maandag 1 november 2021

Waarom openstellen van de Tesla Superchargers zo cool is

Het Tesla Supercharging Netwerk stond vandaag weer even goed in de belangstelling nu Tesla heeft gepubliceerd dat ze écht vandaag met de pilot gestart zijn.

Op 10 locaties in Nederland kun je nu ook voertuigen van andere merken dan die van Tesla opladen bij de bekende Superchargers of SuC's zoals ze vaak genoemd worden. Ze gaan in kaart brengen wat dit eigenlijk betekent, hoe mensen gaan parkeren, welke issues ze tegenaan lopen zoals bijvoorbeeld te korte kabels en dat soort dingen. Daarna gaan ze evalueren en hoogstwaarschijnlijk meer SuC's openen.

De tarieven variëren van €0,57 tot €0,62 /kWh. Je kunt betalen met Creditcard of SEPA incasso, en dit stel je allemaal in via de app van Tesla. 

Helaas hebben Tesla Superchargers (nog) geen RFID paslezers. Het betreft vooralsnog de volgende Superchargers en de dienst is alleen voor Nederlanders bedoeld. 
  • Sassenheim
  • Apeldoorn Oost
  • Meerkerk
  • Hengelo
  • Tilburg
  • Duiven
  • Breukelen
  • Naarden
  • Eemnes
  • Zwolle


Maar wat is hier nu zo bijzonder aan? 

Allereerst komen er in 1 dag ineens 10 locaties bij met minimaal 12 CCS aansluitingen die zij 'stalls' noemen. In totaal zijn er ineens 178 van deze stalls voor iedereen beschikbaar. 

De tarieven zijn ongeveer gelijk aan Fastned en Allego, het aangeboden vermogen varieert tussen de 120 en de 250kW. Ze bieden (helaas nog) geen 800V vermogens voor auto's als de Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Hyundai Ioniq5 en Kia EV6 dus die zullen hier een minder hoge laadsnelheid halen dan bijvoorbeeld bij Fastned en Ionity. 

De overige EV's zullen weinig verschil in snelheid/vermogen gaan merken. 

Meer laadpunten in het algemeen is natuurlijk altijd goed nieuws. Het coole zit uiteraard in de rest van de SuC's van Europa en het bijbehorende abonnement dat ze verkopen. Als de pilot slaagt; en daar lijken ze wel een beetje op te sturen, dan gaan spoedig een groot deel van de Superchargers in Europa open. En dan wordt het pas écht leuk. 


Frankrijk


Stel, je wilt de volgende zomer naar Frankrijk met je auto met CCS laadstekker. Dan heb je nu best wel een uitdaging. Maar als het Supercharger netwerk daar straks open gaat dan zijn er ineens 120+ locaties door heel Frankrijk met in totaal meer dan 1000 stalls, voor iedereen die dat in Frankrijk nodig heeft. In Frankrijk komt men serieus veel CCS laadinfrastructuur te kort. Dus voor de EV rijder is dit echt goed nieuws. 


Supercharger locaties Frankrijk


Tarief maandabonnement vs. Fastned en Ionity


En dan is er nog het tarief van het maandabonnement dat erg interessant is. Het lijkt op dat van Fastned, zelfde maandbedrag etc. Behalve dat de tarieven voor het laden bij Tesla lager zijn. 

In Nederland scheelt dat 11 cent/kWh ten opzichte van Fastned, namelijk €0,24/kWh in plaats van €0,35/kWh. Natuurlijk, bij Fastned kun je vooralsnog bij meer dan 10x zoveel locaties in Nederland terecht als de SuC's in deze pilot, en ook bij bijvoorbeeld zo'n 40 stations in o.a. Duitsland, België, Engeland en Zwitserland werkt het Fastned abonnement nu al. 

Bovendien is Fastned over het algemeen wat handiger gesitueerd aan de snelweg, bieden ze alle vermogens tot 350kW en vaak ook alle smaakjes stroom en stekkers voor andere voertuigen. Dus een helemaal eerlijke vergelijking is het niet. Desalniettemin is het Tesla netwerk voor de moderne EV met CCS zeker de moeite van het onderzoeken waard. 


Buitenland



In het buitenland kijk je misschien sneller naar Ionity qua vergelijking omdat het Ionity netwerk een dekking biedt in heel Europa. Er zijn vijf belangrijke redenen waarom je in het buitenland wellicht sneller voor een Tesla Supercharger zult kiezen dan je zelf had gedacht:

1) Het Tesla netwerk is véél groter en fijnmaziger, en heeft veel meer aansluitingen per locatie. 
2) Het Ionity tarief zónder abonnement ligt zo'n 33% hoger ligt dan dat van Tesla (€0,79 vs €0,59)
3) Het maandtarief bij Tesla is lager (€11.99 vs. €17.99) (hoewel dit maandtarief voor Europa misschien wijzigt) 
4) Ionity met abonnement kost alsnog €0,35/kWh, bij Tesla zal dit in veel landen <€0,30/kWh zijn.
5) Bij Ionity heb je een jaar (!) opzegtermijn van je abonnement, bij Tesla 30 dagen. 


Het is leuk en interessant om te zien wat Tesla de komende tijd zal gaan doen en wat dit voor de andere netwerken en de tarieven daar gaat betekenen. We gaan het allemaal meemaken!


 Source: @lucbronk

   


2 opmerkingen:

  1. Slimme zet van Tesla. Een betere bezettingsgraad van de Superchargers levert meer geld op dat weer geïnvesteerd kan worden in nieuwe Supercharging locaties. Het EV-rijden wordt enorm veel makkelijker, vooral in de bekende laadwoestijn Frankrijk, of het geklooi in Italië, maar ook bij andere lange roadtrips. Het brengt met name gemoedsrust en gebruiksgemak. Als dit wordt uitgerold in Europa, en daar lijkt het wel op, is dat definitief het einde van de pioniersfase van het EV-laden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes geparkeerd alvast, die Mach-E 😉

    BeantwoordenVerwijderen