donderdag 29 december 2022

We hebben nu 800 locaties met snelladers waarvan ruim 400 snellaadstations

Het einde van het jaar nadert, en dan weet je het wel: Tijd voor lijstjes! En dan bedoel ik natuurlijk mijn jaaroverzicht van snelladers, zoals die van vorig jaar die zelfs de Charging Day presentatie van Fastned haalde (pagina 82).

Al luisterend naar de Top 2000 boog ik mij over de vraag hoe het eigenlijk gesteld is met het Nederlandse snellaad landschap. Toen ik in de cijfertjes dook kwam ik er achter dat er maarliefst op 800 locaties in Nederland snelladers zijn opgesteld. Het groeit hard, drie jaar geleden, op 1 januari 2020 was dit aantal nog 300.

Er zit van alles tussen. Van je plaatselijke Fastned tot laders als de snellader bij de LIDL, de snellader van een Kia dealer of een verdwaalde Avia snellader in een dorp. 

Als je alle laadkabels van deze laders bij elkaar optelt hangen er ongeveer 3500 van deze kabels in Nederland te wachten op een auto. Je zou dus kunnen zeggen dat we '3500' snellaadpunten hebben, zoals de RVO dit doet. Maar wat zegt dat getal je eigenlijk? 

Kabels of stations?

Persoonlijk vind ik het interessanter om te zien hoe het met de 'echte' snellaadstations is gesteld. Een snellaadstation waar je aan komt rijden en 100% zeker weet dat je binnen 30 minuten weer weg bent omdat er meerdere en/of dubbele snelladers staan en waar je dus nooit lang hoeft te wachten. 



Hoewel elke snellader er natuurlijk één is, heb ik daarom besloten om alle 'kleintjes' vanaf dit jaar niet mee te tellen. En dat betekent een hele andere grafiek. Één is géén tenslotte; als je bij McDonalds aankomt en er besluit net een Sjonnie met een ronkende Toyota met taartschep (spoiler, pun intended) bij de snellader te parkeren om daar samen met zijn Anita een lauwe Big Mac weg te happen dan ben je als EV rijder gewoon de sjaak. 

En van deze 'enkeltjes' zijn er best wel veel. Vattenfall-Mcdonalds bijvoorbeeld heeft in Nederland 100 locaties met snelladers, maar op 87 locaties staat er slechts een enkele snellader. 

Geen enkelvoudige laders meer 


Niet alleen bij Vattenfall zie je dit, álle snellaad aanbieders hebben locaties met enkelvoudig uitgevoerde laders: Allego (29), E-flux (39), en ja zelfs Fastned moet er tien inleveren, zoals bijv. Fastned Weert of Ridderkerk. Ook BP heeft veel enkel uitgevoerde "stations". Van hun 21 locaties kun je er op slechts 4 meer dan 3 voertuigen tegelijkertijd laden. 

Lang verhaal kort, toen ik alles had gefilterd en er alleen nog serieuze stations overbleven, telde ik Excel er 410. Omdat er continu snelladers worden vervangen door nog snellere versies heb ik het onderscheid tussen HPC en 50kW snellader laten vervallen. Dit geeft de volgende cijfers:


Zoals je ziet leveren de meeste aanbieders door deze nieuwe regels in, wat vooral pijn doet bij Vattenfall. Uitzonderingen zijn Tesla, TotalEnergies, Ionity en Fastned. Tesla had altijd al grotere stations en die laatste drie blijven sneller uitbreiden met grote stations dan het verlies van de 'kleine' locaties in de grafieken weer kan geven. 

Wat verder opvalt; 

* Slechts twee nieuwe Ionity stations (van 10 naar 12) 
* Veel kleine (enkele) snelladers en HPC's van o.a. Vattenfall, Avia, BP, Q8/Tango (+/- 180, niet afgebeeld)

Goede jaarwisseling!

(De afbeeldingen mogen gebruikt worden voor eigen publicatie mits ongewijzigd en voorzien van bronvermelding LaadpasTop10.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten