zaterdag 9 oktober 2021

Hoe kom je als EV rijder onder de stijgende stroomtarieven uit?

Engie, €0,43/kWh
Terwijl in de media volop ruzie wordt gemaakt over wie nu de veroorzaker is van de Europese energiecrisis, wordt de consument thuis geconfronteerd met stijgende tarieven. Bij diverse aanbieders varieert het tarief voor stroom inmiddels tussen de 41 en 50 cent per kWh.


Aangezien de gemiddelde prijs al jaren rond de 22 cent per kWh schommelt kun je wel stellen dat de stroomtarieven voor thuis in een maand tijd ruim verdubbeld zijn. Heb je thuis zo'n variabel stroomcontract of is je tarief inmiddels aangepast naar bijvoorbeeld €0,50/kWh dan betekent dat 100km rijden nu geen €4,- maar €9,- kost. Dat is een serieuze stijging. 😱 Maar is dat een reden tot paniek onder de EV rijders? Nou, nee.

Eneco, €0,41/kWh
De tariefverhogingen hebben op de gemiddelde elektrische rijder weinig impact. Althans....voorlopig. De tarieven voor publieke laadpalen blijven de komende jaren ongeveer gelijk door langlopende contracten tot wel 5 jaar. En ook bij de snelladers langs de snelwegen gelden geen dagprijzen voor de energie. Voor de rijders die publiek laden is er vooralsnog niet veel aan de hand.

Daarnaast hebben wij als EV rijders een enorm voordeel op elke brandstofrijder, wat door brandstofrijders vaak wordt onderschat; en dat is keuzevrijheid.

Mensen die thuis laden nemen maatregelen om de kosten te beperken. Veel EV rijders hebben daar allang over nagedacht; zo heeft bijvoorbeeld 75% van de huidige elektrische rijders zonnepanelen. Niemand weet hoeveel zonnepanelen precies, maar ik vermoed dat de meeste EV rijders zoveel mogelijk panelen neerleggen als nodig om 100% 'op de zon' te kunnen laden en dus rijden. Slimme rijders gebruiken laadpalen die volautomatisch regelen dat er alleen zonnestroom in je auto komt. Het laden duurt dan wel wat langer, maar je hoeft er in elk geval geen dure stroom van het net voor af te nemen.

Gratis snellader bij de LIDL, Wolvega

Er zijn meer keuzes. Je kunt ook elders gaan laden. Van laden aan het stopcontact bij oma (💓)op de oprit tot de laadpaal van je sportclub.


De prijs wordt grotendeels bepaald door de laadpas te kiezen met de voorwaarden die het beste bij je passen. Heb je een werkgever met laadpalen, dan is op het werk laden vaak geen slecht idee. Maar je kunt natuurlijk ook je boodschappen bij de plaatselijke LIDL gaan doen.


Zit je thuis met een variabel tarief dan kun je ervoor kiezen om tijdelijk publiek te gaan laden bij de laadpaal in je straat. Dit kan al vanaf €0,21/kWh in bijvoorbeeld heel Brabant en Limburg. Maar ook in veel andere windstreken is laden voor gemiddeld zo'n €0,30/kWh best mogelijk. Bij laadpalen van bijvoorbeeld Park 'n Charge laadpaal vanaf €0,25/kWh. Zelfs met het connectietarief van €0,25/uur kun je dan nog steeds 100km voor ongeveer €5,- laden, wat een stuk gunstiger is dan de €9,- uit het voorbeeld hierboven.


Greenchoice, €0,48/kWh
Ben je een kilometervreter en sta je dagelijks langs de snelweg? Ook dan is er keus genoeg. 

Heb je bijvoorbeeld een Tesla, dan kun je bij het Supercharger netwerk ook altijd bescheiden tarieven van rond de €0,29/kWh vinden. 

Heb je geen Tesla, maar ben je wel veel op de snelweg, overweeg dan eens een Fastned Gold Member abonnement of een Ionity Passport abonnement en verlaag daarmee je tarief bij alle snelladers naar €0,35/kWh. 

Natuurlijk kost dit wel respectievelijk €12,- of €18,- per maand, maar deze kosten heb je er meestal bij 2x per maand snelladen al uit.


Heb je hier nu allemaal geen zin in, heb, kan (of wíl) je geen zonnepanelen en wil je thuis tóch voordelig blijven laden, kies dan voor een meerjarig stroomcontract. De kWh tarieven schommelen bij de aanbieders dan rond de €0,30/kWh.

Vanavond om 18:17 mag ik bij EditieNL op RTL4 proberen bovenstaande in 15 seconden te vertellen. Spoiler: Dat viel niet mee :-)

2 opmerkingen:

  1. Hallo Maarten,

    Voor de 'thuisladers' is er mogelijk nog een manier om voordelig te laden: een energiecontract met dynamische tarieven. Op sommige momenten is de elektriciteit bijna gratis. (Komende nacht duikt de prijs zelfs even naar €0,02/kWh, soms zelfs helemaal gratis!; deze prijs is voor belastingen.) De EV is eenvoudig zelf te programmeren om op die momenten op te laden. Als je het teveel gedoe vindt dan doe je dat niet elke dag apart en profiteer je net iets minder, de lage prijzen zijn namelijk meestal tussen 2:00 en 5:00 uur.

    Misschien is het een idee dit verder uit te diepen. Het is misschien meer een 'energie-onderwerp' dan 'EV-onderwerp', maar het heeft zeker met 'goedkoper rijden' te maken.

    Dan zijn er ook nog mogelijkheden om het laden automatisch te starten als de prijs laag is (zoals Jedlix) maar dit is niet wat ik bedoel.

    Met dynamische tarieven kan je dus met elke auto profiteren, maar je kunt dit nog verder optimaliseren door warmtepomp of boiler in huis zo te programmeren dat ze voornamelijk in deze uren hun energie verbruiken. Door bijvoorbeeld de warmtepomp wat harder te laten werken tussen 3:00 en 5:00 uur en niet (of op een lager niveau) te laten werken van 7:00-10:00 uur en 18:00-22:00.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toevoeging op voorgaande reactie:
    Met 'met elke auto profiteren' bedoelde ik 'met elke EV'.

    BeantwoordenVerwijderen