Vooroordelen
Snelladers door Europa |
Hállo NOS. Als we zo stigmatiserend het nieuws blijven vertellen dan gaat het ook nog lang duren. Natúúrlijk kan je er wel mee op vakantie. Zelfs op wintersport. Er moet nog erg veel gebeuren op PR gebied voordat de elektrische auto goed doorbreekt. Maar het komt eraan, iedereen weet het. Ranzige diesels gaan aan de straatstenen niet meer verkocht worden en benzine wordt straks een schaars reliek uit de vorige eeuw.
Early EV adopters die dapper deze weerstand trotseren vinden op diverse plaatsen zoals mijn blog en bij de Vereniging Elektrisch Rijders gelijkgestemden en delen hun positieve ervaringen. Vrijwel iedereen is het erover eens. Once you go electric, there's no way back.
De irritante buurman
Als je op een verjaardag van een neef iemand aan het vertellen bent over je elektrisch-rijden ervaringen heb je vaak wel wat geïnteresseerden om je heen. De meeste mensen zijn verbaasd over de positieve ervaringen die mensen hebben. Sóms komt dan een irritante buurman die na jouw verhaal hard lachend roept dat je toch wel hartstikke gek bent met zo'n kleine dure auto met al die beperkingen.
Zijn super diesel kan immers wel 700km in 5 minuten bijtanken! Zo'n typisch gevalletje cognitieve-dissonantie-slappe-zak-alfa die stiekem wel elektrisch wil rijden maar nog erg twijfelt, en vervolgens niet volwassen genoeg is om deze twijfels in een groep te delen. Iedereen herkent hem wel.
De meeste EV rijders zijn geneigd om alle argumenten meteen te gaan weerleggen, maar natuurlijk heeft hij gelijk. 700km in 5 minuten, zover is het met EV (nog) niet. En dat geeft ook helemaal niet. Het kan best vermoeiend zijn om telkens maar weer uit te leggen dat een lege batterij niet het einde van je reis betekent en dat je niet elke dag van Den Helder naar Maastricht hoeft te rijden.
Vaak eindigt het dan in een welles nietes verhaal over hoe schadelijk accu's dan wel niet zijn en hoe recyclebaar. Dat is allemaal al weerlegd in heel veel verschillende onderzoeken. Waarom je je trouwens zou moeten verantwoorden om zo'n milieu-onvriendelijke-batterij te kopen ten opzichte van een auto die 85% van zijn brandstof als uitlaatgas en CO2 de lucht in pruttelt is mij overigens ook altijd een raadsel gebleven.
Hoe te reageren. Enkele tips!
De beste manier om op zo'n buurman te reageren is als volgt. Roep direct hard dat hij gelijk heeft. En dat het zover nog niet is voor elektrische rijders. (Optioneel, als je nog wat olie [lol] op het vuur wilt gooien; dan roep je dat je eigenlijk wel jaloers bent op zo'n prachtige mooie diesel waarmee je in 5 minuten 700km kan bij tanken. Maar dat zo'n kachelpijp financieel niet voor je was weggelegd en daarom maar voor elektrisch hebt gekozen.)
Vraag hem direct erna wat hij na die 5 minuten moet afrekenen bij de kassa. En hoe duur het dan per kilometer is. En of hij ook thuis kan tanken. Als laatste vraag je hoe vaak het voorkomt dat hij meer dan 300km enkele reis moet reizen. En hoeveel wegenbelasting hij betaalt. Er mag bij gelachen worden.
En als hij dan na al deze weerstand nog steeds praatjes heeft dan stel je hem een challenge voor. Allebei met eigen auto met draaiende motor in de garage, ramen open en garagedeuren dicht, en dan een nachtje blijven zitten, en de volgende morgen even kijken wie er het gezondst uit komt.
Tijd voor een wat positievere insteek.
Snelladen in Europa al best goed geregeld
In tegenstelling tot alle negatieve berichtgeving en vooroordelen die je vaak leest is het feitelijk al behoorlijk goed geregeld qua snelladers in Europa.
Efacec QC45 |
Met deze snelladers kan iedereen in max een uur tijd zo'n 250-300km bij laden. Hiervan staan er al zo'n 5000 door heel Europa. Dit betekent al behoorlijk veel qua Europese mobiliteit.
Ik heb een lijst gemaakt met alle gratis snelladers (triple chargers) vanaf Apeldoorn tot Toscane, langs de snelweg of heel dicht in de buurt daarvan (max 5 km). Tot mijn verbazing blijken dit er maarliefst 31 te zijn. Te downloaden in deze Excel file, met links naar chargemap en goingelectric voor de specifieke foto's en details van deze punten.
Als je de betaalde laadpunten ook aanvinkt en de maximale afstand van de snelweg verhoogt tot 10km dan kom je op meer dan 200 snelladers op dit stuk. Dat is gemiddeld op elke 7km eentje!
Van deze 200 heb ik er straks drie of vier nodig om Toscane te bereiken.
Conclusie: alle nieuwsberichten met 'je kunt met je EV niet op vakantie' kun je bij deze dus direct in de prullenbak gooien. Iedereen die een klein beetje kan plannen en rekenen kan met een EV voordelig of gratis heel Europa door. Natuurlijk kost het wat meer tijd, dat is waar.
Tot iedereen elektrisch rijdt is zijn er nog irritante buurmannen genoeg die overtuigd moeten worden. En daar kan ik jullie hulp goed bij gebruiken.
Geweldige post, en hoe is de verstandhouding met je buurman nu? ;) Maar een zeer herkenbaar gebeuren voor me, maar als de azijnpissers een stukje rijden in mijn Zoe zijn ze vaak stil, net zo stil als een EV. En is een EV toch wel een hele fijne auto, hadden ze nooit gedacht na alle misinformatie via de olie kanalen.
BeantwoordenVerwijderenThanx! :)
BeantwoordenVerwijderenHi! Was benieuwd naar de lijst met gratis laadpunten, maar helaas is de link kapot.
BeantwoordenVerwijderen