Dit is het vervolg van deze serie:
14 juli 19.30
Bij de afrit naar de camping toe bleek nog een EVA+ snellader te staan. Mijn vrouw spotte hem zo vanuit de auto, die krijgt al een zintuig voor dat soort dingen :-)
Goed om te weten dat er op 15km van de camping nog een snellader staat.
Toen we 20.00 op de camping kwamen was ik toch wel blij dat het gelukt was. Hoewel ik er vertrouwen in had dat de reis goed zou verlopen, is 1400km toch een behoorlijk eind en twee dagen reizen met 2 kinderen is best wel lang.
Ik rij nu 2 jaar elektrisch en lange ritten zijn toch altijd weer een beetje een extra uitdaging ten opzichte van huis-tuin-keuken gebruik.
Ik rij nu 2 jaar elektrisch en lange ritten zijn toch altijd weer een beetje een extra uitdaging ten opzichte van huis-tuin-keuken gebruik.
Met nog 27% (70km) op de teller parkeerde ik de auto bij het huisje en nadat de bagage een beetje was opgeruimd en de bedden waren opgemaakt, opende ik Twitter. Op mijn beeldscherm stond de vraag 'Wat houdt je bezig?'
Ik postte deze tweet:
Gisteren op de camping in Italië aangekomen. 1400km, geen druppel brandstof. 3x snelladen in Duitsland, ‘s nachts bij het hotel in Zwitserland, en nog 2x in Italië. Totale stroom-kosten: €6,55 voor 4 personen. Groen en heel goedkoop dus! pic.twitter.com/erJi66G0OQ— Maarten Hachmang (@Hachy_1) July 15, 2018
En waar ik normaalgesproken een keer 20 likes en 2 retweets krijg, gebeurde er nu iets bijzonders. Ineens ontplofte de afgelopen twee dagen m'n telefoon van de berichtjes. Bleek dat een paar bekende Nederlanders met veel volgers mijn tweet geretweet en/of gequote hadden.
In het begin waren het nog voornamelijk complimenten (dank!!) maar op een gegeven moment werd het veel cynischer en donkerder.
Of ik wel rekening had gehouden met de CO2 uitstoot, hoe groen de elektriciteit is, dat ik 'anderen' voor mijn elektriciteit liet betalen (😂) , wat het allemaal betekende die batterij auto van mij voor de zielige kinderen in Congo die kobalt uit de mijnen moesten halen en weet ik veel wat niet meer van dergelijke kritiek.
Op de een of andere manier riep mijn tweet kennelijk bij veel mensen weerstand op. Of dat nou is omdat ze zelf zo gehecht zijn aan hun diesel, het hypocriet vinden dat mensen die elektrisch rijden nog steeds niet 100% ' groen' doen of dat ze er niet tegen kunnen dat anderen groener of goedkoper rijden dan zij, dat weet ik nog steeds niet. Van bepaalde mensen mag je ook ineens niet meer vliegen of een stukje vlees eten als je besluit elektrisch te gaan rijden. Dat verband heb ik ook nog nooit begrepen.
Ik ben nu 2 dagen bezig met alle reacties van passend commentaar te voorzien en moet me af en toe inhouden om de positieve noot niet te verliezen. (Ik heb mijn telefoon al 3x moeten opladen hiervoor, jongens weten jullie wél hoeveel stroom die hele discussie kost ;-) )
De meeste mensen geloven het in eerste instantie gewoon niet als je €6,55 roept aan stroom kosten. Terwijl het zelfs gratis had gekund als ik alleen de gratis laders had bezocht. Ze gaan plots de hotel overnachting als kosten meenemen, terwijl je die kosten ook hebt als je met een brandstofauto bij een hotel overnacht, en ook berichten als 'In 10 uur knal ik naar het Gardameer met m' n M5' . Ofzoiets.
Ik begrijp de relevantie echt totaal niet. Jij rijdt op brandstof, ik op elektriciteit. That's it. Deal with it. Het is geen waarde oordeel, geen dwingend advies, geen moreel oordeel over mensen die andere keuzes maken. Ik deel slechts mijn ervaring met mijn followers. Vind je het niet interessant, lees het dan niet, en druk vooral NIET op reply. Dank je!
Het is vanuit sociaal aspect trouwens best interessant om te zien hoe erg mensen hun best doen om vooral de negatieve kanten te benadrukken, waarom het allemaal NIET kan. Terwijl ik meer van de positieve aanpak hou. Met een goede voorbereiding kun je dus best naar Italie.
Ik deel mijn ervaringen graag natuurlijk, maar dan liever wel voor mensen die het 'écht' interessant vinden. Gelukkig kreeg ik ook een heleboel positieve reacties en complimenten over hoe ik met al dat gezeik om ga. Waarvoor mijn hartelijke dank nogmaals. Voor jullie doe ik het!!
Inmiddels heb ik de auto op de camping kunnen opladen op een gewoon 230V stopcontact en deze is alweer vol.
Op een normaal stopcontact duurt het wel erg lang, maar op zo' n camping heb je toch tijd genoeg dus dan boeit dat ook niet.
Hierbij nog een paar plaatjes.
Dan is het nu tijd voor een koud pilsje en een potje kolonisten.
Cheers!
We gaan weer verder in deel 5.... hier
![]() |
| Laden op de camping |
Of ik wel rekening had gehouden met de CO2 uitstoot, hoe groen de elektriciteit is, dat ik 'anderen' voor mijn elektriciteit liet betalen (😂) , wat het allemaal betekende die batterij auto van mij voor de zielige kinderen in Congo die kobalt uit de mijnen moesten halen en weet ik veel wat niet meer van dergelijke kritiek.
Op de een of andere manier riep mijn tweet kennelijk bij veel mensen weerstand op. Of dat nou is omdat ze zelf zo gehecht zijn aan hun diesel, het hypocriet vinden dat mensen die elektrisch rijden nog steeds niet 100% ' groen' doen of dat ze er niet tegen kunnen dat anderen groener of goedkoper rijden dan zij, dat weet ik nog steeds niet. Van bepaalde mensen mag je ook ineens niet meer vliegen of een stukje vlees eten als je besluit elektrisch te gaan rijden. Dat verband heb ik ook nog nooit begrepen.
Ik ben nu 2 dagen bezig met alle reacties van passend commentaar te voorzien en moet me af en toe inhouden om de positieve noot niet te verliezen. (Ik heb mijn telefoon al 3x moeten opladen hiervoor, jongens weten jullie wél hoeveel stroom die hele discussie kost ;-) )
De meeste mensen geloven het in eerste instantie gewoon niet als je €6,55 roept aan stroom kosten. Terwijl het zelfs gratis had gekund als ik alleen de gratis laders had bezocht. Ze gaan plots de hotel overnachting als kosten meenemen, terwijl je die kosten ook hebt als je met een brandstofauto bij een hotel overnacht, en ook berichten als 'In 10 uur knal ik naar het Gardameer met m' n M5' . Ofzoiets.
Ik begrijp de relevantie echt totaal niet. Jij rijdt op brandstof, ik op elektriciteit. That's it. Deal with it. Het is geen waarde oordeel, geen dwingend advies, geen moreel oordeel over mensen die andere keuzes maken. Ik deel slechts mijn ervaring met mijn followers. Vind je het niet interessant, lees het dan niet, en druk vooral NIET op reply. Dank je!
Het is vanuit sociaal aspect trouwens best interessant om te zien hoe erg mensen hun best doen om vooral de negatieve kanten te benadrukken, waarom het allemaal NIET kan. Terwijl ik meer van de positieve aanpak hou. Met een goede voorbereiding kun je dus best naar Italie.
Ik deel mijn ervaringen graag natuurlijk, maar dan liever wel voor mensen die het 'écht' interessant vinden. Gelukkig kreeg ik ook een heleboel positieve reacties en complimenten over hoe ik met al dat gezeik om ga. Waarvoor mijn hartelijke dank nogmaals. Voor jullie doe ik het!!
16 Juli 18:00
![]() |
| Je moet wel geduld hebben |
Op een normaal stopcontact duurt het wel erg lang, maar op zo' n camping heb je toch tijd genoeg dus dan boeit dat ook niet.
Hierbij nog een paar plaatjes.
Dan is het nu tijd voor een koud pilsje en een potje kolonisten.
Cheers!
We gaan weer verder in deel 5.... hier
































