Vandaag wederom een nieuw gastblog welke ik mag publiceren. Dit keer van EV rijder Remy de Ruysscher. Remy heeft in ook de trip naar Italië volbracht met zijn nieuwe Nissan leaf, welke je hieronder kunt lezen. Bijzonder hieraan is dat hij de rit volledig heeft volbracht zonder laadkosten te maken!
Veel leesplezier!
De uitdaging
Net als Maarten en Simon
ben ik de uitdaging aangegaan om met een Nissan Leaf 2018 (40kWh) een lange
reis te maken met het gezin van 4 personen. Dit jaar gaat de reis naar Noord-Italië
(Gardameer) totaal iets meer dan 1200km totaal.
Voorbereiding
Omdat de reis door
Duitsland, Oostenrijk en Italie gaat heb ik me georiënteerd op de
laadmogelijkheden. De route is in 3 dagen opgedeeld. Dag 1 Zuid-Limburg, dag 2
Ulm en dag 3 Peschiera del Garda. De
route heb ik voor dag 2 en 3 gepland met de GoingElectric Routeplanner.
Niederzissen |
In Neu-Ulm waar het hotel
zich bevindt is een milieu sticker verplicht. Dit om het aantal microgram
fijnstof uitstoot aan te geven. Een volledig elektrische auto heeft natuurlijk
geen directe fijnstof uitstoot dus een beetje onzin. Desondanks toch maar besteld
en op de vooruit geplakt.
Rapidgate
Omdat de Leaf een actieradius heeft van zo'n 240km (met volle belading in bergachtig gebied) zijn
een aantal laadstops noodzakelijk. Om het nog wat uitdagender te maken heeft de
Leaf geen actieve koeling (TMS) van de batterij. Dit fenomeen is gedoopt tot Rapidgate,
Het gevolg van rapidgate is
dus dat je heel zorgvuldig de temperatuur van de accu in de gaten moet houden.
Want bij oververhitting wordt het vermogen beperkt zodat je langzaam kunt
rijden en optrekken. Max. 80 km/h!
Het beste kan het
uitlezen van de accu temperatuur met een Leafspy (OBD dongle met app), helaas
heb ik deze niet en moet ik dus de analoge wijzers van het display gebruiken, welke
overigens niet heel erg bruikbaar zijn. Met dat gegeven in het
achterhoofd ben ik vertrokken.
Bad Camberg |
Dag 1:
Na een halve dag werk en
inpakken van de auto rustig naar schoonouders in Simpelveld, gereden daar aan
de granny charger gehangen. 14 uur later staat de accu weer op 100%. Na een
goed ontbijt met koffie klaar voor dag 2.
Dag 2:
Op naar Ulm. Eerste
laadstop bij 125km gemaakt bij Niederzissen, aan de Chademo snellader tot 85%. Hier konden we gratis laden. Hier was ook een mooi laadplein helemaal leeg met
CCS laders, mede mogelijk gemaakt met subsidie van de EU.
Laadstop 2 is bij Bad
Camberg, deze keer aan een EON snellader, ook weer gratis snelladen. Weer naar
80% geladen, het is wel erg warm buiten (38 graden) dus de accu temperatuur
loopt snel op. So far, so good.
Rapidgate in de praktijk |
Laatste laadstop is Ikea Sindelfingen, nog 120km te gaan tot Ulm. Hier weer een Chademo snellader en ook weer gratis
laden. Ga hier rustig een rondje maken in de Ikea en dineren.
Na 80km gereden
te hebben opeens een melding in het scherm. EV systeem te heet, pas snelheid
aan. Oeps, accutemperatuur is in het rode deel. Dus zal ongeveer 50+ graden
zijn.
Granny Charging |
Bij aankomst in Ulm
alleen een snellader van Stadswerke Ulm om de hoek. De eigenaar van het hotel
wilde wel me uit de brand helpen door te mogen granny chargen. Eerst de
batterij maar eens laten afkoelen. Na een nachtje laden kwam ik tot 88%.
Dag 3:
In de ochtend aan de
snellader om de hoek geladen van 88% tot 100%. Tijdens het ontbijt. Met de
laadpas van Stadwerke Konstanz, kon ik hier laden. De kosten (20 euro per
maand) had ik deze maand al lang eruit dus feitelijk gratis geladen.
Nu de
alpen door. Het eerste stuk tot aan de Fernpas hakt er behoorlijk in. 20-40
kW/100km bergop. De eerste laadstop in Telfs, weer bij een supermarkt gratis
snel geladen. Hier koffie gepakt en lunch gebruikt.
Daarna doorgereden naar
Autostrada del Brennero, en hier ook weer gratis kunnen snelladen.
Nog maar 140km
tot de eindbestemming, om niet weer tegen rapidgate aan de te lopen nu maar zelf
met 80km/uur gereden. Over de autostrada is dat geen aanraden in het donker
(het was al 20.30 geweest). Het waren best lange kilometers. Om 21.30
aangekomen.
Het verblijf:
Ook in Italie zijn
voldoende gratis laders te vinden, in Verona Süd bij een supermarkt
aan een snellader kunnen hangen. Hier stond ook een Zwitser met zijn Ampera E, die wat langer moest laden.
7kW AC laden @ Lidl |
Op het resort de laatste
dag vanuit het badkamer raampje met een 25m verlengkabel (2,5mm aders) heb ik kunnen granny
chargen tot 100%.
De terugreis volgt!
Conclusie
De GoM is bij de leaf erg
betrouwbaar, het klopt vrij nauwkeurig met de echte reikwijdte. Gemiddeld heb ik 12.9kW/100 verbruikt over de gehele rit. Erg netjes al zeg ik het zelf 😉.
Met een EV en gezin op
vakanie kan wel en zonder rapidgate ook erg eenvoudig, gemakkelijk en
kostenloos laden. Uiteraard kun je niet zo snel door jakkeren als met een ICE
maar je bent tenslotte op vakantie. Elke
dag heb ik zo’n 10 uur gereden, dat is inclusief laadstops die soms wat langer waren dan
het hoogst noodzakelijke voor eten of boodschappen doen.
Dus als je tijdens de reis
al wilt en kunt onthaasten, comfortabel en schoon wilt rijden dan kan het erg goed met
een EV.
Mooi gedaan. Zelf krijg ik mijn leaf volgende maand. Heb hem besteld omdat mijn vorige auto door een botsing iets eerder aan zijn einde kwam dan gepland. Anders had ik op de 60kwh uitvoering van de Kona gewacht of van de leaf zelf. Maar met die 40 kwh kun je dus toch meer dan je denkt.
BeantwoordenVerwijderenGaaf Remy, ik herken wat je schrijft, op onze fietsvakantie door Belgie zijn we ook meerdere laadpunten tegengekomen, groet
BeantwoordenVerwijderenIk kom echt niet onder de 15.5. En das met zeer zuinig rijgedrag altijd op epedal en niet alleen maar snelweg. Daarnaast vind ik de GoM zeer onbetrouwbaar ik kan voor een 60km stuk zomaar ket fatsoenlijke snelheden gewoon 100km opeten en de GoM geeft dat echt niet aan. Is de jouwe gepimpt, of de mijne stuk?
BeantwoordenVerwijderenMooi verhaal Remy! Het maakt mij extra enthousiast voor de EV.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen