartschep (spoiler, pun intended) bij de snellader te parkeren om daar samen met zijn Anita een lauwe Big Mac weg te happen dan ben je als EV rijder gewoon de sjaak. 

En van deze 'enkeltjes' zijn er best wel veel. Vattenfall-Mcdonalds bijvoorbeeld heeft in Nederland 100 locaties met snelladers, maar op 87 locaties staat er slechts een enkele snellader. 

Geen enkelvoudige laders meer 


Niet alleen bij Vattenfall zie je dit, álle snellaad aanbieders hebben locaties met enkelvoudig uitgevoerde laders: Allego (29), E-flux (39), en ja zelfs Fastned moet er tien inleveren, zoals bijv. Fastned Weert of Ridderkerk. Ook BP heeft veel enkel uitgevoerde "stations". Van hun 21 locaties kun je er op slechts 4 meer dan 3 voertuigen tegelijkertijd laden. 

Lang verhaal kort, toen ik alles had gefilterd en er alleen nog serieuze stations overbleven, telde ik Excel er 410. Omdat er continu snelladers worden vervangen door nog snellere versies heb ik het onderscheid tussen HPC en 50kW snellader laten vervallen. Dit geeft de volgende cijfers:


Zoals je ziet leveren de meeste aanbieders door deze nieuwe regels in, wat vooral pijn doet bij Vattenfall. Uitzonderingen zijn Tesla, TotalEnergies, Ionity en Fastned. Tesla had altijd al grotere stations en die laatste drie blijven sneller uitbreiden met grote stations dan het verlies van de 'kleine' locaties in de grafieken weer kan geven. 

Wat verder opvalt; 

* Slechts twee nieuwe Ionity stations (van 10 naar 12) 
* Veel kleine (enkele) snelladers en HPC's van o.a. Vattenfall, Avia, BP, Q8/Tango (+/- 180, niet afgebeeld)

Goede jaarwisseling!

(De afbeeldingen mogen gebruikt worden voor eigen publicatie mits ongewijzigd en voorzien van bronvermelding LaadpasTop10.nl)

dinsdag 20 december 2022

Tarieven Elli verhoogd



Dat ging nog best wel snel. Ruim 5 weken na de introductie van Elli zijn de tarieven vandaag verhoogd. De huidige tarieven van het Highway abonnement zijn nu zoals hieronder weergegeven. 

Het betreft een een stijging van 35% op AC en 42% bij de snelladers. Bij Ionity blijft de prijs gelijk (€0,35/kWh)


De abonnementsprijzen voor zowel voor Drive City als Drive Highway zijn met €2,- toegenomen. 

De tarieven voor Drive City zijn €6,99/maand, €0,52 AC en €0,66 DC. Geen korting bij Ionity.








zondag 18 december 2022

Bijzondere laadpalen [Deel 2]

 Vervolg van [deel 1]


Vandaag gaan we verder met een oude rubriek, 'bijzondere laadpalen'. Dit keer wederom een Franse kandidaat, een laadpaal van MObiVE


Zo'n 40 kilometer boven Bordeaux ligt het gehuchtje Cubnezais. In Cubnezais staat deze MObiVE laadpaal. Dit is de laadpaal waar we het vandaag over gaan hebben. Hoe werkt'ie, hoe duur is'ie, wat doet de laadpaal aanbieder goed en wat kan er beter? Here we go:



MObiVE


Eerst even kort over MObiVE. MObiVE is geen onbekende partij in Frankrijk. In Midden en Zuid-west Frankrijk exploiteren zij zo'n 1000 laadpalen sinds 2016. De eigenaren van MObiVE zijn de besturen van 11 Franse energie departementen. Vanaf 2020 heeft Izivia het dagelijkse beheer en de exploitatie overgenomen. 

De eerste vraag die je jezelf als EV rijder stelt is of jouw favoriete laadpas ook hier wordt geaccepteerd. Daarover goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat erg veel Nederlandse laadpassen via  roaming toegang hebben tot het netwerk van MObiVE omdat er overeenkomsten zijn afgesloten tussen de Nederlandse aanbieders met bijna alle Franse departementen. Het minder goede nieuws is dat dit niet voor alle Nederlandse laadpassen geldt, en dat het controleren niet altijd even handig gaat.

Hoe check je dat?

Roaming controleren


De laadpaal in Cubnezais valt onder energiedepartement 33, "Le Syndicat Départemental Energies et Environnement de la Gironde (SDEEG)". Dat kun je herkennen door deze sticker die links bovenaan de laadpaal is geplakt. Bijna alle Franse departementen beginnen met SDE + een cijfer of enkele letters. Het lijkt een beetje op de Nederlandse gemeentes of Duitse 'stadtwerke'. Aangezien zij vaak eigenaren van de netwerken zijn kom je hun namen vaak tegen bij je laadpas aanbieder. 

Wil je weten of jouw dagelijkse laadpas hier wordt geaccepteerd dan kan je je laadpas aanbieder dus vragen of zij een roaming overeenkomst hebben met SDEEG. 

Het MObiVE netwerk

Sommige laadpas aanbieders publiceren een lijst van netwerken waar de laadpas geaccepteerd wordt, natuurlijk kun je ook kijken of SDEEG daarop voorkomt. Een handiger manier is kijken of jouw laadpas aanbieder een app heeft waarbij je de laadpaal in kwestie op kan zoeken. Probeer maar eens; kijk in jouw laad-app of je in Cubnezais een laadpaal vind. Er staat er maar ééntje, kan niet missen. Zie je hem verschijnen, dan mag je er vanuit gaan dat je laadpas er ook werkt. (let op, geen 100% garantie.)

Bij providers waarbij je er niet meteen achter komt of de laadpaal níet in hun app verschijnt moet je ze misschien bellen of mailen om hier achter te komen. Of hun laadpas ter plaatse gewoon uitproberen natuurlijk. (lees: gokken). Gokken kan altijd maar is in het kader van voorbereiding van je reis wel minder handig. Met de gok-methode loop je het risico om een bepaald tarief af te rekenen wat je niet kende, maar ook de kans dat je laadsessie helemaal niet wordt afgerekend. 

Tarieven


Als je er eenmaal achter bent of je laadpas er werkt dan volgt al snel de vraag wat het actuele tarief is. In veel apps kloppen de tarieven niet of ontbreken ze (nog). Je zult dan op een andere manier moeten ontdekken welke tarieven hier gevraagd worden.  Een van die manieren is de laadpaal zelf bekijken. 

Laten we eens wat zorgvuldiger kijken naar de aangebrachte stickers die je er op aantreft. De sticker aan de linkerkant gaat over de tarieven. Deze sticker begint direct met een tabel. 



Puissance max. de la charge


Ze beginnen op de eerste regel al met iets wat voor veel EV rijders te technisch is. Puissance max. de la charge wil zoveel zeggen als 'maximaal gevraagd laadvermogen'. Een typisch Frans verschijnsel om hier onderscheid in aan te brengen. Er zijn verschillende tarieven voor vermogens tot de 5kW, van 5-15kW en 15-22kW. Hoewel het idee om grootverbruikers een hoger tarief te laten betalen dan de kleinverbruikers wel aardig is, zijn er een aantal fundamentele problemen met dit model. 


Ten eerste impliceert het dat je een keuze hebt in welk vermogen (dus op welke snelheid) je wenst dat er geladen gaat worden. Maar deze keuze hebben rijders vaak niet. Van bijna alle elektrische auto's is het de boordlader in combinatie met de laadkabel die dat gevraagde vermogen bepaalt en dan nog kan je auto er om wat voor reden dan ook van afwijken bijvoorbeeld bij vorst kan het vermogen lager zijn. 

Qua voertuigen zijn er ook verschillen. Een Peugeot 208-e of een BMW i3 vraagt altijd 11kW vermogen. Een Renault Megane E-Tech zal het laden starten met 22kW, een uit de VS geïmporteerde Fiat 500e zal laden met 3,7kW. 

Of je auto nu op 11 of 22kW vermogen kan laden dat weten de meeste ev rijders nog wel, al is ook dat voor veel mensen al te technisch. Bij sommige auto's zoals o.a. de Tesla Model 3 kan je het maximale laadvermogen instellen, dat wordt dan meestal aangeduid in Ampère.  

Dit doe je als je bewust met een wat lager vermogen wilt laden, zoals op een camping of bij een hotel aan een stopcontact. Je kunt dan bijvoorbeeld maximaal 10A instellen in plaats van de gebruikelijke 16. Vermenigvuldig met 230 en je weet dat je auto op 10A slechts 2300Watt (2.3kW) vraagt in plaats van 3680 Watt  (3.7 kW) op 16 ampère.

