woensdag 11 juli 2018

Nieuwe semi-flatrate laadpassen uit Dusseldorf


//update 12-07-2018

Een oplettende lezer attendeerde me erop dat sinds de nieuwe passenstructuur ook Stadtwerke niet meer naar Nederland wordt verzonden. Dit ondanks dat je gewoon 'Nederland' bij verzendadres kan selecteren bij de aanvraagpagina.

Het lijkt er dus op dat ook déze passen alleen te bemachtigen zijn via de 'Entega' route.  (Hotmail/N26/Huifkar)

Duitse bedrijven zijn nogal voorbehouden met het versturen naar Nederland, mogelijk omdat wij hier geen échte flatrate aanbieders op de markt hebben. Natuurlijk zijn er wel diverse NL met buitenlandse flatrate passen, maar er lijken geen bedrijven in de rij te staan om Flatrate in NL te faciliteren.

Het oorspronkelijke artikel:

Én wederom een paar nieuwe interessante laadpassen van de oosterburen. Dit keer:


Stadtwerke Dusseldorf  


Veel lezers kennen de gratis kaart van de gemeente Düsseldorf en hebben deze reeds in bezit. 
Düsseldorf verstuurt deze kaarten al jaren heel Europa door, tot tevredenheid van veel EV rijders. Je kon er in heel Dusseldorf en omgeving gratis  mee laden. Maar Dusseldorf gaat het nu helemaal anders aanpakken. De oude kaart werkt sinds 1 juli 2018 niet meer en in ruil daarvoor komen er 3 nieuwe varianten.

1) Düsselstroom vertragslos (niet-contractueel) 

Voor de incidentele bezoeker van de stad zijn ze aangesloten bij Ladepay, waar ik al eerder over schreef. Met ladepay kan je met een QR code en Paypal 5,70 afrekenen voor 1 laadsessie bij een AC laadpaal in Dusseldorf en omgeving. (DC kost €10) 

De volgende twee varianten zijn deze:

2) Düsselstrom mobil flex
3) Düsselstrom mobil flat

Ze hebben een roaming overeenkomst met Ladenetz / EVNetNL / Allego én The New Motion. Zie hier het complete aanbod.  Dus ook op behoorlijk veel Nederlandse plaatsen is dat een aardig aanbod voor hun westerburen. 

Flex 


Bij de Flex laadpas betaal je €5,- per maand en kost elke AC lading je €6,-. 

Dat is een interessante laadpas als je 2x of meer per maand minimaal 20kWh laadt. 

Rekenvoorbeeld:

Centrum Den Bosch
Je woont in Den Bosch en hebt geen eigen parkeerplaats. Je EV heeft een batterij van 38kWh. Je laadt deze elke week voor 35 kWh op in het centrum aan de Van IJsselsteinstraat. Normaalgesproken kost je dat per keer €0,60 starttarief + 35x 0,35 per kWh = €12,65. 

Na 4x laden betaal je daar €50,60 voor. 

Met de Düsselstrom mobil flex kost dezelfde hoeveelheid slechts ((5 + (4x6 = 24)) = €29,- en bespaar je hier dus €21,- per maand oftewel €252,- per jaar mee.


Flat


Het Flat abonnement is ook interessant voor het voorbeeld hierboven, maar nog interessanter voor EV bezitters met een grote batterij (60kWh of meer) 

Dit abonnement kost namelijk €35.- per maand en daarna €2,- per AC laadsessie. 

Als je bovenstaand voorbeeld er weer even bij pakt en als auto een Tesla Model X met een 90kWh batterij invult dan betaal je hier normaalgesproken 4x (0,60+((90x0,35=31,50))=32,10) = €128,40 per maand. 

Met de Düsselstrom mobil flat kaart betaal je 35+ (4x2=8) = €43,- per maand. Een besparing van maarliefst €85,40 per maand oftewel €1025,-  op jaarbasis.


Taxi bedrijven

Ook voor taxi bedrijven met een standplaats nabij EVnetNL laadpunten kan dit aanbod zeer interessant zijn en kunnen hier duizenden euro's per jaar mee bespaard worden.


De pas is voor Nederlanders gewoon te bestellen.  

Het aanvragen duurt 3 tot 5 werkdagen, en kan via DEZE link.
Recap:

1) Controleer goed of het compatible laadpalen aanbod je bevalt en hoeveel je hier laadt. 
2) Laad je rond, of meer dan 40 kWh per maand op deze AC laadpalen dan zijn deze passen  interessant voor jou.

Voor DC laden vragen ze  €11,50 per keer, wat stevig aan de prijs is. DC laden is voordeliger met andere laadpassen op te lossen. Daarom gaat dit artikel met name over het AC laden van deze pas. 

De volgende netwerken in West Europa kunnen worden bediend met deze laadpas:

Allego, be emobil, Blue Corner, chargeIT mobility, EnBW, EVnetNL, EWE / SWB, NewMotion, Schneller Strom tanken, Smatrics, Stromnetz Hamburg, Vattenfall.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten