vrijdag 26 juli 2024

Zomervakantie 2024 [Deel 2]

Vervolg van [Deel 1]

Op polarsteps kan je lezen hoe het zout het zeewater was of hoe het ijsje smaakt, maar bezoekers van dit blog komen natuurlijk om te kijken hoe we met zulke laag mogelijke kosten onze vakantie doorbrengen. 

Dus snel terug on-topic naar het onderwerp van dit blog, goedkoper laden. Na twee weken is het aardig moment om de balans van de laadkosten eens op te maken. 

DC: Ionity


In deel 1 had ik al verklapt dat ik voor deze vakantie heb gekozen voor Ionity Passport Power abonnement. Hoewel ik geen grote fan ben van laden met een smartphone app was het prijsverschil simpelweg te groot. In zowel Duitsland als Oostenrijk is het reguliere snellaadtarief voor Ionity 69 cent per kWh. Er zijn goedkopere alternatieven zoals laden bij Lidl voor 39 cent of voor 59 cent bij EnBW, echter voor die €10,- heb je dezelfde tarieven langs alle snelwegen en dus bespaart dit tientje je potentieel veel tijd. Ook in Italië is hun deal niet slecht, alle andere snelladers kosten hier ongeveer €0,95 / kWh en met Ionity passport betaal je bij de Ionity stations €0,47/kWh. Het is denk ik om die reden ook zeer druk bij Ionity, de helft ongeveer Italianen, de rest bestaat uit Nederlanders, Belgen, Duitsers, Zweden, Noren en Denen.

In de tijd van de Zoë moest er altijd een uur gewacht worden, dan maakt dat niet veel uit. Maar als je laadduur nog maar een kwartiertje is dan voelt dat toch een beetje zonde om nog een kwartier te besteden om de juiste Lidl of Kaufland lader te vinden. 

Het laden met de Ionity app is overigens ook niet alles. Soms kwam er een lader vrij en duurde het nog 5 minuten voordat in de app deze lader ook vrij kwam (sta je een beetje nutteloos naast een lader te wachten tot de app is bijgewerkt). Soms denkt de app dat je bij het Ionity station aan de andere kant van de snelweg bent en probeer je hopeloos paal #3 te starten terwijl dit dus paal 3 aan de andere kant van de snelweg blijkt te zijn.


Het voordeel van alles via dezelfde app en dezelfde CPO laden is dat je direct een duidelijk en helder overzicht hebt van je laadsessies en de kosten.  En zo laat de Ionity app mij nu zien dat ik tot midden Italië 7 ladingen heb afgenomen voor in totaal 355 kWh wat €151,81 heeft gekost. Tot nu toe gemiddeld dus 42,7 cent per kWh. 

AC Laden in Italië is erg duur


In Italië is het andere koek. AC laden op bestemming kost minimaal 65 cent per kWh en dan heb je een voordelige laadpas bij een Enel-X laadpaal. (Marktleider) 

Bovendien rekenen werkelijk alle providers ook tijdstarieven. Sommigen pas na 12 uur zoals Shell, anderen direct 10 cent per minuut zoals de laadpassen via Last Mile Solutions zoals Engie, Greenchoice, Elbizz etcetera. De meeste laadpassen na een uur of vier. Hierdoor kom je soms gemiddeld ver boven de euro per kWh uit, vergelijkbaar met €3,- per liter brandstof. 

Bij het agriturismo in de regio Venetië in Noord Italië rekenden ze 90 cent per kWh in de nacht en 60 cent per kWh overdag. Dit was voor hun één van de goedkoopste stroom aanbieders (!). Omdat ik de eigenaar geïnspireerd had te investeren in laadpalen en solar kreeg ik de laadsessie daar van 40 kWh gelukkig cadeau :-) 

Eenmaal aangekomen in de kustplaats Sirolo was ik aangewezen op AC laden aan de straat. Er is een Ionity station zo’n 30km ten zuiden van hier maar dat leek me toch ook niet erg praktisch. Inmiddels had ik uitgevogeld dat ik voor 59 cent kon laden met de app van Northe maar ik vond het nog steeds aan de dure kant. Ik kreeg een tip van iemand om eens te kijken naar de Italiaanse app “Wroom” want die zou aanzienlijk voordeliger zijn. En het klopte. Wroom laadt je laden bij Enel-X AC Laadpalen voor €0,44/kWh. Nog voordeliger dan de €0,47 bij Ionity dus.


Na het downloaden en instellen van de app met een betaalmiddel heb ik het gelijk getest. Mijn eerste Ricarica met Wroom bij Enel-X hier in Sirolo was 50.73 kWh voor €22.32. Aardig detail is dat Wroom ook geen tijdstarieven hanteert dus ik kon de auto prima opladen tijdens een strandbezoek zonder op de klok te zitten. 

Alles op een hoop gegooid tot nu toe gemiddeld nog 42,9 cent per kWh dus over de laadkosten niets te klagen. De gratis laadsessie heb ik uiteraard niet meegenomen omdat dit niet representatief is. 

Zo, genoeg over laadkosten geluld, vandaag gaan we met een bootje de Due Sorelle van dichtbij bekijken en dan vooral het strand natuurlijk. Ciao!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten