dinsdag 19 oktober 2021

De Ioniq 5 is besteld ✅ | Consequenties?


Hyundai Ioniq 5

Yep. 't is gebeurd. Na alle reviews en filmpjes bekeken te hebben is de handtekening definitief onder het leasecontract gezet. Waar het een paar weken geleden nog over snuffelen ging is de bestelling dus echt geplaatst. Ergens de komende weken kan ik plaatsnemen achter het stuur van een grijze Connect+ uitvoering met een batterij van 73kWh. 

Hoewel ik eerst voor het 58kWh instapmodel wilde gaan is het toch de RWD 73kWh geworden. Nu zul je waarschijnlijk zeggen; 'Jij laadt toch overal, je kunt toch ook prima met de 58kWh versie uit de voeten? Waarom  zou je die grote batterij kiezen?' En ja, daar heb je best wel een goed punt. 

Het heeft verschillende redenen; ten eerste is de 58kWh lastig leverbaar, wat levering in 2022 zou betekenen en dus een aanzienlijk hogere bijtelling. Ten tweede was het prijsverschil niet supergroot, en is een grotere batterij natuurlijk wat comfortabeler voor die vakantieritten zoals wij die maken. 

Ten derde zitten in deze uitvoering een aantal opties die ik belangrijk vind, zoals batterijverwarming, V2L en warmtepomp. Vooral batterijverwarming vind ik echt een must op zo'n auto als dit, bij lage temperaturen wordt de laadsnelheid gecapped en dat is natuurlijk zonde van het potentieel. Vooral op wintersport lijkt dit me een hele fijne feature. V2L is gewoon leuk en de warmtepomp een no-brainer.

Ten vierde mag je met de 58kWh geen groot gewicht trekken. Hoewel ik geen trekhaak erop heb besteld sluit ik niet uit dat ik dit ooit een keer wil en dan is het fijn dat je die erop kan zetten en er direct 1600kg aan mag hangen. Ten vijfde en tevens mijn laatste overweging: vier-wiel aandrijving vind ik niet belangrijk en betekende ook een fors kleinere frunk/fruit, iets dat mij juist erg handig lijkt. Ik vind het op een of andere manier een ontzettend grappig idee dat je bagage ter grootte van een krat bier onder je motorkap mee kunt nemen. Al met al is de 73kWh RWD daarom voor mij optimaal. 


8 jaar vooruitgang & laadstrategie


Het verschil tussen een EV ontwerp uit 2013 en eentje uit 2021 is heel groot. Met als grootste verandering het kunnen DC laden met zowel 800V & 400V. Dit gaat een enorme verandering betekenen voor alle ervaringen, blogs, polarsteps, vakanties, video's en dus ook de strategie. 

31.5 kWh in 10 minuten
Laad-strategie is misschien wel een woord waar ik helemaal afscheid van kan gaan nemen. Om je een voorbeeld te geven, de grootste laadsessie met de Zoe tijdens de wintersport reis vorig jaar was een volume van 30,7 kWh en duurde 1 uur en 6 minuten. Zo'n laadsessie duurt met de nieuwe Ioniq minder dan 10 minuten en dan zit hij nog niet eens halfvol.  

De vraag is dus niet wat je laad strategie wordt, de vraag is: staan er genoeg High Power Chargers/Ultra-fast snelladers langs de route die je wilt nemen? Dus laten we zeggen vanaf 250kW om maximaal van  high-power-charging te kunnen genieten. 

Is het antwoord op deze vraag 'ja', dan hoef je misschien niet eens een strategie te hebben. Gewoon gaan rijden, en ben je bijna leeg dan ga je laden. Zo simpel is dat. Wat wél een uitdaging wordt is dat ik de HPC's opnieuw moet gaan ontdekken. Dit geeft ook een nieuwe dynamiek aan het zoeken naar de voordeligste oplossingen, als ik tenminste de titel van dit blog niet wil verloochenen. Dat is tenslotte mijn belofte aan jullie, de lezers, dat elektrisch rijden altijd goedkoper kan!  ;-)


HPC's ontdekken


Door de reizen met de Renault Zoe heb ik HPC's altijd wel gezien bij de grotere snellaad stations maar door het ontbreken van een CCS aansluiting op de Zoe kon ik er letterlijk niet zoveel mee. En de nieuwe Zoe's die dat wel kunnen, halen ongeveer dezelfde 43kW op deze HPC's als de versie die ik reed, dus al kon ik ze gebruiken dan bracht dat nog weinig verandering. 

Een Kona opladen aan de Ioniq 5 via V2L technologie (c) Fully Charged Show

Ondanks dat blijf ik wel strijden voor het aanbieden van alle laadaansluitingen bij alle snellaad stations. Maar dat is meer een principiële kwestie; ik vind dat elk elektrisch voertuig bij zo'n station terecht moet kunnen. Of dat nu een AC-only Renault Zoe is of een Elektrische motor met alleen Type2, de investeringskosten van een type2 socket wegen niet op tegen dit principe. Desnoods plaats je een dubbel 22kW AC laadpuntje bij je station. Alles is beter dan je laadaansluiting niet kunnen vinden omdat iemand achter een bureau heeft bedacht dat je die bezoekers wel gewoon kunt negeren. 


Hoe dan ook, de toekomstige reizen en blogs zullen wel een andere insteek krijgen dan tot nu toe. Te beginnen met de Wintersport 2022 in Les Trois Valleés. Ik ben van plan die met 3 of 4 laadstops te doen, afhankelijk van de eventuele overnachting. Als corona geen roet in het eten gooit tenminste. 

Tot later!


-- Maarten



1 opmerking:

  1. Hoi Maarten,

    Met interesse heb ik je blogs gelezen. Ik ben de broer van Myriam en wil na de zomer overstappen op electrisch rijden.

    Als ik een budget heb van € 35.000, wat zou je me dan adviseren? Ik zou graag 250-300 rijbereik willen hebben?

    Uiteraard ben ik bereid om er iets tegenover te zetten. Volgens mij doe je ook iets met laadpalen? Daar kun je dan ook een advies op geven.

    Hoor graag. ghupkens@wxs.nl

    Groet Gerbert

    BeantwoordenVerwijderen