zondag 12 januari 2020

Waarom je een elektrische prijs per kilometer niet kunt vergelijken met brandstof

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt namens Nederland mee aan een Europese pilot om na te gaan hoe de consument het beste te informeren over de prijs van alternatieve brandstoffen zoals groen gas, elektriciteit en waterstof. Dit doen ze door een gemiddeld prijs per 100km uit te rekenen voor verschillende auto's en met een verschillende laadmix.

Bij acht verschillende tankstations in Nederland worden deze prijzen nu weergegeven.
Dat is in elk geval een goede informatie methode voor mensen die nog op fossiele brandstof rijden, maar EV rijders ga je missen, die bereik je niet via tankstations (want daar komen ze niet). EV rijders gaan de lijstjes dus nooit zien. Vandaar dat ik hem dus maar even hier publiceer:




Deze 'laadmix' wordt een verder toegelicht :

Toelichting Laadmix vanuit IenW

Vergelijken


Het vergelijken van deze prijzen is altijd een goed idee. Daar hou ik me nu zo'n twee jaar mee bezig en dat is best complex. Deze pilot is ergens in de loop van 2019 bedacht. Niet lang daarna kreeg ik van iemand de vraag of ik op een bierviltje uit wilde rekenen wát de gemiddelde prijs per 100km is met een elektrische auto.

Ik vertelde hem dat het uitdrukken van een gemiddeld prijs per 100km áltijd een vertekend beeld zal opleveren en nooit een realistische weergave zal zijn van de daadwerkelijke prijs. De enige realistische methode is gebruik maken van een prijs per kWh. Hiermee kan iedereen zelf vaststellen of de energieprijs hoog of laag is. '-Ja, dat is allemaal leuk' zei mijn gesprekspartner; 'maar deze pilot gaan we nou eenmaal doen, stel je voor dat je alle waardes op een hoop zou gooien. Zou je er dan een gemiddelde van vast kunnen stellen?'

'Het zou kunnen' antwoordde ik, 'dat zal dan ergens rond de 5 euro uitkomen.' In die zin heeft het Ministerie hun huiswerk goed gedaan, en denk ik dat er een realistisch gemiddeld prijsbeeld wordt geschetst. Het is daarbij wel noodzakelijk dat ze de energiemix er expliciet bij vermelden.

Verbruik van verschillende EV's (kWh/100km)

Het ministerie heeft daarbij in een aardige poging ook getracht het verschil in type auto weer te geven. Maar in tegenstelling tot fossiele brandstof auto's bepaalt het type auto maar voor een heel klein deel de daadwerkelijke kosten die je moet maken om 100km af te leggen. Belangrijkste reden?

Benzine is geen electriciteit 


Het goed vergelijken blijft lastig. De prijsverschillen bij een liter brandstof zijn klein. Dat vergelijkt onderling gemakkelijk. Brandstof kan je niet thuis of op het werk 'tanken' en je kunt weinig doen om deze prijs te beïnvloeden.

Bij elektrisch ligt dat anders. Afgezien van discussies over belasting of efficientie, kun je door het thuis installeren van zonnepanelen bijvoorbeeld je kilometerprijs zomaar met 90% beïnvloeden.

Goedkope Hummer 


Jaarverbruik met veel zonnepanelen en een EV (15.000km)
De situatie dat je bij de laadpaal van de buurman met zonnepanelen prima 100km met een elektrische Hummer kan laden voor dezelfde kosten als je je bij jouw laadpaal voor 100km met een elektrische step kwijt bent, is heel realistisch.

Het type voertuig zal dus weinig uitmaken. Natuurlijk zal een Hummer meer stroom lusten, maar als je het in kosten weer gaat geven zijn de verschillen relatief klein.

De écht grote prijsverschillen zitten in hele andere dingen.

Er zijn Europese landen waar alle laadpalen in dat land gratis te gebruiken zijn. Je kunt €110,- kwijt zijn voor 1 laadbeurt in Gerlos maar ook voor €6,55 naar Toscane reizen. In Nederland wordt de soep vaak niet zo heet gegeten, maar ook hier kan een gemiddelde laadbeurt van pakweg 20kWh (100km) varieren van €0,- tot €20,-.


Combinatie laadpaal tarief + laadpas tarief doorslaggevend


Bij publiek laden bijvoorbeeld is de belangrijkste factor die het prijsverschil veroorzaakt is het tarief van het laadpunt in combinatie met het gebruik van de juiste laadpas.

Het is daarom van belang dat berijders zich goed voorbereiden en uitvinden op welk soort laadpunten zij de meeste killowatturen laden.  Vervolgens kies je daar de beste laadpas bij.

Hieronder heb ik een aantal veel voorkomende laad-situaties uitgewerkt.

Stel je voor dat je 'thuisladen met 20 zonnepanelen' vergelijkt met 'openbaar laden bij een dure laadpaal'. Het prijsverschil is in deze situatie 4300%. Vergelijk je het met een goedkope laadpaal dan is het prijsverschil 1800%.

Normaal laden 


 Locatie  Prijs per kWh  Prijs per 100km
 Bij de Lidl  €0,00  €0,00
 Op het werk, met aardige werkgever   €0,00   €0,00 
 Thuis, met 20+  zonnepanelen  €0,00  €0,00 
 Thuis, met 20 zonnepanelen  €0,01  €0,20 
 Thuis, met 4 zonnepanelen   €0,06  €1,20 
 Op het werk, tegen inkoopprijs  €0,08   €1,60 
 Openbaar, bij een goedkope laadpaal  €0,18   €3,60 
 Thuis, zonder zonnepanelen  €0,20   €4,00 
 Bij de Ikea  €0,25  €5,00 
 Op het werk, met gierige werkgever  €0,30   €6,00 
 Bij de Efteling  €0,32   €6,40 
 Openbaar, bij gemiddelde laadpaal   €0,34   €6,80 
 Bij de woonboulevard  €0,37   €7,40 
 Openbaar, bij een dure laadpaal   €0,43   €8,60 


Laden op het werk voor inkoopprijs versus een gemiddelde openbare laadpaal levert je een prijsverschil van maarliefst 425% op.  Deze enorme percentages geven eigenlijk direct al aan hoe vreemd het is om een gemiddeld bedrag per 100km vast te stellen. En al helemaal om er een soort 'betrouwbare realistisch cijfer' van te maken.

Snelladen


 Locatie Prijs per kWh  Prijs per 100 km 
 Bij LIDL in Leeuwarden  €0,00 / kWh  €0,00
 Met je Tesla bij de Supercharger  €0,25 / kWh  €5,00
 Bij Allego met een prijsvechterspas   €0,30 / kWh  €6,00 
 Bij Fastned met prijsvechters laadpas  €0,35 / kWh   €7,00 
 Bij Fastned zonder laadpas/abonnement  €0,59 / kWh   €11,80 
 Bij een woekerpaal met dure laadpas   €1,02 / kWh   €20,40 

Bij snelladen zijn de verschillen nog veel groter, tot zelfs meer dan 100x zo duur als thuis laden. (10.000%)


Huishoudboekje


Een gratis publiek laadpunt 
Kortom een vaste prijs aan 100km bijladen 'plakken' is een eenvoudige indicatie voor de fossiele brandstof-rijder, maar voor de rest zou ik de getallen zeker niet gebruiken om je mobiliteitskosten in je huishoudboekje te verwerken. Daarvoor zijn de verschillen nog veel te grimmig. Dan kan je beter af en toe hier langs komen. 


Maarten Hachmang





28 opmerkingen:

  1. Waarom is een kleine middenklasser ev duurder in gebruik dan een grote middenklasser?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vraag kan je het beste aan de RVO stellen: https://www.rvo.nl/over-ons/contact

      Verwijderen
    2. Gok dat je je antwoord vindt als je goed naar het plaatje met WLTP waarden kijkt...

      Verwijderen
  2. Ik kan mij voorstellen dat de grotere auto's een grotere actieradius hebben en daardoor minder kWh'en bij de snelladers hoeven te laden. Een groter gedeelte van de benodigde energie kan thuis of op het werk worden geladen.

    Echter... in de toelichting staat dat men dezelfde 'laadmix' hanteert. Dat maakt het nog gekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig gisteren bij een snellader een geïnteresseerde fossiel rijder. Hij vroeg: Wat kost dat nou per 100 km?
    Maar dan is de EV nog te duur vertelde hij. Ik keek naar zijn 12 jaar oude golf en heb hem uitgelegd: EV=geen differentieel, ev=geen lekke koppakking ev=geen kapotte versnellingsbak ev=geen cardanas ev=geen olie bijvullen ev=geen olifilter ev=geen bougies etc...
    Hooguit wat verbruikskosten (banden, interieurfilter, vloeistoffen) en veel meer zit er niet in. Dat scheelt ook in prijs per km als je het complete plaatje wilt zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      En bij een EV kan er niets kapot gaan?
      En wat denk je van het gebrek, voorlopig, van concurrentie onder garages die EV auto's repareren?
      Persoonlijk heb ik liever die Golf wanneer die kapot gaat dan een EV.

      Christiaan

      Verwijderen
    2. Onlangs nog 2 berichten gelezen van Tesla 's waar de eigenaars meer dan 900000 kilometer mee afgelegd hebben zonder noemenswaardige kosten en eerste accu pakket. Ikzeld rijdt met een kia ë Niro en al 7 jaar met elektrische Smart. Alleen tot nu toe schokbrekers vervangen en binnenkort de zomerbanden meer dan 100000 kilometer gereden en loopt nog als een zonnetje

      Verwijderen
  4. Zijn deze berekeningen alleen puur het energieverbruik?
    Een km prijs wordt namelijk mede bepaald door afschrijving.
    Er vanuit gaande dat een accupakket een jaar of 7 mee gaat. En een nieuw pakket meer dan 10000 euro kosten, de aanschaf van een elektrische auto is veel hoger.
    Persoonlijk denk ik dat de levensduur van een elektrische auto max 10 jaar is, denk hierbij ook aan software updates e.d.
    Dit in het achterhoofd te houden zijn de km kosten van een e voertuig veeel hoger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn EV wordt in mei van dit jaar 7 jaar, heeft nog het eerste originele 22kWh accupakket eronder hangen, heeft 85.000 kilometer op de teller staan en wat denk je, de degradatie van de accucapaciteit bedraagt nu 4%... Kortom, nog 96% over en voorlopig gaat dat accupakket dus nog wel mee, sterker nog, ik vermoed dat het accupakket de auto gaat overleven...

      Verwijderen
    2. Hoi, wanneer is de degradatie begonnen?
      Zo als jij het aangeeft ga je er van uit dat de degradatie van de accu lineair verloopt. Ik verwacht, gezien accu's in andere toepassingen, dat het niet zo lineair is en het ws steeds erger wordt.

      Christiaan

      Verwijderen
  5. Het mooie van het rijden in een EV is dat je je energie-kosten per gereden kilometer zelf in de hand hebt... Zo komt het dan dus ook dat ik persoonlijk, gemiddeld genomen over heel 2019, slechts 2,4 cent per gereden kilometer heb uitgegeven aan energie...
    Goed geschreven blog, zoals het hier beschreven is, zo is het ook gewoon in het echte leven... Top!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat de Tesla Fast Charger niet in het lijstje van snelladers is meegenomen. Er zijn alleen in 2019 al 30.000 tesla's op de weg gekomen in Nederland (cijfers RAI)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem, bij deze heb ik de Supercharger in het rijtje bij de snelladers toegevoegd.

      Verwijderen
  8. Maarten, kun je bij het tweede plaatje, de tabel waarin drie auto’s vergeleken worden, ook de eenheden vermelden? Zoals het er nu staat is niet duidelijk wat hier nu weergegeven wordt.

    WLTP’s variëren toch niet, ze hebben toch geen range? Dat is toch een vast getal (met eenheid)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat plaatje heb ik 1:1 van de RVO overgenomen. Stel je vraag dus hier voor het exacte antwoord: https://www.rvo.nl/over-ons/contact

      Verwijderen
    2. Het plaatje heb je met een doel overgenomen. Je wilt er dus iets mee aangeven en dus kun je het zelf kennelijk wel interpreteren. bovendien heb je er zo te zien zelf een eigen tekst onder gezet (Verbruik van verschillende EV's). Dan neem ik aan dat je ook weet wat de eenheden zijn? Verbruik van verschillende EV's in .

      Verder hulde voor deze uitgebreide vergelijking. Het maakt ook duidelijk in welke pioniersfase het EV-rijden nog zit.

      Verwijderen
    3. Je bedoelt de WLTP standaard? Dat wordt daar uitgedrukt in kWh per 100km. Dus voor een Hyundai Kona zegt Hyundai dat er 15,4 kWh nodig is om 100km af te leggen.

