dinsdag 31 juli 2018

Welke pas is het beste voor Ladenetz?


Zodra je de Duitse grens bij Oberhausen passeert veranderen veel Nederlandse laadpassen in gehandicapte laadpasjes die alleen nog maar bij TNM laadpunten en snelladers van Allego lijken te werken. Dat komt omdat een overgroot deel van alle normale laadpalen in Duitsland worden ge-exploiteerd door allerlei kleine laadpaal aanbieders. Om dit probleem het hoofd te bieden werken deze aanbieders met elkaar samen via het platform Ladenetz.

Wat is Ladenetz?



Ladenetz is dus een groot duits samenwerkingsverband van laadpaal aanbieders. Ze exploiteren zelf ongeveer 2000 laadpunten, maar ze hebben ook honderden aangesloten netwerken, zowel binnen Duitsland als daarbuiten. Samen met hun roaming partners bieden ze ondersteuning aan 12.000 oplaadpunten in Europa, waarvan het leeuwendeel in Duitsland te vinden is. Dit komt met name door de gigantische lijst met stadtwerke (gemeentes) die meewerken aan Ladenetz.



Ladenetz in Nederland


In Nederland roamen ze onder andere met stichting E-laad, EVnetNL, en NewMotion laadpunten.
Een overzicht van al hun laadpunten vind je op deze site. Hier kun je ook zien of het een laadpunt van hunzelf is of van hun 'roaming partner'.

Ik schreef al eerder een stukje over Ladepay, een systeem waarmee je de meeste van deze Ladenetz
punten via een QR code kan bedienen en betalen via creditcard/Paypal en je voor de meeste laadsessies ongeveer €5 betaalt, (wat vanaf de 15 kWh heel redelijk is). Dit is een mooi systeem voor een incidentele laadsessie.

Ladenetz buiten Nederland


Ga je nu op reis in Duitsland of verblijf je daar regelmatig, dan is het betalen van je lading met een QR code niet altijd even gebruiksvriendelijk. Ook als je bijvoorbeeld je auto uitleent of met deelauto's werkt dan is het makkelijker om één laadpas erbij te geven die gewoon 'overal' werkt.

De meeste EV rijders zullen daarom een normale, universele laadpas fijner in gebruik vinden dan Ladepay.  Het goed nieuws is dat je sinds de oprichting van Ladenetz als Nederlander bij alle Ladenetz aangesloten laadpunten terecht met de gratis laadpas van Nuon en New Motion.

Roaming neemt toe


De laatste tijd komen er steeds meer partijen op die ook roamen met Ladenetz en dat is een goede ontwikkeling. Gisteren kondigde bijvoorbeeld E-Flux hun roaming overeenkomst aan, en ook Maingau heeft aangekondigd dat vanaf eind augustus hun laadpas ook bij alle Ladenetz aangesloten laadpunten (en die van hun partners) werkt.

Dat laatste zou overigens betekenen dat je de populaire Maingau pas in Nederland ook bij E-Laad, EVNetNL en TNM laadpunten zou kunnen gebruiken, dus dat gaat potentieel nog wel de nodige blog artikelen opleveren.

Voor alle andere laadpassen in Nederland zoals die van Flow of LMS geldt dat ze roamen met NewMotion laadpunten, waardoor die ook al een redelijk grote basis-dekking bij onze oosterburen hebben. Let op, basis-dekking. GEEN volledig gebruik van ladenetz dus. 

Welke laadpas het beste meenemen?


Je hebt als Nederlander over de grens inmiddels keus genoeg, waarbij het als toerist verreweg het makkelijkste is een New Motion laadpas mee te nemen of gebruik te maken van Ladepay. De pas van TNM werkt vrijwel overal. Keerzijde hiervan zijn de stevige prijzen die worden berekend. Er zijn verschillende tarieven, altijd voorafgegaan aan €0,35 per sessie.  Er wordt onderscheid gemaakt in drie tariefstellingen:

* Tarief per eenheid: van €0,30 tot €0,56 per kWh.
* Tarief per minuut:  van €0,07 per minuut tot €0,30 per minuut.
* Tarief per sessie:    van €5,45 tot €12 euro per sessie.

Hiermee schommelt de prijs voor een normale laadsessie van 20kWh tussen de €8 tot maarliefst €140,-  voor dezelfde laadsessie. Vooral bij de hogere tarieven op basis van tijd kunnen de kosten flink oplopen, zie ook dit artikel.  

Omdat de verschillende operator-partners (CPO's) van Ladenetz allemaal zelf hun eigen tarieven bepalen is het van te voren absoluut onmogelijk vast te stellen welke laadpas voor gebruik binnen heel Ladenetz het voordeligst is. 

Geen verassingen met Nuon


Wil je qua kosten niet tegen verassingen aanlopen, gebruik dan een Nuon laadpas. 

Nuon rekent 0,60 starttarief bij Ladenetz en € 0,3509 per geladen kWh. 

Dit is een gemiddeld tarief, waarbij Nuon de variaties en fluctuaties in de diverse tariefstructuren voor je opvangt en jou eenvoudigweg een vast tarief berekent. Het grote voordeel hiervan is dat je niet voor gekke verrassingen komt te staan. 

20kWh kost je met de Nuon laadpas dus altijd €7,69. 


E-Flux + Ladenetz = zeer prijzig op de snelladers

Laat ik voorop stellen dat het mooi is dat E-flux nu ook op Ladenetz werkt, echter zijn ze (nog) wel te duur. E-Flux rekent met hun gratis laadpas een whopping €0,48 per kWh én daarbovenop nog 1,19 per uur.  Meer dan 50% duurder dan dezelfde kWh's via Nuon dus.

Snelladen tot 22kW kost bij E-flux €0,25 / minuut en snelladen op alle snelheden daarboven €0,50 per minuut.  Snelladen met E-flux in Duitsland raadt ik ten zeerste af, als ik de E-flux laadpas had gebruikt bij onze vakantiereis naar Italïe was ik in plaats van  €6,55 op de heenreis zo'n €67,- kwijt geweest.  Meer dan 10x zo duur als Maingau. Oppassen daarmee!

Laadt je dan 20kWh in 2 uur tijd op een normale Ladenetz AC11 laadpaal dan betaal je bij E-Flux €11,98.

ESF / Maingau laadpas

Maingau interessant voor 3-fase laders

Maingau rekent voor elke laadsessie, altijd en overal €0,05 per minuut. Dat is zeer voordelig voor EV rijders die 3-fase (krachtstroom) kunnen laden. Veel ladenetz laadpunten in Duitsland zijn namelijk 22kW wat neerkomt op ongeveer 14 cent per kWh. 20 kWh kost dan minder dan €3,-.

Voor EV's die niet 3-fase kunnen laden kost zo'n laadsessie met Maingau €9,-  (3x zoveel)

Conclusie


Heb je een Tesla, BMW i3 of Renault Zoe, (3-fase) kies dan de laadpas van Maingau voor Ladenetz.
Heb je een ander merk EV kies dan de Nuon laadpas vanwege de zeer duidelijke tarieven.

Voor alle EV rijders geldt in het algemeen dat een TNM laadpas als 'backup' in de auto hebben liggen altijd een goed idee is. Wil je om principiële redenen geen TNM laadpas meenemen dan is E-flux een redelijk alternatief voor Ladenetz waarbij je wel rekening moet houden met extra kosten, die vooral bij DC snelladen behoorlijk kunnen oplopen.





2 opmerkingen:

  1. Beste heer Hachman,

    Zoals altijd een mooie heldere uiteenzetting, altijd waardevol voor de EV Driver. Het klopt dat E-Flux ten opzichte van Maingau en Vattenfall/ NUON duurder is. De oorzaak hierin ligt alleen niet in het feit dat E-Flux hogere prijzen rekent of toeslagen hanteerd, mocht de lezer dit denken. E-Flux rekent één op één de tarieven door die Ladenetz vraagt en stelt aan haar Benelux partners. Maingau en Vattenfall/ NUON zijn uitzonderingen hierin. Zij geven een lagere prijs door dan Ladenetz vraagt. Dit betekent dat zij geld toeleggen op laadsessie. Tijdelijk prima voor de EV Driver, maar niet houdbaar naar de toekomst. Als de supermarkt elke dag haar producten voor een gemiddelde prijs inkoopt van EUR 1,- en verkoopt voor EUR 0,50, dan zal dit uiteindelijk een keer stoppen. Immers, er moet geld verdient worden.

    De vergelijking klopt dus qua prijzen, alleen is het goed te vermelden dat E-Flux geen hogere prijs rekent dan de laadstation eigenaar vraagt. Ladenetz heeft een vast Benelux tarief voor MSP's welke wij één op één doorzetten. Wij zouden het zonde vinden als lezers naar aanleiding van jouw schrijven denken dat E-Flux extra geld verdient aan laadsessie op Ladenetz laadpalen, want dat is absoluut niet zo.

    Mocht E-Flux een verbeterd tarief doorkrijgen van Ladenetz ivm prijsaanpassingen voor Benelux partners dan zullen wij dit direct doorvoeren en communiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermarkten kopen groot in om de prijs laag te houden. Wellicht kunnen jullie als e-flux een gigawattuur inkopen bij Ladenetz voor weinig en dan daarmee de prijs naar beneden duwen.

    BeantwoordenVerwijderen