vrijdag 17 september 2021

Gastblog: Met de i-Pace naar Tormos (Alicante)

 

Twee weken geleden ontving ik een mailtje van Hans van der Linden. Hij was met zijn Jaguar i-Pace van Veghel naar Tormos gereisd en weer terug. Ik vroeg of hij een gastblog erover wilde schrijven. Hierbij het hele verhaal ter leering ende vermaeck en ook voor de 
tips natuurlijk!

Take it away, Hans!


Van Veghel (Brabant) naar Tormos (Alicante)
Jaguar I-Pace
5-6 september

 

De voorbereiding


Zondagochtend om 6.25 gaat de wekker. De auto is al ingeladen en de accu op 100% Er ging wel wat voorbereiding aan vooraf! Na wat zoeken en uitproberen (met diverse apps en ABRP (a better routeplanner) was de conclusie dat het tot Barcelona geen probleem zou zijn. Daarna werd het wat schimmig. 

Maar met diverse passen (Shell, EnBW, Maingau en nog een paar) moest het toch lukken. Het downloaden en activeren van Spaanse passen lukte helaas niet (Iberdrola)

Een maand geleden werd ik in de nieuwsbrief gewezen op een Italiaanse provider EVWAY, met een aantrekkelijk tarief voor Ionity namelijk €0,39. Dus voor €199 een kaart gekocht die een jaar geldig is. Ik dacht: "heen en weer naar Spanje, en nog wat andere ritten, dan is het ruim op!"

(maar daarover later meer)

 


De reis (zondag)

Vertrek om 7.15 net licht, rustig naar Maastricht en via Luik naar de eerste Ionity lader in Tignee nord. Het is België dus gelijk een afslag gemist en Tignee lag ongeveer 10 km van de route (20 dus heen en weer). Eens kijken of de ENWAY app werkt. Nee dus, bijna alle Ionity stations vind hij maar deze dus niet. Dan uit nood maar met Shell Recharge (€ 0,79)  goed 30 kwh geladen.

(Achteraf dus beter in Nederland bij Shell kunnen laden dan hadden we Metz gemakkelijk gehaald)

De reis dus hervat en bij de volgende Ionity, Metz hebben we 46 kwh in 39 minuten geladen met EVWAY. In de app de lader met juiste nummer kiezen en laden maar!

Het was toen  we vertrokken ongeveer 13:00 en we waren ruim 400 km onderweg.

En zo ging het de dag verder. Twee tot 2,5 uur rijden en steeds 30-45 minuten laden

Een overzicht van de sessies voeg ik bij. Rond 9 uur in de avond nog een laatste keer laden (bij de overnachting kon dat helaas niet) en om 22 uur,  1100 km verder, moe maar voldaan in Remoulins te bed. 

Geladen, allen Ionity; Perrogney, La Salle, Montelimar Quest, Tavel nord : Steeds rond de 50 kw in 38 minuten)

 

De reis (maandag)

Wekker op zelfde tijd en om 7.15 weer enroute. Het verloopt weer voorspoedig, niet meer zo rustig als gister door de vrachtwagens en woonwerk verkeer, en tot Barcelona weer Ionity (Village Catalan en Palleja).

So far so good. Nog 600 km te gaan met een volle accu, dus nog 2 laadstops. Helaas geen hyperchargers meer maar 50 kwh. De eerste in de buurt van Taragona, villa seca. De maatschappij Vilalta green energy. Alles aangesloten maar geen pas /app die het doet :-( Je kan -naar het bleek- bij het benzine station de lader laten starten (€0,40/kWh).

En weer verder! Nog 1 paal nodig. Die vonden we in Santa Magdalena de Pulpis. Een Iberdrola zuil van 50 kw en de EVWAY deed het weer prima. Wel van de snelweg af.

Later kwamen we nog langs een oplaadpunt op de snelweg maar dat hadden we niet meer nodig! Om 19:00 waren we thuis in de casa. 2000 km gereden met ongeveer 450 kWh gebruikt en een gemiddelde van 103 km/ uur.

 


Lessen:

* De EVWAY kaart van  €199 geeft je het recht om een jaar voor het gereduceerde Ionity tarief te laden.

Een kleine misrekening dus, maar nog genoeg kilometers (en dus kWh) te gaan, vanaf 500 kWh wordt het aantrekkelijk. Ik denk dit jaar met Ionity de 2000 kWh wel te halen dus dan kost het ongeveer €0,49 cent het kWh.

* In Frankrijk laad je per minuut! Dus als je boven de 60 kWh laadsnelheid blijft is het goedkoper.

* Zoek een slaapplek met lader, dat scheelt tijd!

* Let op bij het plannen, sommige Ionity’s staan slechts aan één (en vaak de verkeerde) kant van de snelweg. 

* In Spanje blijft het spannend maar er komen snel veel laders bij. (winkelcentrum vlakbij nu al van 4 verschillende aanbieders, maar ja toen waren we er al)

* Als we iets beter gepland hadden had het 2 oplaadbeurten en ongeveer 2 uur reistijd kunnen schelen. Volgende keer dus weer proberen!



 


1 opmerking:

  1. Ik heb voor in Spanje uiteindelijk de Electromaps app geïnstalleerd. Deze app is niet heel gebruikersvriendelijk in het aanmaken van een account, maar eens je daarin bent geslaagd en je prepaid met je creditcard wat geld hebt gestort, kan je bij alle Iberdrola snelladers (in de regel 50KW) laden voor 30ct/kWh door deze te activeren via de app. Deze aanbieder heeft ook een tag/sleutel, maar die heb je alleen nodig voor gewone laders.

    Dank voor je interessante en uitgebreide verslag! Leuk om te lezen dat je inmiddels ook met non-Tesla's een behoorlijke reis door Europa kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen