woensdag 10 juli 2024

Zomervakantie 2024 [Deel 1]

 

Sirolo (c) TurismoSirolo.it


Italië

Italië heeft de afgelopen jaren het hart van mij en mijn vrouw veroverd. We zijn zelfs op taalles gegaan en kunnen de Italianen al aardig verstaan. Spreken daarintegen blijft wel lastig als je in het dagelijks leven geen Italiaans spreekt. Maar anyway. 

Dit jaar hebben we iets geboekt in de Marken, een gebied wat we nog niet zo goed kennen. We reizen via een tussenstop van een weekje bij ons favoriete agriturismo in de buurt van Padua uiteindelijk naar het piepkleine dorpje Sirolo, wat direct aan zee ligt.


4 jaar vliegt voorbij

Ruim vier jaar geleden was ik begonnen met de planning voor een tolvrije rit met de Renault Zoe naar Napels. Over ongebruikte laadpassen en welke routes naar Zuid Italië het beste zijn. Ik hield me bezig met PCR tests, Passenger Locator Forms en vaccinatiebewijzen in apps. Je kunt de hele reis teruglezen via PolarSteps

Er is veel veranderd in 4 jaar. Corona lijkt al een eeuwigheid achter ons te liggen. De kinderen zitten niet meer op de basisschool maar zijn inmiddels 16 en 13 jaar en gaan naar de 5e en 3e klas van het voortgezet onderwijs. 


Plannen is overbodig geworden

Ionity Passport Power
Ook de auto is inmiddels vervangen en de Europese laadinfrastructuur is sterk gegroeid. Het is anno 2024 geen enkele uitdaging meer om via de snelladers een bestemming in Italië te bereiken, er staan er genoeg langs de route en met een willekeurig laadpas appje of je onboard navigatie heb je in een wip de dichtsbijzijnde lader gevonden en kan je er betalen.

Toegeven, dat is met een Ioniq5 makkelijk praten. Met de Zoe was het nog wel wat lastiger gegaan vanwege de kleinere actieradius en het ontbreken van de CCS snellaad aansluiting. Met een lage actieradius of een auto die niet kan snelladen is een gedetailleerdere planning misschien nog wel wenselijk. 

Met modernere auto's met snellaadoptie en een actieradius van 300km of meer is deze manier van voorbereiden inmiddels volstrekt overbodig. 


Keuzes

Natuurlijk blijven er altijd wel keuzes over die je moet maken, zoals de vraag of je via Zwitserland of via Oostenrijk naar Italië reist, bij welke snellaadboer je hoofdzakelijk langs zult gaan of dat je tolwegen wel of niet wilt vermijden. 

Normaalgesproken rijden wij over Zwitserland omdat we daar ivm de wintersport toch al een tolvignet voor hebben. Maar dit jaar kiezen we toch voor de Oostenrijk route omdat in Zwitserland veel files worden verwacht bij de St. Gotthard tunnel. Dat heeft dan weer te maken met het wegspoelen van de alternatieve route naar Italië, de A13, een paar weken geleden. 

Voor het snelladen heb ik een Ionity Passport Power abonnement afgesloten, waardoor laden tot de Italiaanse grens bij elk Ionity station voor 39 cent per kWh kan. 



Laden in Italië is dit jaar duur 

Grannycharge Agriturismo
In Italië is het Ionity tarief een whopping 47 cent, maar dit is nog altijd ongeveer de helft voordeliger dan de reguliere Italiaanse snellaad tarieven. Zels bij AC laadpalen is het tarief daar inmiddels zo rond de 65 tot 70 cent. 

Gelukkig mag ik bij het Agriturismo altijd voor een prikkie op hun stopcontactje volladen, dat duurt 60 uur ofzo maar het werkt. Voor ongeveer een tientje is de auto dan weer van leeg naar vol. 

Omdat we ruim twee dagen voor de reis uittrekken weten we nog niet of we zoveel tijd over hebben dit ook tolvrij te doen, daar kun je nog wat mee besparen maar je reistijd wordt er wel aanzienlijk langer van. In mijn eentje had ik dat wel gedaan denk ik, maar met het gezin lijken de ruime tolwegen me toch wat comfortabeler. 




Vanaf vrijdag kun je stap voor stap met ons meereizen via de nieuwe polarsteps trip die ik heb aangemaakt. (Zie onder) Ik zie je daar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten