maandag 16 juli 2018

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 4]


Dit is het vervolg van deze serie:

14 juli 19.30



Bij de afrit naar de camping toe bleek nog een EVA+ snellader te staan. Mijn vrouw spotte hem zo vanuit de auto, die krijgt al een zintuig voor dat soort dingen :-)

Goed om te weten dat er op 15km van de camping nog een snellader staat. 
Toen we 20.00 op de camping kwamen was ik toch wel blij dat het gelukt was. Hoewel ik er vertrouwen in had dat de reis goed zou verlopen, is 1400km toch een behoorlijk eind en twee dagen reizen met 2 kinderen is best wel lang.

Ik rij nu 2 jaar elektrisch en lange ritten zijn toch altijd weer een beetje een extra uitdaging ten opzichte van huis-tuin-keuken gebruik.
Met nog 27% (70km) op de teller parkeerde ik de auto bij het huisje en nadat de bagage een beetje was opgeruimd en de bedden waren opgemaakt, opende ik Twitter. Op mijn beeldscherm stond de vraag 'Wat houdt je bezig?' 

Ik postte deze tweet: 
En waar ik normaalgesproken een keer 20 likes en 2 retweets krijg, gebeurde er nu iets bijzonders. Ineens ontplofte de afgelopen twee dagen m'n telefoon van de berichtjes. Bleek dat een paar bekende Nederlanders met veel volgers mijn tweet geretweet en/of gequote hadden.

Laden op de camping
In het begin waren het nog voornamelijk complimenten (dank!!) maar op een gegeven moment werd het veel cynischer en donkerder.

Of ik wel rekening had gehouden met de CO2 uitstoot, hoe groen de elektriciteit is, dat ik 'anderen'  voor mijn elektriciteit liet betalen (😂) , wat het allemaal betekende die batterij auto van mij voor de zielige kinderen in Congo die kobalt uit de mijnen moesten halen en weet ik veel wat niet meer van dergelijke kritiek.

Op de een of andere manier riep mijn tweet kennelijk bij veel mensen weerstand op. Of dat nou is omdat ze zelf zo gehecht zijn aan hun diesel, het hypocriet vinden dat mensen die elektrisch rijden nog steeds niet 100% ' groen' doen of dat ze er niet tegen kunnen dat anderen groener of goedkoper rijden dan zij, dat weet ik nog steeds niet. Van bepaalde mensen mag je ook ineens niet meer vliegen of een stukje vlees eten als je besluit elektrisch te gaan rijden. Dat verband heb ik ook nog nooit begrepen.

Ik ben nu 2 dagen bezig met alle reacties van passend commentaar te voorzien en moet me af en toe inhouden om de positieve noot niet te verliezen. (Ik heb mijn telefoon al 3x moeten opladen hiervoor, jongens weten jullie wél hoeveel stroom die hele discussie kost ;-) )

De meeste mensen geloven het in eerste instantie gewoon niet als je €6,55 roept aan stroom kosten. Terwijl het zelfs gratis had gekund als ik alleen de gratis laders had bezocht.  Ze gaan plots de hotel overnachting als kosten meenemen, terwijl je die kosten ook hebt als je met een brandstofauto bij een hotel overnacht, en ook berichten  als 'In 10 uur knal ik naar het Gardameer met m' n M5' . Ofzoiets.

Ik begrijp de relevantie echt totaal niet. Jij rijdt op brandstof, ik op elektriciteit. That's it. Deal with it. Het is geen waarde oordeel, geen dwingend advies, geen moreel oordeel over mensen die andere keuzes maken. Ik deel slechts mijn ervaring met mijn followers. Vind je het niet interessant, lees het dan niet, en druk vooral NIET op reply. Dank je!

Het is vanuit sociaal aspect trouwens best interessant om te zien hoe erg mensen hun best doen om vooral de negatieve kanten te benadrukken, waarom het allemaal NIET kan. Terwijl ik meer van de positieve aanpak hou. Met een goede voorbereiding kun je dus best naar Italie.

Ik deel mijn ervaringen graag natuurlijk, maar dan liever wel voor mensen die het 'écht'  interessant vinden. Gelukkig kreeg ik ook een heleboel positieve reacties en complimenten over hoe ik met al dat gezeik om ga. Waarvoor mijn hartelijke dank nogmaals. Voor jullie doe ik het!!

16 Juli 18:00

Je moet wel geduld hebben
Inmiddels heb ik de auto op de camping kunnen opladen op een gewoon 230V stopcontact  en deze is alweer vol.

Op een normaal stopcontact duurt het wel erg lang, maar op zo' n camping heb je toch tijd genoeg dus dan boeit dat ook niet.

Hierbij nog een paar plaatjes.

Dan is het nu tijd voor een koud pilsje en een potje kolonisten.

Cheers!


We gaan weer verder in deel 5.... hier






zaterdag 14 juli 2018

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 3]

 08:51

Onder de A2 door
Bij het ontbijt vroeg ik de serveerster hoe lang de file voor de Gotthard tunnel zou zijn zo op een random zaterdagmorgen. 2 uur wachten, zei ze. Dat resulteerde in een paar hele goeie tips over hoe je binnendoor de files het best kunt ontwijken. En ze adviseeerde -net als enkele lezers al hadden gedaan- om tóch de Gotthard pas te nemen.

Aangezien locals het vaak beter weten hebben we dit advies maar opgevolgd en we zijn er tot nu toe erg blij mee. De Zoe rijdt heerlijk in de bergen met al die slingerweggetjes en zonder het schakelwerk is het heel plezierig rijden.
Dat scheelt

Af en toe vangen we een blik op van de A2 die inderdaad kilometers lang muurvast staat. Zo'n meevallertje konden we na gisteren ook wel goed gebruiken. En de binnendoor routes zien er dan ook nog eens prachtig uit.

De slingerweg bij Andermatt is ook nog eens nét geasfalteerd.

Straks meer updates!




09:41

Bovenop de berg gaf de actieradius meter (GoM) nog 110 km bereik aan. We zijn 
nu een tijdje naar beneden aan het rijden en draaien de A2 weer op. De auto is alweer bijgeladen naar 170km! Echt zo tof dat bijladen tijdens het dalen.

Je legt dus 30km af en al rijdend  'tank'  je er nog even 70km bij! Een netto winst van +100km! Probeer dat maar eens met een benzine auto.

Met 91 km/h rijden en ondertussen bijladen met 19kW..

10:00

We blijven dalen dus de actieradius stijgt nog steeds. Toen we wegreden uit Stans was het bereik 268km. We hebben nu ongeveer 100km afgelegd, dus je zou verwachten dat het bereik nu rond de 168km zou zitten.

Echter de meter geeft nu 233km bereik aan. Waarschijnlijk omdat Stans ook al wat hoger in de bergen ligt en we dus relatief meer gedaald zijn dan gestegen. Ineens wordt het bereik van de Zoë 350km. Mooi hoor!


15:00

Rond 10:15 kwamen we erachter dat het erg druk was bij de grensovergang Zwitserland-Italië in de buurt van Como. De Google maps kaart kleurde donkerrood dus het was zoeken naar een omweg. Gelukkig bood Tomtom uitkomst, die een route voorstelde die 55 minuten sneller was dan de A9 te blijven volgen, met slechts 1 minuutje file.

Het is best interessant om te zien hoe Tomtom Live je ' om de files'  heen leidt en dan op Google maps met live verkeersinformatie te controleren of Tomtom het hetzelfde doet als jij zou doen. (En inderdaad Tomtom stuurt je vaak exact zoals je zelf ook kleine stukjes om zou rijden om files te ontwijken). 

Maargoed, volledig binnendoor over allerlei kleine weggetjes passeerden we een piepklein grenskantoortje en zo piepten we Italië binnen. Na een oerwoud van rotondes konden we daarna weer het filevrije deel van de A9 opdraaien , zo vlak voor Milaan. Rondom Milaan was het nog wel vrij druk maar we stonden gelukkig niet stil. 


Snellader Lodi
Ik had een snellader bij Fidenza op het oog om daar even te lunchen, maar qua actieradius zou het krap worden, dus we stopten na 297km gereden te hebben met nog 9% lading over bij de EVA snellader in de buurt van Lodi. Er kon daar gewoon met de DUE kaart betaald worden, en op die pas staat nog 200kWh tegoed, wat ik had gekregen van Duferco Energia. Nog 5x snelladen dus. Dat komt nu goed van pas. We hadden vrij snel uitgevogeld hoe de lader werkte, gelukkig kon je hem op de Engelse taal instellen want veel verder dan dat "Tessera"  pasje betekent komt mijn Italiaans ook niet ;-). Dus om 13:00 aangesloten en we wisten dat het zeker een uur zou duren. Te voet maar even de omgeving verkennen dan maar. 

De lader stond bij een onbemande benzinepomp en in de buurt leek aanvankelijk alles gesloten te zijn. Maar tot onze verbazing zat er een Grill restaurant een beetje tussen de outlet stores weggestopt, compleet met een barbeque grill, pizza oven, alles erop en eraan. Een heerlijk geaircondiond restaurant om even te lunchen. Soms moet je ook gewoon wat geluk hebben. Ik heb bij Chargemap in de omschrijving maar even toegevoegd dat er een prima restaurantje aan de overkant zit.

Die comments vind ik zelf ook altijd erg fijn, je weet meteen waar je aan toe bent en ze zijn vaak betrouwbaarder dan informatie uit databases. Vooral omdat ze vaak recenter zijn.

Het eten was zó lekker dat we nog wat langer zijn gebleven en pas 14:30 bij de auto aankwamen. Van tevoren in de Renault ZE app even de airco ingesteld op laadpaal-stroom. Hierdoor werden we getrakteerd op een 100% volgeladen heerlijk koele wagen met een actieradius van 309km. 


De laadpaal had 41.3 kWh geleverd las ik op het display. De auto was dus wel echt lekker leeg als je nagaat dat er een 41kWh batterij in zit.

Inmiddels cruisen we ergens in de buurt van Parma op de A1/E35 richting Bologna. Daar verder naar beneden via Florence.


18:40


Ik had het volgende laadpuntje ingepland bij Barberino di Mugello op 248km afstand van Lodi. 

Helaas toch nog weer een half uurtje file meegepakt tussen Bologna en Florence. En hoewel we de hele weg zo'n 23km over hadden op de meter, werd het daar plots vrij bergachtig waardoor we er ineens 5 tekort kwamen. Even billenknijpen dus wel, vooral toen we nog 17km moesten en we nog maar 10 konden volgens de GoM. Maar gelukkig zette de daling precies op tijd in en arriveerden we met maar liefst 6% lading over. Deze snellader is een dubbele, wat meer vertrouwen geeft. En die vorige EVA+ lader deed het ook perfect dus gewoon aansluiten en gaan.

Bij een barretje wat om de hoek zit even wat gedronken en na een half uurtje zaten we op de 59%, (168km) genoeg om de laatste sprint van 93km te overbruggen. Nog 68 km en dan zijn we op onze bestemming. Prima.

Het klimaat begint nu echt te veranderen. Je ruikt de naaldbomen en hoort de krekels, echt thuiskomen weer een beetje. 




En weer verder in DEEL 4 


























vrijdag 13 juli 2018

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 2]


6:43


Èn we zijn gestart met livebloggen!

Bij het gratis 😁 laadpunt in de buurt heb ik de Zoë gisterenmiddag helemaal volgeladen.
Alle spullen zijn ingepakt, daar gaan we dan.

Lekkker laden
Het is vrijdag 13 juli, veel te vroeg in de morgen. En we gaan zo rijden richting Zwitserland. Het doel voor vandaag is 780km verderop in het plaatsje Stans terecht zien te komen. Zo goedkoop mogelijk uiteraard.

De route is simpel, plus er zijn gratis snelladers in overvloed.

Om daar enkele snelladers uit kiezen, dat zal wel lukken. De planning en voorbereiding valt erg mee deze zomer. Eigenlijk wel prettig ook, want die laatste werkweekjes ben je altijd als een malle van alles nog aan het regelen.

Maargoed. Dat is nu lekker achter de rug, tijd voor wat ontspanning; te beginnen met deze reis.

Goed aangegeven snelladers
Tegen de tijd dat we de eerste snellader bereiken wordt het tijd voor een ontbijtje en een tweede bak koffie. En daar zien we wel weer verder. Om 07.20 zijn we weggereden.

9:55


Wat een heerlijke reis, nu al. Alles loopt soepel. We zijn inmiddels 233km verderop aangekomen bij Neuwied. Met nog 12% batterijniveau en 31km resterend op de GoM (Guess-

Gratis Triplecharger Langs A3 thv Neustadt/Wied/Fernthal


o-Meter) hadden we nog voldoende over om ook de alternatieve laadpunten te bereiken maar dit was gelukig niet nodig.

De (gratis) snellaadpaal van Tank & Rast bij Neuwied / Fernthal staat heel goed aangegeven en alle EV parkeerplaatsen waren netjes vrij.  Leest u even mee, staatssecratis van Veldhoven? Het staat hier heel goed aangegeven. Daar kunnen ze in NL nog wat van leren.

We hebben ook nauwelijks file gehad. Het contrast met de wintersportreis kon bijna niet groter. Waar we nu ruim 2,5 uur onderweg zijn hadden we er toen meer dan 5 uur voor nodig. Kortom een prima ettape zo! Ik hoop dat de hele reis zo gemakkelijk gaat.
Bakkie koffie

Bij het parkeren hadden we al meteen wat aanspraak van een paar Nederlanders die onderweg waren naar een groot Salsa concert alwaar ze op moesten treden. Na een paar minuten kletsen besloten we binnen even een broodje en een bakje koffie te halen.  Nou ja, zeg maar gerust 'Soepkom' .  Ook hier nog steeds heerlijk weer. Over een minuut of 10 is de batterij weer vol gaan we door naar de volgende bestemming, ergens in de buurt van Baden-Baden.

