vrijdag 27 juli 2018

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 6]

Dit is een vervolg van voorgaande delen:

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 1]
Op zomervakantie met de Zoë [Deel 4]
Op zomervakantie met de Zoë [Deel 5]


Het is een heerlijke hotelkamer. Dat mag gezegd worden. Die van B&B Hotel Freiburg Süd. Een stapelbedje voor de kinderen en een heerlijk groot bed voor Papa en Mama. Deja-vu! In februari hadden we vrijwel dezelfde kamer, besef ik me ineens. Rookvrij, moderne inrichting, prima bedden, douche, vrij eenvoudig verder maar precies genoeg.  De zachte prijs is misschien wel het lekkerst. Over prijs gesproken;

Chargenow


Ik kreeg afgelopen vrijdag een e-mailtje van BMW Chargenow dat ik 150 kWh aan tegoed had gewonnen, omdat ik lang geleden een enquete van ze had ingevuld. Wat een timinig van die gasten joh, briljant!  Vorig jaar een keertje in een i3 gereden en toen zo'n BMW laadpasje aangevraagd vanwege de interessante tarieven destijds. Dat ding heb ik nog steeds. En nu kwam hij heel goed van pas.

w00t


Naast de 100kWh die ik een keer van Duferco had gekregen voor een dingetje waarmee ik ze geholpen had en de 30 kWh van Enel-X vanwege early bird Enel-X gebruiker, kon dit er ook nog wel bij.

Sommige mensen hebben ook altijd geluk. Hoe dan ook. Ik heb besloten vandaag niet te gaan livebloggen in de auto. Hoewel het ook veel te heet was, heb ik me ook matig voorbereid op de terugreis wat betekende dat ik onderweg ook nog wel de nodige uitzoekwerkjes had te doen. Allebei tegelijk leek me onhandig. Dus ik ga de dag straks reconstrueren.

Eerst de cijfertjes en statistieken van de heenweg. Die hadden jullie nog tegoed.

Cijfers heenweg


Totale afstand: 1390km
Gemiddelde snelheid: 59.9 km/h
Gemiddeld verbruik: 14.1 kWh / 100km
Totaalverbruik: 191kWh
Kosten tolwegen: €24,10
Totale laadkosten: €7,20

De kosten van de hotel overnachting en het autobahnvignet reken ik niet mee omdat dit minder relevant is voor de variabele kosten van deze reis.

Totale auto kosten heenreis: €31,30.

Laad-stops


Nr, Locatie, hoeveelheid, prijs, laadpas

1) Nederland, semi-public laadpunt Apeldoorn, 41kWh, gratis, NextCharge
2) Duitsland, Tank & Rast Fernthal West / Neuwied, 32kWh, gratis
3) Duitsland, Raststatte Pfungstadt West, 24kWh, €2,30, Maingau
4) Duitsland, Rastplatz Achern, 28kWh, €4,40, Maingau
5) Zwitserland, Gungzen Süd, 7 kWh, €0,50, Maingau (test)
6) Zwitserland, Stans, 33kWh, Gratis, geen pas benodigd
7) Italië, Laudense/Lodi, 41 kWh, gratis, Duferco Energia (DUE)
8) Italië, Barberino, 24 kWh, gratis, Duferco Energia (DUE)

Totaalgebruik kWh gehele vakantie tot aan de terugreis: 245 kWh

Totaal geladen op de camping: 85 kWh
Totaal geregeneerd door afdalen/remmen: 70kWh

De terugreis 


Dan nu de blog over de terugweg. Exact om 07.00 zoefden we stilletjes de camping af. Het huisje weer netjes achtergelaten en de sleutel in de brievenbus, daar gaan we.

Campogalliano
Op de camping uiteraard helemaal volgeladen dus de eerste stop was een snellader ergens tussen Bologna en Parma in, in een dorpje genaamd Campogalliano op 197km van de camping. Daar zat een supermarkt en een koffie barretje bij in de buurt en dan zouden we daar wel even zien hoe we het ontbijt e.d. gingen regelen.

Hoewel de snellader wat verder van de snelweg zat dan we dachten kwamen we hier zonder vertragingen om 9:15 aangereden met nog 21% / 53km op de GoM.  Gelijk aangesloten en die supermarkt maar eens even doorstruinen. Geluk met de versbakkerij achterin de zaak en een heerlijke cafè Americano (espresso met een klein kannetje kokend water ernaast) voor €1,20 bij de koffiebar, buiten in het ochtend zonnetje. Het leven kan soms zo heerlijk zijn.

De beste uitbater van de koffie zaak had ook een zeer schoon toilet waar nog even gebruik van werd gemaakt en rond 10:16 vonden we het wel welletjes met 90% geladen alweer.

kWh Coupon
De laatste paar procenten duren relatief lang (gaat dan langzamer dan 20kW) en daarom wachten we daar niet meer op. Dit had wel tot gevolg dat het volgende laadpunt wat ik had ingepland (Lugano Süd) hierdoor niet meer te bereiken was.  We besloten daarom nog even een kwartiertje bij te plussen bij Lodi, alwaar we op de heenweg die lekkere grillroom hadden ontdekt. Lodi ligt vlakbij de snelweg dus dat leek ons een goed plan.

11:50 kwamen we bij Lodi en het begon daar al behoorlijk heet te worden, zo' n 30 graden alweer nog voor het middag uur. Ik besloot hier mijn gekregen 30kWh tegoed van Enel-X eens op te gaan maken. Hiervoor moest ik die lader met de Enel-X app starten maar dat werkte eigenlijk beter dan ik had gedacht. Gestart met 35% / 88km en na 12 minuten losgekoppeld met 55% / 136 km. Precies genoeg om bij de Zwitserse grens straks Lugano wèl te halen.
Lugano-Süd

Rond 13:15 reden we Zwitserland binnen, rondom Milaan hadden we geluk met alleen een rijtje wachtenden voor de tolpoortjes. En 13:52 koppelden we aan bij het eerste station van Zwitserland vanuit het zuiden, van Go-Fast. (11% / 28km) Het betalen besloot ik met de BMW Chargenow laadpas te doen, Maingau heb ik daar niet gepobeerd.  Om 14:53 koppelden we weer los met 89% (224km).


Het volgende punt had ik in Duitsland gepland, vlak voorbij Basel op de Duitse grens. Maar vanwege de 89% lading gingen we ook die niet meer halen. Bij de Gotthard tunnel hadden we ook geluk, we konden via een binnendoor weg vrij laat de snelweg op waardoor we maar een paar minuten gewacht hebben in plaats van ruim een uur. Alleen de snelladers nabij de snelweg [2] vanuit het zuiden richting Basel zitten niet echt dichtbij de snelweg. Behalve dan misschien Gotthard-Nord.

En hoewel chargemap app maar bleef volhouden dat ik hier niet kon laden, toch maar even gekeken. Wat bleek, Ionity heeft daar weliswaar 6x en CCS station tot 350kW per stuk neergezet, maar vanwege het feit dat de meeste berijders nog AC of Chademo gebruiken hebben ze er ook maar 2 triple-laders bij gezet. Chargemap filtert voor mij op 43kW AC met vaste kabel, en daar voldeed dit station volgens de info in Chargemap niet aan. Het filter werkte dus wel goed, maar de andere laders stonden er niet in. Gelijk Chargemap maar even geupdate zover mogelijk. Rond 16:45 kwamen we daar aan met 41% - 116km en daar hebben we een beetje bijgetopt naar 92% / 263km.

2 Triple-chargers naast Ionity palen, Gotthard-Nord
Het was eigenlijk niet nodig en ook niet zo gepland, maar gaf ons toch even de gelegenheid om samen naar geschikte hotels te zoeken. En zodoende een familiekamer bij B&B in Freiburg geboekt.

Tomtom leidde ons keurig om alle files heen en om 19:48 kwamen we bij de laatste laadpunt van de dag die op de Raststatte vlak voor de benodigde afrit zou moeten staan.

Dat bleek toevallig een (gratis) snellader van Tank & Rast, dus lekker makkelijk. Aangesloten met 14%/36km en rond 21:15 weer losgehaald met 92%/226km. Nog even getwijfeld om naar 100% door te laden ivm de volgende morgen, maar niet gedaan.

Het was leuk te constateren dat eigenlijk van alle gebruikte snelladers tijdens deze rit, er niet eentje met een storing of 'buiten gebruik' was.  Om 21:15 wilden we toch echt wel weer vertrekken en met 92% gingen we door naar het B&B hotel in Freiburg. Helaas daar geen langzaampaaltje in de buurt op loopafstand gevonden dus morgen dan maar met 92% lading op pad.



Dag 2 

En we zijn weer alive and kicking !!

43kW community charge bij QTQ in Zwingenberg
Om 7.30 zijn we bij het hotel vertrokken en rond 10:00 kwamen we met een lekker lege batterij aan bij Rasthof A5 Bergstrasse Ost alwaar de snellader ons alweer op stond te wachten op ons van gratis kWh's te voorzien. Helaas troffen we hier tóch nog een defecte snellader aan. DC leek wel te werken maar op AC gaf hij een foutmelding dat hij geen power van 'mains' had. Dus waarschijnlijk geen stroomtoevoer.

Het 0800- nummer op de lader was weer eens niet bereikbaar vanaf buitenlandse mobiele telefoons dus na een paar minuten besloten er verder geen tijd aan te besteden en door te gaan naar het backup laadpunt, dat was 4km verderop bij het bedrijf QTQ KFZ Meisterbetrieb. Een leuk bedrijf dat een 43kW AC lader aan de muur van hun bedrijfshal heeft gemonteerd met een klein spaarpotje erbovenop waar €0,30 per geladen kWh gevraagd wordt.

Na een uurtje laden (gelukkig in de schaduw) vertrokken we weer, op weg naar de Kaufland in Keulen, onze laatste laadstop voor die dag.

Het snelladen bij supermarkten bevalt ons beter dan langs de snelwegen, de toiletten zijn vaak schoner, en de broodjes en koffie lekkerder maar ook goedkoper. Daarnaast is er veel meer te doen dan alleen maar een tankstation-shop -zo kan je nog eens een wandelingetje maken- én heb je geen geraas van snelwegverkeer om je heen. Als bonus stinken de parkeerplaatsen nooit naar urine of andere uitwerpselen. Dus waar we in Nederland al fan waren van de gratis snelladers van de Lidl bij Wolvega, Leeuwarden en Tilburg, in Duitsland zijn we vanaf nu fan van de vestigingen van Kaufland. Kaufland is een mega grote supermarktketen.

Voordat je het supermarkt-deel betreed is er een soort algemeen deel, u wellicht bekend van andere grote supermartken in het buitenland zoals Hyper-U, Coop.fi en E.Leclerc.

In dit algemene deel zitten dan vaak de toiletten, en zaakjes zoals een hakkenbar/sleutelservice, kapsalon en kleine döner of pizza tentjes. Maar dus ook vaak een broodjes zaak met een (klein) terrasje. Perfect dus als je even een uurtje wilt overbruggen.

Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat de parkeerplaatsen bij de snelladers minder vaak worden geICE'd dan langs de snelweg, én dat de aangeboden snelladers 100% groen en 100% gratis zijn.

Al met al goeie redenen om even van de snelweg af te duiken. Het enige nadeel is het risico op dat ze bezet zijn, al heb je daar met een Zoë niet zoveel last van, omdat de Zoë de enige auto is die AC snel-laad.  De overige merken laden snel met DC, en aangezien AC en DC tegelijkertijd gebruikt kunnen worden door de triple-chargers is de AC laadkabel in principe dus altijd vrij. (2x DC gaat namelijk niet).

Een heel enkel keertje tref je een langzaamlader aan op de AC aansluiting, zoals een Golf GTE of een Mitsubishi Outlander. Meestal zijn dit beginnende PHEV rijders die geen idee hebben dat ze met hun 3,7kW druppellader-auto een 43kW snellader bezet aan het houden zijn.

Maargoed. Back ontopic.