      Verwijderen
    4. Die bedoel ik ja. Dus jouw tekst onder het plaatje is eenvoudig aan te passen tot "Verbruik van verschillende EV's (kWh/100km)".
      (opbouwend bedoeld...:-))

      Verwijderen
  9. Er zit inderdaad veel verschil in hoe je je EV laad en dit heeft een sterke invloed op de kilometerprijs. Echter heb ik nog wel een aantal opmerkingen. Gratis laden bij de baas is niet zo vanzelfsprekend. Dat kan worden gezien als verkapt loon waarover belasting moet worden betaald. Die zou ik dus niet op 0 zetten. Zeker vanuit het standpunt van de overheid.

    Ook zou ik zelf het laden vanuit de zonnepanelen niet op 0 zetten, zonnepanelen kosten immers ook geld. Mocht je een gigantisch overschot hebben dan had je dat ook voor 6 tot 11 cent (schatting, afhankelijk van energiemaatschappij) terug kunnen leveren ipv in je auto stoppen. Verder goed stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat om de vergelijking met brandstoffen, waar ik een aantal scenario's voor heb geschetst. Natuurlijk vergen zonnepanelen een bepaalde investering. Maar dat geldt ook voor de auto zelf, de eventuele oprit en een wallbox. Je kunt niet alles meenemen in zo'n verhaal dus ik heb het gewoon bij deze verschillende scenario's gehouden.

      Moraal van het stuk is dat er in de praktijk zó veel verschillende mogelijkheden met elektriciteit zijn dat het lastig in een schaal 'prijs per 100km' is aan te duiden.

      Verwijderen
  10. Ik begrijp niet dat zonnepanelen vaak worden gekoppeld met elektrische auto's en dat daardoor de stroomvoorziening van de auto niets kost. Over de vorige opmerking van Jaap werd gesproken over de investering van zonnepanelen.
    Maar ik vind dat elke kwh vanaf zonnepanelen die naar de auto gaan, NIET gratis is als je deze gebruikt voor je auto. Als je deze auto namelijk niet had gehad, dan had dezelfde kwh je geld opgeleverd (ca. 22 ct per kwh bij normaal aantal panelen). Het gaat volgens mij pas meespelen als je veel minder geld terug krijgt als je terug levert.
    Ik heb zelf al 7 jaar 9 panelen op mijn dak liggen. Deze leverden me elk jaar ca. 550 euro op. Sinds vorig jaar heb ik een elektrische auto. Het is nu niet zo dat ik 550 euro per jaar krijg EN dat mijn auto geladen word. Het is het een of het ander mijns inzien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het feit dat u de zonnepanelen anders inzet bevestigt alleen maar weer het standpunt van dit stuk; namelijk dat energie afname en verbruik tov e-mobiliteit voor iedereen weer anders is en je dus nauwelijks een gezamenlijke standaard voor de prijs van 100km kunt vaststellen.

      Verwijderen
    2. Dat klopt, echter is het met zonnepanelen dus nooit 0. Want er zijn altijd alternatieven die geld opleveren zoals terugleveren aan het net (6-11 cent per kWh) of zelf verbruiken buiten de auto om (~20 cent/ kWh). En je moet er dus een investering voor doen. Ja het is goedkoper, het is echter in geen enkel geval 0.

      Trek je dit door en ga je daarnaast uit van een aantal aannames die voor een zeer groot deel van de bevolking geld (bijvoorbeeld 60% thuisladen, 10% werk en 10% snelladen aan de snelweg en 20% openbaar laden, geen gigantisch overschot in zonneproductie en niet gratis mogen laden bij de baas) dan is bovenstaande inschatting door de overheid voor het overgrote deel van de populatie niet eens zo heel erg gek naar mijn mening. Zeker omdat deze voor de gemiddelde gebruiker best accuraat is en de afwijkende gebruiker (degene met 15 laadpassen die precies weet welke het goedkoopst is bij welke paal) niet interessant is en het zelf beter weet.

      Verwijderen
  11. Weet iemand ook iets over het rijden op Neste MY Renewable Diesel? Volgens mij is dat ook een goede toepassing tegen milieu problemen van tegenwoordig. Zonder dat iedereen meteen een nieuwe auto moet aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed lijstje. Dat is ook voor mij de reden dat ik iig genoeg range wil hebben om de standaard ritjes heen en weer naar huis te kunnen doen. Bij mijn werkgever is het ruwe tarief 35cent per kwh. Is dat dan de categorie super gierige werkgever��

    BeantwoordenVerwijderen