maandag 23 juli 2018

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 5]

Dit is het vervolg van de voorgaande delen:

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 4]

Inmiddels alweer honderden kilometers door Toscane gereden. Heerlijk zo in die heuvels hier in de regio, superzuinig door het steeds weer terugwinnen van kilometers, en ook het schakelen mis ik helemaal niet.

Lucca


Resterende tijd 22:40
In de buurt van Lucca zit familie van mij op een camping dus daar even op bezoek geweest. Dat is 110 km hier vandaan dus we kunnen dat héén en terug op 1 batterij lading redden. Rond 14:00 aangekomen, alleen maar snelweg en ook nog eens stevig doorgereden dus met slechts 54% batterij capaciteit over aangekomen. Op die camping toch maar even aan de Granny Charger gehangen en rond 20:00 met 70% lading 's avonds met 130 km/h hoppakee over de Autostrada terug gescheurd richting Bucine.

Blauwe Eurostekker


Hier weer aangekomen met nog 21% lading, en weer aan de 230V aangesloten. Dit doe ik trouwens met een goedkoop blauw eurostekker verloopje hier uit de campingwinkel. Ik heb een hele goeie met 2,5mm aders thuis liggen, helaas vergeten mee te nemen (....) Ik heb noodgedwongen hier maar een simpel plastic verloopje aangeschaft. Hij werkt gelukkig prima, dus de volgende dag was de batterij weer vol. Langzaam maar zeker, zo lang je er maar niet op hoeft te wachten boeit het eigenlijk nauwelijks hoe lang het duurt. Als je plots even een boodschap wilt doen en hij zit nog maar halfvol, dan kan je nog steeds 140-150km rijden, ruim voldoende voor dat doel. Dus ja, voor camping gebruik is een granny charger prima geschikt, kan ik nu wel vaststellen.

Snellader Valdarno


De snelladers hier in de buurt bij Valdarno blijken overigens allebei niet bruikbaar. Eentje staat in storing en eentje die nog geplaatst wordt, of in elk geval niet bekend is in de Enel-X en de D-Mobility App en ook geen stroom lijkt te hebben want het display blijft zwart. Even telefonisch gemeld bij ENEL en daar zou vandaag of morgen een monteur heengestuurd worden. Niet dat ik ze echt nodig heb, maar het is de enige snellader in de regio en die hoort het natuurlijk gewoon te doen.
ENEL EVA+ Snellader nabij afrit Valdarno

De error die op het display stond was volgens de telefoniste een communication error. Dat was dan ook de reden dat ze hem vanaf afstand niet konden resetten. Overigens, mocht je denken dat ik uren bij die laadpalen blijf hangen, dan heb je het mis, ik maak een foto' tje en bel uitgebreid met ENEL maar wel vanaf het ligbedje bij het zwembad natuurlijk. Hey, 't blijft wel vakantie hè.

Granny Chargen


Maargoed. zonder granny charger op vakantie is dus iets wat je eigenlijk niet zou moeten willen.  Mocht je om wat voor reden dan ook niet kunnen laden ergens, dan is het een fijn idee dat in principe elk stopcontact een potentieel laadpunt voor je is. Ook al duurt het tot 28 uur tot de batterij van leeg weer helemaal is volgeladen.

Bij lang niet alle EV's krijg je standaard zo'n 230V lader erbij. Moet je er dus eentje aanschaffen kijk dan eens naar die van Ray van Charge Amp. Als ik achteraf van het bestaan van deze lader had geweten, had ik nooit die van Renault aangeschaft. Die van Renault staat namelijk vast op 10A ingesteld en dat wil er nog wel eens voor zorgen dat de zekering eruit klapt of dat het laden überhaupt niet begint. De Ray lader van Charge amp kan je met stapjes instellen van 8A tot 16A, de granny charger van Volvo schijnt dit ook te kunnen. 8A is natuurlijk erg weinig (1840 Watt) maar kan in sommige gevallen uitkomst bieden zoals nu, dat je gewoon bij je eigen huisje kan laden in plaats van bij de wasmachines op zoek te moeten naar een socket waar meer dan 10A uit komt. En heb je dan tóch zo'n wasmachine socket dan is 14 of 16A ook geen probleem en kan je dus met 3,7 kW laden in plaats van 2,3. En dat is toch zo' n 50% sneller dan laden op 10A.

De meeste sockets op campings leveren exact 10 Ampère en dat is nét iets te weinig voor deze granny charger om het laden mee te beginnen. De auto geeft dan na enkele seconden een foutmelding 'laden niet mogelijk' en in plaats van blauw knippert de neus dan met een rood lampje. Op RenaulForum wordt dit dan een 'rode neus' genoemd.   

Arezzo


Piazza Grande in Arezzo
Vandaag besloten we de provincie hoofdstad Arezzo te bezoeken. In Arezzo zijn twee publieke laadpalen waarvan er eentje staat vermeld in de App van Duferco Energia (D-Mobility) midden in het oude centrum aan de Via Guido Monaco 28.

Hoewel we niet echt hoefden te laden besloten we toch de laadpaal een uurtje te bezoeken om te proberen of de ENEL-X app goed zou werken op dit Enel laadpuntje en om te kijken of de DUE laadpas hier ook werkte. Als een soort use case voor andere ENEL stads-laadpalen voor als je écht omhoog zit. Daarnaast was het uiteraard wel een mooie uitvalsbasis om het centrum van de stad te wat verkennen en zouden we de auto uiteraard weer weghalen indien volledig opgeladen.

Soms is het best jammer dat die laadpalen op de mooiste plekjes in de stad staan want daar is dan direct de hoogste parkeerdruk van de hele stad, kortom de kans dat je daar ge-ice'd wordt is groter dan op een groot parkeerterrein of in een parkeergarage.

Ge-ICE'd


Auto met verbrandingsmotor (ICE) die de laadpaal bezet houdt.
Uiteraard was dit nu ook het geval. Er stond een ICE geparkeerd en wij konden er niet bijkomen. Wat nu? Op de stoep parkeren? Nah... Er stond een wegsleep regeling bord bij, dus wegslepen die ICE!

Maarja, wie ga je daarvoor bellen? 112? Niet  levensbedreigend, dus nee. Parkeerbeheer? De eigenaresse van een naastgelegen juwelier wist raad, bel de Carabinieri Urbanio oftewel stadspolitie.

Gebeld, door een Italiaans keuzemenu heen geworsteld, iemand gevonden die Engels sprak, en situatie uitgelegd. Binnen 15 minuten zou er iemand langskomen om het probleem met deze foutparkeerder op te lossen. Yay!

Hoewel je geneigd bent het andere laadpunt in de stad te gaan zoeken, is dat natuurlijk niet het issue. Die aso-Mercedes moet gewoon die plek vrij houden en zonder pardon worden weggesleept. Het staat er overduidelijk bij. Daar komt nog bij dat dit het enige laadpunt in het centrum van Arrezo is.

Vanaf een terrasje tegenover de laadpaal besloten we de situatie eens te aanschouwen. De kinderen een ice tea en wij een koffie. En waarachtig, na 10 minuten kwamen er 2 geuniformde en goed bewapende stadswacht/politie achtige ambtenaren even kijken wat er loos was. Ik liep naar ze toe en legde de situatie uit. Ze vertelden dat Arezzo één gemeente-sleepwagen heeft en die had toevallig autopech. Geen elektrische zeker ;-) Ze hebben dus een bon op de ruit van de bestuurder van de ICE geplakt en vertrokken weer. Ik mocht ze helaas niet fotograferen voor deze blog dus jullie zullen het even met de foto van de bon moeten doen.

Parkeerbon

Een parkeerbon voor de ICE-hole

Kennelijk was dit het hoogst haalbare voor nu, want verder gebeurde er niets. We besloten elders te parkeren en Arezzo te gaan verkennen. 

Na het derde straatje liepen we stomtoevallig langs een winkel van Enel Energia, de zogenaamde Punto Enel. Dit was voor langere tijd de enige plek waar je als toerist de ENEL laadpas kon bemachtigen, en ik als laadpas verzamelaar besloot er dus even een bezoekje aan te wagen. Na een paar google-translate sessies met een medewerkster werd duidelijk dat sinds het ENEL-X is geworden (Aparte club van Enel in Rome) alle processen zijn omgegooid en dat ze daar geen laadpassen ter plaatse hebben. Ik zou mobiel worden teruggebeld. Je raadt het al, dat telefoontje moet nog steeds komen.

Na een wandeling door de -overigens prachtige- stad besloten we nog even langs het laadpuntje te rijden om te kijken of de dino-auto nu vertrokken was. Wat schetste onze verbazing, stond er een Nederlandse BMW i3 te laden. Keurig netjes aangesloten. Kortom, onze burgerplicht heeft tóch nog een beetje zin gehad :)

Hey, een Nederlandse EV en nu eens géén Tesla :) 
Wat me trouwens opviel toen we Arezzo uit reden langs allerlei auto industrie, nergens staan laadpalen. Nérgens! Terwijl je op een willekeurig NL industrieterrein echt struikelt over die dingen. Ik heb het gevoel dat Italië wat dat betreft nog wel een jaartje of 5 achter loopt op Noord Europa.

Gelukkig met hulp van de EU hebben ze nu een redelijk goed landelijk dekkend netwerk van snelladers, dus je kunt in elk geval overal wel komen. Vorig jaar kon je met een beetje mazzel nét Rome bereiken.

De el-cheapo euro-schuko verloopstekker


Enfin, ik dwaal weer eens af. Terug op de camping kreeg ik vanavond de granny charger niet goed gestart. Misschien dat m'n el cheapo eurostekker-verloopje dan toch de geest heeft gegeven want zonder dit verloopje op een normaal 230V schuko stopcontact (van een hand-droger, lol) werkte hij prima. Vannacht om 04:00 ofzo is de batterij weer helemaal volgeladen met de eerste kWh's voor de terugreis, waar ik eind van de week over ga bloggen in deel 6 van deze serie.

In dat deel ga ik -net als in de vorige blogs- ook alle cijfers en statistieken, laadsessies, kosten, etc  uitgebreid posten. Leuk voor de cijfer-fetisjisten onder ons.

En weer verder in [Deel 6]









4 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd waar je de 2,5mm aderige verloopstekker hebt gevonden. Ik heb nu een goedkope die aangeeft max 8A voor 6 uur aan te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://www.hecke.com/folder/1249-verloopkabel-schuko-contra-cee-male-5410329429614.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk blog, ik heb dit jaar nog een ICE geleend voor de vakantie in Oostenrijk. Toen ik afgelopen winter in Flachau was waren er nog nauwelijks laadpalen in de omgeving en had ik flink moeten rijden om tijdens de vakantie te laden.

    Deze vakantie even met lokale vrienden gesproken en inmiddels zijn er een paar snelladers en flink wat 11kW laders bijgekomen. Volgend jaar op avontuur met de BMW dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je! Heb je geen granny charger bij die BMW dan? Ben benieuwd naar je avontuur, je kan me altijd mailen voor een gastblog bijdrage!

    BeantwoordenVerwijderen