dinsdag 31 juli 2018

Gastblog: De Uitdaging (Deel 1 van 2)


Vandaag wederom een nieuw gastblog welke ik mag publiceren. Dit keer van EV rijder Remy de Ruysscher. Remy heeft in ook de trip naar Italië volbracht met zijn nieuwe Nissan leaf, welke je hieronder kunt lezen. Bijzonder hieraan is dat hij de rit volledig heeft volbracht zonder laadkosten te maken

Je kunt Remy bereiken via e-mail of via Twitter; mocht je nog meer vragen of tips hebben. 
Veel leesplezier!

De uitdaging


Net als Maarten en Simon ben ik de uitdaging aangegaan om met een Nissan Leaf 2018 (40kWh) een lange reis te maken met het gezin van 4 personen. Dit jaar gaat de reis naar Noord-Italië (Gardameer) totaal iets meer dan 1200km totaal.


Voorbereiding


Omdat de reis door Duitsland, Oostenrijk en Italie gaat heb ik me georiënteerd op de laadmogelijkheden. De route is in 3 dagen opgedeeld. Dag 1 Zuid-Limburg, dag 2 Ulm en dag 3 Peschiera del Garda.  De route heb ik voor dag 2 en 3 gepland met de GoingElectric Routeplanner

Niederzissen
Hierbij de autoroute (beta) functie gebruikt om een idee te krijgen welke laadpunten het beste lang de route gebruikt kunnen worden. Het aantal laadpunten is enorm, keuze zat dus. De app chargemap heb ik gebruikt om laadpunten in de buurt te vinden. Voor de zekerheid nog geregistreerd op de D-mobility app, omdat internationale laadpassen veelal niet in Italie werken.

In Neu-Ulm waar het hotel zich bevindt is een milieu sticker verplicht. Dit om het aantal microgram fijnstof uitstoot aan te geven. Een volledig elektrische auto heeft natuurlijk geen directe fijnstof uitstoot dus een beetje onzin. Desondanks toch maar besteld en op de vooruit geplakt.

Rapidgate


Omdat de Leaf een actieradius heeft van zo'n 240km (met volle belading in bergachtig gebied) zijn een aantal laadstops noodzakelijk. Om het nog wat uitdagender te maken heeft de Leaf geen actieve koeling (TMS) van de batterij. Dit fenomeen is gedoopt tot Rapidgate,

Het gevolg van rapidgate is dus dat je heel zorgvuldig de temperatuur van de accu in de gaten moet houden. Want bij oververhitting wordt het vermogen beperkt zodat je langzaam kunt rijden en optrekken. Max. 80 km/h!

Het beste kan het uitlezen van de accu temperatuur met een Leafspy (OBD dongle met app), helaas heb ik deze niet en moet ik dus de analoge wijzers van het display gebruiken, welke overigens niet heel erg bruikbaar zijn. Met dat gegeven in het achterhoofd ben ik vertrokken.
Bad Camberg

Dag 1:  

Na een halve dag werk en inpakken van de auto rustig naar schoonouders in Simpelveld, gereden daar aan de granny charger gehangen. 14 uur later staat de accu weer op 100%. Na een goed ontbijt met koffie klaar voor dag 2.

Dag 2:

Op naar Ulm. Eerste laadstop bij 125km gemaakt bij Niederzissen, aan de Chademo snellader tot 85%. Hier konden we gratis laden. Hier was ook een mooi laadplein helemaal leeg met CCS laders, mede mogelijk gemaakt met subsidie van de EU.



Laadstop 2 is bij Bad Camberg, deze keer aan een EON snellader, ook weer gratis snelladen. Weer naar 80% geladen, het is wel erg warm buiten (38 graden) dus de accu temperatuur loopt snel op. So far, so good.  

Rapidgate in de praktijk
Omdat het zinloos is steeds een nieuwe laadpaal te plannen gaan we nu gewoon rijden en als de GoM 50km reikwijdte aangeeft (20%) ga ik op de going electric website op zoek naar een laadpunt binnen 30km. Er is toch zoveel aanbod!

Laatste laadstop is Ikea Sindelfingen, nog 120km te gaan tot Ulm. Hier weer een Chademo snellader en ook weer gratis laden. Ga hier rustig een rondje maken in de Ikea en dineren. 

Na 80km gereden te hebben opeens een melding in het scherm. EV systeem te heet, pas snelheid aan. Oeps, accutemperatuur is in het rode deel. Dus zal ongeveer 50+ graden zijn.  

Granny Charging
Ook de sigarettenaansteker aansluiting van de multiplexer (stekkerdoos) is inmiddels gesmolten. Bij elke snellading gaat de temperatuur tot 20 graden omhoog. Ik besloot om de laatste 40km binnendoor te rijden met 80km/uur. Airco en koelbox uitgezet, dat is wel afzien. Het beruchte schildpadje brandt ook in het scherm. Na 20km met 80km/uur rijden gaat het schildpadje uit. Yeah!



Bij aankomst in Ulm alleen een snellader van Stadswerke Ulm om de hoek. De eigenaar van het hotel wilde wel me uit de brand helpen door te mogen granny chargen. Eerst de batterij maar eens laten afkoelen. Na een nachtje laden kwam ik tot 88%.






Dag 3:

In de ochtend aan de snellader om de hoek geladen van 88% tot 100%. Tijdens het ontbijt. Met de laadpas van Stadwerke Konstanz, kon ik hier laden. De kosten (20 euro per maand) had ik deze maand al lang eruit dus feitelijk gratis geladen. 

Nu de alpen door. Het eerste stuk tot aan de Fernpas hakt er behoorlijk in. 20-40 kW/100km bergop. De eerste laadstop in Telfs, weer bij een supermarkt gratis snel geladen. Hier koffie gepakt en lunch gebruikt. 

Daarna doorgereden naar Autostrada del Brennero, en hier ook weer gratis kunnen snelladen. 

Nog maar 140km tot de eindbestemming, om niet weer tegen rapidgate aan de te lopen nu maar zelf met 80km/uur gereden. Over de autostrada is dat geen aanraden in het donker (het was al 20.30 geweest). Het waren best lange kilometers. Om 21.30 aangekomen.


Het verblijf:

Chargemap

Ook in Italie zijn voldoende gratis laders te vinden, in Verona Süd bij een supermarkt aan een snellader kunnen hangen. Hier stond ook een Zwitser met zijn Ampera E, die wat langer moest laden.



7kW AC laden @ Lidl
Bij de Lidl om de hoek ook gratis snelladen, maar met AC op 22kW. De Leaf laadt op 1-fase en dus maar 7kW. op dit laadpunt. Na 3 uur ging de lader vanzelf uit dus weer de auto opgehaald.




Op het resort de laatste dag vanuit het badkamer raampje met een 25m verlengkabel (2,5mm aders) heb ik kunnen granny chargen tot 100%.  




De terugreis volgt!



Conclusie

De GoM is bij de leaf erg betrouwbaar, het klopt vrij nauwkeurig met de echte reikwijdte. Gemiddeld heb ik 12.9kW/100 verbruikt over de gehele rit. Erg netjes al zeg ik het zelf 😉.

Met een EV en gezin op vakanie kan wel en zonder rapidgate ook erg eenvoudig, gemakkelijk en kostenloos laden. Uiteraard kun je niet zo snel door jakkeren als met een ICE maar je bent tenslotte op vakantie.  Elke dag heb ik zo’n 10 uur gereden, dat is inclusief laadstops die soms wat langer waren dan het hoogst noodzakelijke voor eten of boodschappen doen.

Dus als je tijdens de reis al wilt en kunt onthaasten, comfortabel en schoon wilt rijden dan kan het erg goed met een EV.

5 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan. Zelf krijg ik mijn leaf volgende maand. Heb hem besteld omdat mijn vorige auto door een botsing iets eerder aan zijn einde kwam dan gepland. Anders had ik op de 60kwh uitvoering van de Kona gewacht of van de leaf zelf. Maar met die 40 kwh kun je dus toch meer dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf Remy, ik herken wat je schrijft, op onze fietsvakantie door Belgie zijn we ook meerdere laadpunten tegengekomen, groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom echt niet onder de 15.5. En das met zeer zuinig rijgedrag altijd op epedal en niet alleen maar snelweg. Daarnaast vind ik de GoM zeer onbetrouwbaar ik kan voor een 60km stuk zomaar ket fatsoenlijke snelheden gewoon 100km opeten en de GoM geeft dat echt niet aan. Is de jouwe gepimpt, of de mijne stuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal Remy! Het maakt mij extra enthousiast voor de EV.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen