zaterdag 31 december 2022

Wintersport 2023 [Deel 1]

Skigebied Val Di Fiemme / Obereggen, Zuid-Tirol, Italië


Eerdere edities:




Vorig jaar


Ik las zojuist de blog van vorig jaar nog even terug. Al die corona maatregelen, formulieren, apps, wat een gedoe man. Vorig jaar rond deze tijd waren alle winkels gesloten en zaten we in lockdown tot 14 januari. Mochten er maximaal twee personen langskomen en met kerst zelfs vier. Het lijkt langer geleden dan het eigenlijk is. 

Wat heerlijk eigenlijk dat tante Corrie op haar retour is en alle bijbehorende maatregelen zijn vervallen! Ik heb nog wel een booster prikje gehaald voor de zekerheid maar gelukkig doet verder niets meer aan Corona denken.

Skigebied Val di Fiemme, Pampéago, Italië


Wij zijn altijd te laat met boeken. Maar dit jaar niet. Ergens in augustus hebben we een appartement geboekt in Pampéago, je weet wel, dat dorpje in Noord Italie waar we in 2018 ook al geweest zijn. Eigenlijk als een soort fail-safe, omdat we nog twijfelden naar welk land en welk gebied we willen. 

Maar omdat we dus altijd te laat zijn lijkt het erop dat het binnenkort toch de fail-safe gaat worden. Zaterdag 25 februari 2023 is tenslotte al over twee maanden. Tussen 15:00 en 21:00 worden we dan verwacht in Casa Pampeago, een appartementje direct naast het hotel waar we in 2018 met de Zoë zijn heengereden. Een heerlijke wintersport locatie direct onderaan een stoeltjeslift die je zò toegang geeft tot het hele skigebied.


Voorbereiding



Wat ik leuk vind is dat we nu als gezin weer met de auto vertrekken. Ik zie wel een beetje op tegen de drukte, aangezien het weer zo'n typische zaterdag-zaterdag week wordt en iedereen dus in Oostenrijk in de file komt. Het scheelt dat we een deel al op vrijdag kunnen afleggen zodat we zaterdag meer tijd hebben voor eventuele onvoorziene omstandigheden. 

In 2018 vertrokken we met de Renault Zoë op vrijdag rond 14:30 en kwamen we om 22:00 bij ons hotel in Darmstadt aan (370km). De volgende dag moesten we nog een ruime 600km afleggen en daar hebben we van 's ochtends vroeg 07:00 tot 20:15 over gedaan. Met twee kinderen van toen nog 9 en 7 jaar bij ons en 5 laadstops.  Best een prestatie als ik er zo achteraf op terug kijk 😀 zeker als je nagaat dat de totale afstand minder dan 1000km bedraagt. Nou hadden we toen ook wel vreselijk last van files, dat wel. 

Hoe anders zal dit nu zijn. De kinderen zijn de basisschool leeftijd ontgroeid (nu 14 en 12 jaar), bovendien is de Hyundai Ioniq5 een compleet andere wagen die naast een veel grotere batterij  ook deze batterij kan voorverwarmen zodat je onderweg erg vlot kan laden.

Ik begin altijd met Google Maps om wat gevoel te krijgen van de route. 




Ik denk dat we de eerste dag wel een hotel tussen Karlsruhe en Stuttgart kunnen bereiken, op zo'n 500km vanaf hier. Het hangt een beetje van het rooster van de school van de kinderen af, dat is nogal flexibel zullen we maar zeggen. De kans is groot dat we een paar dagen van te voren pas weten hoe hun rooster op vrijdag eruit zal zien. Als het meevalt kunnen we om 13:00 vertrekken en als we pech hebben om 17:00. 

We boeken dus maar even geen hotel. Hoe verder we kunnen rijden op de vrijdag hoe soepeler de reis op zaterdag zal verlopen. Op de zaterdag gaan we Oostenrijk trotseren en dat wordt de grootste uitdaging in verband met de files. Het liefst reis je op een handiger tijdstip dan de meeste wintersporters hier langs moeten, al kun je de vakantiedrukte op dit soort dagen nooit helemaal vermijden.

Checklist


Voorbereidingen die ik al getroffen heb:


✔️ Tolbadge  
✔️ Laadpas 

Een vriend van mij heeft een BMW laadpas met een Ionity abonnement waardoor je bij Ionity tussen de €0,22 en de €0,33 per kWh betaalt. Deze laadpas mag ik meenemen 😀, dus dat scheelt aanzienlijk in zowel tijd als prijs en dus comfortabel.

Heb nog even overwogen om onderweg wat gratis laadstations mee te pakken maar dat is met deze auto en deze tarieven bij Ionity nauwelijks de moeite. Je rijdt volgeladen weg dus heb onderweg aan 2 laadstops van 65kWh al genoeg, dat is minder dan €29,-. Bovendien komen we langs de gratis snellader bij de Brennerpas. Dus zelfs een AC laadpaal opzoeken bij de hotel overnachting doe je meer vanuit een soort comfort idee dan vanuit noodzaak. 

Verder ben ik ook wel benieuwd naar hoe goed de batteij-voorverwarm functie van de Ioniq5 werkt die ik laatst getest heb. Die werkt pas als je navigeert naar een snellaadstation. Dus ook dat wil ik wel eens in de praktijk zien. 



1 opmerking:

  1. Die gratis snellader bij de Brenner pas, waar zit die? Ik zie er een bij Trento. Maar voor Pampéago is dat toch om?

    BeantwoordenVerwijderen