Met deze laadpas kon je voor €25,- per maand onbeperkt bij Fastned laden |
Na 5 jaar wordt het pay-as-you-go tarief bij Fastned van €0,59/kWh opgeschroefd naar €0,69/kWh. Het tarief voor leden (gold members) stijgt van €0,35/kWh naar €0,45/kWh.
Fastned members zullen echter zoveel laden dat deze kosten nog steeds uit kunnen. Maar ook de incidentele Fastned bezoeker kan zeker nog wat besparen.
Pay-as-you-go? Pak een laadpas
Een laadpas aanbieder kan andere tarieven dan het tarief van Fastned zélf in rekening brengen. Hoger, maar ook lager.
Fastned berekent alle laadpas aanbieders hetzelfde bedrag voor de energie, dus voor Fastned zelf maakt het niets uit welke laadpas je bij hun stations gebruikt, als je maar bij hún komt :-)
Het prijsverschil wordt opgevangen door de aanbieder van je laadpas. Veel laadpassen berekenen het tarief van de aanbieder; het zogenaamde 'CPO' tarief, 1:1 door. Bij laadpassen die dit model toepassen betaal je sinds deze week nu €0,69 per kWh.
Maar er zijn nog diverse aanbieders die een vast tarief voor Fastned in rekening brengen, hoog tijd dus voor een overzicht van je opties:
Fastned kWh tarieven <€0,69/kWh m.i.v. 14-11-2021 | ||||||||
Laadpas aanbieder | kWh tarief | Start tarief | Bron | Notities | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
* Abonnement vereist ** Alleen in Duitsland verkrijgbaar | ||||||||
Maingau | €0,54 | Maingau | + 10cpm na 60min | |||||
EV-Box * | €0,54 | EV-Box | ||||||
EnBW Mobility+ ** | €0,55 | Mobility+ App | +10cpm na 240min | |||||
Joulz * | €0,59 | Joulz | ||||||
Justplugin * | €0,59 | Justplugin | ||||||
Vattenfall InCharge | €0,65 | Incharge App | ||||||
Coolblue | €0,65 | €0,35 | Coolblue | |||||
Shell Recharge | €0,66 | €0,35 | Shell |
Ondanks het overzicht, blijft het zaak zelf goed te controleren of er niet een tussentijdse update wordt doorgevoerd bij de pasaanbieders.
BeantwoordenVerwijderenAls voorbeeld, Joulz, hier in het overzicht €0,59/kWh, op de website aangepast naar €0,79/kWh.
Dat hebben ze dan snel gedaan. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk om de tarieven te blijven controleren of deze nog steeds op dezelfde hoogte zijn als dat ze 14 november waren. Aan aanbieders is het de taak om hun klanten hierover actief te informeren. Aanbieders die stilletjes tariefswijzigingen van 33% doorvoeren zonder enige vorm van communicatie, vind ik persoonlijk niet zo netjes.
BeantwoordenVerwijderen