Definitieve cijfers terugweg:


Totaal gereden afstand: 1379,7km
Gemiddelde snelheid: 83,3 km/h
Gemiddeld verbruik: 15.1 kWh / 100km
Totaalverbruik terugreis 209 kWh
Teruggewonnen Energie: 31 kWh
Kosten tolwegen: €24,10
Totale laadkosten € 10,-

Laadstops

Nr, Locatie, geladen hoeveelheid, prijs, betaalmethode, notities

1) Italië, Capannole, 41 kWh, gratis, camping @ 230v
2) Italië, Campogalliano, 28 kWh, gratis, DUE laadpas
3) Italië,  Lodi, / Laudense, 9 kWh, gratis, Enel-X app
4) Zwitserland, Go-Fast Lugano Süd, 31 kWh, gratis, Chargenow tegoed
5) Zwitserland, Ionity Gotthard-Nord, 22 kWh, gratis, Chargenow tegoed
6) Duitsland, Tank & Rast Breisgau Ost , 32kWh, gratis, geen pas benodigd
7) Duitsland, QTQ Zwingenberg, 32 kWh, community-charge bijdrage €10,-
8) Duitsland, Kaufland Koln, 34 kWh, gratis, geen pas benodigd

Benodigdheden om zelf deze reis te maken


Duitsland & Zwitserland


Plugsurfing sleutelhanger of Newmotion laadpas
Optioneel: Maingau laadpas (Goedkoper maar op minder plaatsen geaccepteerd)

Italië


DUE laadpas 
Optioneel: Enel-X app (iOS) (Android)



ANWB: "Blijf in Nederland"
Gemiddeld genomen dus om de 200km ongeveer geladen. Iets meer stoppen en minder wachten tot de 100% lading is ons op de terugweg beter bevallen dan langere stops tot 100%.

Bij de laatste etappe vanaf Keulen hadden we nog 60km 'over' aan actieradius waardoor we stevig konden doorrijden om de kilometers op te maken.

Uiteindelijk bij thuiskomst stond er nog 19km op de GoM en heb ik hem hier weer bij het gratis semi-public laadpunt in de buurt aangesloten zodat de auto rond een uurtje of 23:00 weer 100% was volgeladen.  (41 kWh)

Al met al een heel succesvolle en filevrije terugreis, kortom hét bewijs dat met een EV op vakantie in 2018 helemaal geen grote uitdaging meer is.

Als laatste wil ik nog even de ha(r)telijke groeten doen aan de ANWB met hun belachelijke advies om vooral met je EV 'In Nederland te blijven'. Ze zijn in 2011 blijven hangen en komen er na diverse vragen en verzoeken tot rectificatie op Twitter NIET op terug. Het blijft dus vooralsnog erg stil bij de ANWB. Veelzeggend.




3 opmerkingen:

  1. Ha Maarten, ik weet niet waarom ik hier anoniem post (niet de bedoeling) maar ik kan me ook erg opwinden over de ANWB. Vooral de onjuistheden die worden verspreid, bijvoorbeeld in de Elektrisch Rijden Monitor 2017 die bomvol fouten staat en die ze weigeren te rectificeren: https://www.leaseblog.nl/algemeen/resultaten-elektrisch-rijden-monitor-anwb/
    Groet, Hilda
    PS: Vandaag artikel gemaakt op Leaseblog over de elektrische auto op vakantie, heb uiteraard verwezen naar deze blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Hilda, Ja die monitor dat ging echt helemaal nergens over. Bedankt voor de trackback.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als aanvulling daarop nog, en ook over die monitor. Het lijkt wel of ze Tesla daadwerkelijk haten. Dat zie je daar ook overduidelijk weer terug. Als het halve EV wagenpark uit Tesla bestaat kan je ze toch niet zomaar negeren in je markt onderzoek. Bij dit filmpje zochten ze een paar Destination Chargers op van Tesla. Opgezocht, want normaal vind je ze niet. In geen enkele laadpas-app. Wat heeft dat nou voor toegevoegde waarde voor zo'n reportage? Alsof ze niet naast elkaar kunnen bestaan ofzo, Tesla en andere EV's.

    BeantwoordenVerwijderen