12:45



EnBW triplecharger bij Fungstadt.
Rond 11:05 zijn we weer vertrokken en inmiddels zijn we weer 135km verder richting het laadpunt bij Baden-baden (288km) . De tomtom waarschuwde ons zojuist dat er een half uur file op de A5 van Darmstadt naar Basel staat en stuurde ons dus over de snelweg ernaast (A67) naar het zuiden.  Aangezien daar ook een kwartier file is ontstaan zijn we vlak voor deze file maar even gestopt bij de snellader hier, Pfungstadt West A67. Beter ladend stilstaan, dan wachtend in een file, toch?

De lader was gemakkelijk met de Maingau laadpas te activeren, dus voor ongeveer 2 euro gaan we zo weer verder.

Speeltuintje nabij Raststatte Pfungstadt
Er zit toevallig een speeltuintje bij dus de kinderen kunnen hier ook even lekker ontspannen.




Al met al dus nog geen tegenslagen. Als we zo een beetje uitgewaaid zijn gaan we door naar ons laatste laadpunt van vandaag voor de bestemming, ergens tussen hier en Basel, in de buurt van Freiburg.








17:32

Zunne dikke file jonguh!
Zo, dat liep even anders dan verwacht. We hadden gepland nu al in Zwitserland te zijn maar we zijn nog in Duitsland.

Om half twee zijn we weggereden van de Raststatte bij Pfungstadt. De route was ingesteld naar een snellader bij Freiburg, waar we ongeveer 17:00 een laatste eet- en laadstop hadden ingepland.



Enkele ICE's geparkeerd
Bij de wegwerkzaamheden op de A5 rondom Karlsruhe ontstond er echter een fors ongeluk waarbij een rijstrook afgesloten moest worden. Hierdoor kwamen we na een uurtje cruisen in ruim 2 uur file terecht. 2 uur stilstaan bij 37 graden dat gaat prima, maar de airco lust natuurlijk ook een slokje stroom (1-2 kW) waardoor onze actieradius van 140 naar 115 was geslonken. Toen we eindelijk de file uit reden rond 16:30 waren we er wel een beetje klaar mee en besloten we een laadpunt wat eerder op de route te selecteren met een McDonalds bij Europark Achern. Dit laadplein had in elk geval laders genoeg.

Het zijn 3x een 22kW duo lader met CCS en 1x een 43kW triplecharger met ook CCS en ChaDeMo.  Op Goingelectric las ik dat de 43kW de meest rechtste was. En die was gelukkig vrij.

Om 17:35 de auto aangesloten en na 2x proberen werkte hij gelukkig goed. Het tarief van deze paal met Intercharge direct of met TNM is €8,40 per keer, maar Maingau red ons hier gelukkig ook weer voor maar €3,-.

Helaas stond bij 2 van de 4 laders een benzine auto geparkeerd. Ik heb er maar even een #evhole briefje onder de ruitenwisser gelegd anders leren ze het nooit.

Nog even genieten van het zonnetje met een ijsje en zodadelijk weer op pad. Het batterijtje is alweer op 91% en laadt eigenlijk sneller dan je met je gezin kan dineren.

De eindbestemming is nog 250km, maar met heuvels. Dus 't wordt nog even spannend aangezien de actieradius nu zo rond de 270km ligt. (volgepakt + airco).

Het is nu 18:40, nog even naar het toilet en dan weer karren, de batterij is alweer vol.
Karren dus maar weer!

23:00

Ik zit met de laptop aan een mooi bureau in een prachtige hotelkamer. Ergens in een klein dorpje genaamd Stans, een kilometer of wat onder Luzern. En hoewel we wat uit de tijd lopen, lijkt m'n plannetje dan toch te gaan lukken. En dat is leuk. De kinderen slapen al een tijdje. De kamer bevind zich aan de achterkant van het hotel. Precies naast een enkel spoortje, waar af en toe een trein langs komt, die gelukkig weinig herrie maakt. De spoorbomen maken een soort geluidje als de achteruit-rij-sensor op dure auto's. Een stuk moderner dan die ouderwetse bellen die ze in Nederland nog steeds hebben. Je went er wel snel aan moet ik zeggen. 

De kamer heeft geen airco maar een briesje van 17gr door het raam verkoelt toch wel wat. 
Aan de andere kant van het spoor zit 100m verderop het station. Nou ja, station. Meer een soort enorme fietsenstalling met een klein gebouwtje ernaast. Het is echt een piepklein dorpje, dat Stans. Wel gezellig.
De laadpaal in Stans

Bij het station staat een soort groepenkast in een roodgekleurd metalen kastje op straat. Onder de stroomautomaat zitten 2 type2-auto-sockets waar je een laadkabel kan inpluggen. Supermakkelijk, 100% gratis waterkracht stroom en geen pasjes benodigd. Die Zwitsers hebben maar weer geluk met dergelijke 22kW laadpuntjes in de dorpjes. Het is -by far- het grappigste laadpuntje wat ik ooit gezien heb. En tóch nog semi-snel. Prettig.


Nadat we de kamersleutel kregen en wat spullen hadden neergezet ben ik even terug naar de auto gegaan om te kijken of ik de auto aan die laadpaal laden kon. Dat bleek dus geen probleem. Kastje open, kabel erin, kastje weer dicht. Kabel in de auto, en laden maar. De auto vergrendelt de laadkabel dus herrieschoppers kunnen er niets mee. 

Mooi land wel, dat Zwitserland. Alles is goed geregeld. En bijna geen narigheid. Er gebeurt nog heel veel op basis van vertrouwen. Mooi is dat. Mensen die in harmonie samen kunnen leven zonder een paar eikels die de boel verzieken voor de rest.

Maar anyway, ik dwaal af.

Waar waren we gebleven, oh ja...we reden weg uit Achern zo rond 18:45 en de problemen op de weg leken net als onze trek volledig te zijn verdwenen. Het was erg rustig, cruise control op 100 km/h, en de 100% lading die we hadden gepakt beloofde ons een 268km actieradius. 

Nog 250 te gaan, dus, gewoon proberen. De Tomtom gaf als ETA 21:20 aan. Wel wat later dan gehoopt maar geen on-overkomelijke tijd om bij het hotel te arriveren, aldus de vriendelijke telefoniste die de telefoon aldaar opnam.

Onderweg bespraken we dat we wellicht met slechts een paar km over aan zouden komen. Normaalgesproken niet echt een probleem, máár in het kader van backup-laadpunten plannen was het toch niet zo'n fijn idee dat je maar 5km over hebt om een laadpaal 15km verderop te gaan bezoeken. In Stans zit namelijk nog maar 1 ander laadpunt (in een parkeergarage, en die sluit om 20.00). En verder zit er niets in de omgeving. Dat betekent dat je zó 10 of 20km moet rijden voor een ander laadpunt. We besloten daarom nog ergens langs de snelweg in Zwitserland kort een snellader te bezoeken. Het werd er eentje van Go-Fast, die wilde ik al een tijdje zien en deze was ook met Maingau te betalen dus lekker goedkoop ;-)

Overigens staan ze hier in Zwitserland ook prima aangegeven. Met de afkorting EV erbij vermeld, keurig hoor.

Bij deze Go-Fast snellader kwamen we om 20:45 aan en hebben we in 10 minuten voor €0,50 zo'n 7 kWh bijgeladen. Genoeg om de GoM 120 km aan te laten geven in plaats van de 55 die er nog opstond. Mooie dingen wel die Go-Fast 360 laders. 

Je kunt er tegelijkertijd 2x CCS50 en 1xAC43 en/of AC22 laden. Er

zit ook nog een Chademo kabel op. Verder zit er een DC-Type-2 vaste kabel aan, die Tesla rijders vast wel herkennen als een typische Tesla kabel (met een klein drukknopje aan de bovenkant voor het openen van het laadklepje).  Ik heb nog nooit een lader gezien die álle standaarden aan kon bieden inclusief Tesla supercharging, en dat op 1 lader. Magnifique, die dingen zouden ze in heel Europa neer moeten zetten.




Het display is behoorlijk intiutief en uitgebreid en vertelt je precies wat je wilt weten. Na deze korte stop reden we om 21.00 alweer op de snelweg, en rond 21:50 arriveerden we in Stans. 
En nu, rond middernacht, is de auto van 22% alweer bijgeladen naar 85% (228km). Dat gaat best wel vlot. 






Morgenochtend rond 06:30 opstaan. 07:00 ontbijten en dan weer rijden. Eerste overwinning: De Gotthard tunnel. Daarna eens zien hoe snel we in Bologna kunnen komen. Daar ergens moet er namelijk weer geladen worden, en met die lading kunnen we de camping bereiken.

Tot morgen!  




En we gaan hier verder: Deel 3

woensdag 11 juli 2018

Nieuwe semi-flatrate laadpassen uit Dusseldorf


//update 12-07-2018

Een oplettende lezer attendeerde me erop dat sinds de nieuwe passenstructuur ook Stadtwerke niet meer naar Nederland wordt verzonden. Dit ondanks dat je gewoon 'Nederland' bij verzendadres kan selecteren bij de aanvraagpagina.

Het lijkt er dus op dat ook déze passen alleen te bemachtigen zijn via de 'Entega' route.  (Hotmail/N26/Huifkar)

Duitse bedrijven zijn nogal voorbehouden met het versturen naar Nederland, mogelijk omdat wij hier geen échte flatrate aanbieders op de markt hebben. Natuurlijk zijn er wel diverse NL met buitenlandse flatrate passen, maar er lijken geen bedrijven in de rij te staan om Flatrate in NL te faciliteren.

Het oorspronkelijke artikel:

Én wederom een paar nieuwe interessante laadpassen van de oosterburen. Dit keer:


Stadtwerke Dusseldorf  


Veel lezers kennen de gratis kaart van de gemeente Düsseldorf en hebben deze reeds in bezit. 
Düsseldorf verstuurt deze kaarten al jaren heel Europa door, tot tevredenheid van veel EV rijders. Je kon er in heel Dusseldorf en omgeving gratis  mee laden. Maar Dusseldorf gaat het nu helemaal anders aanpakken. De oude kaart werkt sinds 1 juli 2018 niet meer en in ruil daarvoor komen er 3 nieuwe varianten.

1) Düsselstroom vertragslos (niet-contractueel) 

Voor de incidentele bezoeker van de stad zijn ze aangesloten bij Ladepay, waar ik al eerder over schreef. Met ladepay kan je met een QR code en Paypal 5,70 afrekenen voor 1 laadsessie bij een AC laadpaal in Dusseldorf en omgeving. (DC kost €10) 

De volgende twee varianten zijn deze:

2) Düsselstrom mobil flex
3) Düsselstrom mobil flat

Ze hebben een roaming overeenkomst met Ladenetz / EVNetNL / Allego én The New Motion. Zie hier het complete aanbod.  Dus ook op behoorlijk veel Nederlandse plaatsen is dat een aardig aanbod voor hun westerburen. 

Flex 


Bij de Flex laadpas betaal je €5,- per maand en kost elke AC lading je €6,-. 

Dat is een interessante laadpas als je 2x of meer per maand minimaal 20kWh laadt. 

Rekenvoorbeeld:

Centrum Den Bosch
Je woont in Den Bosch en hebt geen eigen parkeerplaats. Je EV heeft een batterij van 38kWh. Je laadt deze elke week voor 35 kWh op in het centrum aan de Van IJsselsteinstraat. Normaalgesproken kost je dat per keer €0,60 starttarief + 35x 0,35 per kWh = €12,65. 

Na 4x laden betaal je daar €50,60 voor. 

Met de Düsselstrom mobil flex kost dezelfde hoeveelheid slechts ((5 + (4x6 = 24)) = €29,- en bespaar je hier dus €21,- per maand oftewel €252,- per jaar mee.


Flat


Het Flat abonnement is ook interessant voor het voorbeeld hierboven, maar nog interessanter voor EV bezitters met een grote batterij (60kWh of meer) 

Dit abonnement kost namelijk €35.- per maand en daarna €2,- per AC laadsessie. 

Als je bovenstaand voorbeeld er weer even bij pakt en als auto een Tesla Model X met een 90kWh batterij invult dan betaal je hier normaalgesproken 4x (0,60+((90x0,35=31,50))=32,10) = €128,40 per maand. 

Met de Düsselstrom mobil flat kaart betaal je 35+ (4x2=8) = €43,- per maand. Een besparing van maarliefst €85,40 per maand oftewel €1025,-  op jaarbasis.


Taxi bedrijven

Ook voor taxi bedrijven met een standplaats nabij EVnetNL laadpunten kan dit aanbod zeer interessant zijn en kunnen hier duizenden euro's per jaar mee bespaard worden.


De pas is voor Nederlanders gewoon te bestellen.  

Het aanvragen duurt 3 tot 5 werkdagen, en kan via DEZE link.
Recap:

1) Controleer goed of het compatible laadpalen aanbod je bevalt en hoeveel je hier laadt. 
2) Laad je rond, of meer dan 40 kWh per maand op deze AC laadpalen dan zijn deze passen  interessant voor jou.

Voor DC laden vragen ze  €11,50 per keer, wat stevig aan de prijs is. DC laden is voordeliger met andere laadpassen op te lossen. Daarom gaat dit artikel met name over het AC laden van deze pas. 

De volgende netwerken in West Europa kunnen worden bediend met deze laadpas:

Allego, be emobil, Blue Corner, chargeIT mobility, EnBW, EVnetNL, EWE / SWB, NewMotion, Schneller Strom tanken, Smatrics, Stromnetz Hamburg, Vattenfall.


















dinsdag 10 juli 2018

De irritante buurman & snelladen in Europa

Vooroordelen


Snelladers door Europa
Als EV liefhebber anno 2018 wordt je dagelijks geconfronteerd met vooroordelen van mensen die in het stenen tijdperk blijven hangen. Kijk maar naar het nieuws; op het NOS journaal -nog niet eens een half jaar geleden- zonden ze een item over slim laden in Utrecht. De voice-over besluit het verhaal te eindigen met "Elektrisch rijden is nog lang niet voor iedereen weggelegd" - "én, je kan er niet mee op vakantie".

Hállo NOS. Als we zo stigmatiserend het nieuws blijven vertellen dan gaat het ook nog lang duren. Natúúrlijk kan je er wel mee op vakantie. Zelfs op wintersport. Er moet nog erg veel gebeuren op PR gebied voordat de elektrische auto goed doorbreekt. Maar het komt eraan, iedereen weet het. Ranzige diesels gaan aan de straatstenen niet meer verkocht worden en benzine wordt straks een schaars reliek uit de vorige eeuw.

Early EV adopters die dapper deze weerstand trotseren vinden op diverse plaatsen zoals mijn blog en bij de Vereniging Elektrisch Rijders gelijkgestemden en delen hun positieve ervaringen. Vrijwel iedereen is het erover eens. Once you go electric, there's no way back.


De irritante buurman


Als je op een verjaardag van een neef iemand aan het vertellen bent over je elektrisch-rijden ervaringen heb je vaak wel wat geïnteresseerden om je heen. De meeste mensen zijn verbaasd over de positieve ervaringen die mensen hebben. Sóms komt dan een irritante buurman die na jouw verhaal hard lachend roept dat je toch wel hartstikke gek bent met zo'n kleine dure auto met al die beperkingen.

Zijn super diesel kan immers wel 700km in 5 minuten bijtanken!  Zo'n typisch gevalletje cognitieve-dissonantie-slappe-zak-alfa die stiekem wel elektrisch wil rijden maar nog erg twijfelt, en vervolgens niet volwassen genoeg is om deze twijfels in een groep te delen. Iedereen herkent hem wel.

De meeste EV rijders zijn geneigd om alle argumenten meteen te gaan weerleggen, maar natuurlijk heeft hij gelijk. 700km in 5 minuten, zover is het met EV (nog) niet. En dat geeft ook helemaal niet. Het kan best vermoeiend zijn om telkens maar weer uit te leggen dat een lege batterij niet het einde van je reis betekent en dat je niet elke dag van Den Helder naar Maastricht hoeft te rijden.

Vaak eindigt het dan in een welles nietes verhaal over hoe schadelijk accu's dan wel niet zijn en hoe recyclebaar. Dat is allemaal al weerlegd in heel veel verschillende onderzoeken. Waarom je je trouwens zou moeten verantwoorden om zo'n milieu-onvriendelijke-batterij te kopen ten opzichte van een auto die 85% van zijn brandstof als uitlaatgas en CO2 de lucht in pruttelt is mij overigens ook altijd een raadsel gebleven.

Hoe te reageren. Enkele tips!


De beste manier om op zo'n buurman te reageren is als volgt. Roep direct hard dat hij gelijk heeft. En dat het zover nog niet is voor elektrische rijders. (Optioneel, als je nog wat olie [lol] op het vuur wilt gooien; dan roep je dat je eigenlijk wel jaloers bent op zo'n prachtige mooie diesel waarmee je in 5 minuten 700km kan bij tanken. Maar dat zo'n kachelpijp financieel niet voor je was weggelegd en daarom maar voor elektrisch hebt gekozen.)


Vraag hem direct erna wat hij na die 5 minuten moet afrekenen bij de kassa. En hoe duur het dan per kilometer is. En of hij ook thuis kan tanken. Als laatste vraag je hoe vaak het voorkomt dat hij meer dan 300km enkele reis moet reizen. En hoeveel wegenbelasting hij betaalt. Er mag bij gelachen worden.

En als hij dan na al deze weerstand nog steeds praatjes heeft dan stel je hem een challenge voor. Allebei met eigen auto met draaiende motor in de garage, ramen open en garagedeuren dicht, en dan een nachtje blijven zitten, en de volgende morgen even kijken wie er het gezondst uit komt.

Tijd voor een wat positievere insteek.

Snelladen in Europa al best goed geregeld


In tegenstelling tot alle negatieve berichtgeving en vooroordelen die je vaak leest is het feitelijk al behoorlijk goed geregeld qua snelladers in Europa.


Efacec QC45
Ik zat nog een beetje de vakantieroute te bestuderen bij GoingElectric en ik besefte me ineens dat het in een paar jaar eigenlijk supersnel gegaan is met de ontwikkeling van laadpunten, en dan in het bijzonder de snelladers. De bekende Efacec's en ABB Triple chargers (43kW AC, 50kw CCS en 50kW ChaDeMo) bedoel ik daar dus mee.

Met deze snelladers kan iedereen in max een uur tijd zo'n 250-300km bij laden. Hiervan staan er al zo'n 5000 door heel Europa. Dit betekent al behoorlijk veel qua Europese mobiliteit.

Ik heb een lijst gemaakt met alle gratis snelladers (triple chargers) vanaf Apeldoorn tot Toscane, langs de snelweg of heel dicht in de buurt daarvan (max 5 km). Tot mijn verbazing blijken dit er maarliefst 31 te zijn. Te downloaden in deze Excel file, met links naar chargemap en goingelectric voor de specifieke foto's en details van deze punten.



Als je de betaalde laadpunten ook aanvinkt en de maximale afstand van de snelweg verhoogt tot 10km dan kom je op meer dan 200 snelladers op dit stuk. Dat is gemiddeld op elke 7km eentje!

Van deze 200 heb ik er straks drie of vier nodig om Toscane te bereiken.

Conclusie: alle nieuwsberichten met 'je kunt met je EV niet op vakantie' kun je bij deze dus direct in de prullenbak gooien. Iedereen die een klein beetje kan plannen en rekenen kan met een EV voordelig of gratis heel Europa door. Natuurlijk kost het wat meer tijd, dat is waar.

Tot iedereen elektrisch rijdt is zijn er nog irritante buurmannen genoeg die overtuigd moeten worden. En daar kan ik jullie hulp goed bij gebruiken.












maandag 9 juli 2018

Ecotap en Allego winnen aanbesteding laadpalen Oost-Nederland

Gefeliciteerd Ecotap en Allego!





Goed nieuws voor Ecotap en Allego vandaag. De Stentor weet te melden dat Ecotap en Allego de aanbesteding voor laadpalen in Gelderland en Overijssel heeft gewonnen.

Ecotap zegt dit voor 15 cent per kWh te kunnen exploiteren. Het is niet duidelijk of dit incl of excl. BTW is (anders 18,15 cent/kWh) maar hoe dan ook is dit een goede ontwikkeling.

Een jaar geleden had Nuon een soortgelijke aanbesteding voor Limburg en Noord-brabant gewonnen. Dit heeft voor EV rijders geresulteerd in 1250 voordelige laadpalen met een basistarief van 22 cent per kWh. 

Wat verder erg fijn is, is dat Allego niet met starttarieven (oplopend tot €0,80 per sessie!) werkt. Naast dat starttarieven averechts werken, maakt het dat ook nog eens onnodig duur.

Oppassen met her-indexeren door gemeentes 

Het toont aan dat herindexeren van laadtarieven vreemd is, aangezien de meeste gemeente laadpalen van bijv. Stichting E-Laad of Engie elke paar jaar veel procentpunten omhoog gaan.

Hierdoor komen veel van deze laadpalen die 5 jaar geleden nog op €0,25 / kWh stonden ingesteld nu inmiddels op €0,39 / kWh. Dat is best een forse verhoging, zo'n 44% sinds 2014. Terwijl de prijs voor elektriciteit nauwelijks gestegen is en de energiebelasting zelfs 6% gedaald is voor laadpaal aanbieders.


Waar wel laden?


Kortom de EV rijders moeten het van deze grote aanbestedingen hebben en met een grote boog om het meerendeel van de oudere publieke laadpalen heen rijden want daar betaal je inmiddels de hoofdprijs.

Ga dus naar de nieuwe Allego laadpalen, dat is nu ook al een aardig idee. Bij Allego betaal je sinds 2017 nooit meer dan 34 cent per kWh en ook geen starttarieven.  Zij zijn één van de weinige providers die de verlaging van de energiebelasting ook daadwerkelijk in hun prijzen verwerkt hebben.

Je kan natuurlijk ook even spieken bij de laadpastop10.nl. Met de goedkoopste pas laad je ook op die probleem laadpalen al 11kW voor €0,27 per kWh of gebruik een flatrate laadpas.

donderdag 5 juli 2018

Maingau geactiveerd bij Fastned


Jaja, ik weet het. De aankondiging was een paar weekjes te vroeg.
Vanochtend gehoord van een kuchende man in een regenjas. Het werkt nu op alle stations!

Zie hier de vermelding van Fastned zelf in dit laadpas support artikel.

Vanaf heden kun je bij Fastned laden voor gemiddeld 3-7 cent per kWh. Dat is 3 tot 5 keer zo voordelig als thuis. Veel plezier!