zondag 3 oktober 2021

Snuffelen aan een Hyundai Ioniq 5



Hyundai Ioniq 5


Soms heb je dat. Dan ben je lichtelijk geïnteresseerd in iets en ineens zie je overal om je heen dan voorbeelden daarvan. Dat heb ik met deze Hyundai, die auto achtervolgt mij al een tijdje. Toen een zakenrelatie in Juli trots zijn Lounge versie bij mij op kantoor kwam showen en erop stond dat ik een stukje ermee moest rijden was ik heftig onder de indruk. Op de EV Experience in Zandvoort werden we met onze stand precies náást een Ioniq5 neergezet. Een lichte kwelling, als je nog twijfelt. Maar wel een goede gelegenheid om de auto extra goed te bewonderen.


Ik ben niet alleen gecharmeerd van het stoere retro-pixel-design maar vooral hoe groot de auto is, en standaard een hele shitload aan handige snufjes aan boord heeft. Dus na een paar proefritten weet ik het zeker. De volgende auto wordt hem. De Hyundai Ioniq 5. En hoewel het contract nog niet getekend is, is het toch leuk om je alvast wat de verdiepen en voor te bereiden. De offertes zijn inmiddels opgevraagd en dan kan het snel gaan. 

1x op Youtube zoeken levert zomaar 25 filmpjes van deze auto op. Vooral de Banana box test en de 200kW+ charging battle van Bjorn Nyland vond ik leuk. 

Maar stel dat het over een tijdje echt zo ver is. Wat betekent dat dan eigenlijk voor een verstokte Zoë rijder? Wat zijn de typische verschillen en hoe gaat dat in de praktijk uitpakken?  Zijn de planning uitdagingen dan helemaal voorbij of niet, en hoe gaat dat er in de dagelijkse praktijk uit zien?

In Februari staat de volgende vakantie alweer met potlood ingetekend. Dat wordt even heel iets anders dan de voorgaande jaren. En dus zullen de blogs ook veranderen.



Maar nog even terug naar de Zoë. 

Na aanschaf in 2016 met de kleine 22kWh batterij, een keer met het gezin mee naar Parijs gereden en weer terug. Dat was een leuke maar ook wel spannende ervaring want per enkele rit moest er 4x geladen worden. Na een uitgebreid blog hierover op Renault Forum nog vele lange ritten gemaakt maar voor gezinsvakanties buiten Nederland leek het me nog wat onhandig. 

Dat veranderde toen ik in 2017 een batterij upgrade kreeg naar 41kWh. Ineens verdubbelde de actieradius en was 250km enkele rit prima haalbaar. De rest van de vakantiereizen staan allemaal verzameld op dit blog. De eerste in Januari 2018, toen we op wintersport naar Pampeago gingen in Noord Italië. 

Na al die jaren staat er nu zo'n 120.000km op de teller en ben ik nog steeds heel tevreden met de Zoë.  Maar nu het auto aanbod volwassen begint te worden zoek ik wat ruimers omdat de kinderen nogal zijn gegroeid. 

Destijds waren mijn kinderen 8 en 5 jaar oud. Dat paste toen gemakkelijk achterin, maar wordt lastiger nu ze 13 en 11 jaar oud en dus flink gegroeid zijn. 

Daarnaast kijk ik ook wel uit naar zo'n hypermoderne auto te rijden en te genieten van nieuwe functies zoals de actieradius van 400+ km, adaptieve cruise, lane assist, smartphone integratie en hypercharging. Waarbij je ook nog eens een dubbele hoeveelheid bagageruimte tot je beschikking hebt. We hebben ons altijd wel gered maar een beetje meer ruimte is toch wel aangenaam.


Het contrast is wel groot. De Zoe is een EV van de allereerste generatie, en kostte maar de helft van de prijs van een Ioniq. Een eerlijke vergelijking gaat dus helemaal niet op. Maar het voordeel van een blog is dat je alle artistieke vrijheid hebt, dus het is toch leuk om die vergelijking wel te maken. 

Ik denk dat het ook een soort afscheid wordt van de 'pioniers' fase. Hoewel je nu wel meer opnieuw op zoek moet naar de stops waar ook High-Power-Chargers (HPC's) staan is het niet echt een uitdaging meer om met zo'n auto 1000km door Europa te crossen.

Wat betekent het bijvoorbeeld voor een gemiddelde wintersportreis als je deze ineens met een Ioniq gaat plannen? 

De laatste terugreis vanuit Les Menuires met de Zoë bestond uit 8 laadstops met een totale laadtijd van 7 uur en 42 minuten voor 172kWh. Dat is iets dat met de Ioniq in drie laadstops van 18 minuten kan. 

Deze auto zal dus voornamelijk veel tijd gaan besparen en daarmee ook veel plezier toevoegen. Een keer wat harder rijden op de Duitse Autobahn is daarnaast ook weleens leuk om te doen. Dat lukt met een Zoë niet omdat deze een maximum snelheid van 135km/h heeft. 

Kortom, de blogs zullen dus gaan veranderen, maar geen zorgen, ik blijf bloggen over alles wat de EV rijder bezig houdt. 

To be continued.....

-- Maarten

2 opmerkingen:

  1. Ik als mede Zoe (Q90) rijder vind het toch jammer afscheid te moeten nemen van je Zoe avonturen. 😢 Maar ik ben ook benieuwd naar je Hyundai ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig hou ik ook nog een Zoe Alfons :)

    BeantwoordenVerwijderen