Vrijdagmorgen vertrek ik weer naar de sneeuw om daar met het gezin en vrienden een week te skieën / snowboarden. In deze blog deel ik mijn overwegingen en ervaringen over de heen- en terugreis met je. Hoe ontkom je de drukte op het moment dat iedereen richting de bergen vertrekt?
Eerdere edities:
2019: Gitschberg - Jochtal, Italië
2020: Les Menuires, 3 Valléés, Frankrijk
Aan de infrastructuur ligt het anno 2024 niet meer; er staan meer dan 1000 snellaadstations langs de populaire routes richting de wintersportgebieden. Het aanbod van snelladers is daarmee ruim voldoende. Nu er veel EV rijders bij zijn gekomen zie je wel wat andere probleempjes ontstaan, die zich ook in het normale verkeer en bij de restaurants voordoen. Ik heb het natuurlijk over drukte.
Het gaat niet meer om het aanbod snelladers, het gaat over het vermijden van de (laad)spits
We willen kennelijk allemaal op vrijdagavond 19:00 laden bij dat ene snellaadstation naast McDonalds op de een paar honderd kilometer landinwaarts in Duitsland. Niet alleen sta je dan lang op je eten te wachten maar qua laadpalen is het dan ook geen pretje. Kortom het is niet meer de vraag óf we voldoende laadpunten hebben maar de discussie wordt er meer eentje van verwachtingsmanagement qua spits op de populaire laadstations. Dat vergt een andere aanpak dan voorgaande jaren.
Omdat laadfiles mij ook wel eens is overkomen ga ik dit jaar mijn route daarop aanpassen en ik zal je uitgebreid vertellen hoe en waarom, zodat jij daar ook iets aan hebt.
Net zoals in 2022 reis ik op de vrijdag weer naar Weil Am Rhein waar ik in de avond mijn gezin van de luchthaven ophaal omdat die overdag nu eenmaal nog andere verplichtingen hebben. Na een overnachting rijden we zaterdag via Zwitserland verder richting Les Menuires, in de Franse Alpen.
Stap 1: Het regelen van een digitaal (eindelijk!) vignet voor Zwitserland. Toen ik dat geregeld had ging ik op zoek naar welk snellaad-abonnementje voor mij het handigst zou zijn.
Waar ik eerst nogal gecharmeerd was van de tarieven en het grote aanbod van EnBW is me dat buiten Duitsland nogal tegen gevallen.
Helaas voor Fastned zit er vanaf Basel tot Les Menuires niet één Fastned station langs de route, en hoewel ik het lieve jongens en meisjes vind lijkt 40km omrijden me ook niet echt aantrekkelijk.
Om toch de kosten over de hele reis dus te kunnen beperken heb ik via een oude BMW laadpas een Ionity abonnementje afgesloten waarmee ik voor een gunstig tarief bij Ionity terecht kan. In Duitsland betaal je daardoor geen €0,79 maar €0,45 en in Frankrijk geen €0,59 maar €0,30 per kWh. Klein nadeel is wel dat ik daarmee zelf ook bijdraag aan de drukte op de populairdere stations.
Natuurlijk zijn er langs het hele traject diverse andere opties, zoals met Bump laden bij o.a. Aral Pulse voor €0,56/kWh, of 'gewoon' bij Fastned, maar aangezien ik het abonnementje nu toch al heb afgesloten wil ik het dus toch via Ionity stations proberen. De andere opties hou ik als "plan B" achter de hand.
De route plannen
Goed,
Chargefinder, A3 + Ionity |
Ik heb de kaart van Chargefinder erbij gepakt en gefilterd op Ionity stations. Er staan er vijf op dit traject, waarvan ik de eerste drie zo voorbij zal rijden omdat bij nummer drie pas 200 van de ~300km winter actieradius is gebruikt.
Dat betekent dat bij nummer vier (Bad Camberg West) de batterij echt leeg is. Met slechts 4x CCS kabels is het hier rond de voorjaarsvakanties elk weekend (d)ruk, niet zelfden continu bezet met een wachtrij. Vooral tussen 11:00 en 19:00.
Misschien was dit toch niet de slimste strategie. Gelukkig voor mij kan je vanaf Apeldoorn ook de zogenaamde linksrheinische versie van de weg naar Karlsruhe nemen. Dat zou al kunnen bij Arnhem door daar via Nijmegen / Venlo naar de Duitse A61 te rijden maar ook gaandeweg snelweg <3> kan je bijvoorbeeld in de buurt van Keulen of Bonn gemakkelijke switchen naar Linksrheinisch om daar te komen, en dat is precies wat ik van plan ben.
Chargefinder, A61 + Ionity |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten