vrijdag 17 februari 2023

De Shell Recharge Mega test

Vandaag heb ik de Shell Recharge mega test uitgevoerd. 

Gewapend met 28 laadpassen, de Hyundai Ioniq 5 en een Hyundai Ioniq classic reden mijn neef en ik rond een uur of 11:00 naar het voor mij dichtsbijzijnde Shell Recharge station aan de Laan van de mensenrechten 555 in onze woonplaats Apeldoorn. 

We hebben elke laadpas aangeboden, gewacht tot de kWh meter 1,00 aangaf en toen op <stop> gedrukt. De laadpassen die niet werden geaccepteerd zijn meerdere keren aangeboden. Helaas gaf dit model snellader geen duidelijke foutmelding als een pas geweigerd werd, de verificatie duurde minutenlang waarna hij na een tijdje gewoon weer terug in de basis-stand sprong.  



Onderzoeksvragen

Bij elke laadpas ging ik op zoek naar antwoord op de volgende vragen:


De lader precies stoppen op 1 kWh
1a) Wordt de laadpas bij Shell Recharge geaccepteerd? 

1b) Zo nee, waarom niet?


2a) Kon je bij deze laadpas vooraf inschatten wat het tarief zou zijn? 

2b) Zo nee, waarom niet?


3a) Kreeg je direct na het laden een digitale kassabon?

3b) Zo ja, in welke vorm?


SMS van Tango 

4a) Komt het vooraf opgezochte tarief overeen met het tarief dat er betaald is?

4b) Zo nee, waarom niet?


5a) Is er binnen 60 minuten een transactie beschikbaar?

5b) Zo ja, in welke vorm?



Praktijk

Ik heb een aantal populaire laadpassen meegenomen en wat meer onbekendere + hier en daar een exotische laadpas. Ik gooide een foto van het geschreven lijstje op Twitter en ging aan de slag. 

Na ongeveer een uurtje waren alle laadpassen getest en de eerste transactie-berichtjes kwamen al binnen op m'n telefoon. Tijdens het uitwerken van de resultaten heb ik van alle laadpassen geprobeerd de transactie te raadplegen en het tarief wat je normaalgesproken vooraf op zou zoeken. Daarna heb ik gekeken of het tarief dan ook matchte met de verwachting zoals in de apps of websites aangegeven. 

Verlopen laadpassen

Omdat ik zo veel laadpassen heb zitten er steeds meer pasjes bij die worden vervangen door nieuwe versies of die ik te weinig gebruik en het abonnement daardoor komt te vervallen. Vervolgens kunnen ze niet meer worden gebruikt en worden ze dus geweigerd. Sommige buitenlandse laadpassen worden ook geweigerd omdat ze nu eenmaal geen roaming overeenkomst met Shell Recharge hebben. Bijvoorbeeld die van Powerland (BE).  Deze laadpassen heb ik daarom uit de gedetailleerde resultaten gelaten. Van een aantal wist ik eigenlijk wel dat ze waarschijnlijk niet zouden werken, maar dat was ik vergeten 😁.


Flow -> Vervallen
Bluecorner  --> Vervallen
Total Energies  --> Vervallen 
Engie Zuid-Holland (EV-Box versie)  --> Vervallen
Just Plugin --> Verlopen
Maingau --> Geweigerd zonder duidelijke reden
Park+Charge -> Laadpas uit Zweden zonder roaming met SRS
Edge Mobility -> Vergeten 'roaming' vinkje aan te zetten en daarom geweigerd
Elli -> Geweigerd zonder duidelijke reden
Powerland -> Geen roaming met SRS
BeCharge -> Geen roaming met SRS

Vervolgens zijn er dan nog laadpassen die wel werkten maar waarbij om een bepaalde reden de voorwaarden niet konden worden gechecked. Die kunnen ook niet mee in de resultaten:

Shuttel

De laaddruppel van Shuttel werkte goed, maar bij Shuttel krijg je pas toegang tot hun portaal na een eerste succesvol geregistreerde laadsessie. Dit was die eerste sessie, en daarom had ik nog geen toegang tot hun portaal om e.e.a. te checken. 


Tango Electric

Transactie Vattenfall
De Tango pas werkte ook prima, echter in de Tango Electric app was er geen laadpas meer gekoppeld aan mijn account. Ik kon deze laadpas ook niet alsnog koppelen, dit gaf een foutmelding. Ze konden dit telefonisch ook niet verhelpen, dat duurt een paar werkdagen bij Tango. Daarom heb ik bij Tango om die reden ook de voorwaarden niet kunnen raadplegen. Het grappige was dat ik nog wel een SMS met een laadsamenvatting kreeg, dus ergens is het pasje wel bekend met mijn mobiele nummer.


De volgende laadpassen blijven over:

Fleetone REV (mobiliteitskaart)
Coolblue
Greenchoice
2B Green
Chargewell
Mobilize
ANWB (payg versie)
Vattenfall 
Vandebron 
Eneco 
E-Flux (abo versie)
Chargepoint USA
Enel-X (zonder bundel)
Shell Recharge 
Green Caravan (abo versie)




Winnaars


Van deze hele rij waren er slechts zes laadpassen die precies aan de verwachting voldeden en dat zijn de winnaars van vandaag. Die partijen verdienen dus een applausje 🙌:

ANWB, Vattenfall, Shell, Vandebron, Eneco en Chargepoint USA. 

Bij deze passen kon je vooraf het tarief raadplegen, kreeg je binnen een uur de transactie op website of in de app, en klopte het verwachtte tarief exact met het betaalde tarief. (foutmarge 5%)




Kassabon Mobilize

Tweede plek:

E-Flux & Mobilize


Bij E-flux ontbrak helaas de prijs van Shell Recharge in de app waardoor je vooraf niet kon zien wat de verwachtte kosten zouden zijn. Voor de rest kwam de transactie netjes in de app direct na het laden en het tarief was ook conform verwachting. 


Bij mobilize (Renault) stond het hele laadpunt helaas niet in de Renault app. Hierdoor was het tarief niet vooraf te controleren wat Mobilize een 2e plek oplevert. Wat ze als beste deden was de kassabon, ze stuurden direct na het laden (<5 min) een uitgebreide mail over je laadsessie met alle info die je nodig hebt, zoals het betaalde bedrag inclusief BTW. 





Derde plek: 

Op de derde plek staan de volgende laadpassen:

Fleetone REV - Coolblue - Green Caravan - Greenchoice - 2B Green - Chargewell - Enel-X

Deze laadpassen functioneerden goed, en het tarief was vooraf op te zoeken in een app of website.  Toch zijn aan het eind van de middag nog steeds de transacties niet zichtbaar in hun apps of websites. 

Omdat het doorkrijgen van de transactiegegevens niet altijd aan de laadpas aanbieder ligt weegt dit niet te zwaar mee, en krijgen deze aanbieders daarom de derde prijs. Uiteindelijk worden bij alle aanbieders de laadgegevens en afgerekende tarieven in de portalen en apps zichtbaar. 

Alle gegevens op een rij










Geen opmerkingen:

Een reactie posten