Van Ampère naar kiloWatt


Maar alleen vermenigvuldigen met 230 is niet genoeg. Om goed om te rekenen moet je ook nog weten of je op 1-fase of 3-fasen aan het laden bent. (wel/geen krachtstroom). Stel dat je je Tesla op 10A instelt en je gebruikt de normale bijgeleverde 3-fase laadkabel dan ziet zo'n sommetje er als volgt uit: 

(10[A]*230[V]*3[Fase] = 6900W = 6,9kW)  

Hiermee val je dus in de tweede prijscategorie op deze laadpaal (5-15kW). Natuurlijk veel te ingewikkeld voor automobilisten zonder technische achtergrond.  In de praktijk zullen de meeste rijders niet kunnen kiezen van welke prijsklasse zij gebruik willen maken en in de tweede prijscategorie vallen, de middelste kolom dus.

De MObiVE laadpas


We gaan verder met het ontcijferen van het tarievenblad. In de blauwe regel staat 'Pass Mobive' oftewel de tarieven die eronder staan gelden voor laadsessies die worden afgerekend met de laadpas hebt van MObiVE.  Deze laadpas wordt helaas alleen verkocht met een zogenaamd "Abonnement annuel à 18 € TTC" oftewel een verplicht abonnement van €18,- per jaar inclusief BTW. Deze kan je gelukkig wel eenmalig afrekenen tijdens de aanvraag met je creditcard. 

Nemen we dezelfde Tesla dan rekenen we met 6,9kW vermogen dus we kijken naar de 2e kolom.  Overdag tussen 06:00-23:00 is het tarief €0,044 per minuut (€2,64 per uur). In de nachtelijke uren is het 50% voordeliger (€1,32 per uur). Het aparte hieraan is dat je voor dit bedrag dus verschillende hoeveelheden energie kan laden, want dit tarief geldt voor vermogens tussen de 5 en de 15kW. De Tesla bestuurder kan dus beter geen limiet instellen voor het laadvermogen, dat kost hem geld. Als hij het limiet eraf haalt zodat er op 3F/16A (11kW) geladen wordt, dan komt er voor dezelfde tijd (en dus prijs) 11kWh per uur in de batterij bij in plaats van de 6,9 kWh die je met een 10A limiet had bereikt. Iets om op te letten bij laadpalen die werken met tijdstarieven.
Wil je liever met een bankpas of creditcard betalen, dan kan dat ook. Dat vergt wel wat meer geduld. Je kunt je bankpas niet langs een kaartlezer halen, je moet dan de QR code scannen die je naar deze pagina leidt. De pagina verwacht dat je je locatie deelt om te checken welke laadpaal je wilt gebruiken. Wil je je locatie niet delen dan kan je een code invullen die op de lader staat. Meestal in de buurt van het stopcontact voor de laadkabel, want die code's zijn voor elk stopcontact weer anders. Na het invullen van je bank- of creditcardgegevens kun je de lading starten. Om een of andere reden wordt het tarief dan wel met 50% verhoogd en vervalt het nacht tarief. 


Als laatste [verreweg de makkelijkste keuze] laden met je Nederlandse laadpas, oftewel de 'Autre pass mobilité'  (andere mobiliteitskaart). Even swipen en het laden begint. Voor de meest gebruiksvriendelijkste manier voor toeristen is het tarief ineens geen €2,64 maar €5,94 per uur. De  nachtkorting is ook hier ook niet meer van toepassing, daar heb je dus alleen iets aan met een Mobivé laadpas. Daarnaast kunnen er dan afwijkende tarieven van je Nederlandse laadpas gelden. 

Er zit erg veel verschil tussen de tarieven van Nederlandse aanbieders op buitenlandse laadpalen. Met al deze keuzes kan het best lastig zijn om te bepalen wat nu het voordeligst is. 

Grote prijsverschillen


Stel, je wilt hier je lege Kia EV6 opladen. Je hebt nog ongeveer 20% capaciteit in de batterij zitten en je hotel staat hier in de buurt. Ik heb een aantal tarieven van providers doorgerekend:


Aanbieder Tarief 50 kWh (6:30)
MObiVE €0,044/min (overdag) €17,16
Creditcard €0,066/min €25,74
Shell Recharge €3,50/sessie, €0,04/min €19,10
Last Mile Solutions €0,60/sessie, €0,14/min €54,60
Eneco €0,61/sessie, €0,51/kWh €26,11
Plugsurfing €0,59/kWh €29,50
Maingau €0,56/kWh + na 4 uur €0,10/min €43,-

Zoals je ziet is het het laden (uiteraard) het voordeligst met de laadpas van MObiVE zelf. 

Tussen 23:00 en 06.00 betaal je zelfs maar de helft. (€8,58). Echter hoort daar wel een abonnement van €18,- per jaar bij. Kom je hier maar incidenteel dan heb je verder natuurlijk weinig aan dat abonnement. In dat geval is uitwijken naar Shell Recharge of Eneco hier een goede optie. 

Heb je een laadpas op het netwerk van Last Mile Solutions zoals Ecotap of Travelcard dan kan je hier wél laden, maar het tarief is erg hoog. Soms meer dan 2x zo hoog ten opzichte van de andere laadpassen. In dit geval kan je beter uitwijken naar een alternatief, of -als je die niet hebt- betalen met je creditcard. Dat bespaart je hier zomaar €30,- per keer.

Als laatste nog iets over het tijdstarief; MObiVE blijft de minuten tellen zolang de auto is aangesloten.  Dus ook als hij volgeladen is. Denk dus goed na wanneer de auto ongeveer vol is en haal de auto dan ook direct van de laadpaal af. Met laadpassen die hier alléén een kWh tarief in rekening brengen, zoals die van Plugsurfing, heb je hier geen last van. Kom je om 16:00 aan en wil je hier laden tot de volgende morgen 10:00, dan is het waarschijnlijk voordeliger om een laadpas te kiezen die geen minuut-tarieven in rekening brengt. 

Voor een enkele laadsessie loont het weinig om een MObiVE laadpas aan te vragen. De jaarlijkse €18,- verdien je pas na een paar keer laden terug en dit moet je dan ook in hetzelfde kalenderjaar doen.  Heb je een vakantiehuisje in de streek of woont hier een familielid waar je regelmatig komt dan scheelt het je overdag enkele euro's en vooral 's nachts ongeveer tien euro per keer ten opzichte van de goedkoopste Nederlandse laadpas (Shell Recharge). 


De gebruikersinstructies


Als we naar de andere sticker op de laadpaal kijken dan hebben ze een 5-stappenplan voor het starten van het laden en een 5-stappenplan voor het stoppen. Dit is eigenlijk een best duidelijke sticker, waarbij de meeste stappen ook nog in het engels zijn 'ondertiteld'. Kudo's voor MObiVE want dit zie je vaak héél anders. 

Starten van de laadsessie (Démarrer)


Stap 1: Controleer of de toegangsdeur goed gesloten is. 

Dit is een metalen deurtje aan de zijkant die jouw laadkabel vochtdicht afsluit, dat moet van de Franse wet. Als de deur niet goed gesloten is kan het zijn dat er nog een sessie loopt van je voorganger en dat kan betekenen dat je na het laden je eigen laadkabel niet meer kan ontgrendelen. Een belangrijke stap dus om als eerste uit te voeren.

Stap 2: Kies een kant (links/rechts) om je auto aan te sluiten

Kaartlezer van een typische Franse laadpaal
Stap 3: Swipe je laadpas, OF, scan de QR code om het laden met je mobieltje en je creditcard te starten
Het swipen van je laadpas is de makkelijkste methode

Stap 4: Sluit eerst de auto aan, dan de laadpaal

Stap 5: Sluit de toegangsdeur. 


Als je bovenstaande stapjes netjes uitvoert zal het laden beginnen. 




Stoppen van de laadsessie:


Dan de procedure voor het stoppen van de laadsessie, let op de volgorde. 

Stap 1: Controleer de zijde waar je aan het laden was

Stap 2: Swipe dezelfde laadpas waarmee je de laadsessie had gestart

-of-

Scan de QR code nogmaals, of open de MObiVE app en druk daar op <stop charging>

Stap 3: Koppel de auto los, en dán het laadpunt

Stap 4: Sluit de toegangsdeur. 


Samenvatting:

Deze bijzondere laadpaal is te bedienen met de meeste Nederlandse laadpassen. Naast de Franse taal zijn alle instructies ook in het Engels aangegeven. De kosten voor het volledige opladen van je auto varieren bij 50kWh van €8 tot €55 afhankelijk van gebruikte laadpas en tijdstip. Franse laadpassen zijn lang niet altijd goedkoper. Bijvoorbeeld Izivia en Kiwhi hanteren hier dezelfde of zelfs hogere tarieven als laadpassen van bepaalde Nederlandse aanbieders.

Het aanvragen van een MObiVE laadpas kan handig zijn als je in een vakantie meer dan 2x oplaadt bij laadpalen van dit MObiVE netwerk (zeg maar alle laadpalen in deze streek). Hier kun je tientallen euro's mee besparen.



De volgende keer gaan we weer kijken naar een andere bijzondere laadpaal. 

Heb je er zelf eentje gevonden? Mail mij dan op mhachmang@laadpastop10.nl of stuur me een bericht via Social Media. Maak veel foto's, van veraf en van dichtbij en vooral van display's, knopjes en instructie stickers.